AnonymBruker Skrevet 27. juli 2021 #21 Del Skrevet 27. juli 2021 Kilometerstand trenger ikke være en indikasjon på bilens tilstand, hvordan den har blitt brukt og passet på er mye viktigere. Jeg ville heller kjøpt en bil som har gått 250.000 på langkjøring enn en som har blitt brukt til småkjøring med kilometerstand på 100.000. Dieselbiler egner seg dårlig til småkjøring og spesielt nye biler får problemer med DPF, EGR, MAF og generelt koksing. Nye biler har også latterlig langt intervall mellom servicer, 30.000 km mellom oljeskift og dette i kombinasjon med småkjøring vil føre til problemer som nevnt ovenfor. Olje og filter bør byttes minst en gang året og minimum på 12.000 - 15.000 km. Mange er også veldig sløve med vedlikeholdet bortsett fra servicer, de evner ikke å passe på at understellet er rent og det er ekstremt viktig i et land hvor det saltes så mye som i Norge. Kjører man på saltet vei så MÅ bilen vaskes under MINST en gang i uken. Anonymkode: 1d00d...f61 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
anonym 4545 Skrevet 27. juli 2021 #22 Del Skrevet 27. juli 2021 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Kilometerstand trenger ikke være en indikasjon på bilens tilstand, hvordan den har blitt brukt og passet på er mye viktigere. Jeg ville heller kjøpt en bil som har gått 250.000 på langkjøring enn en som har blitt brukt til småkjøring med kilometerstand på 100.000. Dieselbiler egner seg dårlig til småkjøring og spesielt nye biler får problemer med DPF, EGR, MAF og generelt koksing. Nye biler har også latterlig langt intervall mellom servicer, 30.000 km mellom oljeskift og dette i kombinasjon med småkjøring vil føre til problemer som nevnt ovenfor. Olje og filter bør byttes minst en gang året og minimum på 12.000 - 15.000 km. Mange er også veldig sløve med vedlikeholdet bortsett fra servicer, de evner ikke å passe på at understellet er rent og det er ekstremt viktig i et land hvor det saltes så mye som i Norge. Kjører man på saltet vei så MÅ bilen vaskes under MINST en gang i uken. Anonymkode: 1d00d...f61 Helt enig, men hvordan skal man få vasket helt rent under en bil uten løftebukk? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Alterego666 Skrevet 28. juli 2021 #23 Del Skrevet 28. juli 2021 Jeg kjøper heller en bil som har gått 250k enn 150k så lenge service-program er fulgt. Etter 200+k er reg.reim og drivstoffpumpe byttet. Med flaks også ac-kompressor. Sjekk nøye for rust, servicebok og klar frontrute. Ikke kjøp av feite folk for da er førersetet slitt og nedsittet. Bremser, støtdempere/fjærer og slikt skifter man selv for en liten skilling i løpet av en ettermiddag. Kjøp premiummerker som har høy byggekvalitet, da slipper du dører som slamrer og knirking og resonans. Når du har en bil med høy km-stand, er det lurt å bruke den lite. Vedlikeholdskostnader henger nøye sammen med kjørte kilometer. Vurder kjøreturer opp mot gange, sykkel eller kollektiv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå