Gå til innhold

Får ikke vite om man får Moderna som andre dose

TurkisVase

Anbefalte innlegg

Hedda-78 skrev (21 minutter siden):

Ja, ikke sant. Da er det jo litt rart at det står at det ikke finnes data. Ble det ikke samlet inn/analysert data fra de som fikk blandet vaksine? Eller kanskje ikke slike data er regnet som gode nok? Eller er felleskatalogen ikke oppdatert? 

Det finnes en del data på blanding av AstraZeneca og Pfizer. Dette er data som går på immunrespons (måling av antistoffer). Immunresponsen var omtrent like god som 2xPfizer. Det var mer av de vanlige bivirkningene ved blanding.

Det finnes ennå ikke data på blanding av Pfizer og Moderna, men man antar at det vil gi tilsvarende resultat.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hedda-78 skrev (1 time siden):

Begge er framstilt med mrna-teknologien, men ulik holdbarhet og ulik effekt tyder jo på at de ikke er like. De kan umulig inneholde samme ingredienser i sammeblandingsforhold. Iflg linken din skal de settes med ulikt intervall også. (hhv 21 og 28 dager). Ergo ikke like.

Finnes det dokumentasjon på hvordan effekt/bieffekter påvirkes ved blanding av vaksinetype?

Nå skal jeg ikke uttale meg skråsikkert om noe jeg ikke vet så mye om, men det kan jo handle om litt ulik mengde av samme ingrediens heller enn ulike ingredienser. i såfall vil det ikke ha noe å si at man blander dem.
Intervallet for setting følger man jo ikke uansett. Her i Norge må man pr tiden vente 12 uker mellom første og andre dose, med mindre man har underliggende sykdommer. Da må man vente "bare" 6 uker.

Vet ikke om det finnes dokumentasjon, men om du er nysgjerrig er det jo bare å prøve å søke opp. Såvidt jeg kan se er det så langt ikke oppdaget noen problemer ved å mikse to vaksiner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en ny artikkel som dukket opp høyt på lista da jeg prøvde å google miks av to vaksiner:

https://www.aljazeera.com/news/2021/7/19/mixing-covid-vaccines-what-you-need-to-know

Det ser jo ut som at den eneste ekstra "bivirkningen" er at man får sterkere immunrespons og er bedre beskyttet enn om man hadde fått to av samme.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hedda-78 skrev (3 timer siden):

I felleskatalogen står det at dersom 1.dose er Pfizer, bør også 2.dose være Pfizer fordi "Det finnes ingen data om utveksling med andre covid-19-vaksiner for å fullføre vaksinasjonen. "

Det står også at 2. dose bør gis 3 uker etter 1. dose.

Hvorfor følges ikke dette i vaksinasjonsprogrammet?

Link til felleskatalogen:

https://www.felleskatalogen.no/medisin/comirnaty-biontech-pfizer-682780;jsessionid=GwVy9VcUMDuamiPW4ztl1qIHlMK-L0ds208cUjE_.fkweb-live-web-cluster-fkweb-live-3

Fordi teksten er basert på studiene Pfizer utførte, som var med tre uker mellom de to dosene, og de hadde selvfølgelig økonomisk insentiv for ikke å teste sin egen vaksine i kombinasjon med konkurrentens vaksine. 
Dette betyr derimot ikke at mix gir dårligere effekt. 
Og hvorfor det ikke gjøres slik vet du utmerket godt, dette har Regjeringen snakket om mange ganger: Tre ukers intervall og ikke mix ville forsinket vaksinasjonsprogrammet med mange uker. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ardwinna skrev (49 minutter siden):

Her er en ny artikkel som dukket opp høyt på lista da jeg prøvde å google miks av to vaksiner:

https://www.aljazeera.com/news/2021/7/19/mixing-covid-vaccines-what-you-need-to-know

Det ser jo ut som at den eneste ekstra "bivirkningen" er at man får sterkere immunrespons og er bedre beskyttet enn om man hadde fått to av samme.

Linken omhandler kun mixing der første dose var Astra Zeneca. Denne tråden handler vel egentlig om mix av Pfizer og Moderna.

