Gå til innhold

Forelsket i bruker på jobb


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Føler meg som verdens dårligste ansatt, men har falt pladask og det er gjensidig. Har mange års erfaring og høy utdannelse. Noe som dette har aldri før skjedd. 

En crush hadde vært mulig å håndtere, men fra dag en opplevde jeg det som helt spesielt. Jeg følte vi matchet på alle måter, jeg føler meg hel sammen med han. En dyp kjærlighet jeg i mitt 40 år gamle liv aldri har følt. 

Jeg vet jeg må finne en ny jobb, og ser allerede etter. Ser de etiske problemene. Men sliter med å tenke at det er all wrong når det føles så bra. Hva tenker dere? 

Anonymkode: c8565...3f0

Det er etisk galt, men du er bare ett menneske med følelser som resten av oss. 

 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei, det er ikke det. Flere tilsynssaker på dette, hvor noen har endt med tap av lisens. Tidsperspektivet avhenger av hvilken behandlingsrelasjon det har vært. Helsepersonellet har et stort ansvar her.

https://www.helsetilsynet.no/tilsyn/tilsynssaker/2019/innledet-forhold-til-pasient-fire-maneder-etter-at-behandlingen-var-avsluttet-autorisasjonen-tilbakekalt/

Anonymkode: 3155c...553

Leger, psykologer og psykiatere mister lisens. Det spiller ingen rolle om arbeidsrelasjonen er avsluttet for årevis siden. 

For en vanlig ansatt så må du bytte jobb. Kanskje en liten refs alt ettersom hva slags stilling du har. 

En personlig trener derimot får ingen konsekvens. 

Anonymkode: 4058c...5c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg sier jo at jeg skjønner det etiske perspektivet. Skjønner at det både er uanstendig og uansvarlig. Og i mange situasjoner ville det vært uempatisk ovenfor bruker. Menni dette tilfellet er vi to voksne mennesker, uten psyk lidelser som som gjør han "sårbar" for å si det sånn. 

 

Anonymkode: c8565...3f0

Uten psykiske lidelser? Han er jo rusmisbruker....   det er en alvorlig lidelse. De er ofte ikke til å stole på heller, og ganske disponible for tilbakefall. 

Anonymkode: 4058c...5c8

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

De er de største løgnerene de fleste av dem. Har selv jobbet i nesten 35 år med rusmisbrukere og det de er flinkest til er å lyve

Herregud for en holdning! Hvis dette er tilnærmingen du bruker så bør du snarest mulig gå av med pensjon. Du trengs ikke på rusfeltet

Anonymkode: 16de2...109

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Så du har gått i fella til en bruker under behandling?  Kom deg unna så fort du kan fra vedkommende. Ikke "rot" deg bort i en rusmisbruker. De er de største løgnerene de fleste av dem. Har selv jobbet i nesten 35 år med rusmisbrukere og det de er flinkest til er å lyve. Lyver for å imponere" oss som jobber med dem og spesielt for venner og familie.
Kom deg vekk fra brukeren og ikke ødelegg for videre karriere.

Anonymkode: fb08f...4f5

du må si opp jobben din med en gang. slike mennesker som deg bør ikke jobbe i helsevesenet. At du kan ha en slik holdning gjør meg forbanna og kvalm. 

Anonymkode: b8521...931

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det samme person som jobbet på apoteket som var forelsket i bruker som kom innom fast i forbindelse med rehabilitering fra narkotikabruk? Er det mulig å være så naiv i voksen alder og sykepleier utdannet i tillegg

Anonymkode: 2c23f...4ad

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Som i bruker av tjeneste. Men i dette tilfellet er det snakk om rusrehabilitering

Anonymkode: c8565...3f0

NO GO.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Herregud for en holdning! Hvis dette er tilnærmingen du bruker så bør du snarest mulig gå av med pensjon. Du trengs ikke på rusfeltet

Anonymkode: 16de2...109

Jeg er ikke brukeren du siterer..men-e.. man er temmelig naiv om tror at man er den ene som skal forandre livet til mennesket som behandles for rusavhengighet. 
Det er et komplekst bilde bak rusavhengigheten - og den ansatte må ikke brukes som en brikke eller verktøy ut av rusavhengigheten. Personen må finne seg selv før han/hun er i stand til å være i et forhold med andre. 
 

