Gå til innhold

Hva betyr det når nakenbadere skal "vise hensyn"?


catman

Anbefalte innlegg

Det har "kommet reaksjoner", man ber nakenbadere om å "vise hensyn" og å "kjenne sin besøkelsestid". Ærlig talt forstår jeg ikke problematikken i det hele tatt. Hva er problemet når noen vil bade naken? De eksponerer jo ikke annet enn sin egen kropp. Og det er det eneste alle er like på - alle har kropp.

https://www.nrk.no/innlandet/badestrand-ved-kongsvinger-ber-badegjester-om-a-kle-pa-seg.-overdreven-reaksjon-mener-filmskaper-1.15590346

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I en verden der alt måles i kropp samt alt skal være så sterilt at blir vi først eksponert for det som noen definerer som fy fy så blir det ramaskrik. Folk påberoper seg psykiske skader og store traumer av å se en naken kropp. Alltid er det de som burde sett bort som ser mest og roper høyest. Janteloven i praksis dette. En gal verden.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er da helt vanlig å vise hensyn? Bad eller sol deg naken, men man trenger da ikke å legge seg ned mellom mange andre som velger å beholde badetøyet på?  Det er naturlig med nakne kropper men det betyr ikke at man skal påtvinge andre sin nakne kropp. Når det i tillegg finnes en mer privat strand like ved har man mulighet til å bade naken der hvis man har behov for det. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det betyr «velg en annen strand og ikke denne». 
Hvis man ønsker å bade eller sole seg naken, kan man bruke en nudiststrand, finne en mer privat strand eller bade på et tidspunkt hvor det ikke er tjukt av andre folk på stranda. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rararara skrev (3 timer siden):

Er da helt vanlig å vise hensyn? Bad eller sol deg naken, men man trenger da ikke å legge seg ned mellom mange andre som velger å beholde badetøyet på?  Det er naturlig med nakne kropper men det betyr ikke at man skal påtvinge andre sin nakne kropp. Når det i tillegg finnes en mer privat strand like ved har man mulighet til å bade naken der hvis man har behov for det. 

Men hvorfor det, egentlig? Jeg forstår ikke helt opplegget her. De som blir provosert av andre folk uten badetøy på kan jo...

a) ... la være å stirre på nakne kropper

b) ... gå til en annen strand, de også

Noen ganger er nordmenn mer ortodoks enn paven. Gir ikke noe mening å føle seg forulempet av nakenbadere. Da har man virkelig ikke andre problemer.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

catman skrev (5 minutter siden):

Men hvorfor det, egentlig? Jeg forstår ikke helt opplegget her. De som blir provosert av andre folk uten badetøy på kan jo...

a) ... la være å stirre på nakne kropper

b) ... gå til en annen strand, de også

Noen ganger er nordmenn mer ortodoks enn paven. Gir ikke noe mening å føle seg forulempet av nakenbadere. Da har man virkelig ikke andre problemer.

Hvorfor er det så viktig for folk å bade og sole seg naken til en hver tid da? Kan de ikke spare nakensolinga til det er færre  folk der og  heller dra på en badebukse hvis folk opplever det som sjenerende? Eller finne en naturist/nudiststrand?  
har inntrykk av at man tar langt mer hensyn til hverandre på en naturiststrand også. Der er det ikke tolerert å vise seksuell opphisselse og seksuell oppmerksomhet mot andre solende og badende (som jeg har forstått det). Åpner man opp for at man når som helst skal kunne dra hvor som helst å bade/sole seg naken uten å vise hensyn, fjerner man også disse uskrevne reglene og man får uønsket en ereksjon en halv meter unna ansiktet på sin 13-årige datter (og ja, jeg vet at kropp og ereksjon er naturlig og jeg er ikke spesielt prippen).  
Jeg er ikke kjent med akkurat det der badestedet, men her er det oppdelt slik at nakenbading og soling holdes til egen bukt, svaberget mellom buktene er åpent for begge, de andre buktene er det med badetøy. Man treffer jo på hverandre i vannet, men ligger ikke side om side.  Skjønner ikke atvdet skal være noe problem? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

@Rararara, poenget er mer: Hvorfor bry seg om andre? Om noen vil bade naken, i hijab eller med klovnekostyme angår da vel egentlig ikke meg. Jeg har aldri sett en nakenbader med en ereksjon.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest theTitanic

Er det ikke så enkelt som at nakenbading skal skje på bestemte steder?  Da kan jo de som ikke liker det bare gå et annet sted. I Oslo er det så vidt jeg vet 1 nakenstrand. (Som jeg vet om. Det kan være flere)  Det er mange andre strender å gå på med badetøy for de som vil det, og de som ikke vil ha badetøy kan være på nakenstranden. Helt enkelt. Men nei..   - I 2021 har folk blitt så teite at de med vilje oppsøker steder der ting de ikke liker pågår, for så å bli krenket. Er det noe å bli krenket av, ja da må folk LØPE akkurat  dit...  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

catman skrev (5 timer siden):

Det har "kommet reaksjoner", man ber nakenbadere om å "vise hensyn" og å "kjenne sin besøkelsestid". Ærlig talt forstår jeg ikke problematikken i det hele tatt. Hva er problemet når noen vil bade naken? De eksponerer jo ikke annet enn sin egen kropp. Og det er det eneste alle er like på - alle har kropp.

https://www.nrk.no/innlandet/badestrand-ved-kongsvinger-ber-badegjester-om-a-kle-pa-seg.-overdreven-reaksjon-mener-filmskaper-1.15590346

«Vise hensyn», det betyr vel at de som bader naken skal være i god form (ikke sixpack nødvendigvis), og ikke altfor gamle.

