Gå til innhold

Får ikke vite om man får Moderna som andre dose


TurkisVase

Anbefalte innlegg

Pfizer sitt pakningsvedlegg omhandler selvsagt kun pfizer, ingenting annet. Pfizer kan ikke uttale seg om Moderna, det skulle tatt seg ut.

Men jeg kan ikke se at det er noe feil med setningen "det finnes ingen tilgjengelig data om utveksling til andre vaksiner". Jeg har fortsatt ikke sett noe dokumentsjon på effekt og bieffekt av blading av pfeizer og moderna. Bare en rekke "ingenting tyder på", og "mest sannsynlig", og "Canada gjør det så da er det sikkert greit". Har noen av dere sett noen tall på effekt/bieffekt av slik blanding vs 2x av samme vaksine, fra troverdige kilder?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Toppfuru skrev (14 timer siden):

Pakningsvedlegget er å regne som reklame fra produsenten (det samme er felleskatalogen) og må derfor leses med skeptiske briller på. Selvfølgelig er pfizer interessert i at man skal ta dose 2 med deres vaksine. De kommer naturligvis ikke til å være med å sponse legemiddelutprøving med miksing av medikamenter fra flere produsenter. Men real-world data kommer nok sterkt snart.

Anser du alle pakningsvedlegg og alt som står i FK for "reklame", altså at medikamenter promoteres ved å fortelle om hva det er ment brukt for,  hvordan det er ment brukt, advarsler og forsiktighetsregler, bivirkninger og interaksjoner osv? Jeg kan tenke meg bedre måter å promotere et produkt på enn å fortelle om hodepine, kløe, svimmelhet, tretthet, hjertebank osv osv. Men det at det står der, tilsier ihvertfall for min del, at produsenten prøver å være ærlig. 

At det så kan komme ny informasjon som gjør at informasjonen må endres, er en annen sak.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reklame er mer enn som så, les gjerne under innhold overskriften på felleskatalogens wikipediaside. https://no.m.wikipedia.org/wiki/Felleskatalogen

De oppgir alle tenkelige bivirkninger for å ha sitt på det tørre, ikke for å promotere. For industriavhengig legemiddelinformasjon anbefaler jeg norsk legemiddelhåndbok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MorTil2 skrev (6 minutter siden):

Anser du alle pakningsvedlegg og alt som står i FK for "reklame", altså at medikamenter promoteres ved å fortelle om hva det er ment brukt for,  hvordan det er ment brukt, advarsler og forsiktighetsregler, bivirkninger og interaksjoner osv? Jeg kan tenke meg bedre måter å promotere et produkt på enn å fortelle om hodepine, kløe, svimmelhet, tretthet, hjertebank osv osv. Men det at det står der, tilsier ihvertfall for min del, at produsenten prøver å være ærlig. 

At det så kan komme ny informasjon som gjør at informasjonen må endres, er en annen sak.

Glemte å sitere, se svar over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Toppfuru skrev (14 minutter siden):

Reklame er mer enn som så, les gjerne under innhold overskriften på felleskatalogens wikipediaside. https://no.m.wikipedia.org/wiki/Felleskatalogen

De oppgir alle tenkelige bivirkninger for å ha sitt på det tørre, ikke for å promotere. For industriavhengig legemiddelinformasjon anbefaler jeg norsk legemiddelhåndbok.

Det var du som brukte uttrykket "reklame" (promotere er et synonym) om det som står i pakningsvedlegget og i FK. Jeg stiller et spørsmål til din påstand.

Når det gjelder Norsk legemiddelhåndbok, er denne ment som et oppslagsverk for fagpersoner med helsefaglig bakgrunn. Pakningsvedlegget er ment som et mer lettlest, men samtidig informativt skriv til brukeren av produktet. Det blir  derfor feil å sammenligne disse.

Har forresten søkt opp Comirnaty i Norsk legemiddelhåndbok uten treff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MorTil2 skrev (1 minutt siden):

Det var du som brukte uttrykket "reklame" (promotere er et synonym) om det som står i pakningsvedlegget og i FK. Jeg stiller et spørsmål til din påstand.

Når det gjelder Norsk legemiddelhåndbok, er denne ment som et oppslagsverk for fagpersoner med helsefaglig bakgrunn. Pakningsvedlegget er ment som et mer lettlest, men samtidig informativt skriv til brukeren av produktet. Det blir  derfor feil å sammenligne disse.

Har forresten søkt opp Comirnaty i Norsk legemiddelhåndbok uten treff.

Leste du linken min? Det er ikke mine ord at det er å anse som reklame. Mitt budskap er at man skal være bevisst avsender av informasjon. Ikke at alt som står i pakningsvedlegg og felleskatalogen ikke er troverdig. Men selvfølgelig vil de ikke nevne andre legemiddelprodusenter i slik omtale. 
 

Ja, norsk legemiddelhåndbok er ikke en erstatning for pkningsvedlegget, men for felleskatalgen. Jeg så også det at comirnaty ikke lå i norsk legemiddelhåndbok ennå, jeg kan ikke si hva som er årsaken til det. Kanskje de bruker lengre tid på å oppdatere nye medisiner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 8/1/2021 at 4:35 PM, MorTil2 said:

Ifølge en artikkel i Bergens Tidende, som dessverre er betalingsmur på, fremholdes det Det er to svært, svært like vaksiner. Det er litt høyere dose av mRNA i Moderna-vaksinen, men når det gjelder effekt og bivirkninger er de nesten så like som det går an å bli, sier Gunnveig Grødeland.

Litt lengre nede i samme artikkel står det Jo mer forskjellige vaksiner er, jo mindre vil ofte risikoen være for alvorlige bivirkninger. Årsaken er at alvorlige bivirkninger typisk oppstår når noe i vaksinen likner på noe som er i kroppen din, sier hun.

Kombinasjonen null ferdig forskning på området og de to uttalelsene sett i sammenheng, får ihevrtfall meg til å ville takke nei til blandingen.

For det første inneholder Moderna over 3x så stor dose: https://www1.racgp.org.au/newsgp/clinical/four-things-about-mrna-covid-vaccines-researchers

For det andre så er det land som ikke godkjenner 2 forskjellige vaksiner som fullvaksinert: https://www.abcnyheter.no/nyheter/norge/2021/08/28/195783253/to-ulike-vaksinedoser-kan-gi-innreisekarantene-for-nordmenn

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I en situasjon hvor det er overflod av Moderna-vaksiner, men for lite Pfizer, skulle man tro kommunene brukte Moderna til dose 1, slik at færrest mulig ble kryssvaksinert. 

Men mange kommuner gir hovedsakelig Pfizer som dose 1.

Dose 1 til personer 18 år og eldre  i noen utvalgte kommuner denne uka:

  Pfizer Moderna
Bergen 1347 263
Oslo 1941 965
Stavanger 355 326
Tromsø 359 8
Ålesund 259 0
Trondheim 107 1358

Av disse er det bare Trondheim som gjør det rette. Og hvis de klarer det, hvorfor ikke andre?

Søk selv her;

https://statistikk.fhi.no/sysvak/antall-vaksinerte?etter=diagnose&fordeltPaa=dag&diagnose=COVID_19&diagramtype=stabletSoyle&summerGeografi=true&summerAlder=true&dose=01&preparat=BNT03_001,MOD03_001&fraDato=2021-08-23&tilDato=2021-08-28&alder=3,4,5,6,7,8,9,10

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i Kr.sand får man ikke vite hva som er i dose 2 før etterpå. Det står da på kortet el inne på helsenorge. 
Det sto om det i lokalavisen så vi var klar over det. Pfeizer og Moderna er laget på samme måte, men Moderna har «mer» virkestoff. Det gav mening, for både sønnen og svogeren min, som da fikk Moderna som nr 2, fikk kraftigere bivirkninger i form av feber og ømhet. Vi andre i familien fikk pfeizer som nr 2 fikk lite plager etter den. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zenhouse skrev (20 timer siden):

