tom1986 Skrevet 24. juli 2021 #61 Skrevet 24. juli 2021 Venstresiden taper enhver innvandringsdebatt som er basert på fakta. Derfor prøver de, ganske desperat, å knytte det meste av høyresiden til ABB og høyreekstremisme. 8
Pippi Lotta Skrevet 24. juli 2021 #62 Skrevet 24. juli 2021 tom1986 skrev (2 minutter siden): Venstresiden taper enhver innvandringsdebatt som er basert på fakta. Derfor prøver de, ganske desperat, å knytte det meste av høyresiden til ABB og høyreekstremisme. Er det ikke mulig noen ønsker og ha en debatt om høyre ekstremisme for og forebygge? I og med at det er den største terror faren vi har i landet. 4
tom1986 Skrevet 24. juli 2021 #63 Skrevet 24. juli 2021 Pippi Lotta skrev (14 minutter siden): Er det ikke mulig noen ønsker og ha en debatt om høyre ekstremisme for og forebygge? I og med at det er den største terror faren vi har i landet. Du mener man forebygger terrorisme ved å si at FrP og høyresiden har et ansvar for det? Morsomt. Det fører kun til økt konflikt og mindre enighet. 9
Pippi Lotta Skrevet 24. juli 2021 #64 Skrevet 24. juli 2021 (endret) tom1986 skrev (1 time siden): Du mener man forebygger terrorisme ved å si at FrP og høyresiden har et ansvar for det? Jeg spurte om det ikke var mulig og ønske å ha en debatt om temaet for og forebygge. Mener du det ikke er mulig og ha en sånn debatt uten og klandre FrP? Vet du noen ganger når mennesker er ekstra sensitive for er tema så skyldes det dårlig samvittighet. Uansett, hvordan mener du vi skal forebygge mot terrorisme når temaet er så sensitivt at vi ikke kan snake om det uten at høyresiden påberoper seg og være kneblete ofre? tom1986 skrev (1 time siden): Morsomt. Det fører kun til økt konflikt og mindre enighet. Løsningen på uenigheter rundt hvordan en utfordring kan løses er at kun de som er enige med Høyre utaler seg da? Jeg tviler på at det å anklage de som tør si noe ubehagelig for å spile "22 juli korte" i realiteten vill minske noen uenigheter. Skal vi løse utfordringer må vi kunne snake om de. Det blir vanskelig når selv en så ukontroversiell uttalelse som: også høyre har ansvar for å ta avstand til høyre ekstremisme, blir til et klagekor over uret mot høyre og Fabian Stang går ut offentlig med sine sårede følelser. Endret 24. juli 2021 av Pippi Lotta 1
Gjest Frøken88 Skrevet 24. juli 2021 #65 Skrevet 24. juli 2021 jabx skrev (7 timer siden): Det er rimelig tragisk å se skrivebordskrigere som aldri har vært i nærheten av å være i livsfare engang, belære noen som faktisk har holdt på å bli henrettet av en terrorist, hva de skulle ha gjort den dagen. Du sitter der i den trygge stolen din og lirer av det slikt? Hva er det med deg? Er du totalt blottet for empati? Har du noen gang i livet ditt vært i en skarp, bevæpnet situasjon? Oi da. Hva vet du om hva jeg har og ikke? Blottet for empati? Ta å pass munnen din, vær så snill. Belærer ikke noen som helst noen, sa bare hva som kom opp når jeg søkte opp Eskil Pedersen(siden han ble nevnt) og at jeg er delvis enig i at det var noe feigt over det han valgte å gjøre. VI ER ALLE FORSKJELLIGE. Ro deg ned, syns du er passe patetisk som påstår at jeg er totalt blottet for empati av den grunn. Er sjeleglad for at jeg ikke kjenner deg irl. Ha en fortsatt fin helg!
tom1986 Skrevet 24. juli 2021 #66 Skrevet 24. juli 2021 Pippi Lotta skrev (4 timer siden): Jeg spurte om det ikke var mulig og ønske å ha en debatt om temaet for og forebygge. Mener du det ikke er mulig og ha en sånn debatt uten og klandre FrP? Vet du noen ganger når mennesker er ekstra sensitive for er tema så skyldes det dårlig samvittighet. Uansett, hvordan mener du vi skal forebygge mot terrorisme når temaet er så sensitivt at vi ikke kan snake om det uten at høyresiden påberoper seg og være kneblete ofre? Løsningen på uenigheter rundt hvordan en utfordring kan løses er at kun de som er enige med Høyre utaler seg da? Jeg tviler på at det å anklage de som tør si noe ubehagelig for å spile "22 juli korte" i realiteten vill minske noen uenigheter. Skal vi løse utfordringer må vi kunne snake om de. Det blir vanskelig når selv en så ukontroversiell uttalelse som: også høyre har ansvar for å ta avstand til høyre ekstremisme, blir til et klagekor over uret mot høyre og Fabian Stang går ut offentlig med sine sårede følelser. Nei, løsningen er å redusere innvandringen. Debatten om innvandringsdebatten er kjedelig og meningsløs. Det som betyr noe er at ikke-vestlig innvandring er ekstremt kostbart for Norge (minst 70 mrd kr netto hvert år), gir mer kriminalitet, økt økonomisk ulikhet, mer barnefattigdom, og et etnisk segregert Oslo. 7
Pippi Lotta Skrevet 24. juli 2021 #67 Skrevet 24. juli 2021 (endret) Frøken88 skrev (1 time siden): Oi da. Hva vet du om hva jeg har og ikke? Blottet for empati? Ta å pass munnen din, vær så snill. Belærer ikke noen som helst noen, sa bare hva som kom opp når jeg søkte opp Eskil Pedersen(siden han ble nevnt) og at jeg er delvis enig i at det var noe feigt over det han valgte å gjøre. VI ER ALLE FORSKJELLIGE. Ro deg ned, syns du er passe patetisk som påstår at jeg er totalt blottet for empati av den grunn. Er sjeleglad for at jeg ikke kjenner deg irl. Ha en fortsatt fin helg! Men kjære deg når du siter og bedømmer en Ungdomspolitiker for hvordan han oppførte seg under den verste terroraksjonen i Norges historie. Kan du da ikke bli fornærmet over at noen svarer deg om hva de synes om måten du oppfører deg på. Eskil har ikke valgt og delta i denne diskusjonen det har du😊 Endret 24. juli 2021 av Pippi Lotta 3
Pippi Lotta Skrevet 24. juli 2021 #68 Skrevet 24. juli 2021 (endret) tom1986 skrev (27 minutter siden): Nei, løsningen er å redusere innvandringen. Debatten om innvandringsdebatten er kjedelig og meningsløs. Det som betyr noe er at ikke-vestlig innvandring er ekstremt kostbart for Norge (minst 70 mrd kr netto hvert år), gir mer kriminalitet, økt økonomisk ulikhet, mer barnefattigdom, og et etnisk segregert Oslo. Oi! Du synes ikke man skal snake om hvordan man kan forhindre terror for de samtalen fremstår som kjedelig for deg? Beklager og måtte informere deg men jeg tror det er viktigere at den offentlige debatten forhindrer terrorisme end at du synes den er underholdene. Tror du virkelig at løsningen på terror trusselen bare er og gjøre som terroristene vill? Du er klar over at ABB sitt manifest ikke bare besto av rasisme men også mye kvinnehat. Skal vi bare redusere kvinner også da? Endret 24. juli 2021 av Pippi Lotta 1
