Gå til innhold

Kjøpe bruktbil med høy kilometerstand?


bundaberg

Anbefalte innlegg

Hei!

Hva syntes KG om å kjøpe bruktbiler med høy kilometerstand? (FRA 250.000km-300.000km OG OPPOVER CA). 

Har det betydning for kjøpet? Hva om alle servicer er fulgt opp og bilen har blitt tatt vare på? Har bilmerket betydning?

Hadde dere vurdert eller gått til innkjøp av bil med høy kilometerstand?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kjøper alltid bruktbiler med under 150k i kilometerstand. Tar ikke sjansen på å kjøpe bruktbiler med så høy kilometerstand. 

Anonymkode: 76a82...54f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Det er søppel uansett hvordan du vrir og vender på det. Du aner ikke når den skal svikte deg neste gang (noe den kommer til å gjøre) og du er avhengig av å kunne skru på bilen selv for å unngå skyhøye reparasjonskostnader.

En ting er hvis det er en helt spesiell bil som enten har en betynding for samfunnet generelt eller vekker noen minner hos deg, men som bruksbil? Glem det.

Anonymkode: 92263...1cd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er det med biler som har gått som taxi? Det er jo arbeidsplassen til selger, så jeg tenker at de bør ha tatt godt vare på den. Noen taxier har jo helt latterlig kilometerstand. Men om man finner en som ikke har gått en million?

Anonymkode: f35f7...256

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Garantien til en bil sier mye om hva som forventes av en bil. I de fleste tilfeller garanteres det ikke for at bilen virker lenger enn 100 000 km eller 5 år. Etter dette forventes det av selv de som produserer den at hva som helst kan gå i stykker.

Anonymkode: 92263...1cd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Om det er lite rust, registerreima ikke er for gammel, kan få tak i slitedeler som ikke koster heroin og frontruta ser bra ut 

Anonymkode: 91d93...764

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kjøpte en 7 år gammel billig kjøreskolebil som hadde gått 170.000. Den hadde bla. ny girkasse, clutch og masse slitegreier byttet rett før jeg henten den. Hatt den i snart 6 år nå og har vært 0 feil og problemer. 

Anonymkode: 28f3a...f99

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Nei. Det er søppel uansett hvordan du vrir og vender på det. Du aner ikke når den skal svikte deg neste gang (noe den kommer til å gjøre) og du er avhengig av å kunne skru på bilen selv for å unngå skyhøye reparasjonskostnader.

En ting er hvis det er en helt spesiell bil som enten har en betynding for samfunnet generelt eller vekker noen minner hos deg, men som bruksbil? Glem det.

Anonymkode: 92263...1cd

Ikke nødvendigvis. Kjøpte bil som hadde gått som taxi. Hadde gått 240 k. Har hatt bilen i 19 år. Går som ei klokke. Passerer PKK glatt hver gang. Ingen store kostnader mtp reparasjoner så langt. 

Det kommer an på hvilket bilmerke det er og ikke minst tidligere eier / eiere. 😉

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner flere som har kjøpt gamle taxi med 400-500k km på telleren. Da er alt skiftet opptil flere ganger. Men utfordringen er jo likevel generell slitasje, skjulte skader, løpende vedlikehold osv. Folk selger når de mener at det ikke lenger er lønnsomt å ha bilen...go figure. Det går ikke alltid bra, men folk som kjøper slike biler kan selvsagt mekke selv.

I tillegg tåler ikke alle biler høy kilometerstand like godt. Volvo og Mercedes pleide å være "sliterbilene", men i dag er det ingen klare skillelinjer lenger. Det er riktignok en Volvo som er den bilen som er gått lengst i verden, men den er 50+ år gammel.

Litt interessant lesning finner du her, TS:

https://jalopnik.com/woman-becomes-high-mileage-hero-by-driving-her-hyundai-1831217446

Er det en konkret bil du ser på? Hva er kriteriene du ønsker å få innfridd?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer helt an på bruken den har hatt kontra vedlikehold. En solid bygget bil tåler det mye bedre enn en billig bil, men det finnes allikevel en og annen utfordring. Jeg har fått den forståelsen fra min far at det svakeste leddet på en moderne bil som har gått langt er girkassen. De fleste biler idag har automatgir, og noen merker har som utgangspunkt at de er vedlikeholdsfrie. Ha som hovedregel at det bare er tull, alle automatkasser må skiftes regelmessig olje og filter på. Min forrige bil var en Golf med såkalt DSG girkasse, min hadde MYE feil og jeg kjøpte når den var 2 år gammel med 80.000 km - det er veldig mye fir en såpass ny bil. Men jeg fikk den med utvidet garanti på motor og drivverk. Girkassen ble byttet før 100.000, og da fikk jeg også vite at den allerede hadde vært byttet. Dette var jeg ikke informert om ved kjøp. Før jeg byttet den inn i den bilen jeg har nå så begynte den med diverse elektriske feil som jeg ikke kan godt nok for å gjenfortelle hva det egentlig var, men den var tungstartet ved kuldegrader og hadde diverse kluss med lys.
Jeg stod forrige uke og kikket på en Volvo V90 som hadde gått som drosje, den hadde passert 250.000 km og var to år gammel. De har skiftet alle hjullagre, det er gjort motorbytte på den og girkassen er også byttet og siden regelmessig flushet. Nye bremser var det, ikke bare skiver og klosser, men også den der tingen hvor sylinderne til bremsene sitter i.
Kunne gjerne kjøpt den med den garantien jeg fikk tilbydt fra forhandler, jeg har ingen tro på at den bilen ville gi meg mer problemer siden den var greit vedlikeholdt. Det ga meg tvert imot muligheten å få en større bil. Jeg skal allikevel gå for en mindre, har ikke behov for en så stor - bare lyst på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes gull blant gråstein, men det er fortsatt mest gråstein. Høy kilometerstand er drepen for mange biler.

Og til de som tror at en smørbrødliste over deler som er skiftet der siste året er positivt: dere tar feil. Biler som blir pent brukt eller er av god kvalitet trenger ikke all denne utskiftningen av deler på kort tid.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

bundaberg skrev (2 timer siden):

Hei!

Hva syntes KG om å kjøpe bruktbiler med høy kilometerstand? (FRA 250.000km-300.000km OG OPPOVER CA). 

Har det betydning for kjøpet? Hva om alle servicer er fulgt opp og bilen har blitt tatt vare på? Har bilmerket betydning?

Hadde dere vurdert eller gått til innkjøp av bil med høy kilometerstand?

 

Til 2000 kr så er det greit nok. 

For mange år siden så hadde jeg en bil som gikk over 600000 km, og det var ikke fordi den fikk så mye omsorg.. 

Anonymkode: 114e9...19c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

catman skrev (1 time siden):

Kjenner flere som har kjøpt gamle taxi med 400-500k km på telleren. Da er alt skiftet opptil flere ganger. Men utfordringen er jo likevel generell slitasje, skjulte skader, løpende vedlikehold osv. Folk selger når de mener at det ikke lenger er lønnsomt å ha bilen...go figure. Det går ikke alltid bra, men folk som kjøper slike biler kan selvsagt mekke selv.

I tillegg tåler ikke alle biler høy kilometerstand like godt. Volvo og Mercedes pleide å være "sliterbilene", men i dag er det ingen klare skillelinjer lenger. Det er riktignok en Volvo som er den bilen som er gått lengst i verden, men den er 50+ år gammel.

Litt interessant lesning finner du her, TS:

https://jalopnik.com/woman-becomes-high-mileage-hero-by-driving-her-hyundai-1831217446

Er det en konkret bil du ser på? Hva er kriteriene du ønsker å få innfridd?

Hei! 

Takk for svar og for vedlagt link. Imponerende at hennes Huyndai Elantra ha kjørt over 1 609 344 km gjennom jobben som budbilsjåfør! 

Jeg ser litt på SUV fra japanske merker. Har du noen kjennskap?  Leser at de er driftsikre, pålitelige og trygge, stemmer det? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

41 minutter siden, PetterKanin said:

Og til de som tror at en smørbrødliste over deler som er skiftet der siste året er positivt: dere tar feil. Biler som blir pent brukt eller er av god kvalitet trenger ikke all denne utskiftningen av deler på kort tid.

Dette er jo bare tull, det er en grunn til at det kalles slitedeler - nettopp fordi de slites ut ved bruk, og må byttes. Alt fra reimer til bremser, clutch og mye mer, har rett og slett en begrenset brukstid. Det er så enkelt som at bremseklosser har et belegg som slites bort over tid, og må byttes, som med en del annet.

Det som dreper biler er manglende vedlikehold, rust, skader, herjing og annet. Ikke høy km i seg selv, hvordan kan det da gå taxier i drift som har både 2-3-4-5-600k på hjula?

