Gjest Maxwell Skrevet 29. juli 2021 #101 Skrevet 29. juli 2021 Moderatorer, kan dere ikke bare slette denne tråden? Det er kvalmt å se at folk er "lei" fordi barn har blitt drept av en terrorist.
tussi84 Skrevet 29. juli 2021 #102 Skrevet 29. juli 2021 Jeg er enig med ts. Alt for mye fokus på 22 juli. Greit det var en mørk dag i norsk historie, og det ikke skal glemmes- men det er mange andre mørke dager eller perioder i norsk historie som det ikke nevnes så mye om. Feks 9 april 1940, eller hele den andre verdenskrig i Norge. Hva med alle de norske jødene som ble deportert til tyske/polske konsentrasjonsleirer som ble gasset i hjel? Hva med de fangene som ble torturert? Hva med alle de som ble drept under krigen? Dette nevnes det nesten ingenting om.. Utøya derimot og hva som skjedde der blir blusset opp år etter år. For de som mistet noen den 22 juli, eller som var vitner til den grusomme hendelsen er dagen forferdelig. Samtidig er ikke 22 juli forferdelig for de fleste. På minne har jeg at 22 juli 2011 var en grusom dato, men 22 juli før og etter dette året er det ikke. For meg er 22 juli en vanlig dato. Kommer ikke til å glemme Hva som skjedde uanset, men jeg vil ikke minnes om det grusomme heller. 4
Drizzt Skrevet 30. juli 2021 #104 Skrevet 30. juli 2021 knulleGuden666 skrev (På 2021-7-22 den 11.19): Jeg har gått meg kraftig mei alt maset om 22 juli, det har allerede vart i ukevis og fortsetter sikkert i ukevis fremover… såklart var det ille det som skjedde, men det får være måte på hvor mye mas det skal være om det.. kan jo faen ikke se på hverken nyheter, Facebook, tv eller noe uten å lese sak på sak om dette, er jo faen mer saker om det nå enn det var på terrordagen!! Det jeg blir lei av er at hvert eneste år har man altfor mye fokus på dette hvor samme personer gjentar samme ting som om de sies for første gang. Hvert eneste år hagler det med beskyldninger fra Ap mot høyresiden som om partiene der har noe med det å gjøre. Det gir veldig avsmak, men mange har glemt at alle politiske partier på Stortinget tok sterk avstand fra handlingene til Breivik og fordømte ham. Det var et unisont politisk Norge. Det har Ap ikke fått med seg, eller? At Ap bruker Utøya-kortet, ja, det er nettopp det de gjør for å oppnå politisk gevinst hvert eneste år, er virkelig ille. Jeg har vært ofte uenig med Lippestad, men er helt enig med ham at oppgjøret ble tatt i domstolen. Der kom det frem hvem det skyldige er og han fikk velfortjent lovens strengeste straff. At Ap selv velger å pirke i eget sår og legge skylda på politiske motstandere er alt annet enn veien å gå. Jeg har noen Ap-ere i min omgangskrets og alle mener det samme som meg - de er drittlei hat-retorikken fra Ap og mener at det er på tide å la gamle sår gro. Jeg ønsker meg en mer balansert og moden 22.juli debatt neste år og i årene som kommer enn det vi har sett så langt. 4
Pippi Lotta Skrevet 1. august 2021 #105 Skrevet 1. august 2021 Drizzt skrev (På 2021-7-30 den 19.37): Det jeg blir lei av er at hvert eneste år har man altfor mye fokus på dette hvor samme personer gjentar samme ting som om de sies for første gang. Hvert eneste år hagler det med beskyldninger fra Ap mot høyresiden som om partiene der har noe med det å gjøre. Det gir veldig avsmak, men mange har glemt at alle politiske partier på Stortinget tok sterk avstand fra handlingene til Breivik og fordømte ham. Det var et unisont politisk Norge. Det har Ap ikke fått med seg, eller? Hvilke 22 juler har du vært til stedde på? Jeg har nesten ikke fått med meg noen som har snaket om 22 juli som hva det faktisk var et politisk motivert angrep. Det er vell og bra og ta avstand fra selve handlingen, men nå har jo utviklingen gått feil vei etter angrepet. PST rangerer høyre ekstrem terror som den største terror faren vi har i dag. Det må da være mulig og snake om hvordan vi forebygger mot den største terror faren vi har uten at Høyre siden skal oppleve se selv som 22 julis egentlige ofre. Listhaug beskylte Ap for og beskyte terrorister. Synes du virkelig Støre sin kommentar om at også høyre siden har et ansvar for og forebygge mot terror er grovere en hva Listhaug har sakt? Det skremmer med at folk beskylde Ap for og dra 22 juli kort når vi snaker om høyre ekstremisme og hva vi kan gjøre for og forebygge dette. For det er den mest dødelige terroren Norge har hat de siste år. Skal vi konfrontere den må vi kunne snake om den, og det blir vanskelig om Norges største parti ikke kan delta uten og måtte forsvare seg mot 22 juli kort beskyldninger. Drizzt skrev (På 2021-7-30 den 19.37): At Ap bruker Utøya-kortet, ja, det er nettopp det de gjør for å oppnå politisk gevinst hvert eneste år, er virkelig ille. Jeg har vært ofte uenig med Lippestad, men er helt enig med ham at oppgjøret ble tatt i domstolen. Der kom det frem hvem det skyldige er og han fikk velfortjent lovens strengeste straff. At Ap selv velger å pirke i eget sår og legge skylda på politiske motstandere er alt annet enn veien å gå. Jeg har noen Ap-ere i min omgangskrets og alle mener det samme som meg - de er drittlei hat-retorikken fra Ap og mener at det er på tide å la gamle sår gro. Nå var det ikke du eller Lippestad som ble skut. Jeg tenker det ikke er deres sår som har størst behov for og gro men heller sårene til de faktiske ofrene for terroren. Nå når så mange av ofrene nå går ut og sier hvordan de har opplevd den offentlige samtalen etter angrepet, så synes jeg det er skummelt at så mange responderer med og be dem ti stille om sine opplevelser. Samfunnet vårt bestå av flere stemmer og debatten er ikke over før vi alle har fått sakt hva vi mener. Jeg tror det er et sunnhetstegn at flere av ofrene nå kommer med bøker og kroniker hvor de tør og dele sitt perspektiv. De var ofre for den groveste terroren i Norges historie, vi bør ha forståelse for at offentlig debatt ikke var deres første prioritering etter angrepet, og heller være glade for at de prioriterer det nå. Drizzt skrev (På 2021-7-30 den 19.37): Jeg ønsker meg en mer balansert og moden 22.juli debatt neste år og i årene som kommer enn det vi har sett så langt. Det ønsker jeg meg og! 1
Pippi Lotta Skrevet 1. august 2021 #106 Skrevet 1. august 2021 tussi84 skrev (På 2021-7-29 den 22.28): Jeg er enig med ts. Alt for mye fokus på 22 juli. Greit det var en mørk dag i norsk historie, og det ikke skal glemmes- men det er mange andre mørke dager eller perioder i norsk historie som det ikke nevnes så mye om. Feks 9 april 1940, eller hele den andre verdenskrig i Norge. Hva med alle de norske jødene som ble deportert til tyske/polske konsentrasjonsleirer som ble gasset i hjel? Hva med de fangene som ble torturert? Hva med alle de som ble drept under krigen? Dette nevnes det nesten ingenting om.. Utøya derimot og hva som skjedde der blir blusset opp år etter år. For de som mistet noen den 22 juli, eller som var vitner til den grusomme hendelsen er dagen forferdelig. Samtidig er ikke 22 juli forferdelig for de fleste. På minne har jeg at 22 juli 2011 var en grusom dato, men 22 juli før og etter dette året er det ikke. For meg er 22 juli en vanlig dato. Kommer ikke til å glemme Hva som skjedde uanset, men jeg vil ikke minnes om det grusomme heller. Det har godt litt flere år siden 1940 en fra 2011, så jeg ser ikke helt relevansen i den sammenligninga. Det er jo det som er så flott med ytringsfrihet! Vi som har et behov for og enten ytre hva vi mener om en sak eller lytte til hva andre mener får lov til og gjøre nettopp det. Så kan de som ikke ønsker og delta eller lyte til debatten skru a tven eller lukke avisen. Det at jeg vill lese om 22 juli og den veldig rele terrorfaren som finnes i landet vårt trenger ikke påvirke deg. Du kan skru på paradis hotell og ikke tenke noe mer på det. Det er fint vi lever i et fungerende demokrati der alle får ytre seg, selv når enkelte lar seg irritere av ytringen. 1
Drizzt Skrevet 1. august 2021 #107 Skrevet 1. august 2021 Pippi Lotta skrev (1 time siden): Hvilke 22 juler har du vært til stedde på? Jeg har nesten ikke fått med meg noen som har snaket om 22 juli som hva det faktisk var et politisk motivert angrep. Det er vell og bra og ta avstand fra selve handlingen, men nå har jo utviklingen gått feil vei etter angrepet. PST rangerer høyre ekstrem terror som den største terror faren vi har i dag. Det må da være mulig og snake om hvordan vi forebygger mot den største terror faren vi har uten at Høyre siden skal oppleve se selv som 22 julis egentlige ofre. Listhaug beskylte Ap for og beskyte terrorister. Synes du virkelig Støre sin kommentar om at også høyre siden har et ansvar for og forebygge mot terror er grovere en hva Listhaug har sakt? Det skremmer med at folk beskylde Ap for og dra 22 juli kort når vi snaker om høyre ekstremisme og hva vi kan gjøre for og forebygge dette. For det er den mest dødelige terroren Norge har hat de siste år. Skal vi konfrontere den må vi kunne snake om den, og det blir vanskelig om Norges største parti ikke kan delta uten og måtte forsvare seg mot 22 juli kort beskyldninger. Nå var det ikke du eller Lippestad som ble skut. Jeg tenker det ikke er deres sår som har størst behov for og gro men heller sårene til de faktiske ofrene for terroren. Nå når så mange av ofrene nå går ut og sier hvordan de har opplevd den offentlige samtalen etter angrepet, så synes jeg det er skummelt at så mange responderer med og be dem ti stille om sine opplevelser. Samfunnet vårt bestå av flere stemmer og debatten er ikke over før vi alle har fått sakt hva vi mener. Jeg tror det er et sunnhetstegn at flere av ofrene nå kommer med bøker og kroniker hvor de tør og dele sitt perspektiv. De var ofre for den groveste terroren i Norges historie, vi bør ha forståelse for at offentlig debatt ikke var deres første prioritering etter angrepet, og heller være glade for at de prioriterer det nå. Det ønsker jeg meg og! Det er umulig å ikke få med seg hva som blir sagt litt før og på selve 22.juli siden det er så omfattende dekning i media. Alle skal mene noe og dele sin mening. Hvis du leser PST sin rapport, så ser du at det ikke er høyreekstremismen som er den største terrorfaren vi har i dag. https://www.pst.no/alle-artikler/trusselvurderinger/nasjonal-trusselvurdering-2021/ Ekstrem islamisme og høyreekstremisme forventes fortsatt å utgjøre de største terrortruslene mot Norge i 2021. Det vurderes som mulig at personer i disse miljøene vil forsøke å utføre et terrorangrep i Norge det kommende året. Det er likt mellom islamisme og høyreekstremisme. Begge står med ''mulig''. Problemet til Ap og deres meningsfeller er at de ikke bidrar stort til en konstruktiv debatt og bekjempelse av høyreekstrem ideologi ved å legge skylda på hele den politiske høyresiden eller Frp konkret og plassere ansvaret hos dem. Selv Breivik uttalte at Frp var for moderat og hadde feil politikk. Han så ikke på Frp som noen som har løsningen. Da må man rette fokuset ikke på Frp, men enda lengre til høyre hvor de radikale virkelig er. Så må man skille mellom det å være kritisk til den liberale innvandringspolitikken og det å faktisk utføre et terrorangrep. Denne linjen krysses av veldig få mens å være kritisk til masseinnvandring er en helt legitim mening som beskyttes av ytringsfriheten på samme