Gå til innhold

Får ikke vite om man får Moderna som andre dose


TurkisVase

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

House Red skrev (2 timer siden):

Jeg har fått Pfizer som dose nr. 1 og ble lovet å få Pfizer som dose nr. 2 i Oslo. Men hun jeg snakket med i telefon (det var 2 dager før jeg møtte opp til vaksinasjon) har tydeligvis løyet da alle ble vaksinert med Moderna den dagen. Så jeg tok ikke den 2. dosen. Jeg har litt dårlig samvittighet da den timen kunne noen andre ha fått, men det er ikke min skyld at jeg ble løyet til. Jeg personlig vil ikke blande da det i enkelte land er ikke blanding av Pfizer og Moderna godkjent, dvs. man får ikke gyldig koronapass. Kjenner noen fra Kanada som har blandet og har hatt trøbbel med reise.  

 

Jeg håper imidlertid at de fleste godtar blandingen så jeg har større sjans for å få Pfizer som 2. dose. Får jeg ikke Pfizer så vil nok avstå fra fullvaksinering. 

Du har ingen grunn til å ha dårlig samvittighet. Vaksinasjon er frivillig, og hvis kommunen opplyser feil før oppmøte, eller ikke opplyser i det hele tatt, er du i din fulle rett til å takke nei. Dette er et problem kommunen selv har skapt.

Oslo får flere vaksiner de neste to ukene en det de trenger for å vaksinere hele byen med dose 2. Så innen 3 uker vil det være overskudd av vaksiner, og jeg vedder på at det da blir fritt valg av vaksine. Kommunen ønsker jo at flest mulig skal ta dose 2, og da må man tilby det folk vil ha.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er allergisk (ikke reagert på vaksiner før, men andre ting/medisiner), så fikk litt ekstra oppsyn i forb med vaksineringen. Gikk helt fint, merka ingenting (pfizer). Men er det større sjanse for å få allergisk reaksjon på moderna? Har det noe å si med allergier ift å blande vaksiner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå tyder jo nye studier på at Moderna er vesentlig mer effektiv mot Delta, og denne studien konkluderer med at dem som bare har fått Pfizer kanskje bør få en tredje dose med Moderna uansett. Jeg ville blitt glad for Moderna som andre dose nå:

https://www.nettavisen.no/nyheter/utenriks/studier-moderna-er-mest-effektive-mot-deltavarianten/s/12-95-3424166511

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den Sagnomsuste skrev (På 26.7.2021 den 0.45):

Jeg kommer til å spørre før jeg får den. Dersom jeg får Moderna så vil jeg takke for at sykepleieren tok seg tid til meg, men rulle ned ermet igjen. Jeg har valgt å stole på mRNA teknologien, men jeg avstår fra flere eksperimenter. Noen kryssvaksinasjon er jeg totalt uvillig til å utsette meg for. 

Jeg registrerer at Bergen kommune truer med at man muligens ikke får nytt tilbud med Pfizer dersom man reiser hjem heller enn å få Moderna. Vel, to kan spille det spillet. Dersom jeg går på en slik bomtur så sier jeg meg forbøyd med en dose. Samme f... jeg er ung og tåler viruset godt alikevel! 

Jeg tok pfizer som første dose,har takket nei til dose 2,da det blir moderna. Jeg tar ikke sjansen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulighetene for pfizer dose 2 er vel små nå de kommende uker siden Norge får så mange ekstra doser moderna og alle 16-17 åringer skal få pfizer. Noen som har tatt 2. dose i dag som fikk pfizer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Babushka skrev (10 minutter siden):

Mulighetene for pfizer dose 2 er vel små nå de kommende uker siden Norge får så mange ekstra doser moderna og alle 16-17 åringer skal få pfizer. Noen som har tatt 2. dose i dag som fikk pfizer?

Kjenner en som skal få i morgen og en som skal få på fredag men de går på vaksinasjonskontoret og der har de bare satt Pfizer og ingenting annet. De har begge ringt og dobbeltsjekket at det er Pfizer de får.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

FrøkenMånestråle skrev (4 minutter siden):

Kjenner en som skal få i morgen og en som skal få på fredag men de går på vaksinasjonskontoret og der har de bare satt Pfizer og ingenting annet. De har begge ringt og dobbeltsjekket at det er Pfizer de får.

Skal få 2. dose i neste uke og ønsker pfizer. Ble dårlig etter 1. dosen, men varte bare en liten uke. Moderna er mye sterkere og jeg har lite overskudd pga helseutfordringer i utgangspunktet. Vet ikke om jeg tør å vente til formen min er bedre og risikere covid heller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Babushka skrev (23 minutter siden):

Skal få 2. dose i neste uke og ønsker pfizer. Ble dårlig etter 1. dosen, men varte bare en liten uke. Moderna er mye sterkere og jeg har lite overskudd pga helseutfordringer i utgangspunktet. Vet ikke om jeg tør å vente til formen min er bedre og risikere covid heller. 

Skjønner deg godt, det blir jo et dilemma. 

Nå slapp jeg å ta stilling til det men hadde jeg kommet på vaksinekontoret og de hadde sagt det ble Moderna så hadde jeg nok takket nei til dose 2. Er helt for vaksinering men jeg vil ha samme greia ikke noe kryssvaksinasjon, da tar jeg heller boosters fra Pfizer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Babushka skrev (1 time siden):

Mulighetene for pfizer dose 2 er vel små nå de kommende uker siden Norge får så mange ekstra doser moderna og alle 16-17 åringer skal få pfizer. Noen som har tatt 2. dose i dag som fikk pfizer?

