Gå til innhold

Dagligvare budsjett tråden - bli med å spare penger/holde budsjett.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har veldig lyst å ukeshandle men sliter med at ikke alle spiser middag sammen alle dager og da blir gjerne ikke middagen som er planlagt laget - det kan være at en stikker innom familie og spiser, en annen spiser med en kompis osv. Så blir det rot i systemet. Noen som har tips til organisering og planlegging? 

Anonymkode: 957df...aae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

On 7/20/2021 at 9:38 AM, AnonymBruker said:

Jeg har mage-tarm sykdom og kan blant annet ikke spise særlig med brød. Mitt billigste måltid er havregrøt, spiser det daglig. Men likevel bruker jeg 7500 kr på mat hver mnd😏laktosefri melk er dyrere enn vanlig. Jeg kaster lite mat, og planlegger bra. Men jeg kan ikke ta en kneipbrødskive med skinke og ost som andre🧐æsj tenk om bare et par tusen kr kunne gått til fond i stedet🤨

Anonymkode: 4fd37...ead

Jeg selv spiser ikke melk og bare brød et par ganger i ,åneden, men greier å holde forbruket til et minimum. Tror mange som ikke spiser dette bytter det ut med dyre erstattninger. Dette er både dyrt, og kanskje ikke så sunt. Jeg erstatter heller med mat man spiser andre steder i verden. Frokoster de spiser i India og Kina er billig. Jeg spiser mye grønnsaker og frukt og ris og potet. Det samme gjelder jo også vegetarmat. Vegetarmat med mye bønner og linser er billig. Men om man bare bytter ut kjøttet med kjøttestattning blir det dyrt.

Anonymkode: 8a26b...d85

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg selv spiser ikke melk og bare brød et par ganger i ,åneden, men greier å holde forbruket til et minimum. Tror mange som ikke spiser dette bytter det ut med dyre erstattninger. Dette er både dyrt, og kanskje ikke så sunt. Jeg erstatter heller med mat man spiser andre steder i verden. Frokoster de spiser i India og Kina er billig. Jeg spiser mye grønnsaker og frukt og ris og potet. Det samme gjelder jo også vegetarmat. Vegetarmat med mye bønner og linser er billig. Men om man bare bytter ut kjøttet med kjøttestattning blir det dyrt.

Anonymkode: 8a26b...d85

Kan du gi et eksempel på en frokost fra et annet sted i verden? Hørtes spennende ut, selv syns jeg det er så vanskelig å se for seg noe annet enn brød med gulost, eller havregryn/musli etc til frokost 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Obscura said:

Kan du gi et eksempel på en frokost fra et annet sted i verden? Hørtes spennende ut, selv syns jeg det er så vanskelig å se for seg noe annet enn brød med gulost, eller havregryn/musli etc til frokost 😅

Hyggelig du spør. 🙂 Det ligner nok mer på middagsmat i norske øyne. For eksempel tofu+grønnsaksuppe med ris ved siden (Japaninspirert) eller dahl med ris ved siden (India), nudelsuppe med egg og spinat (Kina), ris med egg og tomat (Kina), chilli med maislefse (Mexico), eller bare frukt (Sør-Europa og sikkert mange andre steder). Egg og tomat er en gjenganger. Dette spiser man mange ulike steder, enten bare rå tomater eller i en slags gryte. Mange av disse tingene tar litt tid da, så når jeg har dårlig blir det som regel frukt eller en kaffe med havremelk (dette er vanlig frokost i Italia).

Jeg tror mange nordmenn synes dette er rare frokoster. Og om man ikke vil spise noe av det, er jo det greit. Men å spise glutenfritt og laktosefritt trenger ikke være dyrt. Men å spise glutenfritt brød hver dag er jo rådyrt. Har en venninne som gjør dette og det koster flesk. Pluss at hun drikker glutenfri alkoholfritt øl til hver middag, litt samme sak der. 

Anonymkode: 8a26b...d85

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Natta1980 skrev (På 22.7.2021 den 20.11):

First price kyllingfilet til 199, 2 kg :) Har ris fra før.