I en artikkel fra mai, fraråder NHI blanding av vaksiner. Unntatt dersom første dose var AZ, den er det vel ingen som skal ha noe mer av:

https://nhi.no/for-helsepersonell/fra-vitenskapen/kan-man-skifte-mellom-covid-19-vaksiner/

Her: https://www.fhi.no/contentassets/3596efb4a1064c9f9c7c9e3f68ec481f/2021.06.14-vurderinger-rundt-reduksjon-i-antall-doser.pdf fant jeg forresten FHI sin faglige redegjørelse til regjeringen, som ligger til grunn for å anbefale å blande vaksiner. I korte trekk er vurderingen: "vi vet egentlig ikke, men Canada og Storbritania gjør det, så da er det sikkert greit"

Ser også at de har regnet ut at ved å bruke 12 ukers intervall g blande Pfizer og Moderna, vil 80% av befolkningen være fullvaksinert i uke 41. Ved å holde de separat i stedet, vil 80% være fullvaksinert i uke 42. Altså 1 uke forsinkelse. For 90% dekning, vil forsinkelsen utgjøre 4 uker.  (Dette regnestykket er noen uker gammelt, så tallene kan ha endret seg, selvsagt.)

Er det forresten noen som vet hvorfor kapittelet om sikkerhet (side 7) er sladdet?

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 hours ago, Hedda-78 said:

Begge er framstilt med mrna-teknologien, men ulik holdbarhet og ulik effekt tyder jo på at de ikke er like. De kan umulig inneholde samme ingredienser i sammeblandingsforhold. Iflg linken din skal de settes med ulikt intervall også. (hhv 21 og 28 dager). Ergo ikke like.

Finnes det dokumentasjon på hvordan effekt/bieffekter påvirkes ved blanding av vaksinetype?

Dette kan jo likegjerne skyldes hvordan de er testet som at det er så stor forskjell på virkestoffet..

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kommer til å ta den andre dosen jeg får tilbud om. Det er jo teori om at dette er bedre enn å bare ha en typen. Det ser ut til at Pfizer har lavere beskyttelse enn Moderne, så da er det uansett en fordel. Jeg ser ingen grunn til at det ikke skulle være trygt. Det er ikke uvanlig at man får flere vaksiner på kort tid. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hedda-78 skrev (14 timer siden):

Linken omhandler kun mixing der første dose var Astra Zeneca. Denne tråden handler vel egentlig om mix av Pfizer og Moderna.

Det var et oppfølgende svar på om det å blande ulike typer vaksiner er farlig/skummelt.
AZ er mer ulik Pfizer enn Moderna er, så hvis man kan blande AZ og Pfizer med godt resultat, er jo sjansen enda større for at Pfizer og Moderna går bra.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Paramount
Hedda-78 skrev (På 2021-7-26 den 17.09):

I felleskatalogen står det at dersom 1.dose er Pfizer, bør også 2.dose være Pfizer fordi "Det finnes ingen data om utveksling med andre covid-19-vaksiner for å fullføre vaksinasjonen. "

https://www.felleskatalogen.no/medisin/comirnaty-biontech-pfizer-682780;jsessionid=GwVy9VcUMDuamiPW4ztl1qIHlMK-L0ds208cUjE_.fkweb-live-web-cluster-fkweb-live-3

Dette er helt i tråd med slik tiltak blir gjennomført. Av typen forbudt for publikum på arenaen, mens 20.000 står utenfor, tett sammen og jubler når utøverne kommer ut. Dette er resultatet av manglende konsekvent tenkning. Det er vanskelig å innrømme at en ikke har kontroll. Verden går videre uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

brainstorm skrev (På 24.7.2021 den 12.28):

Det står jo i saken at man får vite det. Men jeg er enig i at det ville vært mer ryddig å gi informasjonen før man sto på vaksinesenteret med ermet rullet opp. Selv ville jeg tatt den uansett.

Man får ikke vite det. Vi fikk dette skrivet mens vi står i kø men ingen mer informasjon om hvilke type man setter. Hun som satt vaksinen bablet i vei om alt og ingenting. Første dose så var de veldig med å informere hva vi fikk, men nå følte jeg at det ble dysset litt ned. Jeg tok for 6 dager siden. Måtte selv gå inn på helsenorge for å se hva jeg hadde fått.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mefe skrev (31 minutter siden):

Man får ikke vite det. Vi fikk dette skrivet mens vi står i kø men ingen mer informasjon om hvilke type man setter. Hun som satt vaksinen bablet i vei om alt og ingenting. Første dose så var de veldig med å informere hva vi fikk, men nå følte jeg at det ble dysset litt ned. Jeg tok for 6 dager siden. Måtte selv gå inn på helsenorge for å se hva jeg hadde fått.

