Gå til innhold

Hvorfor slutte bruke munnbind?


omno_guest

Anbefalte innlegg

Archer skrev (30 minutter siden):

Mhm dette.. hvorfor hører man bare kvinner si dette😅 skaff en niqab da istedenfor og dekk dere till da🤡

Det er få folk som syns mere i det offentlige rom enn de som er fullstendig tildekket da. Målet mitt er bare å skjule det trøtte surtrynet mitt før og etter jobb 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2ro skrev (13 timer siden):

Om mange nok bruker det beskytter du andre og andre beskytter deg. 

Det er ikke et unødvendig symboltiltak. Kan man ikke holde meteren er det lurt. Skal man være i et innestengt rom er det lurt. Delta smitter lettere og på større avstand. Delta gjør at det er enda mer fornuftig enn tidligere. Det er et enkelt hjelpemiddel som har vært brukt innen helse i utrolig mange år, nettopp fordi det har noe for seg.

Helt enig det du skriver. Munnbind har noe for seg, og det er enkelt tiltak som vi ikke burde sluttet med. Det er vel omtrent bare Norge og Danmark ( og Sverige som aldri har brukt) som har kuttet ut munnbind bruk. Det er helt sykt at man ikke skal kunne bruke munnbind som forebyggende tiltak i Norge. Man velger heller større utbrudd som man deretter slår ned med TISK...Forebygging er alltid bedre enn brannslukking. Alle som kommer i karantene og de som blir syke pluss all den jobben med smittesporingen gir... Så sies det at det nå ikke er verdt ulempene med munnbind...Jeg ser ingen ulemper ved og drive aktivt smittevern fremfor og slå ned smitten gang på gang...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fufu skrev (19 timer siden):

Det er vel heller motsatt.

Sykepleiere og kirurger bruker munnbind for å verne pasienten.

Og på en smittestue bruker de det for å verne seg selv.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

zemer skrev (35 minutter siden):

Og på en smittestue bruker de det for å verne seg selv.

På en smittestue bruker de noe helt annet enn et tøystykke foran kjeften.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ItchyBitchySpider skrev (7 minutter siden):

På en smittestue bruker de noe helt annet enn et tøystykke foran kjeften.

Bruker ikke tøy nei, men de munnbind som en også får kjøpt på alle matbutikker rundt om i landet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

zemer skrev (1 minutt siden):

Bruker ikke tøy nei, men de munnbind som en også får kjøpt på alle matbutikker rundt om i landet.

Men mange av oss klarer ikke å bruke disse munnbindene. Vi bruker dem heller ikke riktig, og vi befinner oss ikke i et sterilt rom. For øvrig, på smittestue bruker man også visir eller beskyttelsesbriller, vernedrakt osv. Bare munnbind stopper ikke virus.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ItchyBitchySpider skrev (1 minutt siden):

Men mange av oss klarer ikke å bruke disse munnbindene. Vi bruker dem heller ikke riktig, og vi befinner oss ikke i et sterilt rom. For øvrig, på smittestue bruker man også visir eller beskyttelsesbriller, vernedrakt osv. Bare munnbind stopper ikke virus.

Det er en ting. Ville bare påpeke at vi i helsevesenet også bruker det for å beskytte oss selv. Ang visir så spørs det jo på hva som feiler pasienten. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ItchyBitchySpider skrev (6 minutter siden):

Men mange av oss klarer ikke å bruke disse munnbindene. Vi bruker dem heller ikke riktig, og vi befinner oss ikke i et sterilt rom. For øvrig, på smittestue bruker man også visir eller beskyttelsesbriller, vernedrakt osv. Bare munnbind stopper ikke virus.

En gassmaske er jo det beste, M90 er den sikreste. En sånn papirlapp over munnen hjelper ikke mye i ett ikke-sterilt miljø og som går ut og in fra lommen flere ganger hver dag, så utrolig teit å tru det hjelper.

Endret av Archer
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Archer skrev (Akkurat nå):

En gassmaske er jo det beste, M90 er den sikreste. En sånn papirlapp over munnen hjelper ikke mye i ett ikke-sterilt miljø og som går ut og in fra lommen flere ganger hver dag, så utrolig teit å tru det hjelper.

Nettopp. Så munnbindbruk bidrar ikke til at man blir HELT kvitt viruset. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

zemer skrev (3 minutter siden):

Det er en ting. Ville bare påpeke at vi i helsevesenet også bruker det for å beskytte oss selv. Ang visir så spørs det jo på hva som feiler pasienten. 

 

Nå snakker jeg om farlige, smittsomme virus. Mine barn måtte teste seg for korona to ganger, og da var det full mundur med hansker, vernedrakt, visir, hårnett, hele pakka. Selv om viruset har lav dødelighet og mange av disse sykepleierne er fullvaksinerte nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ItchyBitchySpider skrev (Akkurat nå):

Nettopp. Så munnbindbruk bidrar ikke til at man blir HELT kvitt viruset. 

Det bidrar. Om vi holder på de mange små tiltakene som bidrar vil det hjelpe på smittespredning. 

Enkelte ting er enkle og ikke til stor ulempe. Munnbind i gitte situasjoner, håndhygiene, hjemme når man er syk, avstand til mennesker man ikke kjenner, ha få/kontroll over antall nærkontakter, testing ved symptomer og mer.

Det er mye bedre å holde fast ved dette for å holde smitten lav. Da unngår man unødvendig sykdom, sykefravær, karantene (selv og andre), potensiell senskader, reduserer risikoen for uheldige mutasjoner, slipper strengere lokale tiltak...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ItchyBitchySpider skrev (8 minutter siden):

Nettopp. Så munnbindbruk bidrar ikke til at man blir HELT kvitt viruset. 

Er litt sånn "mote" å bruke munnbind nå for tia, sykt. Men atter igjen, vi blir aldrig kvitt dette viruset, det forsvinner aldrig, vi må lære oss å leve med det men det skjønner ikke alle🥱💩

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2ro skrev (21 minutter siden):

Det bidrar. Om vi holder på de mange små tiltakene som bidrar vil det hjelpe på smittespredning. 

Enkelte ting er enkle og ikke til stor ulempe. Munnbind i gitte situasjoner, håndhygiene, hjemme når man er syk, avstand til mennesker man ikke kjenner, ha få/kontroll over antall nærkontakter, testing ved symptomer og mer.

Det er mye bedre å holde fast ved dette for å holde smitten lav. Da unngår man unødvendig sykdom, sykefravær, karantene (selv og andre), potensiell senskader, reduserer risikoen for uheldige mutasjoner, slipper strengere lokale tiltak...

Hvor lenge ønsker du å ikke møte venner, bruke munnbind på offentlige steder osv? 1 år? 5 år? 10 år? Hvis du hadde familie i utlandet, hadde du ønsket å si farvel til dem over Skype og aldri treffe dem igjen? 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Archer skrev (22 minutter siden):

Er litt sånn "mote" å bruke munnbind nå for tia, sykt. Men atter igjen, vi blir aldrig kvitt dette viruset, det forsvinner aldrig, vi må lære oss å leve med det men det skjønner ikke alle🥱💩

Mulig du har rett, men historien har vist at virus har blitt borte. Er lov å håpe på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ItchyBitchySpider skrev (3 minutter siden):

Hvor lenge ønsker du å ikke møte venner, bruke munnbind på offentlige steder osv? 1 år? 5 år? 10 år? Hvis du hadde familie i utlandet, hadde du ønsket å si farvel til dem over Skype og aldri treffe dem igjen? 

Du kan møte venner. Det jeg skriver er å holde avstand til de du ikke kjenner. Å bruke munnbind når det er hensiktsmessig er ikke det samme som å måtte bruke det hele tiden. Hvor lenge det kan være lurt vet ingen. Pandemier har historisk brent ut etter tre år i tillegg til vaksine vil hjelpe. Det er ikke nødvendigvis så lenge dette er snakk om. 

Jeg har familie i utlandet, i et ikke-europeisk land så det er selvsagt fryktelig. Pga pandemien er det utrolig ubeleilig. Skal jeg dit må jeg ta vaksine og ta karantene ved innreise begge veier. De reglene kommer ikke til å forandre seg. Vi bruker heller ikke Skype fordi internett er ikke god nok der til å sende video. Vi har ikke sett hverandre på veldig lang tid. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

zemer skrev (4 minutter siden):

Mulig du har rett, men historien har vist at virus har blitt borte. Er lov å håpe på det.

Historien har vist at ETT (!) virus - kopper - har blitt borte.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2ro skrev (1 minutt siden):

Du kan møte venner. Det jeg skriver er å holde avstand til de du ikke kjenner. Å bruke munnbind når det er hensiktsmessig er ikke det samme som å måtte bruke det hele tiden. Hvor lenge det kan være lurt vet ingen. Pandemier har historisk brent ut etter tre år i tillegg til vaksine vil hjelpe. Det er ikke nødvendigvis så lenge dette er snakk om. 

Jeg har familie i utlandet, i et ikke-europeisk land så det er selvsagt fryktelig. Pga pandemien er det utrolig ubeleilig. Skal jeg dit må jeg ta vaksine og ta karantene ved innreise begge veier. De reglene kommer ikke til å forandre seg. Vi bruker heller ikke Skype fordi internett er ikke god nok der til å sende video. Vi har ikke sett hverandre på veldig lang tid. 

Så er du villig til å aldri se familien din igjen? Hva med de som har ektefeller og kjærester i utlandet? Skal de slå opp hele gjengen, også de som har felles barn?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ItchyBitchySpider skrev (Akkurat nå):

Så er du villig til å aldri se familien din igjen? Hva med de som har ektefeller og kjærester i utlandet? Skal de slå opp hele gjengen, også de som har felles barn?

Nei, jeg skal ta vaksine og må ta karantene begge veier. Familien kan gjøre det samme for å komme hit på besøk. 

Har jeg hatt kjæreste eller ektefelle i utlandet har jeg selvsagt flyttet sammen eller gjort det slutt. Det har jeg gjort pandemi eller ei. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir neppe forbudt å gå med munnbind, du får helt sikkert lov til å bruke det resten av livet om du vil. Jeg vil ikke. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...