måte som man står fritt å uttrykke at Norge har for streng innvandringspolitikk og burde åpne grensene til flere. Det blir alltid enige og uenige uansett hva man sier. Nei, Listhaug beskyldte ikke Ap å beskytte terrorister. Listhaug reagerte skarpt på Aps ''nei'' i Stortinget til forslaget å ta fra fremmedkrigere og terrorister det norske statsborgerskapet der hvor de har 2. En lov som allerede finnes og praktiseres i Storbritannia. Et helt legitimt spørsmål er: Hvorfor vil Ap ikke ta fra fremmedkrigere og terrorister (begge utgjør trussel for kongerikets sikkerhet) det norske statsborgerskapet? Listhaug ga sitt svar. Andre kan ha andre svar. Men Ap kom aldri med svar selv. Så er det slik at man bekjemper ikke noe ved å plassere skyld og ansvar feil sted. Her har Ap et stort, stort forbedringspotensiale og et særskilt ansvar i sine formuleringer. Det enkleste er å finne bare noen å skylde på. Det vanskelige er å finne den rette å skylde på. Og han sitter i fengsel. 2
Pippi Lotta Skrevet 1. august 2021 #108 Skrevet 1. august 2021 (endret) Drizzt skrev (3 timer siden): Det er umulig å ikke få med seg hva som blir sagt litt før og på selve 22.juli siden det er så omfattende dekning i media. Alle skal mene noe og dele sin mening. Ja det er sant det er skrevet mye om 22 juli, men jeg men jeg kjenner meg ikke til at det har "hagler det med beskyldninger fra Ap mot høyresiden". Jeg har ikke sett noen slike beskyldninger. Jeg kan heller ikke huske og ha hørt om noen Ap-ere som har påpekt at høyre siden i norsk politikk har et særdeles ansvar for og forebygge mot høyreekstremisten før i år. Uten om den gangen en representant fra regjeringa beskylte Ap (som var målet for Norges historiens største terror angrep) for og prioritere terroristers rettigheter over sikkerhet. Justisministerens beskyldningene mo Ap var så surrealistisk at det strengt tatt ikke var et alternativ og ikke svare. Drizzt skrev (3 timer siden): Hvis du leser PST sin rapport, så ser du at det ikke er høyreekstremismen som er den største terrorfaren vi har i dag. https://www.pst.no/alle-artikler/trusselvurderinger/nasjonal-trusselvurdering-2021/ Ekstrem islamisme og høyreekstremisme forventes fortsatt å utgjøre de største terrortruslene mot Norge i 2021. Det vurderes som mulig at personer i disse miljøene vil forsøke å utføre et terrorangrep i Norge det kommende året. Det er likt mellom islamisme og høyreekstremisme. Begge står med ''mulig''. Beklager upresis formulering. Jeg burde skrevet det finnes i følge PST ingen større terrortrussel en Høyreekstremisten i Norge så blir det riktig og meningen i det jeg skriver er fremdeles det samme 🙂 Drizzt skrev (3 timer siden): Problemet til Ap og deres meningsfeller er at de ikke bidrar stort til en konstruktiv debatt og bekjempelse av høyreekstrem ideologi ved å legge skylda på hele den politiske høyresiden eller Frp konkret og plassere ansvaret hos dem. Selv Breivik uttalte at Frp var for moderat og hadde feil politikk. Han så ikke på Frp som noen som har løsningen. Da må man rette fokuset ikke på Frp, men enda lengre til høyre hvor de radikale virkelig er. Så må man skille mellom det å være kritisk til den liberale innvandringspolitikken og det å faktisk utføre et terrorangrep. Denne linjen krysses av veldig få mens å være kritisk til masseinnvandring er en helt legitim mening som beskyttes av ytringsfriheten på samme måte som man står fritt å uttrykke at Norge har for streng innvandringspolitikk og burde åpne grensene til flere. Det blir alltid enige og uenige uansett hva man sier. Har du noen linker til Ap-ere som ordrett sier at skylden for angrepene liger på noen partier? Det jeg har sett er at noen først 10 år senere påpeker at også høyresiden har et ansvar for