tom1986 Skrevet 24. juli 2021 #69 Skrevet 24. juli 2021 Pippi Lotta skrev (3 minutter siden): Oi! Du synes ikke man skal snake om hvordan man kan forhindre terror for de samtalen fremstår som kjedelig for deg? Beklager og måtte informere deg men jeg tror det er viktigere at den offentlige debatten forhindrer terrorisme end at du synes den er underholdene. Tror du virkelig at løsningen på terror trusselen bare er og gjøre som terroristene vill? Du er klar over at ABB sitt manifest ikke bare besto av rasisme men også mye kvinnehat. Skal vi bare redusere kvinner også da? Debatter om 22/7 vil ikke forebygge noe som helst ettersom de er ideologisk drevet. Det er f.eks. ingenting som tyder på at ABB var "inspirert" av FrP retorikk. Det finnes null empiri som underbygger denne påstanden. Likevel fremmes dette som en slags absolutt sannhet.. Men slik er det om det meste av politisk babbel. Det er faktaløst og ideologisk styrt pjatt. Det som betyr noe er harde tall. I så måte er innvandring veldig enkelt å håndtere: ikke-vestlig innvandring koster Norge ekstremt mye penger. Derfor bør det reduseres så mye som mulig. Alt annet er egentlig uinteressant. 9
Pippi Lotta Skrevet 24. juli 2021 #70 Skrevet 24. juli 2021 tom1986 skrev (30 minutter siden): Debatter om 22/7 vil ikke forebygge noe som helst ettersom de er ideologisk drevet. Det er f.eks. ingenting som tyder på at ABB var "inspirert" av FrP retorikk. Det finnes null empiri som underbygger denne påstanden. Likevel fremmes dette som en slags absolutt sannhet.. Men slik er det om det meste av politisk babbel. Det er faktaløst og ideologisk styrt pjatt. Det som betyr noe er harde tall. I så måte er innvandring veldig enkelt å håndtere: ikke-vestlig innvandring koster Norge ekstremt mye penger. Derfor bør det reduseres så mye som mulig. Alt annet er egentlig uinteressant. Jeg sliter med og forstå hva du mener her. Mener du at vi ikke skal debattere terror faren i landet? Synes du ikke det er politikerens ansvar og forsøke og forhindre at innbyggeren dør av politisk motivert voll? 1
tom1986 Skrevet 24. juli 2021 #71 Skrevet 24. juli 2021 Pippi Lotta skrev (2 minutter siden): Jeg sliter med og forstå hva du mener her. Mener du at vi ikke skal debattere terror faren i landet? Synes du ikke det er politikerens ansvar og forsøke og forhindre at innbyggeren dør av politisk motivert voll? Er det noen vits? Folk gidder jo ikke forholde seg til fakta, men velger heller å skylde på det som de ideologiske skylappene til enhver tid får de til å fokusere på. Det er f.eks. ingenting som tyder på at ABB var inspirert av FrP eller at noen i FrP på noen som helst måte har uttrykt støtte eller sympati for ABB. Likevel blir FrP gitt et slags særlig ansvar for ABBs handlinger. Helt uten noen som helst form for data som underbygger den påstanden. 10
Målvakt Skrevet 24. juli 2021 #72 Skrevet 24. juli 2021 Fæl tråd, kan ikke forstå hvorfor noen mener dette! Ha respekt for dagen! Blir flau av dere som faktisk kan si dere er lei, lever dere på en rosasky der alt er perfekt og ingenting vondt i livet har skjedd?! 7
Pippi Lotta Skrevet 24. juli 2021 #73 Skrevet 24. juli 2021 tom1986 skrev (4 minutter siden): Er det noen vits? Folk gidder jo ikke forholde seg til fakta, men velger heller å skylde på det som de ideologiske skylappene til enhver tid får de til å fokusere på. Det er f.eks. ingenting som tyder på at ABB var inspirert av FrP eller at noen i FrP på noen som helst måte har uttrykt støtte eller sympati for ABB. Likevel blir FrP gitt et slags særlig ansvar for ABBs handlinger. Helt uten noen som helst form for data som underbygger den påstanden. Ja det er noen vits! Det finnes masse forskning på dette og vi har hat problemer med høyre ekstremisme før og greid og slå det ned. Det er ingen grund til at vi ikke kan klare det igjen. Det vill krever at vi er i stand til og snake om problemet. Det minste vi kan forlange av stortingspolitikere som tros alt får bra betalt for jobben sin, er at de forsøker og beskyte landet mot terror. Du skriver