Gå til innhold

Vil eie flere boliger og leie ut, hvordan gå frem?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Skjønner godt hvorfor TS spør, men dette var mulig i "Good, Old Times" - vel, ikke så altfor lenge siden. For vel 15 - 20 år siden var dette mulig.

Det er en grunn til at vi har idiot-kakser som eier så mange leiligheter. 

Hvordan var det mulig før? Joda, før var det slik at når et boligprosjekt ble annonsert for salg, så kunne du egentlig kjøpe opp alle leilighetene i hele bygget. Det er ikke kødd en gang. 

Hvordan gjorde man det? Det var slik at man trengte bare å betale 10% av det leiligheten kostet. Siden man kunne kjøre leiligheter til 1,25 - 1,5 mill kr midt i Oslo for bare litt over 15 år siden, så betyr det i praksis at man måtte legge ut bare 125.000 - 150.000 kr for å sikre "eierskap" til leiligheten. 

Da satt man og ventet på at leiligheten skulle bygges ferdig - og det tok mellom 2 og 3 år. Imellomtiden har kontrakten din (Der du har rett på leiligheten) steget i verdi. Med andre ord, selve leiligheten har steget i verdi før den i det hele tatt ble bygget. Du hadde en situasjon der folk med noe tilgang til kapital, kunne plutselig kjøpe 20 leiligheter ved å legge ut mellom 100.000 - 150.000 kr for hver. Det betyr at du måtte ha mellom 2 og 3 millioner kr tilgjengelig for å kjøpe 20 splitter nye leiligheter. Det var alt som skulle til. 

Sånn fikk vi de kvalmis boligkaksene vi har i dag, fordi det alltid var noen som hadde mer penger enn andre. Det var lett å kjøpe leilighet hvis man bare skulle bo der, men samtidig hadde du disse folkene som "tok alt" i enkelte boligprosjekter. 

Noen av disse kaksene valgte å beholde leilighetene og leie dem ut da de var splitter nye og klare, mens andre kakser valgte å selge kontraktene de satt på like før leilighetene skulle stå innflyttingsklare. Det er her de uansett tjente mange millioner av kroner. 

Tenk nå, du sitter på 20 leiligheter og har betalt kun mellom 2 - 3 millioner kr for de. I løpet av 2 til 3 år (mens leiligheter bygges ferdige) så har de økt i pris, at du lett kunne nå selge hvert innskudd i leilighet for 450.000 kr. Hva betyr det? Jo, at dine 2 - 3 millioner kr, ble plutselig til et sted mellom 6 - 9 millioner kr etter drøye 2 år. 

Så fortsetter det bare å øke enda mer. Når du først har et sted mellom 6 - 9 mill, så er det veldig lett å runde 10 mill og fortsette mot 12 og 15 mill, osv. 

Det systemet eksisterer ikke lenger i dag. Du kunne, med andre ord, kjøpe leiligheter uten egen kapital og uten å ha noe som helst med banken å gjøre. F eks, kunne gjerne innskuddet på 100.000 - 150.000 kr være fra forbrukslån. Eller til og med fra kredittkort. 

En trengte ikke å ha noe med banken og boliglån å gjøre, fordi innskuddene var lave, og resten var såkalt "arvet" fellesgjeld, som man får med på kjøpet. Men fellesgjelda trengte man ikke å begynne å betale på før leilighetene stod ferdig bygd, så da måtte man kun ut med 10% av den totale kjøpesummen på en splitter ny leilighet, midt i Oslo, for å sikre seg rettighetene til den. 

 

Anonymkode: 257ec...54f

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har hatt mange utleieforhold gjennom livet. Hvis du er heldig med leietaker, er det lite arbeid med utleie. Hvis du derimot er uheldig med leietaker er det dritt. Det blir som regel ikke noe igjen, etter at renter, fellesutgifter etc er betalt, men alt kommer an på alt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan glemme å kunne få kjøpt mer enn en leilighet som ufør. Dette er hvis du kan få lån via husbanken. Leiligheten du kan få kjøpt er nøktern og liten. Ikke sikkert du kan få kjøpt noe engang i den kommunen du bor, om du ikke får høyt nok lån. Det er realitetene, og da må du evt søke i andre kommuner. Noen kommuner godtar det, andre ikke.

Har flere uføre i familien her, men det er et familiemedlem som har søkt om kommunalt lån til bolig. Hun fikk innvilget 2,3 mill med en inntekt på ca 16000 i mnd. Hun har fortsatt ikke funnet noen bolig å kjøpe i denne kommunen til denne summen. Ikke engang en 2 roms. Hun også kan ikke bo for langt unna familie, men hun får altså ikke kjøpt noe her. 

