Gå til innhold

Menn bør kunne ha juridisk abort på lik linje som kvinner kan ta abort

Anbefalte innlegg

Skrevet
11 hours ago, Sacramone said:

Dere ønsker at det skal være likt. Hvis kvinnen kan angre så må mannen også kunne det. Problemet er at det kan ikke bli likt, kvinnen kan bære frem barn, det kan ikke mannen.

mannen kan derfor heller ikke forstå abort. En av grunnene til at vi må kunne ha abort er voldtekt/sykdom (hos mor eller barn) og også det faktum at «far» også kan velge å ikke involvere seg og bare være der økonomisk. Mange andre grunner også. 
Alt dette blir utført før fosteret er et barn. Så vil dere ha muligheten til juridisk abort. Da når det kun er et fordrer. Men velger man å beholde så blir jo dette et barn. Et barn med økonomiske behov, følelsesmessige behov og en hel masse andre behov. Og rettigheter. Tenk om du VET at din far kan være din nabo, men du får ikke vite hvem han er. Han har nemlig tatt abort!?  Hva med eventuelle søsken. Hvem er de og kan du være sikker på at du ikke selv stifter familie med ditt eget søsken? Hva med resten av familien du taper?

Dette faller på sin egen urimelighet.

Mannen må vite PÅ FORHÅND at han har ingen angrerett. Derfor må han nesten ta disse problemstillingene på forhånd. Og dette selv om kvinnen i praksis har den muligheten. Det hjelper ikke at det ikke er rettferdig. Jeg syntes ikke det er rettferdig at det er meg som må bære/føde/amme barn i vårt forhold. Men svært lite å gjøre med det dessverre.. 

Personlig kunne jeg ikke tatt abort, så jeg tenker som dere menn, jeg må være veldig forsiktig. Jeg ønsker ikke flere barn og må ta ansvar for dette på forhånd. Skulle jeg mot formodning bli gravid likevel håper jeg for guds skyld mannen ikke kan ta juridisk abort på et liv vi begge har skapt.

Juridisk abort kunne godt vært ordnet på en måte som gjør at barnet har rett til å vite hvem faren er (den rettigheten har forresten barn i dag, men det er ikke straffbart for moren å nekte å opplyse om det, som det selvsagt burde være) selv om faren ikke har noen juridiske plikter eller rettigheter overfor barnet.

Hvis et barn fødes etter at faren har valgt juridisk abort, er det helt og holdent morens ansvar at det har blitt slik. Det er det for så vidt uansett, det er kun kvinner som kan velge fritt om barnet skal eksistere. Alle argumenter mot juridisk abort er like gyldige mot vanlig abort.

Som andre har nevnt vil det nok være slik at en mann som ønsker juridisk abort neppe er en mann du ville ønske som hverken partner eller far til dine barn uansett.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
linsejesus skrev (1 time siden):

Jeg sliter også med å forstå det, men folk er ganske... vel, kåte. Det som overrasker meg mest er hvor mange kvinner som velger å ha ubeskyttet tilfeldig sex, men det har kanskje sammenheng med at de vet at de alltids kan ta abort?

For hver kvinne som har ubeskyttet tilfeldig sex, er det en mann som har ubeskyttet tilfeldig sex (sett bort fra lesbiske selvfølgelig, men det fører jo uansett ikke til barn). Så forstår ikke helt hva du mener med den kommentaren???

• Liker 1
Skrevet
5 hours ago, IDGAF said:

For hver kvinne som har ubeskyttet tilfeldig sex, er det en mann som har ubeskyttet tilfeldig sex (sett bort fra lesbiske selvfølgelig, men det fører jo uansett ikke til barn). Så forstår ikke helt hva du mener med den kommentaren???

Det jeg tenker er at på den ene siden skulle man forvente at kvinner, som må ta de største konsekvensene av en graviditet enten de velger å beholde eller ikke, var veldig nøye med å bruke prevensjon.

Men med rundt 11000 aborter årlig virker det som om mange ikke synes det er så nøye. Jeg regner med at det er et bittelite mindretall aborter som skyldes sviktende prevensjon eller voldtekt. Hadde ikke abort vært en mulighet for kvinner vil jeg tro flere av dem ville brukt prevensjon og/eller krevd at mannen bruker det.

Det koker ned til at graviditet i de aller fleste tilfeller er et resultat av at to voksne, myndige mennesker begge har valgt å droppe prevensjon. Da blir det feil å legge mer skyld på menn som gruppe, enn på kvinner.

