Gå til innhold

Har innvandringen gjort Norge til et bedre eller dårligere samfunn?


Tipponull

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Både og.

Det er kanskje mer kriminalitet som drap og voldtekt, men jeg tror kebaben hjem fra byen er verdt det.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er jo ikke i stand til og fungere uten innvandring. Etniske normen greier jo ikke å gjøre tøffe jobber, så uten innvandring hadde vi jo slit!  Sånn som verden er i dag hadde det også vært trasig om vi stengte grensene. Nekter vi folk og flytte til Norge er det vel ikke usannsynlig at det ville blitt vanskeligere og reise ut av Norge også. Jeg ville ikke likt og miste retten til og flytte til andre land for perioder. Det er alltid ironisk med mennesker som er negative til innvandring til Norge samtidig som de har ferie leilighet på Mallorca🤣  Jeg tror også Norge har blitt mer interessant land etter hvert som vi har fått flere kulturelle impulser. Jeg tror ikke det gir så mye mening og snake om det er bedre eller dårligere med innvandring. Det er bare sånn at transport blir lettere og verden mindre. Derfor flyter mennesker seg mer på tvers av landegrenser, skulle Norge melde seg ut av verden måtte vi ta alle de tøffeste jobbene selv og feriere i Norge. Det kommer aldri til og skje!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, Pippi Lotta said:

Vi er jo ikke i stand til og fungere uten innvandring. Etniske normen greier jo ikke å gjøre tøffe jobber, så uten innvandring hadde vi jo slit!  Sånn som verden er i dag hadde det også vært trasig om vi stengte grensene. Nekter vi folk og flytte til Norge er det vel ikke usannsynlig at det ville blitt vanskeligere og reise ut av Norge også. Jeg ville ikke likt og miste retten til og flytte til andre land for perioder. Det er alltid ironisk med mennesker som er negative til innvandring til Norge samtidig som de har ferie leilighet på Mallorca🤣  Jeg tror også Norge har blitt mer interessant land etter hvert som vi har fått flere kulturelle impulser. Jeg tror ikke det gir så mye mening og snake om det er bedre eller dårligere med innvandring. Det er bare sånn at transport blir lettere og verden mindre. Derfor flyter mennesker seg mer på tvers av landegrenser, skulle Norge melde seg ut av verden måtte vi ta alle de tøffeste jobbene selv og feriere i Norge. Det kommer aldri til og skje!

Jeg tror veldig få er imot den innvandringen, Kanadisk modell, der vi velger ut de som vi tror kan passe best inn i vårt samfunn. Nordmenn flest er heller ikke veldig skeptiske til spanjoler, så det med feriehus i Spania blir fort en klisje.

Det mange nordmenn ikke liker er de gruppene som velger å ikke bidra, de som krever større og mykere puter under armene. Men som ikke tar en oppvask i eget hus når det blir påvist at de er overrepresentert i enkelte typer kriminalitet, men tvert i mot roper opp om "rasisme" og "stigmatisering".

En liten digresjon om stigmatisering... Når jeg hadde langt hår, så var det alltid fornøyelig å bli stoppet av tollere. Jeg skjønte at de stoppet meg fordi det passet i deres bilde av en narkis, men jeg drakk ikke engang alkohol på den tiden. Så det å bli stoppet var en 1-0 seier til meg hver gang. Jeg mener dette er måten innvandrer må tenke når de blir stoppet og sjekket av politiet, det er en grunn til at de blir stoppet, men er du ærlig så er det de andre som taper. 

 

EDIT: typo

Endret av Tiuren
  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både òg. Norge hadde ikke fått til noe som helst uten innvandring, det er historieløst å påstå noe annet. Vi er en handelsnasjon til å begynne med, tok inn kunnskap om vannkraft fra Sveits og Tyskland, og oljenæringen kom i gang med hjelp av bl.a. amerikanerne. Mange ble værende. Det som vi i dag ser på som erkenorsk - å rable opp og ned fjelltopper - er en importert fritidssyssel etter engelskmennene (les "Tre i Norge ved To av dem").