at folk ikke vil forholde seg til fakta, men da er jo en debatt en grei måte og tvinge folk til og forholde seg til fakta. Jeg har sett fint litte fakta i høyre sidens respons til Støre sin tale. Fabian stang gikk ut og snakte om sine sårede følelser og hevdet at Støre dro "22 juli kortet", og på en merkelig måte greide han og fremstille det som om høyresiden var dagens store offer. Erna gikk ut og sa at Fabian misforsto, men ingen av de kom med noe særlig fakta som jeg så. Det at en samtale er vanskelig og ha betyr ofte at den er ekstra viktig og ta. Om Høyre mener venstresiden har misforstått må de tørre og ta samtalen ikke bare skyte det ned med "22 juli kort". Denne samtalen er viktig både for de Norge trenger en felles forståelse av hva som skjede, men også for de vi er idioter om vi ikke prøver og forhindre at det skjer på ny. 1
tom1986 Skrevet 24. juli 2021 #74 Skrevet 24. juli 2021 Pippi Lotta skrev (7 minutter siden): Ja det er noen vits! Det finnes masse forskning på dette og vi har hat problemer med høyre ekstremisme før og greid og slå det ned. Det er ingen grund til at vi ikke kan klare det igjen. Det vill krever at vi er i stand til og snake om problemet. Det minste vi kan forlange av stortingspolitikere som tros alt får bra betalt for jobben sin, er at de forsøker og beskyte landet mot terror. Du skriver at folk ikke vil forholde seg til fakta, men da er jo en debatt en grei måte og tvinge folk til og forholde seg til fakta. Jeg har sett fint litte fakta i høyre sidens respons til Støre sin tale. Fabian stang gikk ut og snakte om sine sårede følelser og hevdet at Støre dro "22 juli kortet", og på en merkelig måte greide han og fremstille det som om høyresiden var dagens store offer. Erna gikk ut og sa at Fabian misforsto, men ingen av de kom med noe særlig fakta som jeg så. Det at en samtale er vanskelig og ha betyr ofte at den er ekstra viktig og ta. Om Høyre mener venstresiden har misforstått må de tørre og ta samtalen ikke bare skyte det ned med "22 juli kort". Denne samtalen er viktig både for de Norge trenger en felles forståelse av hva som skjede, men også for de vi er idioter om vi ikke prøver og forhindre at det skjer på ny. Støre mente at høyresiden har et særskilt ansvar for ABB. Det er helt absurd. Det er absolutt ingenting som tyder på at ABB var på noen som helst måte inspirert av "høyresiden" i Norge. Derimot vet man at han var mye innom internasjonale høyreekstreme internettforum, og han viste til flere høyreekstreme kilder i manifestet sitt (og i poster på diverse forum). Det blir da helt koko å påstå at Høyre, eller FrP for den saks skyld, har noe som helst med ABB å gjøre eller et spesielt/særskilt ansvar for det. 9
Pippi Lotta Skrevet 24. juli 2021 #75 Skrevet 24. juli 2021 (endret) tom1986 skrev (38 minutter siden): Støre mente at høyresiden har et særskilt ansvar for ABB. Det er helt absurd. Det er absolutt ingenting som tyder på at ABB var på noen som helst måte inspirert av "høyresiden" i Norge. Derimot vet man at han var mye innom internasjonale høyreekstreme internettforum, og han viste til flere høyreekstreme kilder i manifestet sitt (og i poster på diverse forum). Det blir da helt koko å påstå at Høyre, eller FrP for den saks skyld, har noe som helst med ABB å gjøre eller et spesielt/særskilt ansvar for det. Jeg pleier ikke og gi opp i diskusjoner, men denne samtalen sliter jeg med og finne noen sammenheng i. Kort oppsummert: -Jeg spør om du synes vi skal debattere terror faren i landet, og om ikke politikere har et ansvar for og forsøke og beskyte befolkningen mot terror? -Du svarer med og spørre om det er noen vits? Samt hevde at det er for lite fakta tilstede i samtalen. -Jeg svarer at jeg synes det er veldig mye vits. Og at jeg savner fakta fra Høyre siden også. -Du svarer med din tolkning av Støres tale på 22 julis 10 års dag. Samt skrive om hvem du mener inspirerte ABB. Hvordan er dit siste svar relevant til innlegge du svarer meg på? Endret 24. juli 2021 av Pippi Lotta 1