Man er temmelig naiv når man tror at man kan endre en person - når ikke engang barn av rusavhengige er verdt å la være og ruse seg for. 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke lov. Punktum. 

 

Jeg kjenner en sykepleier som nettopp har mistet autorisasjonen pga dette. H*n byttet jobb før forholdet utviklet seg, men får ikke lov å praktisere som sykepleier nå. Tenk deg nøye om, dette påvirker livet ditt i stor grad. Selvsagt er det forskjell på fornuft og følelser, men husk at følelser er veldig sterke og altoppslukende i begynnelsen, du kan ende opp med å angre. 

Anonymkode: 0dc29...bf4

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Det er ikke lov. Punktum. 

 

Jeg kjenner en sykepleier som nettopp har mistet autorisasjonen pga dette. H*n byttet jobb før forholdet utviklet seg, men får ikke lov å praktisere som sykepleier nå. Tenk deg nøye om, dette påvirker livet ditt i stor grad. Selvsagt er det forskjell på fornuft og følelser, men husk at følelser er veldig sterke og altoppslukende i begynnelsen, du kan ende opp med å angre. 

Anonymkode: 0dc29...bf4

Hmm, jeg vet også om en dame som forelsket seg i en bruker (ikke innen rus, men hjemmetjeneste). Hun praktiserer fortsatt som helsepersonell på sykehjem. 
Jeg aner ikke hvordan reglene er, da jeg aldri har hatt behov for å sette meg inn i dem. Men merkelig at det er så forskjellig praksis?

Anonymkode: 7d40a...6e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er i fht jobben din. Om ett forhold kan være bra eller ikke kommer jo også an på hva slags rusbruk, altså hvilke rusmidler og hva slags miljø personen har hatt rundt seg. Noen har tatt for mye tabletter for å klare jobben sin mens andre har vanket i tøffe rusmiljø. Begge to kan trenge hjelp innen rusbehandling.

Anonymkode: b3df7...b88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Og min venninne har vært sammen med sin samboer i mange år, og han har gjenomført rusbehandling. De har det kjempefint, gode jobber, stabil økonomi, barn og et godt kjæresteforhold. Dette kan slå ut begge veier, som alt annet. Selv om vi kjenner noen som det har gått sånn eller slik med, betyr ikke det nødvendigvis noe for TS sin del. 

Anonymkode: 46e98...be3

Mange på rusfeltet har betydelige psykiske problemer, og ikke en ubetydelig avdel har fengselsdommer bak seg. Ts vet ikke særlig om mannen annet enn at han går i rusbehandling og bruker tida der bl.a. til å flørte med behandler. 

Min venninne gjorde en helteinnsats for sin utkårede og fikk ham faktisk det som ser ut som permanent rusfri og stabilt liv. Men det betød bare at han måtte vurdere å jobbe med de tingene som lå under rusen. Og det var mye vanskeligere enn å få ham rusfri. 

Anonymkode: 0eae1...f3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en kollega, sykepleier, som inledet ett forhold til en bruker i hjemmesykepleien. Hun mistet autorisasjon som sykepleier. Jobber nå som assistent på sykehjem 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slutt fortere enn svint! Uansett brukerens bakgrunn, eller årsak til at han er der, kom deg vekk!

Ønsker deg lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde aldri ofret jobben min for kjærligheten og definitivt ikke for en som er under rusrehabilitering. Hva gjør du om han sprekker og havner på kjører igjen samtidig kanskje fått deg ny jobb du egentlig ikke trives i.

Dette er så feil at nå må du virkelig tenke rasjonellt og ikke bare sveve på rosa skyer. De skyene blir rimelig får etterhvert da hverdagen kommer.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette forholdet kan rett og slett ikke gå videre med. Reglene er som de er nettopp fordi vi får en "mektig" rolle for våre pasienter og brukere. Bytt jobb og avslutt forholdet. Du kommer deg over det, det bare føles ikke slik akuratt nå.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...