Gå til innhold

Kan jeg ta med barnet på første møte med oppdretter?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg (mor) og min datter er veldig tette, ettersom det bare har vært "oss to".

Vi begynte å snakke om hund for et par år siden, og blitt enige om at vi ønsker et nytt familiemedlem. For meg kom det aldri naturlig å diktere en så stor avgjørelse alene, så det var hyggelig at hun også ønsker å delta i oppdragelsen av hunden i tillegg til å hjelpe meg med turer (små turer rundt huset når hun kommer hjem fra skolen).

Jeg er totalt inneforstått med mitt ansvar som hundeeier, og hun skal ikke stå for oppdragelsen / ivaretakelsen av hunden; langt i fra! 

Siden vi har vært åpne om ønsker / visjoner for hundeholdet hele veien, så falt det seg også naturlig for meg at hun kom med innspill på hva hun ville gjøre med hunden (konkurrere i lydighet) i sin fritid. Dette skrev jeg i samtlige meldinger til oppdrettere.

Nå har vi fått ordentlig kontakt med en oppdretter, og blitt bedt på besøk!

Jeg synes datteren min bør få bli med på besøket, siden hun er såpass gammel og har satt seg godt inn i et hundehold.

Datteren min mener det er "useriøst" å ta med barnet på møte med oppdretter, og at hun ikke vil gi inntrykk til oppdretter at hun har "mast" seg til hund. Jeg forstår ikke helt hva hun mener, men tror hun mener at det er vanlig at barnet er hjemme på første møte.

Jeg skal stå for daglige turer, mental stimuli, tilværelse for hunden, trening (do- og alene) og hunden sover på mitt soverom om natten.

Datter vil hjelpe med noen turer, kurs (valpekurs og lydighet), og gjerne konkurrere litt også etterhvert, kanskje utstilling.

Burde hun bli med?

Anonymkode: 7cb5f...df5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kommer an på alderen hennes.

Anonymkode: 82889...31d

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herrgud selvfølgelig kan hun være med. Dere har laget dette mye større enn det er.

Anonymkode: 3fea7...c36

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Herrgud selvfølgelig kan hun være med. Dere har laget dette mye større enn det er.

Anonymkode: 3fea7...c36

Beklager!

Jeg har bare ikke fått napp i det hele tatt det siste året, forståelig nok, men når man først kommer på "kanskje-lista" så blir man jo stresset; jeg vil jo at ting skal gå bra når vi endelig har en sjanse! 

Anonymkode: 7cb5f...df5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Beklager!

Jeg har bare ikke fått napp i det hele tatt det siste året, forståelig nok, men når man først kommer på "kanskje-lista" så blir man jo stresset; jeg vil jo at ting skal gå bra når vi endelig har en sjanse! 

Anonymkode: 7cb5f...df5

Vi fikk en flott hund gratis hos fod-gården

Anonymkode: 3fea7...c36

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vi fikk en flott hund gratis hos fod-gården

Anonymkode: 3fea7...c36

Jeg er ute etter en spesifikk rase :) Smaken er som baken; man har ulike mål med hundeholdet sitt.

Anonymkode: 7cb5f...df5

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om du allerede har fortalt om datteren din til oppdretter ser jeg ikke noe problem med at hun er med.
Da vil jo oppdretter også få et inntrykk av hvordan hunden vil bli ivaretatt av dere begge.
Regner med dere bor sammen? Vanskelig å lese hvilken alder din datter er, men om så er, så vil jo hunden skulle bo med dere begge, så da er det jo fint for oppdretter å få inntrykk av dere begge.

Anonymkode: e75f6...ca5

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge datteren din oppfører seg rolig og greit sammen med oppdretter sine hunder ser jeg ikke problemet. Men yngre barn kan kanskje gi et dårlig inntrykk hvis de blir veldig glade å ikke klarer å beherske seg.

Du skriver ingenting om det i innlegget tror jeg, men har dere en plan for å ikke la valpen være alene? Jeg har truffet et par oppdrettere som ikke ville selge valp til noen som bare hadde 3 uker ferie også forventet at en 12 uker gammel valp skulle være alene etter det. Det beste er hvis dere har en plan og mulighet til å trene og vente minst 6mnd-1år før valpen må være alene en hel arbeidsdag. Det er viktig for mange oppdrettere å vite at valpen kan være med deg på jobb eller bli luftet eller passet på av familiemedlem den første tiden

Anonymkode: a5f60...594

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde jeg skrev alder i hovedinnlegget. Beklager!