Anonymkode: 8e862...c6f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

strapaziert skrev (1 time siden):

Det kommer helt an på bruken den har hatt kontra vedlikehold. En solid bygget bil tåler det mye bedre enn en billig bil, men det finnes allikevel en og annen utfordring. Jeg har fått den forståelsen fra min far at det svakeste leddet på en moderne bil som har gått langt er girkassen. De fleste biler idag har automatgir, og noen merker har som utgangspunkt at de er vedlikeholdsfrie. Ha som hovedregel at det bare er tull, alle automatkasser må skiftes regelmessig olje og filter på. Min forrige bil var en Golf med såkalt DSG girkasse, min hadde MYE feil og jeg kjøpte når den var 2 år gammel med 80.000 km - det er veldig mye fir en såpass ny bil. Men jeg fikk den med utvidet garanti på motor og drivverk. Girkassen ble byttet før 100.000, og da fikk jeg også vite at den allerede hadde vært byttet. Dette var jeg ikke informert om ved kjøp. Før jeg byttet den inn i den bilen jeg har nå så begynte den med diverse elektriske feil som jeg ikke kan godt nok for å gjenfortelle hva det egentlig var, men den var tungstartet ved kuldegrader og hadde diverse kluss med lys.
Jeg stod forrige uke og kikket på en Volvo V90 som hadde gått som drosje, den hadde passert 250.000 km og var to år gammel. De har skiftet alle hjullagre, det er gjort motorbytte på den og girkassen er også byttet og siden regelmessig flushet. Nye bremser var det, ikke bare skiver og klosser, men også den der tingen hvor sylinderne til bremsene sitter i.
Kunne gjerne kjøpt den med den garantien jeg fikk tilbydt fra forhandler, jeg har ingen tro på at den bilen ville gi meg mer problemer siden den var greit vedlikeholdt. Det ga meg tvert imot muligheten å få en større bil. Jeg skal allikevel gå for en mindre, har ikke behov for en så stor - bare lyst på.

Takk for utfyllende svar med nyttig info! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Dette er jo bare tull, det er en grunn til at det kalles slitedeler - nettopp fordi de slites ut ved bruk, og må byttes. Alt fra reimer til bremser, clutch og mye mer, har rett og slett en begrenset brukstid. Det er så enkelt som at bremseklosser har et belegg som slites bort over tid, og må byttes, som med en del annet.

Det som dreper biler er manglende vedlikehold, rust, skader, herjing og annet. Ikke høy km i seg selv, hvordan kan det da gå taxier i drift som har både 2-3-4-5-600k på hjula?

Anonymkode: 8e862...c6f

Dette er selvsagt ikke tull. Clutch er en slitedel, men ved riktog bruk er den ikke utslitt etter 150000 km. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

bundaberg skrev (1 time siden):

Hei! 

Takk for svar og for vedlagt link. Imponerende at hennes Huyndai Elantra ha kjørt over 1 609 344 km gjennom jobben som budbilsjåfør! 

Jeg ser litt på SUV fra japanske merker. Har du noen kjennskap?  Leser at de er driftsikre, pålitelige og trygge, stemmer det? 

Må det være SUV? Det er tunge biler med ekstra stor slitasje. Du kommer ikke utenom kongen på haugen, Toyota Landcruiser. De går i hopetall i Sentralasia og Afrika med lite vedlikehold. Eldre Nissan Patrol og, til nød, Mitsubishi Pajero er også brukbare. Men klassiske SUV som RAV4, CR-V og Sorento og slikt er ikke biler jeg ser på som særlige slitere. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg kjøpte en 7 år gammel billig kjøreskolebil som hadde gått 170.000. Den hadde bla. ny girkasse, clutch og masse slitegreier byttet rett før jeg henten den. Hatt den i snart 6 år nå og har vært 0 feil og problemer. 

Anonymkode: 28f3a...f99

Det er det ingen som tror på. En bil som er svært hardt brukt går ikke 6 år uten problemer etter den har gått 170 000 km. Det er nok heller du som har lave forventninger og aksepterer litt slark og lyder.

Anonymkode: 92263...1cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Det som dreper biler er manglende vedlikehold, rust, skader, herjing og annet. Ikke høy km i seg selv, hvordan kan det da gå taxier i drift som har både 2-3-4-5-600k på hjula?

Anonymkode: 8e862...c6f

Taxier som brukes i storbyene byttes som regel lenge før de har gått 600 000 km. Av den simple årsaken at det koster alt for mye å vedlikeholde dem. 

Så lenge en bil ikke ruster, så kan den gå for evig såfremt du bytter delene som går i stykker fortløpende. Hele poenget her er jo at det er ulike deler som går i stykker hvert bidige år på biler som har gått så langt. 

Anonymkode: 92263...1cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

catman skrev (19 timer siden):

Må det være SUV? Det er tunge biler med ekstra stor slitasje. Du kommer ikke utenom kongen på haugen, Toyota Landcruiser. De går i hopetall i Sentralasia og Afrika med lite vedlikehold. Eldre Nissan Patrol og, til nød, Mitsubishi Pajero er også brukbare. Men klassiske SUV som RAV4, CR-V og Sorento og slikt er ikke biler jeg ser på som særlige slitere. :)

Familiens hovedønske. Tommel opp for all tips og råd 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...