Her i Kr.sand får man ikke vite hva som er i dose 2 før etterpå. Det står da på kortet el inne på helsenorge. 
Det sto om det i lokalavisen så vi var klar over det. Pfeizer og Moderna er laget på samme måte, men Moderna har «mer» virkestoff. Det gav mening, for både sønnen og svogeren min, som da fikk Moderna som nr 2, fikk kraftigere bivirkninger i form av feber og ømhet. Vi andre i familien fikk pfeizer som nr 2 fikk lite plager etter den. 

Det høres veldig rart ut. Her i Bergen får man beskjed både ved registrering og rett før sprøyten gies.

Jeg valgte å benytte meg av drop-in på dose 2, og spurte ved oppmøte. Hadde det vært moderna, hadde jeg valgt å prøve en annen dag. 

Jeg tror forresten det er veldig forskjellig hvordan folk reagerer. Har bekjente og familiemedlemmer som har reagert kraftig på begge typer, mens andre ikke har merket noe særlig. For min egen del reagerte jeg mer på dose 1 enn dose 2. Eller så var jeg bare mer forberedt etter dose 2, og godtok trettheten og kroppsverket mer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zenhouse skrev (22 timer siden):

Her i Kr.sand får man ikke vite hva som er i dose 2 før etterpå. Det står da på kortet el inne på helsenorge. 
Det sto om det i lokalavisen så vi var klar over det. Pfeizer og Moderna er laget på samme måte, men Moderna har «mer» virkestoff. Det gav mening, for både sønnen og svogeren min, som da fikk Moderna som nr 2, fikk kraftigere bivirkninger i form av feber og ømhet. Vi andre i familien fikk pfeizer som nr 2 fikk lite plager etter den. 

Kan ikke skjønne at det stemmer at dette er hemmeligstemplet informasjon til etter at stikket er satt. Det er jo bare å spør ved registreringen, så får man svar. Og det der kortet får man jo av registrerings-skranken FØR stikket, så det er bare å lese på kortet før du går inn.

Det er forøvrig ikke øm arm og litt feber et par dager som er min bekymring, såpass må man da vitterlig tåle. Det er de alvorlige bivirkningene og langtidseffektene jeg etterlyser dokumentasjon på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@MorTil2 @Hedda-78 

ser jeg formulerte meg litt feil. 
Men man får ikke vite hvilken vaksine det er ved tildeling av time, men når man ankommer senteret får man vite det hvis man spør. Legger ved skjermbilder. 

4F324AC0-AE7B-43F9-8FAB-ABBF27D58944.png

D60D0039-5850-4C87-A888-DA9CDD28B6CB.png

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hedda-78 skrev (18 timer siden):

Kan ikke skjønne at det stemmer at dette er hemmeligstemplet informasjon til etter at stikket er satt. Det er jo bare å spør ved registreringen, så får man svar. Og det der kortet får man jo av registrerings-skranken FØR stikket, så det er bare å lese på kortet før du går inn.

Det er forøvrig ikke øm arm og litt feber et par dager som er min bekymring, såpass må man da vitterlig tåle. Det er de alvorlige bivirkningene og langtidseffektene jeg etterlyser dokumentasjon på.

Jeg har forståelse for innstillingen din. Jeg er godt voksen, og tok første dose for knapt 5 uker siden. Man kan si hva man vil om alle millionene som har tatt vaksinene, og at det stort sett går bra. Tidsperspektivet endres ikke. Det er kort erfaring og fortsatt begrenset dokumentasjon på langtidseffekter. For meg holder det lenge med en ukjent x. Er ikke villig til å blande x og y.