Hun har nettopp fylt 15 år :)

Anonymkode: 7cb5f...df5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen oppdrettere er skeptiske til barn men hvis oppdretteren allerede vet om barnet og hun er rolig og forsiktig i møte med hunden så ser jeg ikke at det skal bli et problem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan vel ta med deg hvem du vil hvis du skal se på en valp.  Og hvorfor i all verden skal du ikke få ta med ungene dine??

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Peonjenta skrev (2 minutter siden):

Du kan vel ta med deg hvem du vil hvis du skal se på en valp.  Og hvorfor i all verden skal du ikke få ta med ungene dine??

Har lest et par innlegg her, og andre steder, om oppdrettere som avviser valpekjøper på grunn av inntrykket de får av barna. Snakket nettopp med datteren min;

Hun er redd for at hun kanskje svarer på noen spørsmål litt ivrig eller for utfyllende, og dermed gir utrykk for at hun kan mest om hund av oss to, som igjen gir utrykk for at hun egentlig ønsket valp og ikke jeg, fra oppdretterens ståsted.

Jeg er ikke helt enig, men ville høre hva andre tenker.

Anonymkode: 7cb5f...df5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke noe negativt med at datteren din er ivrig med å svare på spørsmål eller fortelle hva hun vil gjøre med hunden. Mange oppdrettere synes det er bra hvis valpene deres stilles på utstilling, går lydighetsstevner osv fordi det viser dem om de avler valper som er innenfor rasestandard.

Det som kan være en utfordring med barn og hund uansett alder er at mange ganger så er barna spent og gleder seg til å få hund, sier de skal gå masse turer osv - men så finner de ut når hunden er kommet at det er travelt på skolen, fotballtrening, venner å tilbringe tid med eller lignende så til syvende og sist sitter foreldrene igjen med alt ansvaret og ingen hjelp.

Jeg sier ikke at din datter er slik. Det er garantert mange 15 åringer som blir bitt av basillen og elsker å holde på med hund og hundetrening. Så hvis din datter har mange aktiviteter hun skal gjøre med hunden så ville jeg bare vært åpen å ærlig om det.

Anonymkode: a5f60...594

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg ser ikke noe negativt med at datteren din er ivrig med å svare på spørsmål eller fortelle hva hun vil gjøre med hunden. Mange oppdrettere synes det er bra hvis valpene deres stilles på utstilling, går lydighetsstevner osv fordi det viser dem om de avler valper som er innenfor rasestandard.

Det som kan være en utfordring med barn og hund uansett alder er at mange ganger så er barna spent og gleder seg til å få hund, sier de skal gå masse turer osv - men så finner de ut når hunden er kommet at det er travelt på skolen, fotballtrening, venner å tilbringe tid med eller lignende så til syvende og sist sitter foreldrene igjen med alt ansvaret og ingen hjelp.

Jeg sier ikke at din datter er slik. Det er garantert mange 15 åringer som blir bitt av basillen og elsker å holde på med hund og hundetrening. Så hvis din datter har mange aktiviteter hun skal gjøre med hunden så ville jeg bare vært åpen å ærlig om det.

Anonymkode: a5f60...594

Vi passet en hund i 10 måneder sammen, og da var hun veldig aktiv med den; trente, gikk turer og koste mye. Mange netter havnet hunden på rommet hennes av egen vilje :P Så jeg tror vi har den delen dekt!

Anonymkode: 7cb5f...df5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville likt dersom besøket ble et typisk familiebesøk. På den måten får en best innblikk i hvordan hunden vil få det i den nye familien. I tillegg vet oppdretter da hvordan hen skal matche riktig valp til riktig eier. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes absolutt hun skal være med! Det vil bare være fint for oppdretter å møte datteren din.

Anonymkode: 3f995...b18

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler det er helt naturlig at datteren din blir med, hun vil jo være en viktig del av hundens liv de første årene før hun flytter ut. Så om datteren din er bekymret for at oppdretter skal tro hun har mast seg til hund så kan du jo bare nevne «ikke minst blir det veldig deilig å ha selskap i huset den dagen xx flytter ut» el.

Jeg hadde med kjæresten/kommende samboer da jeg besøkte oppdretter første gang. Hunden er min, men han støttet jo valget. Og jeg oppfattet det slik at oppdretter bare synes det var positivt å få møte begge som hunden skulle bo med. Og det samme tenker jeg med din datter, fremstår hun hyggelig, positiv og villig til å lære så gir dere jo godt inntrykk som familie. Hadde du derimot hatt med en sur datter som svarte frekt og virket uinteressert så kunne jo oppdretter lure litt på hvordan det hadde godt med barneoppdragelsen og at det kanskje ikke ville være det optimale for en valp å bli dratt inn i en slik hverdag.

Anonymkode: 0b75f...da9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...