Gå til innhold

Skal kjøpe en stor plante, hvilken bør jeg gå for?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har lyst til å kjøpe en stor og høy plante som skal stå innendørs. Den kommer til å stå et stykke inn i rommet, og den vil være i delvis skygge. Tenker en som er 50 cm høy til sammen, kanskje litt høyere. Hvilken bør jeg gå for? Helst en som jeg bare kjøper, setter der og som jeg trenger å vanne i ny og ne. Så lite vedlikehold som mulig. Kan dusje den i blant. 

Anonymkode: 6b636...3b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fredslilje takler godt å stå mørkt, dvs et stykke unna vinduer. De kan bli svært store, og noen ganger selges de som store planter. De kan fås som små også selvsagt, men jeg har sett virkelig store flotte eksemplarer til salgs også.

De er bare å vanne og dusje litt i ny og ne, veldig hardføre. Og den trenger ikke bindes opp og støttes opp, som Monstera må (ser det kom et par forslag om den her, den er flott men trenger altså litt assistanse)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Million said:

Fredslilje takler godt å stå mørkt, dvs et stykke unna vinduer. De kan bli svært store, og noen ganger selges de som store planter. De kan fås som små også selvsagt, men jeg har sett virkelig store flotte eksemplarer til salgs også.

De er bare å vanne og dusje litt i ny og ne, veldig hardføre. Og den trenger ikke bindes opp og støttes opp, som Monstera må (ser det kom et par forslag om den her, den er flott men trenger altså litt assistanse)

Jeg synes fredslilje er en flott plante, men noen er allergiske overfor blomstene.

Anonymkode: 58833...79e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg synes fredslilje er en flott plante, men noen er allergiske overfor blomstene.

Anonymkode: 58833...79e

Jasså? Det har jeg aldri hørt. Det er uansett en smal sak å klippe av og kaste en blomst når den dukker opp. Det er først og fremst en grønn plante. Og jeg gidder ikke ta forbehold om alle slags allergier før jeg foreslår noen stueplanter heller 😄

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler Zamioculcas/smaragdpalme! Den mest lettstelte planten jeg vet om 😄
Jeg syns Monstera er kjempevanskelig, så anbefaler ikke den 😄

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med arekapalme? Eller blir det for høyt? Monstera er en ide men krever litt mer. Syns ikke den er så vanskelig. Ellers en yuccapalme? Krever veldig lite. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Monstera er lettpleide.

Anonymkode: 687d0...800

Jeg synes faktisk ikke det.

De får trips veldig lett ☹️ Hilsen «alle plantene i hver sin karantene fordi monstera med trips».

Hadde tatt en som trenger mindre stell og ikke er magnet på skadedyr. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dropi skrev (4 minutter siden):

Anbefaler Zamioculcas/smaragdpalme! Den mest lettstelte planten jeg vet om 😄
Jeg syns Monstera er kjempevanskelig, så anbefaler ikke den 😄

Hvorfor synes du monstera er kjempevanskelig? Jeg eier ikke grønne fingre, men har mange sånne. De tåler at man glemmer å vanne dem, henger litt med hodet så man husker det og med en gang de får vann blir de glade igjen. De får stadig nye blader, og det er kjempelett å ta stiklinger så man får nye planter. Eneste er at mine fikk brente blader av å stå i veldig sterk sol, men da satte jeg dem bare litt lengre inn i rommet. :) Fin og lett plante, synes jeg.

Anonymkode: 81d7f...583

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvorfor synes du monstera er kjempevanskelig? Jeg eier ikke grønne fingre, men har mange sånne. De tåler at man glemmer å vanne dem, henger litt med hodet så man husker det og med en gang de får vann blir de glade igjen. De får stadig nye blader, og det er kjempelett å ta stiklinger så man får nye planter. Eneste er at mine fikk brente blader av å stå i veldig sterk sol, men da satte jeg dem bare litt lengre inn i rommet. :) Fin og lett plante, synes jeg.