og høyreekstremisme. De to utsagnene er ikke det samme! Det at trusselen fra ekstreme høyre har steget mye etter ABB sitt angrep er en indikasjon på at vi alle som samfunn har gjort noe feil så langt. Da må vi ta samtalen om hva vi kan gjøre bedre. Det bli vanskelig nå alle utspill (selv så milde som også høyre siden har et ansvar om og forebygge) blir tolket til anklager om skyld og fordømmelse. Drizzt skrev (3 timer siden): Nei, Listhaug beskyldte ikke Ap å beskytte terrorister. Listhaug reagerte skarpt på Aps ''nei'' i Stortinget til forslaget å ta fra fremmedkrigere og terrorister det norske statsborgerskapet der hvor de har 2. En lov som allerede finnes og praktiseres i Storbritannia. Det hun skrev var: Ap mener terroristenes rettigheter er viktigere en nasjonens sikkerhet. Mener du det er grovere og si at også høyre siden har et ansvar i og forebygge mot høyreekstremisme, end at Ap mener terroristenes rettigheter er viktigere en nasjonens sikkerhet? Drizzt skrev (3 timer siden): Et helt legitimt spørsmål er: Hvorfor vil Ap ikke ta fra fremmedkrigere og terrorister (begge utgjør trussel for kongerikets sikkerhet) det norske statsborgerskapet? Listhaug ga sitt svar. Andre kan ha andre svar. Men Ap kom aldri med svar selv. Ap støtet deler av regjeringens forslag i den saken, og de har selvfølgelig begrunnet valgene sinne i denne grundig. Det er greit forklart her: https://www.faktisk.no/artikler/0ooe3/er-arbeiderpartiet-imot-a-frata-terrorister-og-fremmedkrigere-statsborgerskapet Drizzt skrev (3 timer siden): Så er det slik at man bekjemper ikke noe ved å plassere skyld og ansvar feil sted. Her har Ap et stort, stort forbedringspotensialer og et særskilt ansvar i sine formuleringer. Det enkleste er å finne bare noen å skylde på. Det vanskelige er å finne den rette å skylde på. Og han sitter i fengsel. Problemet er at høyreekstremistene er et voksene miljø som over flere år har bekymret PST. Så det at ABB sitter i fengsel forandrer ikke det faktum at vi bør kunne snake om de siste dødelige terrorangrepene og den eksisterende terrorfaren i landet. Om det bare er en misforståelse når jeg (og andre) opplever at høyre siden ikke gjør nok for og forebygge mot høyreekstremisme så hadde denne 22 Julien vært en bra mulighet for de til å oppklart denne misforståelsen. Når Stang skriker opp om sårede følelser og 22 juli kort, mens Solberg erklærer at samtalen er over oppleves det ikke som om min oppfatning av at de ungår samtalen for en hver pris som en misforståelse. Og igjen skal vi bekjempe noe må vi nesten kunne snake om det, og ikke kun med høyresidens perspektiv alle og særlig de som er har vært ofre bør få utale seg! Endret 1. august 2021 av Pippi Lotta
Drizzt Skrevet 1. august 2021 #109 Skrevet 1. august 2021 (endret) Igjen skrev du feil. Islamismen og høyreekstremismen står likt i PST. Så det er din egen vurdering at høyreekstreme er en større trussel, ikke PST. Det er helt greit å ha en egen subjektiv mening. Jeg kommer selvfølgelig ikke til å bruke tid på å lage en liste med artikler og uttalelser gjennom årene hvor Ap politikere og tilhengere angriper høyresiden, Frp og Høyre konkret. Har du ikke fulgt med, så har du ikke fått de med deg. 10 år senere har du fått med deg samme mantra som går om og om igjen hvert år hvor skylda og ansvaret legges på enkelte partier. Jeg derimot har fått med meg de andre gangene fra tidligere år og derfor ønsker jeg meg en mer moden debatt fremover. Jaja, Ap har sagt at de vil at bare en rettssak og domstol tar fra noen statsborgerskapet. Det henger ikke på greip så lenge det ikke er en domstol som gir statsborgerskap, men et vedtak fra UDI. Da bør statsborgerskapet også kunne fjernes med et vedtak fra UDI. Like inngripende i noens liv er både å få og å miste et statsborgerskap. Dessuten så er det snakk om en konkret gruppe som utgjør fare for nasjonens sikkerhet, ikke generelt om alle. Det er snakk om en ekstraordinær situasjon og en konkret og begrenset gruppe personer. Så Ap har ikke svart på spørsmålet jeg stilte: Hvorfor vil Ap ikke ta fra fremmedkrigere og terrorister (begge utgjør trussel for kongerikets sikkerhet) det norske statsborgerskapet? Sånn sett er det ikke vanskelig å se hvorfor Listhaug mener det hun mener. Endret 1. august 2021 av Drizzt 1