tom1986 Skrevet 24. juli 2021 #76 Skrevet 24. juli 2021 Pippi Lotta skrev (1 minutt siden): Jeg pleier ikke og gi opp i diskusjoner, men denne samtalen sliter jeg med og finne noen sammenheng i. Kort oppsummert: -Jeg spør om du synes vi skal debattere terror faren i landet, og om ikke politikere har et ansvar for og forsøke og beskyte befolkningen mot terror? -Du svarer med og spørre om det er noen vits? Samt hevde at det er for lite fakta tilstede i samtalen. -Jeg svarer at jeg synes det er veldig mye vits. Og at jeg savner fakta fra Høyre siden også. -Du svarer med din tolkning av Støres tale på 22 julis 10 års dag. Samt skrive om hvem du mener inspirerte ABB. Hvordan er dit siste svar relevant til innlegge du svarer meg på? Det er ikke veldig komplisert. Enhver debatt om 22/7, og høyreekstrem terrorisme, er stort sett meningsløs fordi den er basert på blind ideologi og ikke fakta. 7
Pippi Lotta Skrevet 24. juli 2021 #77 Skrevet 24. juli 2021 (endret) tom1986 skrev (19 minutter siden): Det er ikke veldig komplisert. Enhver debatt om 22/7, og høyreekstrem terrorisme, er stort sett meningsløs fordi den er basert på blind ideologi og ikke fakta. Ja du svarer ikke på noe av det jeg skriver, så da får jeg akseptere at samtalen er over. Endret 24. juli 2021 av Pippi Lotta 1
Møkkalei Skrevet 24. juli 2021 #78 Skrevet 24. juli 2021 Jeg var selv nær bomba og fikk post traumatisk stress noen måneder etterpå, og panikkanfall. Men jeg synes også det blir for mye. 5
Druid Skrevet 24. juli 2021 #79 Skrevet 24. juli 2021 tom1986 skrev (9 timer siden): Venstresiden taper enhver innvandringsdebatt som er basert på fakta. Derfor prøver de, ganske desperat, å knytte det meste av høyresiden til ABB og høyreekstremisme. Dette er feil på tre ulike dimensjoner. Og handler om at du har et relativt unyansert bilde av venstresiden, manglende forståelse av Norge som Nasjon og manglende forståelse av høyreekstremisme. Venstresiden har ikke en felles idee om innvandring, på lik linje som høyresiden. Venstresiden er preget av mange ulike grupper som inneholder ulike vurderinger knyttet til innvandring. Deler av venstresiden verdsetter individuelle verdier veldig høyt og er for innvandring, og andre deler ser tungt på det samfunsstrukturelle og er derfor generelt mot. Dette har for eksempel vært en tung splittelse i Ap rundt diskusjonen fordi de ØNSKER å være for individuelle retter, men er basert på fellestankegangen i arbeiderbevegelsen. Den samme spenningene finnes på høyresiden. Den eneste debatten noen kan tape, er hvis man ignorerer all kunnskap og fantaserer om alt blir bedre uten innvandring. Men da er man kunnskapsløs og historieløs. Ingen gamle partier i Norge er det. Norge er et land som sliter med individuell verdiskapning; mesteparten av verdiskapningen i Norge er knyttet til ressurser, og mesteparten av disse igjen er ressurser som vi har gjennom internasjonale avtaler. Vår individuelle privatrettslige menneskeskapte verdiskapning er nesten ignorerbar. Og dette er ikke noe nytt. Ser du tilbake i historien er det vanskelig å finne noe som faller inn i den kategorien. Det gjør at vårt behov for innvandring og andre lands arbeidskraft er vesentlig for vår utvikling og har vært omfattende gjennom hele vår