Men spurte du mens du var der, da?

Det er stor forskjell på "får ikke vite det selv om jeg spurte", og "ingen sa noe om det uoppfordret".

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hedda-78 skrev (3 minutter siden):

Men spurte du mens du var der, da?

Det er stor forskjell på "får ikke vite det selv om jeg spurte", og "ingen sa noe om det uoppfordret".

Tror nok at jeg hadde fått vite det om jeg spurte selvfølgelig. Tenkte at jeg fikk samme som sist siden jeg ikke fikk ny informasjon. Bare syns d var litt merkelig i etterkant at man ikke opplyste om det muntlig. Jeg hadde tatt den uansett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 7/26/2021 at 5:09 PM, Hedda-78 said:

Fordi det er det Pfizer mener, de vil selvsagt at det kun brukes deres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ryddet for kommentar til moderering.

Spørsmål om moderering skal tas på PM eller Ris og ros. Avsporinger i tråder er regelbrudd.

Edie, adm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ved nærmere ettertanke mener jeg Bergen kommune bryter mot grunnleggende prinsipper for helsebehandling, ved å ikke opplyse om at man får Moderna som dose 2 før man møter opp (og knapt nok da). 

Det er et grunnleggende prinsipp at helsehjelp er frivillig, og at man ikke skal presses til behandling. Å kreve oppmøte før man får vite hvilken behandling man får, er en form for press. 

Det hadde ikke vært noe problem å opplyse om dette på forhånd, f.eks. på kommunens hjemmeside. Bergen kommune fordeler en type vaksine til de ulike vaksinesentrene hver uke. Når de ikke opplyser på forhånd, er det åpenbart fordi de tror mange ikke vil møte. Formålet med å ikke opplyse, er press. 

At Oslo har hele tiden opplyst  om vaksinetype på forhånd, viser også at dette er mulig.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, TurkisVase said:

At Oslo har hele tiden opplyst  om vaksinetype på forhånd, viser også at dette er mulig.

Nå som Oslo har fått panikk for å bruke opp 34 000 doser før de går ut på dato er det ikke noe bedre der. Folk får flyttet timen til en måned før de skulle hatt den med mindre enn ei ukes varsel og ingen informasjon om vaksinetype. Det er fryktelig synd at det er så mye rot. Det virker som de har hatt mer fokus på å karre til seg flest mulig doser enn hvordan de skal få brukt dem.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fakta? skrev (20 minutter siden):

Nå som Oslo har fått panikk for å bruke opp 34 000 doser før de går ut på dato er det ikke noe bedre der. Folk får flyttet timen til en måned før de skulle hatt den med mindre enn ei ukes varsel og ingen informasjon om vaksinetype. Det er fryktelig synd at det er så mye rot. Det virker som de har hatt mer fokus på å karre til seg flest mulig doser enn hvordan de skal få brukt dem.

Skuffende hvis også Oslo tenker å lure/presse folk til å kryssvaksineres. Prinsippene om åpenhet og frivillighet kastes ut av vinduet.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TurkisVase skrev (På 24.7.2021 den 12.41):

Jeg reagerer på at de fremstiller det som at her finnes lang erfaring og resultater fra masse studier på kombinasjon av disse vaksinene. Men det stemmer jo ikke med hva FHi sier. De sier det pågår studier. Det foreligger ennå ingen resultater.

Men vi kan vel være ganske sikre på at folk ikke dauer i hopetall. 😝

Ifølge en artikkel i Bergens Tidende, som dessverre er betalingsmur på, fremholdes det Det er to svært, svært like vaksiner. Det er litt høyere dose av mRNA i Moderna-vaksinen, men når det gjelder effekt og bivirkninger er de nesten så like som det går an å bli, sier Gunnveig Grødeland.

Litt lengre nede i samme artikkel står det Jo mer forskjellige vaksiner er, jo mindre vil ofte risikoen være for alvorlige bivirkninger. Årsaken er at alvorlige bivirkninger typisk oppstår når noe i vaksinen likner på noe som er i kroppen din, sier hun.

Kombinasjonen null ferdig forskning på området og de to uttalelsene sett i sammenheng, får ihevrtfall meg til å ville takke nei til blandingen.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...