Gå til innhold

Synes du de som får døtre er mer vellykket enn de som får sønner?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har 3 sønner og føler meg hverken uheldig eller lite vellykket 💕

Anonymkode: 1bfc7...4ab

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har flere vennepar der barna er av samme kjønn, de som har gutt først eller flere gutter (som meg) blir spurt ..»ja prøver dere på jenta nå da»  og de som har jente eller flere jenter blir ikke spurt om de prøver på gutten. Tror det er litt den eldre generasjonen som tenker at man må jo ha en jente. Jeg har bare eldre brødre for min mor skulle ha en jente, hun er den eneste jenta i sin søskenflokk(hun er også yngst) Det er nok noe med et mor og datterforhold, min mor tok seg av sin mor og det er jeg som tar meg av min mor. Jeg tror nemmelig ikke du møter dette spørsmålet så ofte blant de yngre. 
 

Jeg har til og med blitt spurt av eldre damer om jeg ikke skal prøve på en jente nå  (jeg er 40 år)  skal se trynet på de når jeg lager saks med fingrene og sier jeg sørget for at mannen har snippet strengen 😂

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest WhisperingWind

Jeg synes man er vellykket som foreldre om man oppdrar selvstendige barn som vokser opp til å bli lykkelige mennesker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Den «perfekte» familie er nå to foreldre og to eller flere døtre. Er gravid med en gutt og får spørsmål fra både svigermor, venner og kollegaer om jeg ikke egentlig ville ha jente. Blir så matt. Tenker du det samme? At alle egentlig ønsker seg jenter? 

Anonymkode: 19e77...9b4

Jeg ønsket gutt og fikk det. Samboer også. Han har ei tenåringsjente fra før og ønsket ikke ei jente til, for mye drama sier han. Og jeg ønsket bare gutt, synes det er mer stas med en sønn. Vet ikke hvorfor, bare føler slik.

Aldri tenkt noe er mer status da. Synes det virker kjedelig å bare få jenter jeg. Blir sikkert veldig mye drama i familien. 

Anonymkode: db195...394

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg har 3 sønner og føler meg hverken uheldig eller lite vellykket 💕

Anonymkode: 1bfc7...4ab

Det er min drøm, tre gutter 😃 du er heldig som fy. 

Anonymkode: db195...394

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har 4 sønner, klart jeg sku ønske jeg hadde fått en datter og, men det betyr ingenting. Føler meg absolutt ikke mindre vellykket. 

Anonymkode: 5f609...c3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du sikker på at de mener så mye med det da? At du tar det så personlig fordi det kanskje treffer en sannhet i deg selv? Kan jo bare være smalltalk for å vise interesse. Alle spurte meg hvilket kjønn jeg bar på, uten at jeg tenker at de egentlig bryr seg så mye.. «Åja har du gutt, hadde vært gøy å få jente neste gang da». Ja vi får se, svarte jeg. Mange har kanskje sett for seg sin egen barneflokk, men at de egentlig mener noe om andres har jeg litt vanskelig med å tro. «Bare vent til de blir tenåringer» er jo litt artig sagt da, ikke ta alt i værste mening.

Anonymkode: f6049...fcc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

0FprjU4e4Jc9t92dwrN9Ry6tpOrghcbvtbSJNujK8X4.thumb.jpg.f640ba08dcdfc051fad33d93f41f9854.jpg

De fleste i verden er uenige med den påstanden. 
Men man spør som regel om ikke folk vil ha det de ikke har. Har du to sønner spør man om de ikke vil ha jente, og har de to jenter spør man om man ikke vil ha en gutt også.

Anonymkode: 1a27e...36e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

WhisperingWind skrev (15 minutter siden):

Jeg synes man er vellykket som foreldre om man oppdrar selvstendige barn som vokser opp til å bli lykkelige mennesker. 

Og oppdrar man et barn som som vokser opp og får en depresjon så har man feilet. 

Anonymkode: c6dce...00e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SoWhat? skrev (1 time siden):

Det kunne man sagt om kvinner gjennom historien. Vi hadde ikke stemmerett en gang før tidlig 1900-tall. Ikke kunne vi jobbe utenfor hjemmet før på 60-tallet, og de som fikk, var oftest sykepleiere og butikkansatte eller jobbet for andre privat. Høy utdannelse hadde de færreste. Og ikke mange kvinner blant politikere, og en må jobbe fremdeles med ting som lik lønn. Så... hva snakker du om egentlig? 

Vi lever ikke i fortiden. Det at kvinner ikke kunne jobbe før 60 tallet er tull. De fleste kvinner som måtte ut i jobb ble tvunget til det for å overleve. Selv jeg kjenner til kvinner bakover i tid som måtte overta fisker jobben til mannen da han omkom på havet for å forsørge sine 8 barn så de slapp å bli satt bort til fremmede...