Vi har alltid lært av innvandrere og folk utenfra, det er styrken til vårt land. Vi har delt, handlet, og funnet på gode regler her på berget.

Samtidig er det jo slik at de vi ikke klarer å integrere lever vanskelige liv i Norge. Uten jobb og utdannelse blir lediggang roten til alt ondt. Vi får mindre homogene samfunn, så det blir vanskeligere å være enig om ideer og retningen i samfunnet; fra velferdsstaten til arbeidsmarkedspolitikk.

Men personlig tror jeg altså at både Norge som nasjon, arbeidsmarkedet, kjærlighetslivet og alt, egentlig, tjener på innvandringen vi har i Norge. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jaconandersen
Pippi Lotta skrev (4 timer siden):

Vi er jo ikke i stand til og fungere uten innvandring. Etniske normen greier jo ikke å gjøre tøffe jobber, så uten innvandring hadde vi jo slit!  Sånn som verden er i dag hadde det også vært trasig om vi stengte grensene. Nekter vi folk og flytte til Norge er det vel ikke usannsynlig at det ville blitt vanskeligere og reise ut av Norge også. Jeg ville ikke likt og miste retten til og flytte til andre land for perioder. Det er alltid ironisk med mennesker som er negative til innvandring til Norge samtidig som de har ferie leilighet på Mallorca🤣  Jeg tror også Norge har blitt mer interessant land etter hvert som vi har fått flere kulturelle impulser. Jeg tror ikke det gir så mye mening og snake om det er bedre eller dårligere med innvandring. Det er bare sånn at transport blir lettere og verden mindre. Derfor flyter mennesker seg mer på tvers av landegrenser, skulle Norge melde seg ut av verden måtte vi ta alle de tøffeste jobbene selv og feriere i Norge. Det kommer aldri til og skje!

Nordmenn greide å gjøre de tøffe jobbene før det ble mye innvandring, hvorfor skulle de ikke kunne det nå? Klart arbeidsgiverne ønsker den billigste og beste arbeidskraften, de argumenterer ofte med at "nordmenn ikke vil gjøre jobber", men det er bare et skalkeskjul for å tjene mer penger selv. Problemet i dag er vel heller at mange nordmenn ikke får jobb, utvikler psykiske problemer, senere gjerne fysiske og, så blir de uføretrygdede. Det er vanskeligheten med å få arbeid som er hovedproblemet i Norge.

Hva har innvandring og turister med hverandre å gjøre? En kan tillate turime uten innvandring.

Den verste konsekvensen av innvandringen er den økte splittelsen mellom menneskene som bor her. I multikulturelle forsvinner medfølelsen og sinnet/hatet øker mellom gruppene

Endret av Jaconandersen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Jaconandersen
catman skrev (28 minutter siden):

Både òg. Norge hadde ikke fått til noe som helst uten innvandring, det er historieløst å påstå noe annet. Vi er en handelsnasjon til å begynne med, tok inn kunnskap om vannkraft fra Sveits og Tyskland, og oljenæringen kom i gang med hjelp av bl.a. amerikanerne. Mange ble værende. Det som vi i dag ser på som erkenorsk - å rable opp og ned fjelltopper - er en importert fritidssyssel etter engelskmennene (les "Tre i Norge ved To av dem").

Vi har alltid lært av innvandrere og folk utenfra, det er styrken til vårt land. Vi har delt, handlet, og funnet på gode regler her på berget.

Samtidig er det jo slik at de vi ikke klarer å integrere lever vanskelige liv i Norge. Uten jobb og utdannelse blir lediggang roten til alt ondt. Vi får mindre homogene samfunn, så det blir vanskeligere å være enig om ideer og retningen i samfunnet; fra velferdsstaten til arbeidsmarkedspolitikk.

Men personlig tror jeg altså at både Norge som nasjon, arbeidsmarkedet, kjærlighetslivet og alt, egentlig, tjener på innvandringen vi har i Norge. 

