Gå til innhold

Dagligvare budsjett tråden - bli med å spare penger/holde budsjett.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ser vi av og til bruker litt vel mye penger på dagligvare butikken. Det tenkte jeg at vi skal gjøre noe med for å få 100% kontroll over utgifter til mat osv. 

 Vi er en familie på tre - To voksne og en tenåring.

Ved å bruke sifo sitt referansebudsjett så skal vi bruke  "Mat og drikke" 10 650 kr og "andre dagligvarer" 500 kr.

Så har et bankkort som kun brukes til å handle dagligvarer for. Setter inn 2787,50 kr, avrundet til 2800 pr. uke for å holde budsjett. 

Er det flere som tenker det samme og har lyst til å går erfaringer i tråden her og forteller hvordan det går? 

Sleng dere på! 

 

Anonymkode: 957df...aae

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sifo sitt budsjett er rikelig da, så bruker aldri så mye på mat.

Anonymkode: 95363...db7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, det var mye. Jeg og mannen er to voksne, og vi bruker i snitt 4000 i mnd på mat og husholdning.  Jeg tipper du kan bruke mindre enn 10.000 også om du prøver :) 2800 pr uke er helt utrolig mye, vi ukeshandler annenhver uke og bruker da maks 1500 pr gang.

Men bra dere tar tak, for mat er det lett å bruke mye penger på om man ikke følger med! Det beste er å lage en plan for uka og holde seg til den, lag større volum for å få rester som kan fryses og for å få brukt opp maten, og spis opp alt. 

Anonymkode: d07a3...f20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss kommer vi på 14700 på mat i mnd i følge sifo, det høres riktig ut egentlig. 3 tenåringer og 2 voksne. Er gjerne med her :) Vi er elendig på storhandling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er vi to voksne som bruker ca 6000 i mnd, dette er da alt på matbutikk og vinmonopolet. 
det vi har best nytte av er å prøve å planlegge ukeshandel ned til den minste detalj. Ser jeg at vi kanskje kan gå tom for smør den uka så kjøper jeg ekstra, istedet for å måtte stikke innom butikken kun for smør og komme ut med mer enn hva som var planen. MÅ vi innom etter noe så går vi konsekvent til den tingen og ut igjen. 
Jeg sjekker alle tilbudsaviser for butikkene vi har her, jeg er også bevisst på om det faktisk er noe å spare på tilbudene, noen ganger blir man som forbruker lurt av «3 for 2», siden en annen butikk kan ha alternativer som er rimeligere. 

Anonymkode: 7f5db...15f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

To voksne og tre tenåringer. Blir ca 12000,- i mnd. Går bedre i perioder der jeg planlegger bedre. Men gikk litt tom nå før ferien. Skal ta meg sammen til skolestart

Anonymkode: 61580...075

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

To voksne og to tenåringer. Bruker 2500 i uka. Det er ikke inkludert vinmonopolet, takeaway, restaurant besøk. Det går akkurat, men er egentlig et litt stramt budsjett synes jeg. Skal vi ha noe utover "vanlig" middager, feks ost og kjeks eller tapas så må vi bruke ekstra kr. Tenåringsønnen spiser vel egentlig like mye som to voksne storspiste menn. Han er ekstremt fysisk aktiv. Så suppe og pannekaker er aldri et fullgodt måltid. 

Anonymkode: ac1a1...912

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er singel. Var og handlet for en uke i sta, kom på 500,- :)

Handlet middag, 2 brød, bønner, dopapir, yoghurt, melk, juice, first price farris. 

Prøver virkelig å få matbudsjettet ned til et minimum. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er 2 voksne, 1 tenåringsgutt og 1 i barneskolealder. Ifølge Sifo er 12.500 kroner vårt matbudsjett og det stemmer ganske greit. Tenåringen trener 5 ganger i uka og spiser mye. Mannen drikker mye brus, sukkerfri da men likevel ikke så bra. Jeg kjøper faktisk mye på tilbud men aldri dårlig kvalitet, så hvis vi skal ha skinkepålegg kunne det ikke falt meg inn å handle familieskinke.

Vi holder oss til regelen at halvparten av middagstallerken skal være grønnsaker og jammen er det omtrent blitt luksus. Må ha minst 2 blomkål for 1 middag og det alene er jo blitt 60 kroner. Helt sprøtt. Vi elsker asparges, med ca 4 bunt á 250 g blir det over 100 kroner. Det finnes en såkalt innvandrerbutikk her og den har et spennende utvalg men billig er den ikke, annet enn linser, bønner og krydder.

Så ja, jeg er med på, kanskje jeg får inspirasjon til lavere matutgifter.

