Gå til innhold

Hvorfor mener moren min at det er nødvendig å nærmest vaske all oppvasken før hun setter den i oppvaskmaskinen?


Humle Brumle

Anbefalte innlegg

indigob skrev (3 minutter siden):

Ja, men det setter seg jo i filteret og rundt i maskinen. Det samler seg jo bakterier og dritt fra gamle matrester. 

Ikke noe mer en det som setter seg i oppvaskbørsten. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest laPistola
indigob skrev (11 minutter siden):

Oppvaskmaskinen har ikke et magisk hull som gjør at alt av saus, matrester og annet dritt forsvinner. Det er veldig uhygienisk hvis man bare setter oppvask inni maskinen. 

Like magisk som vasken du vasker opp i? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De gangene jeg bare satte inn alt rett i maskinen var fordi jeg absolutt ikke hadde kontroll på livet mitt og ville at ting skulle bli rent og pent raskest mulig, hvis jeg måtte kjørte jeg maskinen to ganger også. 
 

Jeg vasker jo også alt av rester og skit og møkk av og har lært det av min mor. Først og fremst fordi maskinen varer lenger og fordi møkket samler seg en plass og det bygger seg opp over tid. 
 

Alle som er noenlunde miljøvennlige renser vel og skyller av før de setter det i oppvaskemaskinen for å forhindre større forbruk av oppvaskmaskiner enn nødvendig. Synes det blir litt som at man setter det inn med rusk ‘fordi man kan’. Jeg har alltid tenkt på at oppvaskmaskin gir en ren og deilig finish, mens med håndoppvask får det ikke samme hygieniske preget og blir mer oljete og flekkete med mindre man virkelig gjør seg flid. Husker i alle fall at jeg måtte bruke en del tid for å få alt til å bli så rent som jeg ville med håndoppvask. Men jeg er nøye da, har fått pes for det før. Har sett det før også, på institusjoner, hvor de setter en bolle full av deig rett inn i oppvaskmaskin. De kjører den heller 10 ganger i en sånn rask steam-oppvaskmaskin fremfor å bare fjerne driten først. Mener å huske at mens jeg var der så var den ute av drift i alle fall en gang. Ikke så rart med tanke på at de ikke alltid skylte så godt først. For all del, du kan gjerne gjøre slikt, men ikke forvent at andre skal måtte høre på dine vise ord etterpå. 🙈

Anonymkode: 2a731...c61

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest laPistola
indigob skrev (6 minutter siden):

Ja, men det setter seg jo i filteret og rundt i maskinen. Det samler seg jo bakterier og dritt fra gamle matrester. 

Prøv og rense filteret ditt…. Og rens maskinen med maskinenes . Du må jo vaske/ rense oppvaskkummen innimellom og? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonyminist skrev (1 minutt siden):

Prøv og rense filteret ditt…. Og rens maskinen med maskinenes . Du må jo vaske/ rense oppvaskkummen innimellom og? 

Jeg trenger ikke å rense filteret fordi jeg vasker oppvasken før jeg setter det inn. Det er jo poenget her. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest laPistola
indigob skrev (3 minutter siden):

Jeg trenger ikke å rense filteret fordi jeg vasker oppvasken før jeg setter det inn. Det er jo poenget her. 

Men hvorfor bruker du oppvaskmaskinen i tillegg? Jeg skjønner ikke logikken 😅hvis du vasker så rent at du aldri trenger og rense filter og maskin,er jo maskinoppvask bortkastet 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonyminist skrev (3 minutter siden):

Du må jo vaske/ rense oppvaskkummen innimellom og? 

Det er noe man gjør mer eller mindre hver dag, er det ikke ?  Heller litt matrester i "filter" i vasken enn i oppvaskmaskin. 

Skyller alltid av ting jeg har brukt før det går i maskinen. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest laPistola
Beeblebrox skrev (40 minutter siden):

Det er noe man gjør mer eller mindre hver dag, er det ikke ?  Heller litt matrester i "filter" i vasken enn i oppvaskmaskin. 

Skyller alltid av ting jeg har brukt før det går i maskinen. 

Jo, og innimellom plumbo, men tar jo ikke lengre tid og rense maskinen.

skylle av er jo en ting, det gjør jeg og , det er snakk om børste og zalo. Altså vaske rent før en vasker igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonyminist skrev (50 minutter siden):

Men hvorfor bruker du oppvaskmaskinen i tillegg? Jeg skjønner ikke logikken 😅hvis du vasker så rent at du aldri trenger og rense filter og maskin,er jo maskinoppvask bortkastet 

Og å bruke så mye strøm og vann ekstra, jeg skjønner det ikke.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er faktisk bare tull å skylle oppvasken. Skarp løst i søpla, det er det. Maskinen skyller selv. Vask på riktig temperatur så blir det rent. Har aldri hatt noe problem med min maskin eller noe. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonyminist skrev (13 minutter siden):

Jo, og innimellom plumbo, men tar jo ikke lengre tid og rense maskinen.

skylle av er jo en ting, det gjør jeg og , det er snakk om børste og zalo. Altså vaske rent før en vasker igjen. 

