Gå til innhold

Hvorfor slutte bruke munnbind?


omno_guest

Anbefalte innlegg

Gjest Optimo
Million skrev (7 minutter siden):

Må man følge munnbindreglene på offentlig transport i Oslo nå, forresten? T-banen osv?

Munnbind er fortsatt påbudt på kollektivtransport i Oslo. Men siden det ikke lenger er påbudt i samfunnet ellers, så er det en del som dropper det på kollektivtransport også. Det er ganske dumt, for er det ett sted man står stappa nå for tiden så er det på trikken. Men men... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Barbalala skrev (1 minutt siden):

Ja, tenk at man KAN det gitt. 

Tenk på alt det som KAN være mulig. Tenk å basere hele livet sitt på ting som KAN skje med 0,00000001 % sjanse. 

Du kan jo aldri kjøre bil igjen. Eller ta fly. Eller egentlig gå ut av døren. Tenk på alt som KAN skje dersom du beveger deg utenfor huset. Livsfarlig! 

🙄 Åh herregud... du er en av dem, ja.

Ok. Lev livet ditt og "tenk sjøl", som du liker å skryte av. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Million skrev (1 minutt siden):

🙄 Åh herregud... du er en av dem, ja.

Ok. Lev livet ditt og "tenk sjøl", som du liker å skryte av. 

Ja, og du får leve resten av livet ditt med munnbind på trynet. Husk at du alltid KAN ha en sykdom som du kan smitte andre med. Man vet aldri! 

Endret av Barbalala
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2ro skrev (1 time siden):

Jeg vurderer å begynne med munnbind i enkelte situasjoner. Det er sykt mange tilreisende her og delta har endret spilleregler. Det er ikke så ille å ha på i hensiktsmessige situasjoner. Det hadde vært irriterende og bittert å bli smittet nå når jeg snart får vaksinen. Det er ikke så lenge det er snakk om før første stikk :)

Munnbind beskytter andre mot din potensielle smitte.

Hvorfor har de fleste ikke fått med seg dette?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barbalala skrev (1 minutt siden):

Ja, og du får leve resten av livet ditt med munnbind på trynet. Husk at du alltid KAN ha en sykdom som du kan smitte andre med. Man vet aldri! 

De aller fleste tenker selv, selv om du liker å tro at du er omtrent alene om det. Litt sånn selverklært bedreviter, som egentlig ikke vet noe særlig i  det hele tatt.

 Jeg har vært på to forskjellige steder og gjort ærend denne morgenen, og brukte ikke munnbind noen av stedene. Tenk det!

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fufu skrev (2 minutter siden):

Munnbind beskytter andre mot din potensielle smitte.

Hvorfor har de fleste ikke fått med seg dette?

De vet det sikkert, men de fleste er seg selv nærmest. Det er ikke behagelig med munnbind, men så ille er det ikke. Munnbind beskytter brukeren noe (og noe er bedre enn ingenting). Medisinske munnbind er utformet for å hindre smitte fra den som har det på til andre, men det har også en beskyttende effekt for den som bærer det. Det vil si at du først og fremst beskytter andre mot å bli smittet av deg dersom du skulle være smittet uten å vite det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2ro skrev (3 minutter siden):

Munnbind beskytter brukeren noe

Det er vel heller motsatt.

Sykepleiere og kirurger bruker munnbind for å verne pasienten.

Endret av Fufu
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er fullvaksinert, og bruker ikke munnbind med mindre det er påbudt! 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, Justlooking said:

Hvorfor bruke munnbind nå når alt er åpent og det er lite smitte? Men du står selvsagt fritt til å bruke det om du er så redd.

Lite oppdaget smitt. Nå som mange får dette med mildere symptomer, pga vaksine, og noen nesten ikke merker det, så lar de kanskje være å teste seg. Mer skjult smitte sånn. Problemet er at når mange er smittet så øker sjansene for enda verre og farligere mutasjoner. Slike som vaksiner ikke hjelper mot.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fufu skrev (1 time siden):

Det er vel heller motsatt.

Sykepleiere og kirurger bruker munnbind for å verne pasienten.

Det beskytter noe men i hovedsak beskytter det andre. Men hva er problemet egentlig. Om man beskytter andre ved å dekke munn og nese i situasjoner der det er hensiktsmessig er det en liten ulempe sammenlignet med ulempen sykdom, karantene og flere tiltak. Er virkelig folk så egoistisk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fufu skrev (Akkurat nå):

Nei, det gjør ikke det.

Medisinske munnbind er utformet for å hindre smitte fra den som har det på til andre, men det har også en beskyttende effekt for den som bærer det. Det vil si at du først og fremst beskytter andre mot å bli smittet av deg dersom du skulle være smittet uten å vite det.
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2ro skrev (3 minutter siden):

Om man beskytter andre ved å dekke munn og nese i situasjoner der det er hensiktsmessig er det en liten ulempe sammenlignet med ulempen sykdom, karantene og flere tiltak. Er virkelig folk så egoistisk?

Å gå med munnbind for å beskytte andre mot noe som for de fleste oppleves som en mild forkjølelse er å overdrive.

De som blir alvorlig syke av korona er enten svært gamle, svært overvektige eller de har underliggende sykdommer.

Disse vil også ha større problemer med å håndtere vanlige influensavirus og andre typer infeksjonssykdommer.

Vi kan ikke alle gå med munnbind resten av livet pga dette.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2ro skrev (2 minutter siden):

det har også en beskyttende effekt for den som bærer det

Nei, men dette kan vi gjerne være uenige om.

Det øker risikoen for smitte siden de fleste ikke bruker munnbind korrekt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fufu skrev (1 minutt siden):

Å gå med munnbind for å beskytte andre mot noe som for de fleste oppleves som en mild forkjølelse er å overdrive.

De som blir alvorlig syke av korona er enten svært gamle, svært overvektige eller de har underliggende sykdommer.

Disse vil også ha større problemer med å håndtere vanlige influensavirus og andre typer infeksjonssykdommer.

Vi kan ikke alle gå med munnbind resten av livet pga dette.

Siden vi er i en pågående pandemi der viruset kan muterte til å ramme annerledes er det fornuftig. Det er ikke snakk om hele tiden eller resten av livet. 

Influensa vs korona kan ikke sammenlignes. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Fufu skrev (2 minutter siden):

Nei, men dette kan vi gjerne være uenige om.

Det øker risikoen for smitte siden de fleste ikke bruker munnbind korrekt.

Se på kilden min. Mener du i fullt alvor at du vet bedre?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2ro skrev (Akkurat nå):

Siden vi er i en pågående pandemi der viruset kan muterte til å ramme annerledes er det fornuftig. Det er ikke snakk om hele tiden eller resten av livet. 

Influensa vs korona kan ikke sammenlignes. 

Les innleggene mine en gang til. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2ro skrev (Akkurat nå):

Se på kilden min. Mener du i fullt alvor at du vet bedre?

Ja, så absolutt. 

Forholder meg til fakta.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fufu skrev (Akkurat nå):

Ja, så absolutt. 

Forholder meg til fakta.

Jeg tviler ikke på at du har brukt tid på å lese, men helsemyndighetene har garantert både bedre bakgrunnskunnskap og bruker kvalitetssikre kilder. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...