Anonymkode: 36afd...0b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har mage-tarm sykdom og kan blant annet ikke spise særlig med brød. Mitt billigste måltid er havregrøt, spiser det daglig. Men likevel bruker jeg 7500 kr på mat hver mnd😏laktosefri melk er dyrere enn vanlig. Jeg kaster lite mat, og planlegger bra. Men jeg kan ikke ta en kneipbrødskive med skinke og ost som andre🧐æsj tenk om bare et par tusen kr kunne gått til fond i stedet🤨

Anonymkode: 4fd37...ead

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har de tre barna mine annenhver uke, og handler da for 700-800 i ukeshandling. Går gjennom skapene først, ser hva jeg har og lager ukesmeny og handler det jeg mangler. Kjøper egg fra gård på brett, grønnsaker/frukt på kiwi (god trumfbonus), og dopapir på Coop obs når de har sekketilbud. Fryser ned rester og spiser dette i singelukene, og handler da minimalt. Tenker med gru tilbake på tiden som gift og vi brukte ca 15000,- pr mnd på mat 

Anonymkode: 512e0...691

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, AnonymBruker said:

Har de tre barna mine annenhver uke, og handler da for 700-800 i ukeshandling. Går gjennom skapene først, ser hva jeg har og lager ukesmeny og handler det jeg mangler. Kjøper egg fra gård på brett, grønnsaker/frukt på kiwi (god trumfbonus), og dopapir på Coop obs når de har sekketilbud. Fryser ned rester og spiser dette i singelukene, og handler da minimalt. Tenker med gru tilbake på tiden som gift og vi brukte ca 15000,- pr mnd på mat 

Anonymkode: 512e0...691

Vi bruker ca. 15000 i måneden på mat og dagligvarer. 2 voksne og 3 barn. Skjønner hva du mener, tror jeg hadde brukt mye mindre om jeg var alene med barna.  Vi kaster ikke mat, baker brød osv men blir jo mer kos når man er 2. skal prøve å kutte ned etter ferien. 

Anonymkode: cad55...8ec

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her er vi en voksen (K54) + 17 årig datter. Voksen sønn spiser her 1-3 ganger pr måned. 
Jeg har som mål å bruke max 4.000,- på husholdningsutgifter pr mnd. Det omfatter alt som kjøpes på matbutikk inkl vaskemiddel, toalettpapir, sjampo, såpe osv. Ikke alkohol og blad/avis. Takeaway og spise på kafé/restaurant er heller ikke med. 

Lager det meste fra bunnen, lite ferdigmat og halvfabrikat.

Noen måneder klarer jeg budsjettet, andre måneder ikke. 

Anonymkode: 7125e...40b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Natta1980 skrev (På 19.7.2021 den 23.25):

Er singel. Var og handlet for en uke i sta, kom på 500,- :)

Handlet middag, 2 brød, bønner, dopapir, yoghurt, melk, juice, first price farris. 

Prøver virkelig å få matbudsjettet ned til et minimum. 

Hva har du handlet til middag for en uke da? Jeg vil også bruke 500kr i uka 😊

Anonymkode: 1ffe3...d78

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva har du handlet til middag for en uke da? Jeg vil også bruke 500kr i uka 😊

Anonymkode: 1ffe3...d78

First price kyllingfilet til 199, 2 kg :) Har ris fra før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Natta1980 skrev (5 minutter siden):

First price kyllingfilet til 199, 2 kg :) Har ris fra før.

Man klarer ikke kun å spise kyllingfilet og ris hver dag i en uke? 
uten saus og grønnsaker ? 

Anonymkode: 3eb8d...5e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Man klarer ikke kun å spise kyllingfilet og ris hver dag i en uke? 
uten saus og grønnsaker ? 

Anonymkode: 3eb8d...5e5

Hehe, jeg gjør det, men jeg spiser også en del middag hos familie :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tips til rimelig middag. first price pytt i panne med stekt sei til. er kjempegodt med kebabsaus. first price karbonader er gode og rimelige, koster nå 25 kr pr kilo, til vanlig 37 kr. hjemmelaget ertestuing til kjøtt metter mye og derfor mindre kjøtt, bare å fryse ned i porsjoner,  frossen fisk til fiskegrateng, bruker ett egg pr 100 gram fisk ,er skikkelig mettende og bedre enn butikk ,jeg fryser ned i posjonsformer, blir ca 10 kr pr porsjon her. coop har løk i kg sekk til samme pris som to enkle. meny har billigsekk med rødløk. kiwi har frosne koteletter til 29kr, bare å følge med.  

håper flere kommer med tips

Anonymkode: 55eae...9a7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okay oppsummering etter uke 1 - (Ts her)

Det har stort sett gått greit men ser at andre i familien har kjøpt dagligvarer på andre kort enn handlekortet. I tillegg brukte jeg handlekortet til å kjøpe andre ting, så det blir litt pluss og minus og litt rot. Men alt i alt så er det 979 kr  igjen av ukes budsjettet. Satser på at neste uke blir bedre med tanke på rot og skal prøve å kun bruke handlekortet til handling. 

Så avrunde 979 til 1000 som går rett på sparing :) 

Har brukt mest mulig fra frysen og kjøpt minst mulig! 

Hilsen TS. 

Anonymkode: 957df...aae

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...