Det å være ufør dessverre, begrenser det økonomiske veldig, også når det gjelder hvor man kan bo. Noen ganger må man evt velge å leie dyrt et sted, isteden for å kjøpe egen bolig hvis man er nødt til å ha fam og venner i nærheten. Eller så kan man flytte til en annen kommune, men da må man være litt lenger unna nettverket sitt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Skjønner godt hvorfor TS spør, men dette var mulig i "Good, Old Times" - vel, ikke så altfor lenge siden. For vel 15 - 20 år siden var dette mulig.

Anonymkode: 257ec...54f

Nei, det var ikke det. Jeg har vært i boligmarkedet i 30 år, og vet dette.

Anonymkode: 066b2...092

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Hmm okei, men kanskje det kan hjelpe meg når jeg er 60+? Isåfall ønsker jeg å ta riktige beslutninger nå, tidlig i livet, slik at det kan være mulig en gang i fremtiden 😊

ts

Anonymkode: b7a80...815

Det du kan prøve på nå, er å skaffe deg lån til egen bolig. Der må du begynne uansett, i likhet med alle andre, som ikke er født rike. Når lånet er nedbetalt, og pengene har hopet seg opp på bankkontoen, kan du tenke på å kjøpe en bolig til.

Anonymkode: 066b2...092

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja,  husbanken låner ikke til boliger man skal leie ut, du får ikke noe høyt lån uansett heller og i hvertfall ikke lån for sekundær bolig etter det.

Tenk på det slik, hvis det skulle være så lett for deg, med lav lønn/ufør å skaffe flere leiligheter til utleie.. hvorfor gjør ikke alle det? Alle som er ufør, alle som er i fast arbeid? Høres litt for godt ut til å være sant eller?

Skaff deg heller en liten leilighet du har råd til og bo der. Når du har betalt ned litt i noen år, pusset opp og den har gått opp i verdi har du kanskje råd til noe litt større, så fortsetter du slik, er du heldig har du en relativt stor bolig om 10år som du kan selge for noe mindre når du blir eldre, og da sitter du kanskje på noen mill. 

Anonymkode: 80dfa...18e

Ja jeg skjønner det ikke er lett og at det er derfor alle ikke gjør det 🙈 Men lurte mer på hvor mange flere hinder jeg har vs en i normal jobb ect

takk for råd 😄

ts

Anonymkode: b7a80...815

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er fint TS at du planlegger og er en drømmer🙏 

Men som mange har sagt her så kan det være endel arbeid med å leie ut. Bl.a røk varmtvannsberederen til en av leietakerne, da måtte bare mannen avslutte sin jobb og kjøpe ny iløpet iløpet av dagen. Det er ikke billig. Ellers så har en leietager bortimot svidd av kjøkknet fordi han sovnet av med komfyren på. Ene leietaker måkker ikke snø eller klipper gresset, vi må gjøre alt. Når vi skulle selge ene huset kom vi til ett bortimot rasert gulv i 60% av huset pga hund. Huset var annonsert når vi oppdaget dette, ble ett jævla stress for å få det nogenlunde klart til visning. 

Vi gjør ikke noe vedlikeholdsarbeid selv, så vi må leie inn folk hver gang noe skal males, fikses osv. Regner med at som ufør må du også leie inn folk, og det er ikke alltid billig, og det må som regel gjøres fort. Så har man en dårlig dag/uke så kan det som regel ikke utsettes for lenge. 

Dette er små ting man må ta med i beregningen når man vil drive med utleie. Og sørgelig nok så kan du mest sannsynlig ikke leve av å bare ha en utleie enhet, tipper du må ha 4-6 stykk for at det skal lønne seg. Så fremst det ikke er ett svært hus som du kan ta 40 000 for og vel så det. 

Anonymkode: 8d2d6...be1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Igjen.. så gir ikke husbanken deg mer lån enn du trenger, så du får jo neppe kjøpt en 3++roms, du er nok heldig om du får ett eget soverom.

Anonymkode: 80dfa...18e

Sant det, men å eie noe selv er hvertfall en start! 😅

ts

Anonymkode: b7a80...815

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Skjønner godt hvorfor TS spør, men dette var mulig i "Good, Old Times" - vel, ikke så altfor lenge siden. For vel 15 - 20 år siden var dette mulig.

Det er en grunn til at vi har idiot-kakser som eier så mange leiligheter. 