Skrevet
Million skrev (På 23.7.2021 den 16.21):

Tror du ærlig talt at det da hadde vært et eneste mannfolk som hadde tatt ansvaret og forsørget sitt eget kjøtt og blod økonomisk? Det tror ikke jeg. Jeg tror 99% av mennene ville latt barna seile sin egen sjø og ikke betalt en krone for at de skulle få en god og trygg oppvekst.

Stakkars unger med ditt scenario. Slik det er i dag tvinges heldigvis ansvarsløse menn å ta ansvaret for sine barn, og hjelpe dem i oppveksten.

Menn får finne frem kondompakka eller ta vasektomi og TA ANSVAR for å unngå disse uønskede barna FØR DE BLIR UNNFANGET.

Du tror oppriktig talt 99% av menn ikke ville tatt ansvar for barnet sitt? Det tviler jeg veldig sterkt på at du har rett i gitt at de fleste menn tross alt tar ansvar langt utover det rent økonomiske. 

Skrevet (endret)
herzeleid skrev (11 minutter siden):

Du tror oppriktig talt 99% av menn ikke ville tatt ansvar for barnet sitt? Det tviler jeg veldig sterkt på at du har rett i gitt at de fleste menn tross alt tar ansvar langt utover det rent økonomiske. 

99% av alle menn som ikke er eller ikke har vært i forhold med kvinnen ville nok tatt denne juridiske aborten dere snakker om. Altså f.eks. etter ONS eller lignende.

Jeg leser også urovekkende ofte om menn her på KG som etter skilsmisse fra barnemoren, flytter ut og så dropper kontakten med barna sine og vrir seg unna barnebidrag. Og dette for deres egne barn de faktisk har vært med på å oppdra og se vokse opp!?? Menn av denne typen hadde jo kastet seg over søknadsskjemaet for juridisk abort i det øyeblikket skilsmissen var et faktum, om en slik mulighet fantes. 

Endret av Million
  • Liker 1
Skrevet
Million skrev (1 time siden):

99% av alle menn som ikke er eller ikke har vært i forhold med kvinnen ville nok tatt denne juridiske aborten dere snakker om. Altså f.eks. etter ONS eller lignende.

Jeg leser også urovekkende ofte om menn her på KG som etter skilsmisse fra barnemoren, flytter ut og så dropper kontakten med barna sine og vrir seg unna barnebidrag. Og dette for deres egne barn de faktisk har vært med på å oppdra og se vokse opp!?? Menn av denne typen hadde jo kastet seg over søknadsskjemaet for juridisk abort i det øyeblikket skilsmissen var et faktum, om en slik mulighet fantes. 

Heldigvis ville nok ikke i nærheten av et slikt antall valgt en juridisk abort, selv ikke i den nevnte gruppen. For den lille andelen som ville gjort det er det vanskelig å se hvordan det skulle være noen fordel for barnet å tvinges til å være økonomisk avhengig av og måtte forholde seg til slike menn. 

Skrevet (endret)
herzeleid skrev (5 minutter siden):

Heldigvis ville nok ikke i nærheten av et slikt antall valgt en juridisk abort, selv ikke i den nevnte gruppen. For den lille andelen som ville gjort det er det vanskelig å se hvordan det skulle være noen fordel for barnet å tvinges til å være økonomisk avhengig av og måtte forholde seg til slike menn. 

Barn ser gjerne på farsfiguren sin som et idol. "Alle" har jo en pappa, og de lærer allerede i barnehagen at det er en person man er glad i og som liksom skal være mest glad i deg i hele verden.

Det spiller ingen rolle om fyren er en dritt og bryter avtale på avtale om samvær. Barna blir knust og såret, lei seg, og gråter, år etter år, fordi faren deres svikter. Men de barna gir aldri opp likevel. Ikke før de blir voksne, som regel.

Men ok. Vi får håpe at mitt anslag på 99% var i høyeste laget. Men jeg er skeptisk.

Blitt litt skadet av å lese her på KG i noen år 😛 

Endret av Million
Skrevet
Million skrev (Akkurat nå):

Barn ser gjerne på farsfiguren sin som et idol. "Alle" har jo en pappa, og de lærer allerede i barnehagen at det er en person man er glad i og som liksom skal være mest glad i deg i hele verden.

