Gå til innhold

Får ikke vite om man får Moderna som andre dose


TurkisVase

Anbefalte innlegg

I Bergen har man nå begynt å gi Moderna til en del av dem som fikk Pfizer som dose 1, men det får man ikke vite på forhånd.
https://www.ba.no/kryssvaksineringen-har-startet-i-bergen-dette-ma-du-vite/s/5-8-1663809

Det rapporteres at noen får et skriv ved oppmøte, andre får vite det når man sitter i stolen, og andre igjen når de sjekker HelseNorge etter at vaksinen er satt (les kommentarfeltet).

Er dette greit? Bør man få vite på forhånd slik at man kan gjøre et reelt valg, eller bør man ikke få vite? Kanskje flere takker ja hvis de ikke får vite hvilken vaksine man får som dose 2, bare at man kan «risikere» å få begge?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tja, det er vel greit å gi folk beskjed.

Samtidig er det ingenting som tilsier at det er noe som helst problem om man kryssvaksineres, så det er egentlig en ikke-sak.

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir man ikke litt som en del av et forskningseksperiment om en tar en dose av hver type vaksine? Siden det ikke har gått i gjennom en testing fase før?  En vet jo ikke noe om eventuelle problemer det kan medføre? Uten om de få som har gjort det rundt om Europa? 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står jo i saken at man får vite det. Men jeg er enig i at det ville vært mer ryddig å gi informasjonen før man sto på vaksinesenteret med ermet rullet opp. Selv ville jeg tatt den uansett.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elida88 skrev (14 minutter siden):

Blir man ikke litt som en del av et forskningseksperiment om en tar en dose av hver type vaksine? Siden det ikke har gått i gjennom en testing fase før?  En vet jo ikke noe om eventuelle problemer det kan medføre? Uten om de få som har gjort det rundt om Europa? 

Jeg reagerer på at de fremstiller det som at her finnes lang erfaring og resultater fra masse studier på kombinasjon av disse vaksinene. Men det stemmer jo ikke med hva FHi sier. De sier det pågår studier. Det foreligger ennå ingen resultater.
 

Men vi kan vel være ganske sikre på at folk ikke dauer i hopetall. 😝

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TurkisVase skrev (3 minutter siden):

Jeg reagerer på at de fremstiller det som at her finnes lang erfaring og resultater fra masse studier på kombinasjon av disse vaksinene. Men det stemmer jo ikke med hva FHi sier. De sier det pågår studier. Det foreligger ennå ingen resultater.
 

Men vi kan vel være ganske sikre på at folk ikke dauer i hopetall. 😝

Dør gjør de nok ikke. men, uten ordentlig forskning på området så vet en jo ikke enda om det kan ha konsekvenser. Rart at de skal mikse de forskjellige typene synes jeg. 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Elida88 skrev (23 minutter siden):

Blir man ikke litt som en del av et forskningseksperiment om en tar en dose av hver type vaksine? Siden det ikke har gått i gjennom en testing fase før?  En vet jo ikke noe om eventuelle problemer det kan medføre? Uten om de få som har gjort det rundt om Europa? 

Man er jo uansett en del av et forskningseksperiment når man tar en av disse vaksinene som ikke er ferdig testet enten de blandes eller ikke. 

Men uansett synes jeg det er uakseptabelt at folk ikke blir opplyst om hvilket medikament de får. 

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har vel aldri vært vanlig å sende ut informasjon på forhånd om hvem som har levert man skal få satt? Har tatt mange vaksiner i forbindelse med reise og lignende, og aldri fått noen informasjon på forhånd om hva slags vaksine jeg skulle få. Det er heller ikke vanlig i barnevaksinasjonsprogrammet.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jdz skrev (22 minutter siden):

Det har vel aldri vært vanlig å sende ut informasjon på forhånd om hvem som har levert man skal få satt? Har tatt mange vaksiner i forbindelse med reise og lignende, og aldri fått noen informasjon på forhånd om hva slags vaksine jeg skulle få. Det er heller ikke vanlig i barnevaksinasjonsprogrammet.


Det er et godt poeng, men de fleste vet ingenting om vaksinene de har fått før og har derfor ingen meninger. Disse covid-vaksinene har vi derimot lest og lært masse om i over et år.
 

Covid-vaksinene er også en helt ny og revolusjonerende type vaksiner (mRNAj som aldri tidligere er brukt, i motsetning til de tradisjonelle inaktivert virus-vaksinene.

Endret av TurkisVase
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TurkisVase skrev (1 time siden):

Covid-vaksinene er også en helt ny og revolusjonerende type vaksiner (mRNAj som aldri tidligere er brukt, i motsetning til de tradisjonelle inaktivert virus-vaksinene.

Det er jo sant. Så lenge vi tar vaksine i Norge vet vi imidlertid at vi får en av de to beste vaksinene på markedet. Det holder for meg :) Fikk Pfizer som første dose og tar det jeg får når jeg får tilbud om dose 2.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ulempe med kryssvaksinering er at det ikke alltid blir godkjent ved innreise i andre land. I Danmark skal derfor personer som er kryssvaksinert med AstraZeneca og Pfizer eller Moderna få tilbys en tredje vaksinedose, slik at de får et godkjent vaksineregime.
 

Danmark blander ikke Pfizer og Moderna. Tror Norge er alene om dette i Europa, men vi får vel håpe kryssvaksinerte blir godkjent innad i EU iallfall.

https://faa.dk/artikel/vaccinerede-med-to-forskellige-vacciner-tilbydes-et-tredje-stik

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kommer til å spørre før jeg får den. Dersom jeg får Moderna så vil jeg takke for at sykepleieren tok seg tid til meg, men rulle ned ermet igjen. Jeg har valgt å stole på mRNA teknologien, men jeg avstår fra flere eksperimenter. Noen kryssvaksinasjon er jeg totalt uvillig til å utsette meg for. 

Jeg registrerer at Bergen kommune truer med at man muligens ikke får nytt tilbud med Pfizer dersom man reiser hjem heller enn å få Moderna. Vel, to kan spille det spillet. Dersom jeg går på en slik bomtur så sier jeg meg forbøyd med en dose. Samme f... jeg er ung og tåler viruset godt alikevel! 

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sa på nyhetene at mange hadde snudd når de fikk vite at de skulle ha moderna og hadde Pfizer fra før.

 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I felleskatalogen står det at dersom 1.dose er Pfizer, bør også 2.dose være Pfizer fordi "Det finnes ingen data om utveksling med andre covid-19-vaksiner for å fullføre vaksinasjonen. "

Det står også at 2. dose bør gis 3 uker etter 1. dose.

Hvorfor følges ikke dette i vaksinasjonsprogrammet?

Link til felleskatalogen:

https://www.felleskatalogen.no/medisin/comirnaty-biontech-pfizer-682780;jsessionid=GwVy9VcUMDuamiPW4ztl1qIHlMK-L0ds208cUjE_.fkweb-live-web-cluster-fkweb-live-3

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Elida88 skrev (På 24.7.2021 den 12.46):

Dør gjør de nok ikke. men, uten ordentlig forskning på området så vet en jo ikke enda om det kan ha konsekvenser. Rart at de skal mikse de forskjellige typene synes jeg. 

Det er vel ikke mer skummelt enn å få et annet merke av samme medisin med samme virkestoff.

Pfizer og Moderna er begge mRNA-vaksiner og bruker samme teknologi, og begge kommer med en advarsel om at de i sjeldne tilfeller kan gi betennelse i hjerteposen hos unge mennesker. Den største forskjellen er at Moderna kan oppbevares lengre enn Pfizer, og at den har vist litt dårligere virkning enn Pfizer på mennesker over 65 år.

https://www.yalemedicine.org/news/covid-19-vaccine-comparison

Jeg har ingen problemer med å få Moderna istedet for Pfizer når jeg skal ha andrevaksina. Jeg regner med de gir beskjed, da jeg opplevde at sykepleieren som satte første dose var flink til å informere om både hvilken vaksine jeg fikk (Pfizer), vanlige bivirkninger og at jeg måtte være klar over at det hadde vært noen få registrerte tilfeller med hjerteposebetennelse etter Pfizer-vaksine.
Selv om det kan være irriterende å få beskjed om type vaksine først når man sitter klar til vaksine, så har man jo fremdeles muligheten og retten til å reise seg og gå. Hovedsaken er at de sier i fra så man kan velge selv om man vil ha eller ikke, synes jeg.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ardwinna skrev (18 minutter siden):

 Den største forskjellen er at Moderna kan oppbevares lengre enn Pfizer, og at den har vist litt dårligere virkning enn Pfizer på mennesker over 65 år.

Begge er framstilt med mrna-teknologien, men ulik holdbarhet og ulik effekt tyder jo på at de ikke er like. De kan umulig inneholde samme ingredienser i sammeblandingsforhold. Iflg linken din skal de settes med ulikt intervall også. (hhv 21 og 28 dager). Ergo ikke like.

Finnes det dokumentasjon på hvordan effekt/bieffekter påvirkes ved blanding av vaksinetype?

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hedda-78 skrev (1 time siden):

I felleskatalogen står det at dersom 1.dose er Pfizer, bør også 2.dose være Pfizer fordi "Det finnes ingen data om utveksling med andre covid-19-vaksiner for å fullføre vaksinasjonen. "

Det står også at 2. dose bør gis 3 uker etter 1. dose.

Hvorfor følges ikke dette i vaksinasjonsprogrammet?

Link til felleskatalogen:

https://www.felleskatalogen.no/medisin/comirnaty-biontech-pfizer-682780;jsessionid=GwVy9VcUMDuamiPW4ztl1qIHlMK-L0ds208cUjE_.fkweb-live-web-cluster-fkweb-live-3

Mange i helsevesenet blandet jo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

zemer skrev (7 minutter siden):

Mange i helsevesenet blandet jo.

Ja, ikke sant. Da er det jo litt rart at det står at det ikke finnes data. Ble det ikke samlet inn/analysert data fra de som fikk blandet vaksine? Eller kanskje ikke slike data er regnet som gode nok? Eller er felleskatalogen ikke oppdatert? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...