Du trenger jo ikke rense maskinen om du skyller av først :klo:  Vet ikke om du kjører maskinen din hver dag eller ei, men jeg synes iaf. det er mye bedre, rensligere og enklere å tømme filter i vasken enn det er i oppvÆskern. Maskinen trenger jeg ikke gjøre noe med.

Plumbo tror jeg ikke jeg har brukt selv siden jeg lagde "flaske-putter"  som barn, så det aner ikke jeg noe om...  

Jeg snakker kun om å skylle og se til at det ikke er matrester i når man setter inn... 

Endret av Beeblebrox
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest laPistola
Peonjenta skrev (6 minutter siden):

Og å bruke så mye strøm og vann ekstra, jeg skjønner det ikke.

Nettopp, dyrt og lite miljøvennlig i tillegg  til tidskrevende . Et stort mysterium😅😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest laPistola
Beeblebrox skrev (2 minutter siden):

Du trenger jo ikke rense maskinen om du skyller av først :klo:  Vet ikke om du kjører maskinen din hver dag eller ei, men jeg synes iaf. det er mye bedre, rensligere og enklere å tømme filter i vasken enn det er i oppvÆskern. Maskinen trenger jeg ikke gjøre noe med.

Plumbo tror jeg ikke har jeg ikke brukt selv siden jeg lagde "flaske-putter"  som barn, så det aner ikke jeg noe om...  

Jeg snakker kun om å skylle og se til at det ikke er matrester i når man setter inn... 

jeg er ikke uenig i skylle, var ikke det jeg snakket om. Nei, jeg kjører ikke maskinen hver dag. Kjører rens ca 2 ganger i året . 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vasker alt på gryteprogram dvs 70 gr.  Blir renere da + at det programmet er kort på vår maskin.  Jeg skyller av det verste men bruker bare kost i gryter og slikt før det settes i maskinen. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man trenger ikke å vaske kjeler i maskinen, tvert i mot er det vel anbefalt å bare håndvaske kjeler og stekepanner, da holder de lenger? Vi vasker som regel kjeler og slikt for hånd fordi det tar stor plass i maskinen. (Men man kan såklart vaske dem i maskin og nei såklart trenger man ikke for-vaske en kjele det er laget pasta i før maskinen vasker den...)

 

Anonymkode: 3b58d...9a2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonyminist skrev (Akkurat nå):

jeg er ikke uenig i skylle, var ikke det jeg snakket om. Nei, jeg kjører ikke maskinen hver dag. Kjører rens ca 2 ganger i året . 

Ok, skjønner.  Jeg mener "nesten" vaske, altså. - Ren, men ikke ren nok til å spise av (skylle GODT). Om om man bruker såpe og sånt, så ser jeg poenget.  

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Min mor gjør det samme, og jeg blir gal av det! Hun vasker alt med zalo før det settes i maskina og forventer at alle andre skal gjøre det samme🙂🙃

Anonymkode: c90c5...7a5

Det er jo poengløst med oppvaskmaskin hvis alt vaskes med zalo? Da er det jo bare å tørke det og sette det i skapet igjen. Unødvendig sløsing av tid. Husarbeid er ikke så gøy at det gjør noe ;) 

  • Liker 11
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vasker ikke med zalo, men skyller det og bruker oppvaskbørste på det som trengs før jeg setter det inn. 
 

Det er gjort test på hvordan oppvasken blir med og uten skylling. https://www.tv2.no/a/6557947/

Anonymkode: 39c54...adb

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er oppvokst med å skylle av først. Å vaske med Zalo, ser jeg ikke noe poeng med. Men det har nå vært diverse tester(google it) som viser at en bør skylle av først. Selv har jeg ikke oppvaskmaskin, så det å bare skylle av før en setter det inn virker som luksus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

indigob skrev (11 timer siden):

Oppvaskmaskinen har ikke et magisk hull som gjør at alt av saus, matrester og annet dritt forsvinner. Det er veldig uhygienisk hvis man bare setter oppvask inni maskinen. 

Jo, det magiske hullet kalles sluk. Det er den samme type magisk hull som det er i vasken din.

Anonymkode: a65ae...b15

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...