Det spiller ingen rolle om fyren er en dritt og bryter avtale på avtale om samvær. Barna blir knust og såret, lei seg, og gråter, år etter år, fordi faren deres svikter.

Men her snakker vi jo ikke om en farsfigur. Her snakker vi om en mann som, gitt muligheten, vil kutte alle mulige bånd og hvis forpliktelser begrenser seg utelukkende til det økonomiske der han i mange tilfeller vil fylle selv den forpliktelsen dårlig. Igjen, det er vanskelig å se hvordan det å gjøre barn og mor (delvis) avhengig av en slik fyr skulle være hensynsfullt mot barnet. 

Sitat

Men ok. Vi får håpe at mitt anslag på 99% var i høyeste laget. Men jeg er skeptisk.

Blitt litt skadet av å lese her på KG i noen år 😛 

Det tror jeg absolutt det er. Det er nok minst av alt det økonomiske som gjør at de aller fleste fedre tar og/eller ønsker ansvar for barna sine. 

Skrevet
linsejesus skrev (13 timer siden):

Juridisk abort kunne godt vært ordnet på en måte som gjør at barnet har rett til å vite hvem faren er (den rettigheten har forresten barn i dag, men det er ikke straffbart for moren å nekte å opplyse om det, som det selvsagt burde være) selv om faren ikke har noen juridiske plikter eller rettigheter overfor barnet.

Det måtte jo ha vært mye verre for barnet. Kanskje barnet må stå og se på at faren hans, som har juridisk abortert og ikke vil ha noe med han å gjøre, henter hans biologiske småsøsken på skolen og er en god far for de? Hvorfor skal de planlagte barna få ha en far, men ikke den uplanlagte? Dette minner meg om en tid i historien vår jeg vi ikke vil gå tilbake til, hvor barn født i ekteskap var mer verdt enn de født uten... 

• Liker 2
Skrevet
6 minutter siden, IDGAF said:

Det måtte jo ha vært mye verre for barnet. Kanskje barnet må stå og se på at faren hans, som har juridisk abortert og ikke vil ha noe med han å gjøre, henter hans biologiske småsøsken på skolen og er en god far for de? Hvorfor skal de planlagte barna få ha en far, men ikke den uplanlagte? Dette minner meg om en tid i historien vår jeg vi ikke vil gå tilbake til, hvor barn født i ekteskap var mer verdt enn de født uten... 

Ja, det er lett å være enig i at det kan være verre for barnet. Så da bør mor tenke nøye gjennom hvorvidt hun ønsker å lage et slikt farløst barn. Det er hennes valg alene.

Skrevet
linsejesus skrev (5 minutter siden):

Ja, det er lett å være enig i at det kan være verre for barnet. Så da bør mor tenke nøye gjennom hvorvidt hun ønsker å lage et slikt farløst barn. Det er hennes valg alene.

Mor velger ikke å juridisk abortere, der er det far som gjør. Hvorfor skal mor være ansvarlig for fars handlinger? 

• Liker 1
Skrevet

Med en slik lov, hvordan skulle man kunne skille på de som bare ville blåse i ansvaret sitt? Nei, dette hadde nok ikke vært en lov som hadde falt godt ut i praksis. 

• Liker 1
Skrevet
Just now, IDGAF said:

Mor velger ikke å juridisk abortere, der er det far som gjør. Hvorfor skal mor være ansvarlig for fars handlinger? 

Kvinner står 100% fritt til å velge om de skal sette et barn til verden eller ikke.

Skrevet
linsejesus skrev (1 minutt siden):

Kvinner står 100% fritt til å velge om de skal sette et barn til verden eller ikke.

Abort er ikke en quick fix. 

• Liker 3
Skrevet
IDGAF skrev (Akkurat nå):

Eller en måte en mann kan kontrollere kvinnens kropp på. 

Skrevet
linsejesus skrev (13 timer siden):

Hvis et barn fødes etter at faren har valgt juridisk abort, er det helt og holdent morens ansvar at det har blitt slik. Det er det for så vidt uansett, det er kun kvinner som kan velge fritt om barnet skal eksistere. Alle argumenter mot juridisk abort er like gyldige mot vanlig abort.

Som andre har nevnt vil det nok være slik at en mann som ønsker juridisk abort neppe er en mann du ville ønske som hverken partner eller far til dine barn uansett.