Denne uka distribueres 337k Pfizer-doser og 675k Moderna.

Videre fremover skal Norge motta ca 1 million Pfizer-vaksiner innen utgangen av September (200k/uke).

16/17-åringene utgjør mindre enn en ukes leveranse av Pfizer. Og de fleste voksne vil ha fått dose 2 i løpet av de to neste ukene. 

Det blir altså ingen mangel på Pfizer i Norge fremover. Så spørs det om disse Pfizer-dosene finner veien ut til kommunene, eller om FHI vil sitte på dem. Jeg tror det vil åpne seg muligheter, om man er villig til å vente litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TurkisVase skrev (16 minutter siden):

Denne uka distribueres 337k Pfizer-doser og 675k Moderna.

Videre fremover skal Norge motta ca 1 million Pfizer-vaksiner innen utgangen av September (200k/uke).

16/17-åringene utgjør mindre enn en ukes leveranse av Pfizer. Og de fleste voksne vil ha fått dose 2 i løpet av de to neste ukene. 

Det blir altså ingen mangel på Pfizer i Norge fremover. Så spørs det om disse Pfizer-dosene finner veien ut til kommunene, eller om FHI vil sitte på dem. Jeg tror det vil åpne seg muligheter, om man er villig til å vente litt.

Ingen mangel, men kjedelig at ikke kan velge selv allikevel. Nå som de har så mange tilgjengelige vaksiner. Ikke utenkelig at de velger å «spare» pfizer vaksiner til de kanskje skal vaksinere 12-15 åringer. Har inntrykk av at mange nå som fikk pfizer dose 1 får moderna dose 2. At det blir gjort med vilje for å bedre beskytte mot delta. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Babushka skrev (27 minutter siden):

Ingen mangel, men kjedelig at ikke kan velge selv allikevel. Nå som de har så mange tilgjengelige vaksiner. Ikke utenkelig at de velger å «spare» pfizer vaksiner til de kanskje skal vaksinere 12-15 åringer. Har inntrykk av at mange nå som fikk pfizer dose 1 får moderna dose 2. At det blir gjort med vilje for å bedre beskytte mot delta. 

12-15 åringer utgjør mindre enn 2 ukers Pfizer-leveranser, så det vil fortsatt være overskudd. 

Det burde absolutt være mulig å velge. Moderna nå, eller Pfizer noen uker senere. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Babushka skrev (12 timer siden):

Mulighetene for pfizer dose 2 er vel små nå de kommende uker siden Norge får så mange ekstra doser moderna og alle 16-17 åringer skal få pfizer. Noen som har tatt 2. dose i dag som fikk pfizer?

Bare det at pfizer er den eneste ungdommer skal få, er nok til at jeg blir usikker på moderna. 

Noen som vet om det finnes en maksimal lengde mellom dose 1 og dose 2?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 hours ago, Babushka said:

Mulighetene for pfizer dose 2 er vel små nå de kommende uker siden Norge får så mange ekstra doser moderna og alle 16-17 åringer skal få pfizer. Noen som har tatt 2. dose i dag som fikk pfizer?

Kommunen min gir fortsatt bare pfeizer. https://www.fhi.no/nettpub/koronavaksinasjonsveilederen-for-kommuner-og-helseforetak/distribusjon-av-koronavaksiner/vaksinasjon-ved-koronapandemi/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

House Red skrev (På 14.8.2021 den 12.06):

Jeg har fått Pfizer som dose nr. 1 og ble lovet å få Pfizer som dose nr. 2 i Oslo. Men hun jeg snakket med i telefon (det var 2 dager før jeg møtte opp til vaksinasjon) har tydeligvis løyet da alle ble vaksinert med Moderna den dagen. Så jeg tok ikke den 2. dosen. Jeg har litt dårlig samvittighet da den timen kunne noen andre ha fått, men det er ikke min skyld at jeg ble løyet til. Jeg personlig vil ikke blande da det i enkelte land er ikke blanding av Pfizer og Moderna godkjent, dvs. man får ikke gyldig koronapass. Kjenner noen fra Kanada som har blandet og har hatt trøbbel med reise.  

 

Jeg håper imidlertid at de fleste godtar blandingen så jeg har større sjans for å få Pfizer som 2. dose. Får jeg ikke Pfizer så vil nok avstå fra fullvaksinering. 

Men blir det ikke problemer med koronapass med bare 1 dose også da? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde blitt forbannet da jeg for mange år siden holdt på å dø pga en allergisk reaksjon, så jeg måtte ha lege tilstede da jeg tok første pfizer. Siden jeg nå tror jeg får pfizer igjen og ikke reagerte på den kan det potensielt bli farlig for meg å ta en annen vaksine siden den kan inneholde litt andre ting

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MorTil2 skrev (4 timer siden):

Bare det at pfizer er den eneste ungdommer skal få, er nok til at jeg blir usikker på moderna. 

Noen som vet om det finnes en maksimal lengde mellom dose 1 og dose 2?

Man har status «beskyttet» i 14 uker etter dose 1, så da regner jeg med det går greit å vente 14 uker iallfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TurkisVase skrev (21 timer siden):

12-15 åringer utgjør mindre enn 2 ukers Pfizer-leveranser, så det vil fortsatt være overskudd. 

Det burde absolutt være mulig å velge. Moderna nå, eller Pfizer noen uker senere. 

Jeg tror det samme.

Når de er ferdig med å vaksinere de som tar den vaksinen de får, så kommer kommunen til å smiske seg inn på de som takket nei til kryssvaksinering ved å tilby de samme vaksine som de fikk som dose 1. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...