Anonymkode: bae83...b2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor så mye «hæ» og «noe jeg har gått glipp av»? Idealet er selvsagt å få barn som blir minst mulig til bry for foreldrene. I alle år (historisk) har idealet vært gutter. Jenter var foreldrenes forsørgeransvar frem til de ble gift, slik at det var risiko.

Nå er det kvinnene som sitter i førersetet. Lang fler menn som ikke klarer seg i samfunnet. Gutter har mange flere problemer både i oppveksten og senere.

Derfor er det nå mest stas å få jenter hos mange.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Brunello skrev (5 minutter siden):

Hvorfor så mye «hæ» og «noe jeg har gått glipp av»? Idealet er selvsagt å få barn som blir minst mulig til bry for foreldrene. I alle år (historisk) har idealet vært gutter. Jenter var foreldrenes forsørgeransvar frem til de ble gift, slik at det var risiko.

Nå er det kvinnene som sitter i førersetet. Lang fler menn som ikke klarer seg i samfunnet. Gutter har mange flere problemer både i oppveksten og senere.

Derfor er det nå mest stas å få jenter hos mange.

Kommer vel ann på oppdragelse først og fremst. Ikke kjønn. 

Anonymkode: db195...394

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Kommer vel ann på oppdragelse først og fremst. Ikke kjønn. 

Anonymkode: db195...394

Nei, her er det også mye biologi. Du oppdrar ikke ungene til ikke å ha lærevansker eller diverse andre problemer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Kg er det «ingen» som ønsker seg døtre. Tvert i mot, det er ikke måte på hvor mye guttemammaene må påpeke hvor glad de er for at de fikk sønner. 

Anonymkode: 73a55...9c5

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvorvidt man er vellykket eller ikke er da ikke avhengig av barnas kjønn. Eller av at man har barn i det hele tatt, for så vidt. Ordet "vellykket" er merkelig å bruke her, synes jeg. Barnas kjønn kan man ikke styre. Det blir som om noen syns at de med grønne øyne er mer vellykket enn de med blå øyne: meningsløs målestokk.

Noen ønsker seg gutt, noen ønsker seg jente, de fleste bryr seg ikke. Men de fleste synes det er et hyggelig og spennende samtaleemne. Ta det som smalltalk, ikke som en fornærmelse.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

På Kg er det «ingen» som ønsker seg døtre. Tvert i mot, det er ikke måte på hvor mye guttemammaene må påpeke hvor glad de er for at de fikk sønner. 

Anonymkode: 73a55...9c5

Det er fordi det er mye syting fra de som ikke får en datter. Og da er det naturlig at guttemammaer forteller hvor fint de har det med sine sønner. Det er vel logisk eller hva?

Hadde folk klagd over at de fikk døtre hadde det hvert flere jentemammaer som hadde stått opp for seg. Naturlig nok. 

Anonymkode: 40cbf...456

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (34 minutter siden):

Nei, her er det også mye biologi. Du oppdrar ikke ungene til ikke å ha lærevansker eller diverse andre problemer.

Det er nok noen genetiske forskjeller, sånn generelt. Men man kan jo virkelig spørre seg om samfunnet og skoleverket er for mye tilpasset jenters (snakker generelt nå) lynne og måte å lære på. Og om den tidlige skolestarten er så heldig, da særlig for de av guttene (og jentene) som hadde trengt lengre tid på å modnes før de ble forventet å sitte stille i timesvis hver dag.

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

På Kg er det «ingen» som ønsker seg døtre. Tvert i mot, det er ikke måte på hvor mye guttemammaene må påpeke hvor glad de er for at de fikk sønner. 

Anonymkode: 73a55...9c5

Det er jo med jevne mellomrom slike tråder hvor folk er lei seg fordi de ikke har fått jenter eller mødre som venter gutt nr to får lite hyggelige kommentarer. Ikke så rart da at vi som har gutter og syns det er topp, ønsker å fortelle om det…

Til ts, så slutter jeg aldri å forundre meg over hva folk får seg til å si. Men hva er det som liksom er mer vellykket med å ha jenter..? Jeg har tre gutter og har aldri tenkt at noe skulle vært annerledes. Om vi skulle fått et fjerde barn hadde jeg gladelig tatt i mot en gutt til. Eller en jente, det spiller ingen rolle for meg. Guttene mine er sine egne individer og ulike personligheter selv om de har samme kjønn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest WhisperingWind
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Og oppdrar man et barn som som vokser opp og får en depresjon så har man feilet. 

Anonymkode: c6dce...00e

Ja, det var akkurat det jeg mente 🙄🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...