Gå til innhold

Vil eie flere boliger og leie ut, hvordan gå frem?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg eier pr dags dato ingenting. Har heller ikke noe spart opp. Er ufør, og tenkte dette kunne være en fin inntektskilde som går av seg selv. Kanskje jeg kunne levd på det i fremtiden, istedenfor nav. Har også en del snekkere i familien, om noe skulle ryke eller gå galt. Nav sier jeg er en god kandidat til å søke boliglån hos husbanken. 
 

Så er det mulig for meg? Hvordan burde jeg evt gå frem?

Gir husbanken kun lån slik at jeg får de minste leilighetene? I mitt område så går de minste leilighetene for 3 mill. Fordi jeg er ufør så ønsker jeg ikke flytte langt ut på landet, da jeg er litt avhengig av familien min som bor her

ønsker jo helst å bo i hus med en utleie del. Men hus her går til minst 6 mill (uten utleie del) Og det får jeg nok ikke av husbanken... selv om at man får høyere lån ved å kjøpe noe med utleie del, så er spriket fra 3 til 6 mill for høyt

Anonymkode: b7a80...815

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg eier pr dags dato ingenting. Har heller ikke noe spart opp. Er ufør, og tenkte dette kunne være en fin inntektskilde som går av seg selv. Kanskje jeg kunne levd på det i fremtiden, istedenfor nav. Har også en del snekkere i familien, om noe skulle ryke eller gå galt. Nav sier jeg er en god kandidat til å søke boliglån hos husbanken. 
 

Så er det mulig for meg? Hvordan burde jeg evt gå frem?

Gir husbanken kun lån slik at jeg får de minste leilighetene? I mitt område så går de minste leilighetene for 3 mill. Fordi jeg er ufør så ønsker jeg ikke flytte langt ut på landet, da jeg er litt avhengig av familien min som bor her

ønsker jo helst å bo i hus med en utleie del. Men hus her går til minst 6 mill (uten utleie del) Og det får jeg nok ikke av husbanken... selv om at man får høyere lån ved å kjøpe noe med utleie del, så er spriket fra 3 til 6 mill for høyt

Anonymkode: b7a80...815

Tror ikke dette er gjennomførbart.

Anonymkode: 66732...a68

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det økonomiske satt til side: Du er ufør, dvs du er for syk til å jobbe. Har du fjerneste anelse om hvor mye jobb det er å drive med utleie? Det er en heltidsjobb, minst.

 

  • Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knirke skrev (2 minutter siden):

Det økonomiske satt til side: Du er ufør, dvs du er for syk til å jobbe. Har du fjerneste anelse om hvor mye jobb det er å drive med utleie? Det er en heltidsjobb, minst.

 

Neii det er det ikke 🙈 Tenkte ikke mange leiligheter, først en, så kanskje 2. om jeg leier ut til ca 10 000 kr pr, så er det da ca like mye som jeg i dag får i uførpenger

ts

Anonymkode: b7a80...815

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Tror ikke dette er gjennomførbart.

Anonymkode: 66732...a68

Okei, men hvorfor? Hva gjør det umulig?

Kan jeg ikke få lån av husbanken, kjøpe en leilighet, vente 5 år til prisen har steget, selge og kanskje ha råd til 2 mindre leiligheter? Så leier jeg ut den ene og bor i den andre

ts

Anonymkode: b7a80...815

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg skjønner at veien er lang, men hvor lang? Og hvor skulle jeg ha startet?

ts

Anonymkode: b7a80...815

Tja, jobb og oppsparte midler hadde vært et godt sted å begynne. 