Pippi Lotta Skrevet 1. august 2021 #110 Skrevet 1. august 2021 Jeg går ut i fra at denne var ment til meg. Drizzt skrev (1 time siden): Igjen skrev du feil. Islamismen og høyreekstremismen står likt i PST. Så det er din egen vurdering at høyreekstreme er en større trussel, ikke PST. Det er helt greit å ha en egen subjektiv mening. Jeg korrigerte meg til at PST vurderer at det ikke finnes noen større trussel en høyre ekstremisme. De vurderer ekstremistisk islam som like stor trussel, ikke som større trussel. Så det er PST sin vurdering at det ikke fines noen større trussel en høyre ekstremisme, det er forsovet også min subjektive mening. Dette blir uansett tullete og kverulere på dette. Høyre ekstremisme er en trussel som har ført til mange dødsfall de siste 10 åra uavhengig av hvor farlig ekstremistisk islamisme er. Så det er en formulering som strengt tatt ikke endrer noe i kommentarene mine. Drizzt skrev (1 time siden): Jeg kommer selvfølgelig ikke til å bruke tid på å lage en liste med artikler og uttalelser gjennom årene hvor Ap politikere og tilhengere angriper høyresiden, Frp og Høyre konkret. Har du ikke fulgt med, så har du ikke fått de med deg. 10 år senere har du fått med deg samme mantra som går om og om igjen hvert år hvor skylda og ansvaret legges på enkelte partier. Jeg derimot har fått med meg de andre gangene fra tidligere år og derfor ønsker jeg meg en mer moden debatt fremover. Det er greit at du ikke vill dele noen link. Oppsummeringen blir at vi har veldig forskjellig oppfatning av hvordan debatten har vært. Alle ønsker seg en moden debatt tror jeg 🙂 Drizzt skrev (1 time siden): Jaja, Ap har sagt at de vil at bare en rettssak og domstol tar fra noen statsborgerskapet. Det henger ikke på greip så lenge det ikke er en domstol som gir statsborgerskap, men et vedtak fra UDI. Da bør statsborgerskapet også kunne fjernes med et vedtak fra UDI. Like inngripende i noens liv er både å få og å miste et statsborgerskap. Dessuten så er det snakk om en konkret gruppe som utgjør fare for nasjonens sikkerhet, ikke generelt om alle. Det er snakk om en ekstraordinær situasjon og en konkret og begrenset gruppe personer. Så Ap har ikke svart på spørsmålet jeg stilte: Hvorfor vil Ap ikke ta fra fremmedkrigere og terrorister (begge utgjør trussel for kongerikets sikkerhet) det norske statsborgerskapet? Sånn sett er det ikke vanskelig å se hvorfor Listhaug mener det hun mener. Svarer du ikke på spørsmålet dit selv her? De ønsker ikke at en så inngripenen avgjørelse skal fates av byråkrater. De vill den avgjørelsen skal tas av en domer i en domstol som har kompetanse til og ta slike avgjørelser. Sannsynligvis for og opprettholde norske borgere sitt rettsvern. Det vill jo ikke være snak om noe skyld spørsmål når man tildele et statsborgerskap. Mens det og miste statsborgerskap er en direkte konsekvens av et skyld som i Norge håndteres av domstolen, så jeg forstår ikke sammenligningen av de situasjonene. Jeg forstår heller ikke hvorfor Listhaug mener Ap prioriterer terroristers rettigheter over sikkerhet. Hvorfor skule det være tryggere at byråkrater fjerner et statsborgerskap, en at en domer gjør det?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå