Gå til innhold

Irritasjon angående lån av penger


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

17 hours ago, Mordi1 said:

Det blir litt feil å si at du/dere har stabil økonomi. Har ingen av dere bufferkonto? Dere lever jo begge fra hånd til munn. Dere er som amerikanere som sier at 600 dollar (kr. 5300) endrer livene deres når de mottar "stimulussjekk''..... Hvis kr. 5300 betyr så mye for deg, ja da har du ganske dårlig økonomi!. 

Enig. Eksperter i personlig økonomi sier man bør ha ca tre måneders lønn på en bufferkonto for uforutsette hendelser. Gjerne i en annen bank. Og at man ikke max'er forbruket hver måned og heller lar det dryppe noe inn på sparekonto hver måned. Uten dette kan man ikke kalle det stabil økonomi.

Problemet for mange er vel at sjokoladesug, feriesug, tobakksug, partysug, alkoholsug, shoppingsug osv veldig fort defineres som uforutsette hendelser som krever innhugg fra den kontoen. En løsning for noen er da å kjøpe fond for bufferpengene. Fordi fond typisk tar 2-5 dager å selge og da unngår man bedre å ta derfra på impuls. Noen trenger en slik beskyttelse mot seg selv. Om man stoler enda mindre på selv selv kan man be foreldre eller andre man stoler 100% på om å passe på pengene.

Anonymkode: 45b94...c81

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Jeg og kjæresten har en stabil økonomi (sett bort ifra denne måneden), og har begge grei lønn. Jeg startet i jobb rett før jul, og han startet i jobb i Januar. I begynnelsen hadde han lite vakter, og ville da låne penger av meg. Han lånte penger hver måned, flere tusen, som jeg fikk tilbake igjen. Men denne måneden har jeg lite penger grunnet manglende feriepenger, og jeg sa ifra i god tid om jeg kunne låne av han. Han sier da at han har «bare 19000» etter alle regninger er betalt, og at om han låner meg 2-3000 så vil han ikke ha noe igjen til ferie. Jeg tar da opp at han har fått låne over 10 000 av meg, og at jeg syns det er dårlig at det bare skal gå en vei da jeg normalt aldri spør om slikt. Han sier da at jeg kan låne. Når dagen jeg skal låne kommer, får jeg låne 800kr fordi han har bestemt seg for å betale ekstra inn på studielånet denne måneden istedenfor. Føler han bare tar og tar og når jeg trenger noe fra han gidder han ikke gi tilbake. Nå er han selvfølgelig blakk og får ikke lønn før neste mandag. Han hinter til at han ikke har noen penger og at han skal låne av meg, men er jeg frekk om jeg eksempel bare låner han den lille summen han lånte meg? Før har jeg overført flere tusen når han har lite penger

Anonymkode: e8d00...9b7

Men han er tydeligvis ikke ok med at dere låner så store summer av hverandre, selv om han har godtatt det før. Kanskje 500 - 800 er en ok sum. Lån han 800 du. Virker som han synes det er en grei sum å låne bort.

Anonymkode: c12b2...a0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...