Derfor synes jeg det er supert med drop-in her jeg bor, også for dose 2. Om jeg hadde fått beskjed om at det var Moderna, ville jeg ikke ha tatt plassen fra noen om jeg snudde og gikk på drop-in. Var det en avsatt time, ville jeg følt mer på ansvaret for å ta den dosen som var avsatt til meg. Vet ikke hvordan det er rundt omkring i de ulike kommunene, men tror dette er en veldig god ide.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den Sagnomsuste skrev (På 26.7.2021 den 0.45):

Jeg kommer til å spørre før jeg får den. Dersom jeg får Moderna så vil jeg takke for at sykepleieren tok seg tid til meg, men rulle ned ermet igjen. Jeg har valgt å stole på mRNA teknologien, men jeg avstår fra flere eksperimenter. Noen kryssvaksinasjon er jeg totalt uvillig til å utsette meg for. 

Jeg registrerer at Bergen kommune truer med at man muligens ikke får nytt tilbud med Pfizer dersom man reiser hjem heller enn å få Moderna. Vel, to kan spille det spillet. Dersom jeg går på en slik bomtur så sier jeg meg forbøyd med en dose. Samme f... jeg er ung og tåler viruset godt alikevel! 

Det vet du ikke 🤦 ja, jeg vet at dette er et gammelt innlegg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MorTil2 skrev (24 minutter siden):

Jeg har forståelse for innstillingen din. Jeg er godt voksen, og tok første dose for knapt 5 uker siden. Man kan si hva man vil om alle millionene som har tatt vaksinene, og at det stort sett går bra. Tidsperspektivet endres ikke. Det er kort erfaring og fortsatt begrenset dokumentasjon på langtidseffekter. For meg holder det lenge med en ukjent x. Er ikke villig til å blande x og y.

Derfor synes jeg det er supert med drop-in her jeg bor, også for dose 2. Om jeg hadde fått beskjed om at det var Moderna, ville jeg ikke ha tatt plassen fra noen om jeg snudde og gikk på drop-in. Var det en avsatt time, ville jeg følt mer på ansvaret for å ta den dosen som var avsatt til meg. Vet ikke hvordan det er rundt omkring i de ulike kommunene, men tror dette er en veldig god ide.

Akkurat det samme tenker jeg. At andre velger annerledes enn meg, påvirker ikke mitt valg.
 

Her jeg bor er det foreløpig ingen drop-in for dose 2, noe det absolutt burde være pga årsaken du nevner. Kun tildelte timer som må avbestilles per telefon(!). Jodel koker over av spørsmål om hvilken vaksine som brukes, hver eneste dag!

 

(Jeg har både fullvaksinerte, delvis vaksinerte og uvaksinerte venner. Noen av de uvaksinerte og delvis vaksinerte hadde sannsynligvis vært fullvaksinert hvis opplegget her vi bor fremstod mer redelig, og at man slapp å føle at man er i et utstillingslokale ved vaksinering. )

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Dette er likelydende vaksiner og kommunen vet heller ikke hvilken vaksine vi får før samme uka. Er vel revnende likegyldig hvilken vaksine man får, bare man får en vaksine?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

norw skrev (12 timer siden):

Det vet du ikke 🤦 ja, jeg vet at dette er et gammelt innlegg. 

Det er både et gammelt og et utdatert innlegg. Jeg har endret oppfatning og tar imot den vaksinen jeg får, men håper det blir Pfizer. Likevel sies det at Moderna beskytter bedre mot Delta, men kommer med sterkere bivirkninger så jeg antar at det er en "upside" uansett :P

Får forøvrig andre dose på torsdag 👍

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk Pfizer som dose 1, Moderna som dose 2. Jeg fikk vite om dette på forhånd, for å sitere han som satt vaksina på meg, "Da blir det Moderna i dag". Bor i Oslo, for ordens skyld.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Khadira skrev (7 timer siden):

Jeg fikk Pfizer som dose 1, Moderna som dose 2. Jeg fikk vite om dette på forhånd, for å sitere han som satt vaksina på meg, "Da blir det Moderna i dag". Bor i Oslo, for ordens skyld.

Hvis du ikke fikk vite før du satt i stolen, fikk du ikke vite det «på forhånd» etter mine begreper. 😆

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...