Gå til innhold

Irritasjon angående lån av penger


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg og kjæresten har en stabil økonomi (sett bort ifra denne måneden), og har begge grei lønn. Jeg startet i jobb rett før jul, og han startet i jobb i Januar. I begynnelsen hadde han lite vakter, og ville da låne penger av meg. Han lånte penger hver måned, flere tusen, som jeg fikk tilbake igjen. Men denne måneden har jeg lite penger grunnet manglende feriepenger, og jeg sa ifra i god tid om jeg kunne låne av han. Han sier da at han har «bare 19000» etter alle regninger er betalt, og at om han låner meg 2-3000 så vil han ikke ha noe igjen til ferie. Jeg tar da opp at han har fått låne over 10 000 av meg, og at jeg syns det er dårlig at det bare skal gå en vei da jeg normalt aldri spør om slikt. Han sier da at jeg kan låne. Når dagen jeg skal låne kommer, får jeg låne 800kr fordi han har bestemt seg for å betale ekstra inn på studielånet denne måneden istedenfor. Føler han bare tar og tar og når jeg trenger noe fra han gidder han ikke gi tilbake. Nå er han selvfølgelig blakk og får ikke lønn før neste mandag. Han hinter til at han ikke har noen penger og at han skal låne av meg, men er jeg frekk om jeg eksempel bare låner han den lille summen han lånte meg? Før har jeg overført flere tusen når han har lite penger

Anonymkode: e8d00...9b7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde ikke lånt bort ei krone. For en egoist! 

Anonymkode: 879da...26b

  • Liker 36
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Jeg hadde ikke lånt bort ei krone. For en egoist! 

Anonymkode: 879da...26b

Enig. Ikke så mye mer å si

Anonymkode: 50d49...c81

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er dum økonomisk om han driver og betaler ekstra inn på studielånet! 
Meget dårlig til å planlegge også siden han pga dette er blakk før lønna. 

Si ‘nei, du får ikke låne noe som helst hos meg! ‘ 
Er det likt på andre områder i livet? Du gir og han bare tar og tar? Er han et positivt innslag i livet ditt?

Anonymkode: 56c4c...4ee

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å betale ned ekstra på studielån er både dumt og unødvendig… for en tullekopp.. hadde hvertfall aldri lånt penger til han igjen!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi! Det var spesielt! Hvis det er han du velger å dele livet med, så sørg for særeie.. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bare si at du har nedbetalt ekstra på studielånet så du har ikke noe å låne bort - du betaler selvsagt ikke ned på lånet, da det ikke lønner seg, men sett dem på en sparekonto.

Anonymkode: 6005a...02f

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe. 

Måtte fått meg ei sugge som både er sparegris og melkeku. 

Hvor finner man slike damer som deg? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir litt feil å si at du/dere har stabil økonomi. Har ingen av dere bufferkonto? Dere lever jo begge fra hånd til munn. Dere er som amerikanere som sier at 600 dollar (kr. 5300) endrer livene deres når de mottar "stimulussjekk''..... Hvis kr. 5300 betyr så mye for deg, ja da har du ganske dårlig økonomi!. 

Endret av Mordi1
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Næh, vil du ha en sånn sambo? 

Han høres egoistisk ut. Tror du det endrer seg om dere får barn? Neppe!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første så bør dere ordne dere fellesøkonomi. Der en fast sum skal inn til felles utgifter, så er overskytende deres hver for dere til dere evt. kommer på at det er noe fint dere vil ha sammen eller noe som går i stykker. For det andre så er det å nedbetale sudielån latterlig dårlig prioritering av han, så latterlig er det at jeg egentlig lurer på om det er en løgn. Skulle tro pengene gikk til noe annet. Om han har igjen så mye etter alt er betjent av regninger så bør han være litt risikovillig med pengene heller..

Og uansett, det høres ut som at dere begge teller kroner og øre. Grådighet i et forhold har aldri fungert. Det bør dere slutte med for det har ingenting for seg. Er det ikke dere to da? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Få orden på økonomien deres så slipper dere å måtte låne av hverandre hver måned! Hva i all verden er dere bruker penger på, siden dere bruker opp alle pengene deres på en "grei lønn"? Sett av penger til regninger, mat, bensin og viktige ting når dere får lønning, og når dere er tom, så lar dere være å bruke penger. Enkelt og greit.

Anonymkode: 62d79...371

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kero skrev (8 timer siden):

For det første så bør dere ordne dere fellesøkonomi. Der en fast sum skal inn til felles utgifter, så er overskytende deres hver for dere til dere evt. kommer på at det er noe fint dere vil ha sammen eller noe som går i stykker. For det andre så er det å nedbetale sudielån latterlig dårlig prioritering av han, så latterlig er det at jeg egentlig lurer på om det er en løgn. Skulle tro pengene gikk til noe annet. Om han har igjen så mye etter alt er betjent av regninger så bør han være litt risikovillig med pengene heller..

Og uansett, det høres ut som at dere begge teller kroner og øre. Grådighet i et forhold har aldri fungert. Det bør dere slutte med for det har ingenting for seg. Er det ikke dere to da? 

