Gå til innhold

Norske muslimer reagerer på at alle burgere stekes på samme grill


Gjest AthenaRavenLuna

Anbefalte innlegg

Gjest havrekaffe
3 minutter siden, Million said:

De vet jo selvfølgelig det, uten å spørre? De bor i Norge. De vet at nordmenn spiser bacon på hamburgeren sin, og de vet at vi ikke slakter kjøttet vårt på halal-vis. De ser på menyen hva som lages der. Så hva er det å kreve informasjon om? De vet dette allerede.

Forlanger de store skilt med informasjon de allerede vet om at "her lages ikke maten halal"?

Synes noen andre i tråden kom med et veldig godt forslag. Det er såpass mange muslimer i Norge og Oslo nå, at de kunne jo starte sin egen hamburgerkjede med halalmat. De har sikkert kundegrunnlag for det.

Finnes forresten ikke en allerede, eid av en pakistaner, kalt "Maliks"? (Oslo) Det er noen år siden jeg har sett en av de, men de ble i sin tid kåret i VG til byens beste burger. Da valfartet alle, nordmenn også, dit for å spise der en stund.

De spør ikke om selve kjøttet eller slaktingen, men om informasjon om logistikken og distribusjon av burgerne på filialene. Er ikke alle som vet hvordan stekingen og tilbredingen foregår. De fikk et svar av sjefen for kjeden og kan nå da gjøre som de vil. Burger King kjører et konsept og har en modell som de neppe kommer til å forandre på med mindre det er mulig å tjene stort på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest loveli
Million skrev (3 minutter siden):

Jeg bor i et strøk med svært høy andel innvandrere, og den lokale hamburgerrestauranten har alltid kø av muslimer som skal kjøpe mat der. Så det virker ikke som noe stort problem blant en del av de. Det er vel bare de strengt religiøse kanskje som ikke kan spise på slike steder?

Ja, absolutt. De fleste bryr seg ikke. :)

De jeg kjenner sier at det eneste de bryr seg om er selve kjøttet, de vil ikke ha svinekjøtt i munnen. Men de kunne godt spist en burger hvor det hadde ligget en baconskive på som de hadde fjernet liksom... Det har skjedd flere ganger (ved uhell, men likevel). 😛

Endret av loveli
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest havrekaffe
1 hour ago, Million said:

Neida. Bare at matvanene deres, som er muslimske, ikke hører hjemme i et kristent land. De kan ikke forvente at landet vårt skal islamifiseres til å passe dem og deres matregler.

Som en annen sa her; hadde vi møtt opp på en hamburgerbar i Islamabad og forlangt å få en baconburger.... hva hadde skjedd da? Sannsynligvis blitt kjeppjagd derifra.

Dette kravet om å tilrettelegge er enveis.

Du spiser aldri utenlandsk mat?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

havrekaffe skrev (1 minutt siden):

Du spiser aldri utenlandsk mat?

Hæ? Ikke på muslimske spisesteder, nei. Kan ikke huske sist jeg vandret inn på en muslimsk restaurant og klagde over manglende informasjon om baconservering.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest havrekaffe
4 minutter siden, Million said:

Hæ? Ikke på muslimske spisesteder, nei. Kan ikke huske sist jeg vandret inn på en muslimsk restaurant og klagde over manglende informasjon om baconservering.

Du spiser aldri på restauranter som er eid av muslimer?

Endret av havrekaffe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig eller ei så er det fint at grupper søker oppmerksomhet på ting som kan være problematisk.

Espressohouse har ingen laktosefrie alternativer. Det savner jeg. Så må hylekoret få skrike at «da får du spise et annet sted». Men jeg skulle nå gjerne ha spist der likevel, jeg da….

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Million skrev (1 time siden):

Neida. Bare at matvanene deres, som er muslimske, ikke hører hjemme i et kristent land. De kan ikke forvente at landet vårt skal islamifiseres til å passe dem og deres matregler.

Som en annen sa her; hadde vi møtt opp på en hamburgerbar i Islamabad og forlangt å få en baconburger.... hva hadde skjedd da? Sannsynligvis blitt kjeppjagd derifra.

Dette kravet om å tilrettelegge er enveis.

Mhm. Så guden din har bestemt at i Norge spiser man mat som er kristen da eller..? 
 

Du glemmer at disse menneskene BOR i Norge. Så sammenligningen din om å være turist i Islamabad faller på sin egen urimelighet. 
 

Jeg undrer meg over hva spanjolene tenker om nordmennene som forlanger norske butikker med norsk-imponert kjøtt, slik at de kan holde på de tradisjonelle norske grillvanene sine - mens de BOR i Spania. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Million skrev (1 time siden):

Neida. Bare at matvanene deres, som er muslimske, ikke hører hjemme i et kristent land. De kan ikke forvente at landet vårt skal islamifiseres til å passe dem og deres matregler.

Som en annen sa her; hadde vi møtt opp på en hamburgerbar i Islamabad og forlangt å få en baconburger.... hva hadde skjedd da? Sannsynligvis blitt kjeppjagd derifra.

Dette kravet om å tilrettelegge er enveis.

Siv Jensens snikislamisering i praksis.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lurven
Bie-damen skrev (29 minutter siden):

Ja, henter sau rett fra et tilfeldig beite da? Og kutter strupen og lar dyret blø ihjel? Flotte tradisjoner...

Han kjøper fra bønder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hvemsomhelst
kvinne35+ skrev (På 27.7.2021 den 12.49):

Vel akkurat vegansk mat bør ha et rent melkefritt område fordi folk som har alvorlige kumelkproteinallergier hvor de må med ambulanse ved inntak av melkeproteiner enten det er i form av ferskvare eller tørrvare eller spor de må kunne spise vegansk uten å bli satt i livsfare.