Hvordan var det mulig før? Joda, før var det slik at når et boligprosjekt ble annonsert for salg, så kunne du egentlig kjøpe opp alle leilighetene i hele bygget. Det er ikke kødd en gang. 

Hvordan gjorde man det? Det var slik at man trengte bare å betale 10% av det leiligheten kostet. Siden man kunne kjøre leiligheter til 1,25 - 1,5 mill kr midt i Oslo for bare litt over 15 år siden, så betyr det i praksis at man måtte legge ut bare 125.000 - 150.000 kr for å sikre "eierskap" til leiligheten. 

Da satt man og ventet på at leiligheten skulle bygges ferdig - og det tok mellom 2 og 3 år. Imellomtiden har kontrakten din (Der du har rett på leiligheten) steget i verdi. Med andre ord, selve leiligheten har steget i verdi før den i det hele tatt ble bygget. Du hadde en situasjon der folk med noe tilgang til kapital, kunne plutselig kjøpe 20 leiligheter ved å legge ut mellom 100.000 - 150.000 kr for hver. Det betyr at du måtte ha mellom 2 og 3 millioner kr tilgjengelig for å kjøpe 20 splitter nye leiligheter. Det var alt som skulle til. 

Sånn fikk vi de kvalmis boligkaksene vi har i dag, fordi det alltid var noen som hadde mer penger enn andre. Det var lett å kjøpe leilighet hvis man bare skulle bo der, men samtidig hadde du disse folkene som "tok alt" i enkelte boligprosjekter. 

Noen av disse kaksene valgte å beholde leilighetene og leie dem ut da de var splitter nye og klare, mens andre kakser valgte å selge kontraktene de satt på like før leilighetene skulle stå innflyttingsklare. Det er her de uansett tjente mange millioner av kroner. 

Tenk nå, du sitter på 20 leiligheter og har betalt kun mellom 2 - 3 millioner kr for de. I løpet av 2 til 3 år (mens leiligheter bygges ferdige) så har de økt i pris, at du lett kunne nå selge hvert innskudd i leilighet for 450.000 kr. Hva betyr det? Jo, at dine 2 - 3 millioner kr, ble plutselig til et sted mellom 6 - 9 millioner kr etter drøye 2 år. 

Så fortsetter det bare å øke enda mer. Når du først har et sted mellom 6 - 9 mill, så er det veldig lett å runde 10 mill og fortsette mot 12 og 15 mill, osv. 

Det systemet eksisterer ikke lenger i dag. Du kunne, med andre ord, kjøpe leiligheter uten egen kapital og uten å ha noe som helst med banken å gjøre. F eks, kunne gjerne innskuddet på 100.000 - 150.000 kr være fra forbrukslån. Eller til og med fra kredittkort. 

En trengte ikke å ha noe med banken og boliglån å gjøre, fordi innskuddene var lave, og resten var såkalt "arvet" fellesgjeld, som man får med på kjøpet. Men fellesgjelda trengte man ikke å begynne å betale på før leilighetene stod ferdig bygd, så da måtte man kun ut med 10% av den totale kjøpesummen på en splitter ny leilighet, midt i Oslo, for å sikre seg rettighetene til den. 

 

Anonymkode: 257ec...54f

Ikke sant, slike historier har jeg også hørt! Men det er vist veldig annerledes nå ja 😓 Men skader jo ikke å høre hva som skal til, selv om det virker umulig for de fleste 😅 nav mener jeg aldri kommer til å klare meg selv økonomisk, men det betyr ikke at jeg ikke skal snu på hver eneste stein jeg finner for å prøve 🙈

ts

Anonymkode: b7a80...815

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tussi84 skrev (55 minutter siden):

Du kan glemme å kunne få kjøpt mer enn en leilighet som ufør. Dette er hvis du kan få lån via husbanken. Leiligheten du kan få kjøpt er nøktern og liten. Ikke sikkert du kan få kjøpt noe engang i den kommunen du bor, om du ikke får høyt nok lån. Det er realitetene, og da må du evt søke i andre kommuner. Noen kommuner godtar det, andre ikke.

Har flere uføre i familien her, men det er et familiemedlem som har søkt om kommunalt lån til bolig. Hun fikk innvilget 2,3 mill med en inntekt på ca 16000 i mnd. Hun har fortsatt ikke funnet noen bolig å kjøpe i denne kommunen til denne summen. Ikke engang en 2 roms. Hun også kan ikke bo for langt unna familie, men hun får altså ikke kjøpt noe her. 