Såpass ja. Ikke verst å hive innpå 200 kg kylling i løpet av en uke for 500 kr 😜

Anonymkode: 29fc8...82b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

En person i husholdningen. Jeg pleier å storhandle en gang pr uke. Da vedlikeholder jeg fryserinnholdet ved at jeg kjøper enten kylling, svinekoteletter, laks eller annet kjøtt i familiepakning og fryser ned i porsjoner. Så kjøper jeg to ferske middager til bruk kommende uke. I tillegg grønnsaker og tørrvarer. Smør, melk, tomatpurre, hermetikk, kokosmelk, osv. har jeg et grunnlager av som jeg fyller på en gang i uken. Dvs at jeg egentlig har som mål å ha to pakker smør, minst to kartonger melk osv. til enhver tid for å unngå å måtte handle i løpet av uken.

Jeg fyller på med brød, tomat og agurk en gang i løpet av uken.

Storhandling begynte jeg med da vi var nedstengt under korona. Jeg bruker ryggsekk og jeg vet nøyaktig hvor mye som går i den slik at jeg er sikker på at det bare er den jeg fyller. 

Jeg driver ikke tilbudsjakt da jeg ikke har mulighet til å farte rundt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Såpass ja. Ikke verst å hive innpå 200 kg kylling i løpet av en uke for 500 kr 😜

Anonymkode: 29fc8...82b

 2 kg til 199 ,- :)

Har som regel ketchup, sennep og rømmedressing, løk og gulrøtter liggende. Hvis ikke er det billig first price å få kjøpt 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TheCatLady

Jeg kan godt være med. I følge Sifos referansebudsjett så skal jeg bruke 3100 på mat, andre dagligvarer 310 og husholdningsartikler 400. Så nesten 4000 da. Det virker litt mye, men samtidig så tipper jeg at jeg har brukt såpass nå. 

Sliter litt med å planlegge og har kastet litt mat. Mitt problem er at jeg ikke alltid har lyst på det jeg har handlet inn og derfor kanskje går og kjøper noe annet. Så blir det jeg har handlet kanskje liggende. Det er ikke bra selvfølgelig, men må nok endre på vanene mine. Sliter til tider med at jeg ikke har lyst på mat heller. 

Har også en katt og han skal også være med i budsjettet, men det tror jeg skal gå bra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God mandag alle sammen! Dette er en viktig tråd fordi privatøkonomi er viktig. Jeg har tenkt å bli skikkelig god på privatøkonomi og derfor har jeg bestilt to bøker på biblioteket '(for da sparer jeg penger i stedet for å kjøpe he he)  - "snaponomi" og "pengeplanen" To bøker av Helene Drange fra Luksusfellen. På insta finner man også snaponomi. Av og til er det noen gode tips der som er verdt å få med seg. 

Jeg tenker at et bra tips er å kjøre "veggis" middag en gang i uken, da spares det penger og miljø. 

Hva er ditt beste sparetips for denne uken? 

 

 

Anonymkode: 957df...aae

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt med på at det er lurt å ukeshandle, planlegge så man ikke kaster mat og fyller opp fryser/lager - men samtidig: hvorfor er det så innmari viktig å bruke minst mulig på MAT? 

Mat er viktig, det å spise godt og sundt er viktig, det å spise kvalitetsmat er viktig. Så jeg forstår rett og slett ikke dette fokuset på at det er akkurat maten man skal spare mest mulig på. Selv både ukeshandler og planlegger jeg, men jeg handler også en god del på rekoring når det er akutelt. Og det er jo ikke billig - men jeg vil heller ha kvalitets kjøtt og grønnsaker, enn det billigste på Kiwi som jeg ikke vet hvor kommer fra el. 

Det aller største sparetipset i så måte er å kutte ut brus, chips, godterier - for det er både tomme kalorier og dermed dyre kalorier. Men at jeg kjøper gode tomater som koster litt mer enn de smakløse - det har jeg ikke tenkt å slutte med. Selv om vi nok spiser for mer enn det SIFO mener vi skal klare oss med.

Men personlig kutter jeg heller ut andre ting, som feks både take away og restaurant besøk, før jeg går på akkord med kvaliteten på maten. 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

God mandag alle sammen! Dette er en viktig tråd fordi privatøkonomi er viktig. Jeg har tenkt å bli skikkelig god på privatøkonomi og derfor har jeg bestilt to bøker på biblioteket '(for da sparer jeg penger i stedet for å kjøpe he he)  - "snaponomi" og "pengeplanen" To bøker av Helene Drange fra Luksusfellen. På insta finner man også snaponomi. Av og til er det noen gode tips der som er verdt å få med seg. 