Endret av Tipponull
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det slik at man er automatisk prippen, har traumer eller er  gammeldags fordi man ikke har lyst å se fremmede sine nakne kropper?  Begynner å bli lei av å lese dette.  Det hjelper ikke bare som noen sier å  "se en annen vei" hvis en naken person plasserer seg foran deg på stranden.  Har ikke lyst å se en dvask rompe på stranden mens jeg sitter å spiser sandwichen min.  

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dvask rompe ser man jo åkke som. De fleste bikinier har jo mest symbolsk verdi, du ser ca det samme med som uten. Siden menn har kjønnsorganene utenpå ser man jo litt mer der, men uansett.. Syns ikke det spiller noen rolle egentlig. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med @Gliffy - og at @Kiwipie ikke "har lyst" til å se en annen persons kropp, som ikke tilfredsstiller Kiwipies krav til hvordan en kropp skal se ut, gir ikke Kiwipie rett til å bortvise denne personen. Herregud, skjerp deg!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enten er det en nudiststrand, eller så er det ikke en nudiststrand.

Så her ber de nakenbadere om å ta hensyn til at det IKKE er en nudiststrand, og være nakne kun når det ikke er andre tilstede.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

catman skrev (15 minutter siden):

Enig med @Gliffy - og at @Kiwipie ikke "har lyst" til å se en annen persons kropp, som ikke tilfredsstiller Kiwipies krav til hvordan en kropp skal se ut, gir ikke Kiwipie rett til å bortvise denne personen. Herregud, skjerp deg!

Jeg vil ikke se noen nakne kropper på stranden uansett hvordan de ser ut.  Alle burde få være på stranden, men med badetøy. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, catman said:

Men hvorfor det, egentlig? Jeg forstår ikke helt opplegget her. De som blir provosert av andre folk uten badetøy på kan jo...

a) ... la være å stirre på nakne kropper

b) ... gå til en annen strand, de også

Noen ganger er nordmenn mer ortodoks enn paven. Gir ikke noe mening å føle seg forulempet av nakenbadere. Da har man virkelig ikke andre problemer.

Du har aldri vært en 20 år gammel kvinne omgitt av en drøss slibrige gubber. Det er ganske vanskelig å definere akkurat når det blir blotting å tasse rundt naken.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

T-Rex skrev (1 time siden):

Du har aldri vært en 20 år gammel kvinne omgitt av en drøss slibrige gubber. Det er ganske vanskelig å definere akkurat når det blir blotting å tasse rundt naken.

Neimen ingen sier at noen skal bade naken heller. Poenget er jo at folk skal få gjøre hva de vil, og så må ikke tante Karen bry seg om hva alle andre skal gjøre. Slibrige gubber får vel kanskje sin ereksjon uansett? Ikke noe ekspertområde for meg, akkurat.

@Kiwipie, nettopp, så om du ikke vil se nakne kropper, gå et annet sted enn stranden. Er ikke det helt opplagt? Hvorfor skal andre bortvises for noe du ikke liker? Årsak og konsekvens henger ikke sammen her.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

catman skrev (9 minutter siden):

Neimen ingen sier at noen skal bade naken heller. Poenget er jo at folk skal få gjøre hva de vil, og så må ikke tante Karen bry seg om hva alle andre skal gjøre. Slibrige gubber får vel kanskje sin ereksjon uansett? Ikke noe ekspertområde for meg, akkurat.

@Kiwipie, nettopp, så om du ikke vil se nakne kropper, gå et annet sted enn stranden. Er ikke det helt opplagt? Hvorfor skal andre bortvises for noe du ikke liker? Årsak og konsekvens henger ikke sammen her.

Hvorfor skal jeg og de andre som ikke vil se nakne kropper gå bort? Hvis noen må gå bort i følge deg, hvorfor kan ikke de som vil være naken heller dra til en nudiststrand da?  Jeg har aldri sagt at noen skal bortvises.  Det er du som driver å sier at personer skal bortvises og at jeg skal gå et annet sted.   Det er faktisk ingenting galt med å ikke ville se fremmede mennesker nakne på stranden.  Det gjør ikke en person til en "Karen".  

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kiwipie skrev (2 timer siden):

Hvorfor skal jeg og de andre som ikke vil se nakne kropper gå bort? Hvis noen må gå bort i følge deg, hvorfor kan ikke de som vil være naken heller dra til en nudiststrand da?  Jeg har aldri sagt at noen skal bortvises.  Det er du som driver å sier at personer skal bortvises og at jeg skal gå et annet sted.   Det er faktisk ingenting galt med å ikke ville se fremmede mennesker nakne på stranden.  Det gjør ikke en person til en "Karen".  

Riktig, det er ikke noe galt med å ikke ville se nakne kropper. Men da er kanskje stranden feil sted å oppsøke? Du sier du ikke vil bortvise noen, men folk som ønsker å bade naken skal helst gå til en annen strand, en "nudiststrand". Det er bortvisning.

Det er to utfordringer med det:

Karens som deg vil jo ha den fine stranda for seg selv. "Nudistene" får bare finne en annen strand. Og, mon tro, blir det mye kakling når "nudistene" sier de blir støtet av at noen kler på seg for å bade (hørt makan til påfall!) og vil da sende alle med badetøy til en egen badetøystrand? 🤣🤪

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...