Nei. Nei, nei, nei, bare NEI. TS må ikke finne på å ha fellesøkonomi med denne mannen, her hadde jeg tviholdt på "dine og mine penger" til jeg ble blå. 

Anonymkode: 340d9...40a

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Jeg og kjæresten har en stabil økonomi (sett bort ifra denne måneden), og har begge grei lønn. Jeg startet i jobb rett før jul, og han startet i jobb i Januar. I begynnelsen hadde han lite vakter, og ville da låne penger av meg. Han lånte penger hver måned, flere tusen, som jeg fikk tilbake igjen. Men denne måneden har jeg lite penger grunnet manglende feriepenger, og jeg sa ifra i god tid om jeg kunne låne av han. Han sier da at han har «bare 19000» etter alle regninger er betalt, og at om han låner meg 2-3000 så vil han ikke ha noe igjen til ferie. Jeg tar da opp at han har fått låne over 10 000 av meg, og at jeg syns det er dårlig at det bare skal gå en vei da jeg normalt aldri spør om slikt. Han sier da at jeg kan låne. Når dagen jeg skal låne kommer, får jeg låne 800kr fordi han har bestemt seg for å betale ekstra inn på studielånet denne måneden istedenfor. Føler han bare tar og tar og når jeg trenger noe fra han gidder han ikke gi tilbake. Nå er han selvfølgelig blakk og får ikke lønn før neste mandag. Han hinter til at han ikke har noen penger og at han skal låne av meg, men er jeg frekk om jeg eksempel bare låner han den lille summen han lånte meg? Før har jeg overført flere tusen når han har lite penger

Anonymkode: e8d00...9b7

Vet du hva TS - hvorfor mener du at du er frekk her? 

HAN har allerede fått låne flere tusen av deg i flere omganger, men når du ber om hjelp, så er det veldig vanskelig. 

Du må jo bare ta konsekvensen av at hans regler er annerledes når det gjelder at han skal ha noe og når du skal ha noe. Altså låner du han ikke penger slik du har gjort tidligere - for nå har du lært at han ikke ser på dere som en enhet som skal hjelpe hverandre. 

Så nei, du er selvsagt ikke frekk fordi om du ikke ønsker å hele tiden planlegge din økonomi ut fra at du skal ha midler tilgjengelig for å låne han fordi HAN ikke kan planlegge egen økonomi. Selv om du får tilbake det han låner, så lar du deg fortsatt binde opp til hans manglende prioritering. 

Min anbefaling er at du heretter sier nei når han ber om å få låne, og begrunner det med at du må sørge for din egen økonomi. Og så legger du deg opp en buffer slik at du heller ikke trenger å låne av ham, om du kommer i en situasjon med feks lite feriepenger eller annet uforutsett. 

DU må ta vare på deg og din økonomi og du har nå lært at han ikke ser på dere som en særlig økonomisk fellesskap - han ser derimot på deg som sin private bank. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kan du ha nok til å låne ham flere tusen kroner i måneden, og så trenge å låne av ham  fordi du - som du jo må ha visst om lenge - får lite feriepenger en måned? Ingen av dere har jo tydeligvis særlig økonomisk sans eller stabil økonomi når du ikke kan planlegge såpass. 

At han prioriterer å betale ned studielån framfor å hjelpe deg sier mye om ham, og ikke bare når det gjelder økonomi. Men det høres jo ut som om dere begge kunne trengt et økonomikurs.

Anonymkode: 3e331...30a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker ikke som noen av dere har stabil økonomi overhode. Om man har en grei lønn og likevel lever fra hånd til munn og stadig vekk er blakk, så lever man over evne og har dårlig økonomisk styring. 

Hvordan det er mulig at han hadde igjen 19k, så låner deg 800, og nå brått er blakk igjen høres ut som en eventyrhistorie i seg selv.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Man bør være veldig kresen med hvem man ønsker å ha et økonomisk mellomværende med. Mye annet enn bare betalingsevne spiller inn. Blant annet friksjonen som oppstår i forholdet og at den ene står i gjeld til den andre.

Mitt råd er at samboere ikke låner penger til hverandre i det hele tatt, foruten f.eks at den ene betaler en regning og får penger av den andre noen dager etterpå. Selv gir jeg heller bort penger hvis det er et legitimt behov for det.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett av penger fra nå av til buffer. Ikke lån penger til han. Husk at han ikke vil låne til deg. Vurder om dette er verdiene du ønsker i en livspartner

Anonymkode: 62d79...371

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

isw skrev (5 minutter siden):

Man bør være veldig kresen med hvem man ønsker å ha et økonomisk mellomværende med. Mye annet enn bare betalingsevne spiller inn. Blant annet friksjonen som oppstår i forholdet og at den ene står i gjeld til den andre.

Mitt råd er at samboere ikke låner penger til hverandre i det hele tatt, foruten f.eks at den ene betaler en regning og får penger av den andre noen dager etterpå. Selv gir jeg heller bort penger hvis det er et legitimt behov for det.  

TS har vel ikke skrevet at de er samboere. 🤔

Anonymkode: 6da5a...69e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...