Det å være ufør dessverre, begrenser det økonomiske veldig, også når det gjelder hvor man kan bo. Noen ganger må man evt velge å leie dyrt et sted, isteden for å kjøpe egen bolig hvis man er nødt til å ha fam og venner i nærheten. Eller så kan man flytte til en annen kommune, men da må man være litt lenger unna nettverket sitt.

Ja det er vanskelig... jeg tenker ikke at jeg hadde klart å skaffe meg utleie boliger med en gang, men lurer mer på hvordan jeg kunne gjort det på sikt, slik at jeg kanskje eier en utleieleilighet ila livet mitt 😅

ts

Anonymkode: b7a80...815

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest laPistola
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Men det er vell litt annerledes med lån i husbanken? 

ts

Anonymkode: b7a80...815

Er det i det hele tatt lov og leie ut bolig finansiert av husbanken? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Nei, det var ikke det. Jeg har vært i boligmarkedet i 30 år, og vet dette.

Anonymkode: 066b2...092

Det var litt annerledes før 🙈 Foreldrene mine fikk lån hos husbanken på 2 mill. De kjøpte en tomt til 300 000. Resten av pengene gikk til å bygge et hus med utleiedel. De bygde huset slik at de kunne bli gamle der, og alt er nå nedbetalt. Huset er nå verdt 8 mill, som de andre husene i området 
 

Jeg tror ikke det er like lett den dag i dag 😅 

ts

Anonymkode: b7a80...815

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Det du kan prøve på nå, er å skaffe deg lån til egen bolig. Der må du begynne uansett, i likhet med alle andre, som ikke er født rike. Når lånet er nedbetalt, og pengene har hopet seg opp på bankkontoen, kan du tenke på å kjøpe en bolig til.

Anonymkode: 066b2...092

Okei, det er slike råd jeg vil ha! 😊 takk! 
 

ts

Anonymkode: b7a80...815

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gjort det, jeg var ikke ufør, men her var min gang:

kjøpe en 2 roms som jeg bygget om til 3 roms, bodde i kollektiv og leide ut ett rom, så kjøpte jeg meg 4 roms og bygget om til 5 roms, og bodde fortsatt i kollektiv. Kjøpte så en stor leilighet med to små «separate» utleiedeler, så kjøpte vi et stort hus, med 5 utleiedeler😊

jeg var villig til å bo i kollektiv til jeg var 32, og har tatt mange finansielle risker(ligget våken om natten) men det har føltes veldig verd det! 

Anonymkode: d7fa7...420

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Synes det er fint TS at du planlegger og er en drømmer🙏 

Men som mange har sagt her så kan det være endel arbeid med å leie ut. Bl.a røk varmtvannsberederen til en av leietakerne, da måtte bare mannen avslutte sin jobb og kjøpe ny iløpet iløpet av dagen. Det er ikke billig. Ellers så har en leietager bortimot svidd av kjøkknet fordi han sovnet av med komfyren på. Ene leietaker måkker ikke snø eller klipper gresset, vi må gjøre alt. Når vi skulle selge ene huset kom vi til ett bortimot rasert gulv i 60% av huset pga hund. Huset var annonsert når vi oppdaget dette, ble ett jævla stress for å få det nogenlunde klart til visning. 

Vi gjør ikke noe vedlikeholdsarbeid selv, så vi må leie inn folk hver gang noe skal males, fikses osv. Regner med at som ufør må du også leie inn folk, og det er ikke alltid billig, og det må som regel gjøres fort. Så har man en dårlig dag/uke så kan det som regel ikke utsettes for lenge. 

Dette er små ting man må ta med i beregningen når man vil drive med utleie. Og sørgelig nok så kan du mest sannsynlig ikke leve av å bare ha en utleie enhet, tipper du må ha 4-6 stykk for at det skal lønne seg. Så fremst det ikke er ett svært hus som du kan ta 40 000 for og vel så det. 

Anonymkode: 8d2d6...be1

Takk! 😄

Skjønner det kan være mye arbeid, og jeg setter pris på alle erfaringer! Har lært mye i denne tråden, blant annet at det ikke alltid er like lønnsomt 🙈

Men jeg har noen fordeler! 😅 Jeg har jo vært på leiemarkedet selv og hjulpet foreldrene mine ifht deres utleie leilighet. Vi gjør alt av småpirk selv, eneste vi lar andre gjøre er elektrisk og vann/avløp ect. Og det kan bli dyrt ja! Men det er også vell så viktig å ha depositum, om det er utleier sin feil 🙈 Jeg er godt satt inn i regelverket, da tidligere huseiere har prøvet fått meg til å betale for ting som ikke er min feil. Jeg hadde ikke godtatt husdyr pga slitasje, og om leietaker skulle hatt oppgaver som gress klipping/snømåking, så hadde husleien vært evt redusert de mnd dette ble gjort. 
 