Ja men.. kan de ikke først spørre om det serveres garantert melkefritt, glutenfritt osv.? Jeg reagerer på både laktose og gluten. Ikke allergi, men intoleranse som parkerer meg på wc resten av dagen. Jeg tar det ikke som en selvfølge at jeg kan spise trygt hos mcd elker burgerking osv.  maken til krav da.

Det eneste jeg spiser ute trygt, er sushi.

Endret av Hvemsomhelst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drizzt skrev (8 minutter siden):

Siv Jensens snikislamisering i praksis.

Please.

Har ikke den retorikken gjort nok skade i Norge..?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vera skrev (2 minutter siden):

Please.

Har ikke den retorikken gjort nok skade i Norge..?

Jeg mener at det gjør mer skade å feie problemene under teppet fordi noen kan føle seg krenket. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest theTitanic
Athena79 skrev (På 27.7.2021 den 10.56):

Mange norske muslimer ønsker at restauranter har klare rutiner for hvordan halal- og vegansk mat tilberedes, og retter en pekefinger mot Burger King.

 

https://www.abcnyheter.no/nyheter/norge/2021/07/27/195775491/norske-muslimer-reagerer-pa-at-alle-burgere-stekes-pa-samme-grill

Hurtigmatkjeden opplyser til Vårt Land at de ikke har plass til separate maskiner til steking og fritering.

Det er umulig å tilpasse alle, da får de heller spise en annen plass tenker jeg, eller lage mat hjemme.

Riktig. Dette er sånn burger king lager maten, og de har den maten som står i menyen. Liker man det ikke så får man gå et annet sted. 

Jeg syntes denne tilpasningen går litt vel langt. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hvemsomhelst
Vera skrev (3 minutter siden):

Please.

Har ikke den retorikken gjort nok skade i Norge..?

Enig. Dette dreier seg mer om å servere mat som alle kan spise, uansett religion og livsfilosofi. Det mener jeg at man ikke kan forvente.  Altså, en burgerkiosk lager og serverer burger, en pizzabaker selger diverse pizza. De fleste har jo merket for allergener, og serverer med/uten gluten og laktose.  Skal de også måtte tilrettelegge for veganere, trosretninger og alt som vil dukke opp i fremtiden? Det kan nok bli vanskelig å oppfylle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

A-hunter skrev (På 2021-7-27 den 12.46):

Det finnes ikke norske muslimer. Islam er en politisk ideologi som ikke er forenelig med en eneste norsk verdi.

Islam betyr krig, ufred, terror, vold og kontroll og har derfor ingen ting i dette landet å gjøre.

Er enig i at man i større grader snakker om "muslimer i Norge".  Religionen deres har noen veldig strenge leveregler, og forbudet mot svin er et av dem. Muhammed stjal dette forbudet fra jødene, hvis religion han var veldig opptatt av. 

Så lenge en eventyrbok skrevet av det alle (ja, også muslimene) er enige om var et analfabet, om en eventyrfigur i himmelen er grunnlaget for kostholdet deres, har jeg dessverre null respekt for tullinger som ikke spiser svin. 

Og for å være ærlig, så er ungdommen som de muslimske miljøene i Norge pleier å oppdra, det siste jeg vil møte på Burger King når jeg er der med 3 i promille og prøver å bestille en #3 burger. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Hvemsomhelst

Jeg har litt vanskelig for å ta dette seriøst. Jeg kjenner ikke mange muslimer, men noen som er gode kolleger. Disse kunne aldri finne på å gå til nærmeste pølsekiosk og forlange halal-grillpølse i brød. Heller ikke til godtebutikken og forlange halal-seigmenn. Disse folkene er jo bare helt vanlige som alle oss andre, inkludert litt diamanter og ugress.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hvemsomhelst
Realverdien skrev (6 minutter siden):

Er enig i at man i større grader snakker om "muslimer i Norge".  Religionen deres har noen veldig strenge leveregler, og forbudet mot svin er et av dem. Muhammed stjal dette forbudet fra jødene, hvis religion han var veldig opptatt av. 

Så lenge en eventyrbok skrevet av det alle (ja, også muslimene) er enige om var et analfabet, om en eventyrfigur i himmelen er grunnlaget for kostholdet deres, har jeg dessverre null respekt for tullinger som ikke spiser svin. 

Og for å være ærlig, så er ungdommen som de muslimske miljøene i Norge pleier å oppdra, det siste jeg vil møte på Burger King når jeg er der med 3 i promille og prøver å bestille en #3 burger. 

En jeg kjenner, sier at forbudet mot svinekjøtt egentlig stammer fra varmere strøk, der dette fort ble bedervet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vera skrev (31 minutter siden):

Jeg undrer meg over hva spanjolene tenker om nordmennene som forlanger norske butikker med norsk-imponert kjøtt, slik at de kan holde på de tradisjonelle norske grillvanene sine - mens de BOR i Spania. 

Er det noen nordmenn som forlanger det i Spania da?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvemsomhelst skrev (1 minutt siden):

En jeg kjenner, sier at forbudet mot svinekjøtt egentlig stammer fra varmere strøk, der dette fort ble bedervet.

Det gir jo mening hvis det er tilfelle. Hvis en del slike forbud oppsto fordi det var praktisk i den tiden, er verden ikke det samme nå. Nå vet man hvordan man oppbevarer kjøtt for å bevare det i god stand. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...