Kan en ikke kommunisere og lære, uten den masseinnvandringen vi har sett? Det blir jo som å hevde at ingen studenter kan lære av en professor uten å flytte inn i huset til professoren.

Du hevder at mangelen på jobber og utdanning er roten til alt vondt. Samtidig er det positivt å ta inn millioner av konkurrenter for de dårligst stilte her i Norge. Hvordan gir det mening?

Endret av Jaconandersen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bremnes.Kari

Innvandring er bare en bi-effekt av større og langt mer komplekse problemer som vi i vesten sliter med. Det var ikke germanerne og hunerne eller hvem det nå var, som gjorde at Romerriket falt. Syns de fleste innvandrere er kule folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaconandersen skrev (6 minutter siden):

Nordmenn greide å gjøre de tøffe jobbene før det ble mye innvandring, hvorfor skulle de ikke kunne det nå? Klart arbeidsgiverne ønsker den billigste og beste arbeidskraften, de argumenterer ofte med at "nordmenn ikke vil gjøre jobber", men det er bare et skalkeskjul for å tjene mer penger selv. Problemet i dag er vel heller at mange nordmenn ikke får jobb, utvikler psykiske problemer, senere gjerne fysiske og, så blir de uføretrygdede. Det er vanskeligheten med å få arbeid som er hovedproblemet i Norge.

Hva har innvandring og turister med hverandre å gjøre? En kan tillate tusime uten innvandring.

Den verste konsekvensen av innvandringen er den økte splittelsen mellom menneskene som bor her. I multikulturelle forsvinner medfølelsen og sinnet/hatet øker mellom gruppene

Jeg er enig at det er et problem at for få kommer seg i jobb det tror jeg skyldes strukturer i samfunnet, men det endrer ikke på det faktum at de færreste Normen er i stand eller villige til og gjøre skikkelig tungt arbeid. Jeg har blant annet lest flere saker om jordbær bønner hvor de normendene de ansetter nekter og jobbe eller bare forsvinner. Forsøk på og skylde arbeidsledigheten i Norge på innvandring vill kun maskere de faktiske strukturelle problemene som fører til arbeidsledighet og utenforskap.  

Vi har jo en del internasjonale avtaler, blant annet er det veldig enkelt og reise innad i EU. Man kan jo se hvordan England blir behandlet når de prøver og forhandle en ny avtale med EU. Så jeg går ut i fra at de avtalene må være noenlunde gjensidige for at land skal ville undertegne de, men det er vel bare gjetning. Det ville jo uansett vært flaut om vi skule nekte andre innreise til Norge men sende pensjonistene våre til Spania og Thailand synes jeg. Så vi burde ha en vis selvrespekt og ikke forvente at andre skal behandle oss bedre en vi er villige til og behandle de. '

Jeg kjenner meg ikke igjen i din beskrivelse av flerkulturelle samfunn. Jeg opplever de to helnorske terroristene vi har hat i Norge de ti siste årene som mye mer hatske og splittende en noen innvandrer jeg noen gang har hørt om. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tiuren skrev (1 time siden):

Jeg tror veldig å er imot den innvandringen, Kanadisk modell, der vi velger ut de som vi tror kan passe best inn i vårt samfunn. Nordmenn lest er heller ikke veldig skeptiske til spanjoler, så det med feriehus i Spania blir ort en klisje.

Det mange nordmenn ikke liker er de gruppene som velger å ikke bidra, de som krever større og mykere puter under armene. Men som ikke tar en oppvask i eget hus når det blir påvist at de er overrepresentert i enkelte typer kriminalitet, men tvert i mot roper opp om "rasisme" og "stigmatisering".

En liten digresjon om stigmatisering... Når jeg hadde langt hår, så var det alltid fornøyelig å bli stoppet av tollere. Jeg skjønte at de stoppet meg orde det passet i deres bilde av narkis, men jeg drakk ikke engang alkohol på den tiden. Så det å bli stoppet var en 1-0 seier til meg hver gang. Jeg mener dette er måten innvandrer må tenke når de blir stoppet og sjekket av politiet, det er en grunn til at de blir stoppet, men er du ærlig så er det de andre som taper. 

Det er mange med feriehus i Thailand, Tyrkia osv, så Spania er bar et tilfeldig land. Og normen er jo ikke spesielt populære i Spania, jeg har hørt spanjoler klage på at vi drikker oss driting, bråker og oppfører oss som tullinger. Så jeg vet uansett ikke hvor relevant det er at vi liker spanjolene. 

Jeg er oppvokste i en bydel med mye innvandrere og gikk på den skolen med flest invaderer i min by. Jeg har ikke møt noen som ikke bidro. Det har i al titid vært innvandring og mennesker har flyttet på seg. Nå har vi bedre transport så flere flyter mer på seg, men vi har også bedre trening på og håndtere fremmede kulturer. Det er bare sånn verden er blitt. Men om jeg kunne skru klokken tilbake til da innvandringen var mest fra vestlige land ville jeg ikke gjort det. Noen av mine aller beste venner kommer fra andre kontinenter og jeg ville ikke vært uten de for alt i verden!

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jaconandersen
Pippi Lotta skrev (39 minutter siden):

Jeg er enig at det er et problem at for få kommer seg i jobb det tror jeg skyldes strukturer i samfunnet, men det endrer ikke på det faktum at de færreste Normen er i stand eller villige til og gjøre skikkelig tungt arbeid. Jeg har blant annet lest flere saker om jordbær bønner hvor de normendene de ansetter nekter og jobbe eller bare forsvinner. Forsøk på og skylde arbeidsledigheten i Norge på innvandring vill kun maskere de faktiske strukturelle problemene som fører til arbeidsledighet og utenforskap.  

Vi har jo en del internasjonale avtaler, blant annet er det veldig enkelt og reise innad i EU. Man kan jo se hvordan England blir behandlet når de prøver og forhandle en ny avtale med EU. Så jeg går ut i fra at de avtalene må være noenlunde gjensidige for at land skal ville undertegne de, men det er vel bare gjetning. Det ville jo uansett vært flaut om vi skule nekte andre innreise til Norge men sende pensjonistene våre til Spania og Thailand synes jeg. Så vi burde ha en vis selvrespekt og ikke forvente at andre skal behandle oss bedre en vi er villige til og behandle de. '

Jeg kjenner meg ikke igjen i din beskrivelse av flerkulturelle samfunn. Jeg opplever de to helnorske terroristene vi har hat i Norge de ti siste årene som mye mer hatske og splittende en noen innvandrer jeg noen gang har hørt om. 

Det at nordmenn ikke vil gjøre eller er i stand til å gjøre tungt arbeid er ikke sant. De aller fleste menn i Norge kan gjøre disse jobbene eller trene seg opp til det. Arbeidsgiverne sier bare dette for å få politikerne til å tillate dem å hente inn billig arbeidskraft, slik at de kan tjene mer penger. Her er det snakk om å tjene mest mulig penger og gi arbeiderne minst.

Hva er flaut med at land bare tillater turisme? Jeg forstår ikke tankegangen din.

Det var aldri så mye bråk i Norge relatert til multikultur før vi ble multikulturelle. Jeg tviler på at vi hadde hatt verken øksemannen på Kato-air eller Breivik uten multikultur.

Endret av Jaconandersen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye dårligere. Vestlig innvandring er greit. Men, ikke-vestlig innvandring medfører minst 70 mrd kr i netto utgifter hvert år, og dette vil bare øke jo flere som kommer. I tillegg blir det økt barnefattigdom, etnisk segregering i Oslo, økt økonomisk ulikhet, og mer kriminalitet. At noen kan påstå at dette er positivt vitner om fullstendig mangel på kunnskap om temaet.

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Landet har blitt bedre. Men samtidig oppdaget vi hvilke fremmedfiendlige og rasistiske ideer som bor i det norske samfunnet. 