Har skjønt at jeg ikke kan leve av det... men om det er en mulighet i fremtiden (langt frem i fremtiden) at det kan være en del av inntekten min, så hadde det vært fint 😊 Jeg finner sikkert ut noe mer ila årene også, så inntekten min blir en kombinasjon fra forskjellige steder 😊

ts

Anonymkode: b7a80...815

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Nei, det var ikke det. Jeg har vært i boligmarkedet i 30 år, og vet dette.

Anonymkode: 066b2...092

Jo, det var det, og du snakker bare tull.

Det var ingen begrensinger på hvor mange leiligheter en kunne kjøpe.

Eiendomsmeglere satt bare ved telefonen og leilighetene solgte seg selv før de i det hele tatt var bygd. Dette var en av grunnene til at "eiendomsmegler" yrket eksploderte i populæritet utover på 2000-tallet da alle hørte at det var lett å være megler, og det var det faktisk på den tiden. Det var heller ingen krav om 3-årig utdanning fra BI. 

Byggeprosjekter ble lagt ut på FINN på rekke og rad, man trengte bare å betale depositum på 10%. Det er fakta, uansett hvor mye du lyger at det ikke er sant. Mange solgte leilighetene (kontraktene) før leilighetene stod ferdig bygd.

Dette kalles "flipping av boliger". Hvor mange artikler har vi ikke lest i avisene der man skryter over boliggevinst etter 1 år.

Vel, på den tiden jeg henviser til, kunne man flippe en boligkontrakt på EI UKE, og tjene 400.000 kr på det etter EI UKE, selv om man måtte betale 28% skatt på det. Så da snakker vi brutto beløp på 550.000 - 600.000 kr. Boligen var ikke engang ferdig bygd. Det var på en måte som å eie en aksje. 

 

Anonymkode: 257ec...54f

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonyminist skrev (10 minutter siden):

Er det i det hele tatt lov og leie ut bolig finansiert av husbanken? 

Jeg tror nok ikke jeg får dette med en gang 😅 Jeg tenker mer en langtidsplan. Og spør da om råd til hvilke steg jeg burde ta for å komme i riktig retning mot ønsket mitt 🙈

ts

Anonymkode: b7a80...815

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg har gjort det, jeg var ikke ufør, men her var min gang:

kjøpe en 2 roms som jeg bygget om til 3 roms, bodde i kollektiv og leide ut ett rom, så kjøpte jeg meg 4 roms og bygget om til 5 roms, og bodde fortsatt i kollektiv. Kjøpte så en stor leilighet med to små «separate» utleiedeler, så kjøpte vi et stort hus, med 5 utleiedeler😊

jeg var villig til å bo i kollektiv til jeg var 32, og har tatt mange finansielle risker(ligget våken om natten) men det har føltes veldig verd det! 

Anonymkode: d7fa7...420

Så smart! 😄 Har jo en del snekkere i familien, så å lage flere rom hadde gått fint! 
 

takk for råd 😄

ts

Anonymkode: b7a80...815

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jo, det var det, og du snakker bare tull.

Det var ingen begrensinger på hvor mange leiligheter en kunne kjøpe.

Eiendomsmeglere satt bare ved telefonen og leilighetene solgte seg selv før de i det hele tatt var bygd. Dette var en av grunnene til at "eiendomsmegler" yrket eksploderte i populæritet utover på 2000-tallet da alle hørte at det var lett å være megler, og det var det faktisk på den tiden. Det var heller ingen krav om 3-årig utdanning fra BI. 

Byggeprosjekter ble lagt ut på FINN på rekke og rad, man trengte bare å betale depositum på 10%. Det er fakta, uansett hvor mye du lyger at det ikke er sant. Mange solgte leilighetene (kontraktene) før leilighetene stod ferdig bygd.

Dette kalles "flipping av boliger". Hvor mange artikler har vi ikke lest i avisene der man skryter over boliggevinst etter 1 år.

Vel, på den tiden jeg henviser til, kunne man flippe en boligkontrakt på EI UKE, og tjene 400.000 kr på det etter EI UKE, selv om man måtte betale 28% skatt på det. Så da snakker vi brutto beløp på 550.000 - 600.000 kr. Boligen var ikke engang ferdig bygd. Det var på en måte som å eie en aksje. 

 

Anonymkode: 257ec...54f

Hva er det som egentlig har skjedd siden det er så vanskelig å få til den dag i dag? 

ts

Anonymkode: b7a80...815

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...