Gå til innhold

Hvorfor mener moren min at det er nødvendig å nærmest vaske all oppvasken før hun setter den i oppvaskmaskinen?


Humle Brumle

Anbefalte innlegg

Jeg blir litt gal av at mamma mener at alt må vaskes før det settes inn i maskinen. Skylle av og kaste store rester osv. det er forståelig og det gjør jeg også. Men mamma vasker alt rent før hun setter i så det er helt umulig å se om maskina er skitten eller ren. Det er greit at hun gjør det fordi det er hennes liv og hennes tid som blir kastet bort men jeg blir irritert over at hun maser om at jeg også må gjøre det.

Jeg har sett at oppvasken jeg gjør blir helt ren på min måte så det er ikke det som er problemet. I stad satt jeg inn en kjele som jeg bruke for å koke pasta. Det eneste som har vært i kjela er vann, salt og pasta. Jeg så at det var et hvitt lag med salt på men det blir jo Selvfølgelig borte i maskina!

Men hun mener på liv og død at den også må skrubbes. Hun vil heller ikke at jeg skrubber kjeler og panner for hånd fordi hun mener at det ikke blir rent hvis man ikke setter den inn i maskina. Men det tar jo så mye plass!

Er dette noe andre familier også driver med? Alt skal skrubbes med zalo og kost før oppvaskmaskin? Og panner og kjeler skal ikke vaskes for hånd og tar opp så mye plass i maskinen? Hva er vitsen med en maskin da? Sorry langt innlegg er bare irritert.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg skyller av alt så jeg ikke har masse sauserester og ketchup i maskina, liksom. Men vasker det ikke fullstendig rent for å så sette i maskina, da kunne jeg like godt tørket det, å satt det i skapet. 

Anonymkode: 78bf6...af3

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner meg ikke på folk som holder på sånn. Hvorfor skaffer de seg oppvaskmaskin? 

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt sånn er mannen min også. Jeg fjerner alt som stikker opp fra serviset eller redskapet, i tillegg til det som forsvinner ved rask skylling. Dette er f.eks inntørket mat eller store mengder saus. Jeg hadde ikke giddet å skylle f.eks den pasta-kjelen du nevner. Mannen min er derimot litt som moren din, han vasker bort inntørket saus, syltetøy, ketchup etc, selv om maskinen fint klarer å fjerne dette. Jeg tenker poenget med oppvaskmaskin er å slippe å vaske oppvasken for hånd, men moren din ser ut til å tro at poenget er at det blir dobbelt så rent? 

Anonymkode: 10ab2...f7b

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mor gjør det samme, og jeg blir gal av det! Hun vasker alt med zalo før det settes i maskina og forventer at alle andre skal gjøre det samme🙂🙃

Anonymkode: c90c5...7a5

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest laPistola

Er det gammel eller ny maskin?

nyere maskiner tester jo først hvor skittent det er, så maskinvasken er unødvendig da den ikke tar noe når det allerede er rent. Moren min gjør det samme, men nå er maskinen hennes 30 år gammel og sluttet og funke for 10 år siden, men hun nekter og innse at den er ubrukelig 😅 

og vaske dobbelt er jo både dyrt og lite miljøvennlig , så det er null logikk i og gjøre det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skal ikke skylle så mye med mindre det tar dagevis før du starter oppvaskmaskinen. 
Moren din husker sikkert «gamle råd», på nyere maskiner skal man ikke skylle vekk alt
 

Anonymkode: 215e5...b50

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker ikke Zalo, men jeg går over middagstallerkner med kosten før jeg setter det inn i maskina.

Anonymkode: c62e7...bb5

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonyminist skrev (2 minutter siden):

Er det gammel eller ny maskin?

nyere maskiner tester jo først hvor skittent det er, så maskinvasken er unødvendig da den ikke tar noe når det allerede er rent. Moren min gjør det samme, men nå er maskinen hennes 30 år gammel og sluttet og funke for 10 år siden, men hun nekter og innse at den er ubrukelig 😅 

og vaske dobbelt er jo både dyrt og lite miljøvennlig , så det er null logikk i og gjøre det. 

Den er ny 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppvaskmaskinen har ikke et magisk hull som gjør at alt av saus, matrester og annet dritt forsvinner. Det er veldig uhygienisk hvis man bare setter oppvask inni maskinen. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

indigob skrev (2 minutter siden):

Oppvaskmaskinen har ikke et magisk hull som gjør at alt av saus, matrester og annet dritt forsvinner. Det er veldig uhygienisk hvis man bare setter oppvask inni maskinen. 

Selvfølgelig forsvinner det! Det er jo hele poenget. Det løses opp av vann og maskinoppvaskmidlet og skylles ut i sluket. 

Anonymkode: be0f0...a20

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

indigob skrev (1 minutt siden):

Oppvaskmaskinen har ikke et magisk hull som gjør at alt av saus, matrester og annet dritt forsvinner. Det er veldig uhygienisk hvis man bare setter oppvask inni maskinen. 

Altså hullet er ikke magisk men regner med det havner i avløpet da. Vasker du alt før du setter i maskinen?

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

indigob skrev (3 minutter siden):

Oppvaskmaskinen har ikke et magisk hull som gjør at alt av saus, matrester og annet dritt forsvinner. Det er veldig uhygienisk hvis man bare setter oppvask inni maskinen. 

Den har faktisk det, et hull med sil, koblet til ei pumpe. 

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Haha, slikt gjør min mor også. Har kommentert det flere ganger, får bare til svar at man skal gjøre det.

Har hørt om flere som gjør slikt, samme type folk som vasker huset før vaskehjelpen skal komme 😅

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pleier å tulle med at mamma har skaffet seg tørkeskap til oppvasken 😂 For hun skrubber også alt rent før hun puttet det inn. 

Fjerner selvfølgelig matrester og skyller av saus osv, men vaker det ikke med kost og zalo...

Endret av MissPierce
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Humle Brumle skrev (Akkurat nå):

Altså hullet er ikke magisk men regner med det havner i avløpet da. Vasker du alt før du setter i maskinen?

Det samler seg ofte i filteret. Jeg vasker det, ja. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Apis skrev (1 minutt siden):

Den har faktisk det, et hull med sil, koblet til ei pumpe. 

Ja, men det setter seg jo i filteret og rundt i maskinen. Det samler seg jo bakterier og dritt fra gamle matrester. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

indigob skrev (1 minutt siden):

Ja, men det setter seg jo i filteret og rundt i maskinen. Det samler seg jo bakterier og dritt fra gamle matrester. 

Det man har maskinens til, som man absolutt bør ta innimellom uansett. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

indigob skrev (2 minutter siden):

Ja, men det setter seg jo i filteret og rundt i maskinen. Det samler seg jo bakterier og dritt fra gamle matrester. 

Derfor tømmer man filteret og renser maskinen innimellom.

Anonymkode: c90c5...7a5

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Humle Brumle skrev (29 minutter siden):

Er dette noe andre familier også driver med? Alt skal skrubbes med zalo og kost før oppvaskmaskin? Og panner og kjeler skal ikke vaskes for hånd og tar opp så mye plass i maskinen? Hva er vitsen med en maskin da? Sorry langt innlegg er bare irritert.

Ser ikke poenget med zalo, men pleier å skylle godt av slik at ikke noe sitter igjen og størkner. Kjører ikke maskina så ofte.

Anonymkode: d3492...3e7

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...