Vi trodde vi var så gode, men så kom det noen som viste oss sannheten om oss selv. 

Da missliker vi jo de som kom enda mer. Vi har ikke tenkt å endre oss. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Jaconandersen
stan skrev (1 minutt siden):

Landet har blitt bedre. Men samtidig oppdaget vi hvilke fremmedfiendlige og rasistiske ideer som bor i det norske samfunnet. 

Vi trodde vi var så gode, men så kom det noen som viste oss sannheten om oss selv. 

Da missliker vi jo de som kom enda mer. Vi har ikke tenkt å endre oss. 

Vi oppdaget vel heller at vi er naive, virkelighetsfjerne idioter som ikke forstår menneskets natur på noen som helst måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipponull skrev (8 timer siden):

Hva synes du?

På noen områder - ja. På andre - nei. Jeg har bodd her i mange år nå og ser at Norge anno 2021 ikke er Norge anno året jeg flyttet hit. Det er mer kriminalitet som er utført av innvandrere, mer NAV snylting, mer (velfortjent) negativ omtale av innvandrere og generelt mindre trygghet i samfunnet. Det er kanskje lettere å se de negative sidene enn de positive fordi det som er skadelig for oss påvirker oss sterkere. 

Jeg skulle ønske det var mer regulert og gjennomtenkt innvandringspolitikk a la New Zealand, USA, Australia, Japan enn det vi har hatt de siste årene.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

stan skrev (9 minutter siden):

Landet har blitt bedre.

Et lavt estimat (se f.eks. Brochmann 2-rapporten) tilsier at ikke-vestlige innvandrere medfører rundt 70 mrd kr netto utgifter for den norske stat hvert år. På hvilken måte har dette gjort landet bedre?

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jaconandersen skrev (6 minutter siden):

Vi oppdaget vel heller at vi er naive, virkelighetsfjerne idioter som ikke forstår menneskets natur på noen som helst måte.

Da hadde vi ikke hatet de som er anderledes. Vi trodde vi var så tolerante og inkluderende. Hvorfor vi innbilte oss det er en gåte. 

Så du har rett i at vi manglet selvinnsikt, og sikkert gjør det fortsatt. 

Det eksisterte en idé om at Norge var så homogent og så ble det mangfoldig. Vi var aldri homogene, vi visste bare ikke om ulikhetene i samme grad som i dag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipponull skrev (8 timer siden):

Hva synes du?

Innvandringen har gjort Norge til et langt dårligere samfunn. Innvandringen vil ødelegge Norge såfremt det ikke kommer et taktskifte - andre silingsmekanismer for hvem man slipper inn. 

Det er ingen land i historien hvor multikulturalisme noen gang har fungert. Det er noe som høres fint ut på papiret, men det har aldri og vil aldri fungere i praksis.

Det eneste formen for vellykket innvandring er når stater screener og  kun slipper inn innvandrere med en viss utdannelse, kultur,holdninger  og religion som ikke er uforenlige med samfunnet/livsførselen i den aktuelle staten. Da kan en vellykket integrering finne sted. Det Norge har holdt på med og holder på med, er som å forsøke å blande olje og vann -  det vil aldri kunne lykkes. 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tom1986 skrev (1 minutt siden):

Et lavt estimat (se f.eks. Brochmann 2-rapporten) tilsier at ikke-vestlige innvandrere medfører rundt 70 mrd kr netto utgifter for den norske stat hvert år. På hvilken måte har dette gjort landet bedre?

Det forskjell på staten og landet. 

Landet har blitt bedre fordi det var utlendinger som kom og tok de jobbene det ikke var nok norske til fylle. 

Nordsjøen er jo det beste eksempel. Det har aldri vært nok norske oljearbeidere og ingeniører. Samme gjelder skipsfart. Akademia er et annet felt. 

Innvandrere har vært totalt nødvendig for å den økonomiske utviklingen i landet vi har hatt. 

Ellers er jo innlegget ditt i tråd med det jeg kommenterer i et par andre innlegg i tråden 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...