Anonymkode: 1da48...a90

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg skjønner at veien er lang, men hvor lang? Og hvor skulle jeg ha startet?

ts

Anonymkode: b7a80...815

Tror det den personen prøver å si er at ikke bare er veien lang, den eksisterer ikke. 
 

hvis du skal eie to leiligheter til 3mill hver og du går på ufør, tror du staten vil bare gi deg 6mill i formue? Tror ikke engang det er mulig å få 3mill i lån for deg, du sier du får ca 20k hver måned, La oss si du får 26k før skatt, det er 312 000. Man kan låne maks 5 ganger inntekt, minus evt. lån du har det er ca 1,5mill. I tillegg trenger du 15% i egenkapital, det er vel 40% på sekundærbolig (om du bor i Oslo). Husker ikke helt tallene nøyaktig her men er noe slik. Så må du jo skatte av leieinntektene om du ikke bor der selv. Så kanskje får du lån på et sted mellom 1-2mill, for første leilighet, men ser ikke hvordan du kommer til å få et lån til nr.2.

Anonymkode: 80dfa...18e

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Neii det er det ikke 🙈 Tenkte ikke mange leiligheter, først en, så kanskje 2. om jeg leier ut til ca 10 000 kr pr, så er det da ca like mye som jeg i dag får i uførpenger

ts

Anonymkode: b7a80...815

Hvordan vet du det, som aldri har prøvd?

Hilsen en som har prøvd, og funnet ut at jo, det er mye arbeid.

De 10.000 kronene du vil ta i leie vil forøvrig forsvinne i sin helhet til renter, avgifter og vedlikehold. Skal du sitte igjen med noe må du ta mye mer. 

 

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Okei, men hvorfor? Hva gjør det umulig?

Kan jeg ikke få lån av husbanken, kjøpe en leilighet, vente 5 år til prisen har steget, selge og kanskje ha råd til 2 mindre leiligheter? Så leier jeg ut den ene og bor i den andre

ts

Anonymkode: b7a80...815

Hvis din leilighet har steget i verdi har de to andre du tenker på å kjøpe også steget. Så du får neppe nok verdistigning til at du plutselig kan doble antall leiligheter på 5år.

Anonymkode: 80dfa...18e

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg skjønner at veien er lang, men hvor lang? Og hvor skulle jeg ha startet?

ts

Anonymkode: b7a80...815

Først må du ha EK. Mulig det går uten i Husbanken, men du vil uansett ikke får mer lån enn du kan betjene. Utleiedel og potensiell inntekt kan ikke medregnes i inntektsgrunnlaget for lånebeløpet fordi det ikke er fast inntekt. Kanskje betaler ikke leietaker, kanskje flytter denne ut og du får ikke ny, kanskje ødelegger vedkommende leiligheten osv. 

Du må sette opp et budsjett. Hva har du inn i mnd og hva har du ut i mnd? 

Det høres ut som du har minstesats på ufør? I så fall får du jo ikke mye i lån og dermed ikke mye til bolig heller. I tillegg så er det mange utgifter og plikter ved å være utleier. Penger til uforutsette utgifter, hvor har du tenkt å finne det hen?

Anonymkode: 7220c...405

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke helt hvor du får overskuddet fra om du vil leie ut to boenheter og bare 20.000 kroner inn som skal dekke utgifter på 3 boenheter? Selv en nedbetalt bolig har utgifter, om ikke så høye så er det ikke gratis.

 

Anonymkode: b49c1...98d

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ha kapital å investere og nok kapital til å kunne dekke forpliktelsene dine hvis f.eks. leietaker ikke betaler. Det er en lang vei å gå dersom du eier ingenting. Jeg har vært på boligmarkedet i snart 15 år og det er først nå at jeg kan begynne å sysle med litt utleie.

Og det er mye arbeid, definitivt ikke lettjente penger. Spesielt ikke i starten når du skal inn på markedet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Glem hele greia. Å drive med utleie er investering og du har ingen kapital å investere. Å leie ut betyr ikke  bare å få husleie inn på konto men også betale ned lån, erstatte varmtvannsbeholder eller fikse taket i tilfelle det går i stykker. På dagen.

Anonymkode: c10e0...c11

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du beskriver i drømmen din er uoppnåelig for deg, en må ha penger til egenkapital,det har du ikke,da må du skaffe egenkapital, kanskje om du arver dine rike foreldre en gang i fremtiden at du kan få nok penger til egenkapital.  

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og samboer så litt på dette og "har råd" til å ta opp lån og kjøpe en mindre leilighet til å leie ut. Men vi ser at markedsleieprisen (13-15K) i området såvidt vil dekke det det koster oss å ha og eie leiligheta (renter, avdrag, kommunale avgifter, eiendomsskatt etc) , da vil vi ikke tåle perioder vi ikke får leie ut eller vedlikeholdsutgifter. Så må man i tillegg skatte av overskudd og da sitter vi ikke igjen med så mye. Men verdien vil jo øke på noen år så sånn sett tjener man på det i lange løp.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Eilis skrev (5 minutter siden):

Jeg og samboer så litt på dette og "har råd" til å ta opp lån og kjøpe en mindre leilighet til å leie ut. Men vi ser at markedsleieprisen (13-15K) i området såvidt vil dekke det det koster oss å ha og eie leiligheta (renter, avdrag, kommunale avgifter, eiendomsskatt etc) , da vil vi ikke tåle perioder vi ikke får leie ut eller vedlikeholdsutgifter. Så må man i tillegg skatte av overskudd og da sitter vi ikke igjen med så mye. Men verdien vil jo øke på noen år så sånn sett tjener man på det i lange løp.

Fast eiendom er jo aldri feil å invistere i .  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg eier pr dags dato ingenting. Har heller ikke noe spart opp. Er ufør, og tenkte dette kunne være en fin inntektskilde som går av seg selv. Kanskje jeg kunne levd på det i fremtiden, istedenfor nav. Har også en del snekkere i familien, om noe skulle ryke eller gå galt. Nav sier jeg er en god kandidat til å søke boliglån hos husbanken. 
 

Så er det mulig for meg? Hvordan burde jeg evt gå frem?

Gir husbanken kun lån slik at jeg får de minste leilighetene? I mitt område så går de minste leilighetene for 3 mill. Fordi jeg er ufør så ønsker jeg ikke flytte langt ut på landet, da jeg er litt avhengig av familien min som bor her

ønsker jo helst å bo i hus med en utleie del. Men hus her går til minst 6 mill (uten utleie del) Og det får jeg nok ikke av husbanken... selv om at man får høyere lån ved å kjøpe noe med utleie del, så er spriket fra 3 til 6 mill for høyt

Anonymkode: b7a80...815

Vel for å være seriøs med deg:

1. Se hvor mye du kan få i startlån (For å slippe unna krav om egenkapital) i den respektive kommune i ditt nærområde. Du får bare startlån for kjøp i den kommunen du er bosatt i, og du må deretter gjerne ha bodd der i 12 mnd. Poenget er at du vil bo der startlånet gir mest for pengene (husk dog at størrelsen på startlånet vil variere ut i fra kommunen du bor i).

2. Når du har fått innvilget startlån i en gitt kommune prøv å finne en leilighet med et ekstra soverom du kan leie ut. Denne inntekten er skattefri og vil kunne gi deg muligheten til å betale ned startlånet fortere.

3. Når egenkapitalen din er blitt stor nok vil du kanskje klare å kjøpe deg enten en større leilighet hvor du kan leie ut flere soverom(kollektiv) og/eller se etter andre muligheter..

Poenget er at det meste KAN gå, men man må ofre noe over tid for å få det til..

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Neii det er det ikke 🙈 Tenkte ikke mange leiligheter, først en, så kanskje 2. om jeg leier ut til ca 10 000 kr pr, så er det da ca like mye som jeg i dag får i uførpenger

ts

Anonymkode: b7a80...815

Mye jobb. Jeg har leid ut nesten nytt, og selv da krevde det litt oppfølging. Hsr også leid ut litt eldre, og der er det alltid noe som skjer. Hadde aldri orket om vi ikke var 2 om det.

Anonymkode: b14cb...3f8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Neii det er det ikke 🙈 Tenkte ikke mange leiligheter, først en, så kanskje 2. om jeg leier ut til ca 10 000 kr pr, så er det da ca like mye som jeg i dag får i uførpenger

ts

Anonymkode: b7a80...815

Og du har regnet med at 22% går til skatt? At du må ha forsikringer? Avgifter? Og at de alltid ringer når det passer minst?

Anonymkode: b14cb...3f8

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...