Anonymkode: 81d7f...583

Jeg føler meg mislykka for det virker som "alle" får til monstera. Men jeg gir enten for lite eller for mye vann tydeligvis. Alle monsteraene jeg har hatt, har avgått med døden dessverre

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Million said:

Jasså? Det har jeg aldri hørt. Det er uansett en smal sak å klippe av og kaste en blomst når den dukker opp. Det er først og fremst en grønn plante. Og jeg gidder ikke ta forbehold om alle slags allergier før jeg foreslår noen stueplanter heller 😄

Egentlig helt enig. Men jeg ble fortalt av en kollega at hun ikke tålte fredslilje, og det er nok sant. Det er godt mulig at det er en veldig sjelden allergi, for alt jeg vet.

Ville bare nevne det.

Anonymkode: 58833...79e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

26 minutter siden, Dropi said:

Jeg føler meg mislykka for det virker som "alle" får til monstera. Men jeg gir enten for lite eller for mye vann tydeligvis. Alle monsteraene jeg har hatt, har avgått med døden dessverre

Når disse plantene er små, har de ennå ikke luftrøtter. Det betyr at de er sånn omtrent som andre planter - du må sørge for at du har en pottestørrelse som passer til plantestørrelsen. Så godt som alltid må nyinnkjøpte planter pottes om i en større potte (men ikke alt for stor). Da blir de mindre utsatt for uttørking. Som for de fleste planter gjelder: vann først når jorda er tørr (stikk fingeren i jorda for å sjekke, bokstavelig talt). Og når du vanner, skal det ikke være skvettvanning.

Men når Monsteraen har fått litt størrelse, tåler den omtrent alt, unntatt overvanning. Luftrøttene gjør at den kan hente vann fra lufta, så den blir veldig robust overfor glemsk vanning. Den klarer seg også med lite lys, men ingen planter kan trives i en helt mørk krok. Der trengs det plantelys.

Anonymkode: 58833...79e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest DEN NAKNE GARTNER

Monstera er en enkel plante som vil passe for deg. Problemet med at enkelte ikke finner denne "enkel" er at de bryr seg for mye. Hva trenger du å gjøre med en plante, i ditt tilfelle monstera som flere anbefaler?

- Kjøp en monstera

- La den være i fred !

- Snu den av og til mot lyset (ikke nødvendig)

- Stikk fingere i jorda og kjenn og se. Er den fuktig så venter du med vann - kommer det jord på fingeren din så venter du litt, Er den tør så kommer det ikke noe jord på fingeren og du kan ta den med ut på badet og gi den en liten dusj.

- La den tørke ut før du dusjer eller vanner. 

- En sjelden gang gir du den mat - dvs flytende næring i vannet - les på flasken og forhold deg til blandingsforholdet - vær nøye med det og ikke for ofte. 

Stikk fingeren i jorda og la den være i fred ! ! ! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Million skrev (22 timer siden):

Jasså? Det har jeg aldri hørt. Det er uansett en smal sak å klippe av og kaste en blomst når den dukker opp. Det er først og fremst en grønn plante. Og jeg gidder ikke ta forbehold om alle slags allergier før jeg foreslår noen stueplanter heller 😄

Fredsliljer er også svært giftige for katter :) Ikke lett å vite, men viktig å være klar over hvis du har dyr som kommer i hus iblant.

Anonymkode: 1e852...3dd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange forslag! :) Tenker jeg går for en Monstera. Har hatt en tidligere, men som @DEN NAKNE GARTNER skriver så tror jeg at jeg brydde meg litt for mye, for den døde etter noen uker. 

Anonymkode: 6b636...3b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Fredsliljer er også svært giftige for katter :) Ikke lett å vite, men viktig å være klar over hvis du har dyr som kommer i hus iblant.

Anonymkode: 1e852...3dd

Enig i at man bør tenke seg om dersom man har husdyr, og skal skaffe planter. Giftige er f.eks. julestjerner også, men det er blant de mestselgende plantene her til lands likevel. 

 Vi omgir oss med giftige planter både ute og inne, uten å vite det. Som gullregn i hagen for eksempel. Veldig populær, og veldig giftig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strelitzia er den planten som trives best hjemme hos meg, veldig enkel og lite krevende. Den blir kanskje litt for høy i forhold til hva du hadde tenkt, men det er enkelt å fjerne de høyeste bladene.

Anonymkode: f4d0d...cdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...