Gå til innhold

Hva betyr det når nakenbadere skal "vise hensyn"?


catman

Anbefalte innlegg

Hvorfor klarer du ikke ha en saklig diskusjon uten å må begynne på den måten?  "Karens som deg".  Det ødelegger jo alle debatter når personer begynner med navnekalling og blir spydig.  Jeg vil at alle skal kunne kose seg på den samme stranden.  Jeg tror vi bare avslutter her.  Vi kommer ikke til å bli enig og jeg foretrekker en saklig debatt.   

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Heldigvis er det ulovlig.  Hadde nakne folk vært til sjenanse på en vanlig familiestrand hadde de blitt bortvist om de ikke hadde kledd på seg.   Har de behov for å vise frem kjønnsorganene sine er det 5830933 steder på internett man lett kan gjøre det.   Hvorfor har noen behov for å vise frem kjønnsorganene sine til vilt fremmede som ikke har bedt om det?  

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kiwipie skrev (35 minutter siden):

Hvorfor klarer du ikke ha en saklig diskusjon uten å må begynne på den måten?  "Karens som deg".  Det ødelegger jo alle debatter når personer begynner med navnekalling og blir spydig.  Jeg vil at alle skal kunne kose seg på den samme stranden.  Jeg tror vi bare avslutter her.  Vi kommer ikke til å bli enig og jeg foretrekker en saklig debatt.   

Du har rett, beklager. Men jeg forstår ikke problemet, og når noen sier at de ikke ønsker å bortvise, men rett etterpå sier at folk skal gå et annet sted...det gir ikke mening i mitt hode. Det henger virkelig ikke på greip. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ønsker ikke bortvise noen fra stranden.  Det var mer et motsvar til det du sa om at vi som ønsker å ha klær på kunne gå et annet sted.  Uansett. Vi får vær enig om å være uenig.  

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kiwipie skrev (9 minutter siden):

Jeg ønsker ikke bortvise noen fra stranden.  Det var mer et motsvar til det du sa om at vi som ønsker å ha klær på kunne gå et annet sted.  Uansett. Vi får vær enig om å være uenig.  

Kom an, det er jo argumentet ditt; folk kan gå et annet sted for å gjøre som de vil. Vil du ikke se nakenfolk = ikke se.

Det er det samme med diskusjonsetikken; det er du som kommer inn her med en diagnose på folk ("Hvorfor er det slik at man er automatisk prippen, har traumer eller er  gammeldags fordi man ikke har lyst å se fremmede sine nakne kropper?"), men så sier du senere at man skal diskutere saken. Jepp, det er det vi gjør. Vær så snill og vær litt mer oppmerksom på hva du selv sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg nevnte det fordi jeg leser det overalt.  Det er alltid noe "galt" med personen hvis man er uenig i en sak.  Det gjelder i veldig mange debatter.  Du gjorde det jo selv med meg.  Du kom jo med "Karens som deg".  Altså noe negativt.  Jeg har fortsatt ikke kalt deg noe negativt selv om vi er uenige og har ikke tenkt til å gjøre det heller.  

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med dagens seksualiserte syn på all nakenhet blir det gjerne fortolket som at det er den nakne som må vike og holde seg unna. Det er ingen god, fornuftig grunn til at den nakne skal vise mer hensyn til den påkledde enn den påkledde skal vise til den som ønsker å være naken. Fysiske behov som går på påkledning burde gå foran behov for å ikke se. Det er utmerket mulig å se en annen vei.

Hvis man blir krenket av å se to menn kysse så vil ingen i dag kreve at de de må vike og ikke få lov til dette på offentlig sted. Hvis en kvinne vil sole seg toppløs eller naken på en strand er det nå en økende tendens til at folk mener at hun skal bli nektet det. Det hører ikke hjemme i et samfunn som ønsker å være mangfoldig og sivilisert. Man ønsker at folk skal bli mer tolerante og ha høyere terskel for å bli krenket. Når det gjelder lettkleddhet/nakenhet ser det ut som om det går motsatt vei. Vi vet at dette bare er snakk om tilvenning. Folk vendte seg raskt til bikinier og toppløshet når det kom til tross for protester på forhånd. Ingen i vestlige land vil i dag kreve at kvinner som bruker bikini skal dekke seg til eller bruke egne strender. Som et sivilisert samfunn burde vi forsøke å ta opplyste valg og basere våre valg og regler på kunnskap. Vi vet samfunn som har praktisert stor grad av nakenhet ikke har fungert noe dårligere enn andre samfunn. (Og for de som er opptatt av seksualmoral: De har heller ikke hatt noe dårligere seksualmoral.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Peonjenta skrev (9 timer siden):

Heldigvis er det ulovlig.  Hadde nakne folk vært til sjenanse på en vanlig familiestrand hadde de blitt bortvist om de ikke hadde kledd på seg.   Har de behov for å vise frem kjønnsorganene sine er det 5830933 steder på internett man lett kan gjøre det.   Hvorfor har noen behov for å vise frem kjønnsorganene sine til vilt fremmede som ikke har bedt om det?  

Nå er det vel to forskjellige grupper her: De som har som primærmål å vise frem kjønnsorganene og de som ønsker å være nakne fordi det er mer praktisk, behagelig, effektivt, rasjonelt, naturlig eller annen tilsvarende grunn og hvor det å bli sett nakne bare er en bieffekt. Diskusjonen dreier seg vel primært om den siste gruppen. Det er det samme med kvinner som bruker bikini: Noen kvinner går på stranda for å bli sett mens de fleste ønsker bare å slappe av, bade, sole seg, være med venner o.s.v. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt av utfordringen er at det ikke er sikkert det er en annen strand i området som er tilrettelagt for nakenbad. Og til argumentet om å sole seg naken når det ikke er andre der, når er det? Hvis det er sommer og sol, og mulighet til soling og bading, kan du banne på at det er andre der.

Dersom det skal være greit å styre andres handlinger (ikke bade naken på stranden min...), må det legges til rette for at det kan bades naken på en annen ok strand i nærheten.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

catman skrev (På 2021-7-29 den 10.15):

Det har "kommet reaksjoner", man ber nakenbadere om å "vise hensyn" og å "kjenne sin besøkelsestid". Ærlig talt forstår jeg ikke problematikken i det hele tatt. Hva er problemet når noen vil bade naken? De eksponerer jo ikke annet enn sin egen kropp. Og det er det eneste alle er like på - alle har kropp.

https://www.nrk.no/innlandet/badestrand-ved-kongsvinger-ber-badegjester-om-a-kle-pa-seg.-overdreven-reaksjon-mener-filmskaper-1.15590346

Å bade naken? Null problem! Å sole seg og spankulere naken?? Potensielt stort problem! Dersom man ligger med utstyret ned burde soling være ok, men man bør tilstrebe seg å gjøre stranden til et sted der alle trives. Jeg har selv badet naken ved flere anledninger, men jeg har alltid tatt på meg shortsen igjen dersom flere er tilstede. Man bør respektere andres ønske om en trivelig badetur. Kropp er noe intimt som man bør holde privat. Dersom dette er vanskelig kan man gjøre bruk av landets mange skjermede skogsområder. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor kommer dette "bør" fra? Litt dét det handler om her. Tidligere ble kvinner straffet og satt på fengsel for å bade i 'usømmelige' klær, eller for å gå med bukse. Vi ler av det i dag, men noen gjør fortsatt det samme på stranden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

catman skrev (2 timer siden):

Hvor kommer dette "bør" fra? Litt dét det handler om her. Tidligere ble kvinner straffet og satt på fengsel for å bade i 'usømmelige' klær, eller for å gå med bukse. Vi ler av det i dag, men noen gjør fortsatt det samme på stranden.

"bør" er et normativt begrep. Det er jeg fullt klar over. Jeg synes verken kvinner eller menn bør opptre nakne på offentlige strender. Kvinner bør unngå dette av hensyn til seg selv og publikum, Hvorfor? Fordi de blir objektivisert. Noen menn kikker, mens normale menn føler seg kleine. Når kvinner soler seg toppløs føler jeg at den retningen de befinner seg i min synsvidde er forbudt. Jeg kan ikke engang kikke i den retningen uten at jeg føler meg som en pervers kikker. Mannekroppen er jo lite tiltalende i seg selv og bør selvsagt tildekkes. Ingen barn eller uskyldige kvinner skal trenge å se pikken til en fremmed mann dersom de tar seg en tur på stranda. Nei, må man absolutt være naken kan man være det i egen hage, på nudiststrand eller langt pokker i vold inne på skauen. 

Endret av Den Sagnomsuste
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

catman skrev (2 timer siden):

Hvor kommer dette "bør" fra? Litt dét det handler om her. Tidligere ble kvinner straffet og satt på fengsel for å bade i 'usømmelige' klær, eller for å gå med bukse. Vi ler av det i dag, men noen gjør fortsatt det samme på stranden.

Kvinner er forøvrig ikke det store problemet her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hehe, det er helt fascinerende hvordan oppfatningen kan være så forskjellig fra folk til folk. Kan ikke fatte hvordan man tar skade av å se pikken til en tilfeldig kar; kvinne, barn, eller mann. Jeg er enig i at det er overraskende å se nakne kvinner spankulere forbi meg, men det bør jo ikke være sånn. Alt de er er nakne; ingen politisk påstand, ingen reklame, ingen kontroversielle utsagn. Du har sagt mye om bør, mange påstander, men ingen argumenter ennå. Hvorfor dette "bør"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare drittrist at folk tror at det å sole seg naken = ønske om å vise seg frem. Det sier MYE mer om dem og deres tankegang synes jeg... Jeg elsker å sole meg naken, det føles godt å ha sola på hele kroppen, og å bade uten badetøy er bare en helt annen følelse. Men jeg kjenner det er veldig ubehagelig når det kommer noen, fordi jeg vet at noen glor og tenker stygge ting. Som at jeg er en pervers, ekkel blotter, tydeligvis. Det plager meg ikke at noen ser meg utover at de registrerer at jeg er der, men jeg vil faktisk ikke at noen skal glane på meg 🙄

Og det er mange på stranda jeg skulle ønske ikke var der. Småbarn, måker, hunder, guttegjenger som spiller høy musikk, menn i speedo. Hvis det blir for mye for meg er det jeg som bør dra derfra. Og det koster iallefall ikke noe å se en annen vei. Blir man traumatisert av å se et par pupper blant alle de halvnakne kroppene som allerede er på stranda, så bør man kanskje ikke være der i utgangspunktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

merlz skrev (4 timer siden):

Har aldri hatt lyst til å bade naken offentlig inntil jeg så denne saken.

Jeg kommer bokstavelig talt akkurat inn fra et nakenbad. Gjør det! Klissete, vått, brysomt badetøy er en overflødig oppfinnelse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...