historie. Den store endringen i moderne tid, er veksten av nasjonalisme og verdiøkonomisk fantasi, som har ført til at vi problematiserer det. Mye fordi vi tidligere var relativt ærlig med oss selv om at vi utnyttet mennesker, og det er litt vondt akkurat nå. Vi liker å fantasere om at Norge var de snille under krigen, all alle var på rette siden , og det bare var unntakene som var på nazistene sin side. Det var et bilde Ap etter krigen ønsket å fundamentere som del av forsonelsen: virkeligheten var mer skitten; men å rippe opp i dette er fortsatt problematisk. Vi fikk aldri en skikkelig oppvask rundt det politiske ideologiske etter krigen ; ingen av partiene ville ha det, for alle hadde svin på skogen. I likhet med svenskene hadde vi altfor mye til felles med våre nemesiser i Sovjet og Tyskland : det var enklere å si "gjort er gjort og spist er spist" og ta imot korrupsjon fra USA. Det gjør at når ABB angriper Ap med dyp kristenkonservativ motivasjon, henvisning til populisme, nasjonalisme og jødehat, så trakk det inn høyresiden langt inn i sentrum. Det var INGEN på den tradisjonelle høyresiden som ikke følte trusselen, med mulig unntak av Venstre. Grunnen til at man ikke spikret de til veggen var at Ap ikke hadde lyst til å bli avslørt av sine koblinger til populisme, nasjonalisme og jødehat. Det er grunnen til at diskusjonen aldri kom opp før Sylvi Listhaug valgte å kjøre en trakaseringspakke på en en tapt sak. Det faktumet at Sylvi Listhaug nå er leder i FrP, er direkte knyttet til at mange i FrP har støtte for tankegodset til ABB. Hun hadde aldri blitt valgt til den posisjonen uten. Det er så direkte koblet du får det. Det er fakta. Det er også uviktig. Når vi diskuterer terrorisme og ekstremisme, så handler det ikke om individuell motivasjon. Det handler ikke om nazister , Antifa eller Islam. Det er ubetydelige detaljer. Om det skjer i Norge eller helt andre steder er ikke viktig. Det handler om medbestemmelse, diskusjon og integrasjon av ideer. Det er ikke enkelt, det er ikke støyfritt, det er ikke konfliktfritt. Men det er bedre enn folk som fantaserer om at fatalisme er naturgitt og at mennesker er grupper. For det er denne vrangforestillingen ABB, Islamister , Nazister deler, og som Sylvi Listhaug bruker for å skape støtte for seg selv. (Jeg er fortsatt overbevist om at Sylvi Listhaug er smart-dum og populist , og ikke direkte gal og ond. ) 2
Gjest Frøken88 Skrevet 24. juli 2021 #80 Skrevet 24. juli 2021 Pippi Lotta skrev (4 timer siden): Men kjære deg når du siter og bedømmer en Ungdomspolitiker for hvordan han oppførte seg under den verste terroraksjonen i Norges historie. Kan du da ikke bli fornærmet over at noen svarer deg om hva de synes om måten du oppfører deg på. Eskil har ikke valgt og delta i denne diskusjonen det har du😊 Fornærmet? Jeg syns bare det var helt på trynet å påstå at jeg er helt blottet for empati bare fordi jeg skriver meningen min. Og i tillegg være så bastant på at jeg ikke har opplevd noe grusomt i livet. Og hvorfor blander du deg så himla mye opp i at jeg deler et annet syn på det enn deg? Ser også ut fra kommentarene dine at jeg er sterkt uenig med deg i det meste du skriver innpå denne tråden, så tror det bare er griet om vi avslutter diskusjonen her, før vi sporer veldig av. Og bare et lite tips før du kommenterer, noen ting er greit å bare la gå selv om man er uenig Det er ikke alt det er nødvendig å bygge en videre diskusjon på, diskutere videre på en mening jeg har som du er uenig i er ikke så veldig interessant for de andre som kommenterer her. GOD NATT!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå