Gå til innhold

Hvorfor slutte bruke munnbind?


omno_guest

Anbefalte innlegg

Munnbind har en stor effekt. Det virker beroligende på hysteriske og engstelige mennesker. Men, ifølge FHIs gjennomgang av systematiske oversikter, er det lite som tyder på at munnbind har noen effekt på smittespredning av smittsomme luftveisinfeksjoner.

https://www.fhi.no/publ/2021/munnbind-for-a-forhindre-smitte-av-luftveisinfeksjoner-som-covid-19/

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ubiquiti skrev (På 22.7.2021 den 13.01):

Dette er grunnen til at man selvsagt bruker FFP3-masker når man er ute blant folk. En kan rett og slett ikke stole på at folk rundt en klarer å ta ansvar. Skal munnbind beskytte en selv må absolutt alle bruke det.

Hvis du vil beskytte deg selv bruker du FFP3/N95-maske, alltid.

Slike masker er jo enda verre enn munnbind. Og nå snakker jeg ikke om beskyttelse mot korona, men for huden i ansiktet sin del. Viktig å beskytte huden også, mener nå jeg. Hudproblemer åndedrettsvern

Lenke til kommentar
Del på andre sider

student86 skrev (13 timer siden):

Slike masker er jo enda verre enn munnbind. Og nå snakker jeg ikke om beskyttelse mot korona, men for huden i ansiktet sin del. Viktig å beskytte huden også, mener nå jeg. Hudproblemer åndedrettsvern

Selv inne på koronastuene brukes vanlig munnbind om en ikke har direkte kontakt med pasienten. Ingen har blitt smittet hos oss så langt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 hours ago, student86 said:

Slike masker er jo enda verre enn munnbind. Og nå snakker jeg ikke om beskyttelse mot korona, men for huden i ansiktet sin del. Viktig å beskytte huden også, mener nå jeg. Hudproblemer åndedrettsvern

Jeg mener ikke 24/7-alltid, men når man er ute blant folk. Det er jo kun ved butikkbesøk og sånt. Selvfølgelig må man bruke det ordentlig, at folk flest visstnok ikke klarer det har ikke noe med hvor effektiv en maske er.

Jeg vil heller leve med litt irritert hud en stund enn å risikere livet. Gå med bare munnbind og ha hjertet i halsen hver dag om jeg i dag har vært rundt noen smittede, som kan være hvor som helst, nei takk. Bedre å være trygg med ordentlig maske.

Men hver sin lyst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ubiquiti skrev (17 minutter siden):

Jeg mener ikke 24/7-alltid, men når man er ute blant folk. Det er jo kun ved butikkbesøk og sånt. Selvfølgelig må man bruke det ordentlig, at folk flest visstnok ikke klarer det har ikke noe med hvor effektiv en maske er.

Jeg vil heller leve med litt irritert hud en stund enn å risikere livet. Gå med bare munnbind og ha hjertet i halsen hver dag om jeg i dag har vært rundt noen smittede, som kan være hvor som helst, nei takk. Bedre å være trygg med ordentlig maske.

Men hver sin lyst.

Hvis det hjelper deg å kjenne deg tryggere, er det selvsagt et enkelt valg. Slik du beskriver det, høres det mest fornuftig ut. 

Den linken jeg la ut, gjaldt helsepersonell som bruker slike masker over tid, noe som sliter ekstra på huden. Ville bare gjøre oppmerksom på hudproblemer tilknyttet slike masker, noe man også kan oppleve med munnbind. Og for mye håndvask/håndsprit.

Det kan kanskje oppleves bagatellmessig med tanke på smittefare, men å få sår i huden kan være en smittebombe i seg selv. Så ville passet på å bruke hudkrem/salve i tillegg til maske for å forebygge hudproblemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ubiquiti skrev (På 2021-7-22 den 13.01):

Dette er grunnen til at man selvsagt bruker FFP3-masker når man er ute blant folk. En kan rett og slett ikke stole på at folk rundt en klarer å ta ansvar. Skal munnbind beskytte en selv må absolutt alle bruke det.

Hvis du vil beskytte deg selv bruker du FFP3/N95-maske, alltid.

Så utrolig deilig det er å være beskyttet uansett hva idiotene rundt en gjør eller ikke gjør.

Og vaksine beskytter ikke mot å smitte andre, strengt tatt ikke mot å bli smittet selv heller. Helt spinnvilt hvor feilinformert folk er 😂

Alle de som har bestemt seg for at pandemien snart er over risikerer nok å få seg en liten overraskelse 🤣

Vaksine synes å redusere risikoen for både smitte og alvorlig sykdom, men som du sier, er risikoen fortsatt til stede. Etter som det nå er godt vist at viruset kan smitte ved luftsmitte i tillegg til kontaktsmitte, bør en lovfeste at alle skal bruke FFP3-maske alltid (24/7) og korrekt, også om natta og når en er alene. Dette må kontrolleres av politi, og alle bør sjekkes flere ganger i døgnet. I USA blir det nå trolig påbudt alltid å benytte munnbind innendørs, i en hver situasjon, også om natten og i hjemmene. Om en skal tillate spising via munnen uten munnbind eller om all næringstilførsel skal skje intravenøst, må diskuteres. Minste tillatte avstand mellom mennesker må være minst 4 meter, da viruset forekommer minst så langt unna en som er smittet. Fravær av alvorlig sykdom er kanskje det viktigste for alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

×
×
  • Opprett ny...