Det er så mye av det du skriver her spm viser at du ikke ser dette fra annet ståsted enn en «mann» som ikke ønsker å ta ansvar for sine EGNE handlinger! Husk at barnet her ikke har noe den kunne gjort annerledes. 
God ide dette med å kunne fortelle barnet hvem det var som valgte å abortere det. Altså heller hadde ønsket deg bort fra denne verden. Det må jo være helt supert å vite gjennom barndommen.

Det er jo begges ansvar hvis dama blir gravid. Begge kan ta ansvar før det hele skjer og prevensjon kan svikte de begge. Ja, kvinnen kan velge abort, noe sikkert mange mannfolk der ute har vært glade for. Veldig mange ganger blir jo folk enige i hva de skal gjøre. Men det er klart, til slutt er det kvinnen som tar det siste valget. For mange er ikke dette er reelt valg engang. Hvis jeg blir uplanlagt gravid kommer jeg ikke til å ta abort, dette er jeg også ærlig på. 
Skulle man velge abort kan det også være svært vanskelig for mange. Det kan være risiko knyttet til det og det kan være psykiske problemer. Denne byrden må kvinnen ta. Samme skulle man bære frem barnet. Dette er jo urettferdig, men  ikke noe menn kan noe for og ikke noe de kan gjøre for oss.

Som jeg allerede har sagt. Det er ikke likt og det kan ikke bli likt.

Husk på barna oppi dette. Heldigvis har de rettigheter, og de burde snarere styrkes og ikke svekkes hvertfall. 

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, IDGAF said:

Kanskje ikke, men det er alltid en mulighet kvinnen har. (Juridisk abort ville for øvrig heller ikke være en quick fix, jeg kjenner i alle fall ingen menn som ville gjort det som om de ga bort noe på Finn.)

Sett bort fra tilfeller av voldtekt/at man ikke har oppdaget graviditet i tide, har alle mødre valgt å være det.

Skrevet
linsejesus skrev (1 minutt siden):

Kanskje ikke, men det er alltid en mulighet kvinnen har. (Juridisk abort ville for øvrig heller ikke være en quick fix, jeg kjenner i alle fall ingen menn som ville gjort det som om de ga bort noe på Finn.)

Sett bort fra tilfeller av voldtekt/at man ikke har oppdaget graviditet i tide, har alle mødre valgt å være det.

Så alle mødre har valgt å være mor, men ingen fedre har valgt å være far? 

• Liker 1
Skrevet
8 minutter siden, Sacramone said:

Det er så mye av det du skriver her spm viser at du ikke ser dette fra annet ståsted enn en «mann» som ikke ønsker å ta ansvar for sine EGNE handlinger! Husk at barnet her ikke har noe den kunne gjort annerledes. 
God ide dette med å kunne fortelle barnet hvem det var som valgte å abortere det. Altså heller hadde ønsket deg bort fra denne verden. Det må jo være helt supert å vite gjennom barndommen.

Det er dessverre realiteten for mange barn som har fraværende fedre. Noen ganger stikker far etter fødsel, men som oftest skjer det nok lenge før. Men det er altså en del kvinner som velger å lage slike barn.

Det er jo begges ansvar hvis dama blir gravid. Begge kan ta ansvar før det hele skjer og prevensjon kan svikte de begge. Ja, kvinnen kan velge abort, noe sikkert mange mannfolk der ute har vært glade for. Veldig mange ganger blir jo folk enige i hva de skal gjøre. Men det er klart, til slutt er det kvinnen som tar det siste valget. For mange er ikke dette er reelt valg engang. Hvis jeg blir uplanlagt gravid kommer jeg ikke til å ta abort, dette er jeg også ærlig på. 
Skulle man velge abort kan det også være svært vanskelig for mange. Det kan være risiko knyttet til det og det kan være psykiske problemer. Denne byrden må kvinnen ta. Samme skulle man bære frem barnet. Dette er jo urettferdig, men  ikke noe menn kan noe for og ikke noe de kan gjøre for oss.

Som jeg allerede har sagt. Det er ikke likt og det kan ikke bli likt.

Husk på barna oppi dette. Heldigvis har de rettigheter, og de burde snarere styrkes og ikke svekkes hvertfall. 

Hvilke rettigheter tegnet tenker du på?

Skrevet
3 minutter siden, IDGAF said:

Så alle mødre har valgt å være mor, men ingen fedre har valgt å være far? 

Det vanlige er jo at man er enige om det, men er bare kvinner som kan velge helt fritt. I dag kan de også velge å få et barn uten å ha sex med noen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...