Jeg tenker at et bra tips er å kjøre "veggis" middag en gang i uken, da spares det penger og miljø. 

Hva er ditt beste sparetips for denne uken? 

 

 

Anonymkode: 957df...aae

Jeg betalte inn hele kredittkort saldoen på 10.987,10 kr 🙌🙌🙌

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TheCatLady
regine skrev (38 minutter siden):

Jeg er helt med på at det er lurt å ukeshandle, planlegge så man ikke kaster mat og fyller opp fryser/lager - men samtidig: hvorfor er det så innmari viktig å bruke minst mulig på MAT? 

Mat er viktig, det å spise godt og sundt er viktig, det å spise kvalitetsmat er viktig. Så jeg forstår rett og slett ikke dette fokuset på at det er akkurat maten man skal spare mest mulig på. Selv både ukeshandler og planlegger jeg, men jeg handler også en god del på rekoring når det er akutelt. Og det er jo ikke billig - men jeg vil heller ha kvalitets kjøtt og grønnsaker, enn det billigste på Kiwi som jeg ikke vet hvor kommer fra el. 

Det aller største sparetipset i så måte er å kutte ut brus, chips, godterier - for det er både tomme kalorier og dermed dyre kalorier. Men at jeg kjøper gode tomater som koster litt mer enn de smakløse - det har jeg ikke tenkt å slutte med. Selv om vi nok spiser for mer enn det SIFO mener vi skal klare oss med.

Men personlig kutter jeg heller ut andre ting, som feks både take away og restaurant besøk, før jeg går på akkord med kvaliteten på maten. 

 

Jeg er enig i at målet ikke skal være at maten skal koste minst mulig. For min del er det mer viktig å holde meg innenfor budsjettet jeg har, men jeg bruker heller litt mer på mat enn å kutte for å spise kjip mat. 

Det fungerer sikkert fint for noen siden ikke alle er spesielt opptatt av mat, men mer opptatt av å bli mett. Sånn er ikke jeg, men ønsker å se hvor mye jeg bruker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest DEN NAKNE GARTNER
MammaMums skrev (2 timer siden):

Jeg betalte inn hele kredittkort saldoen på 10.987,10 kr 🙌🙌🙌

Grattis ! ! ! ! Vell done ! ! ! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

regine skrev (3 timer siden):

Jeg er helt med på at det er lurt å ukeshandle, planlegge så man ikke kaster mat og fyller opp fryser/lager - men samtidig: hvorfor er det så innmari viktig å bruke minst mulig på MAT? 

Mat er viktig, det å spise godt og sundt er viktig, det å spise kvalitetsmat er viktig. Så jeg forstår rett og slett ikke dette fokuset på at det er akkurat maten man skal spare mest mulig på. Selv både ukeshandler og planlegger jeg, men jeg handler også en god del på rekoring når det er akutelt. Og det er jo ikke billig - men jeg vil heller ha kvalitets kjøtt og grønnsaker, enn det billigste på Kiwi som jeg ikke vet hvor kommer fra el. 

Det aller største sparetipset i så måte er å kutte ut brus, chips, godterier - for det er både tomme kalorier og dermed dyre kalorier. Men at jeg kjøper gode tomater som koster litt mer enn de smakløse - det har jeg ikke tenkt å slutte med. Selv om vi nok spiser for mer enn det SIFO mener vi skal klare oss med.

Men personlig kutter jeg heller ut andre ting, som feks både take away og restaurant besøk, før jeg går på akkord med kvaliteten på maten. 

 

Det er vel to sider av samme sak. At man skal bruke minst mulig penger på mat betyr ikke "kjip mat". Det betyr at man betaler minst mulig for det produktet man har lyst på, eller finner tilsvarende produkt, billigere men av samme kvalitet . Jeg syns kvalitet er viktig, men jeg vil handle smart likevel. Og så er det et poeng at man handler inn det man trenger og ikke kjøper for mye mat som man senere kaster. Og ja, jeg sparer det jeg kan på andre ting også. Og ikke minst, holde budsjett slik at man ikke bruker mer enn planlagt. 

Tipper denne tråden kommer til å utvikle seg til å gjelder alt innen privatøkonomi :) 

Anonymkode: 957df...aae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DEN NAKNE GARTNER skrev (56 minutter siden):

Grattis ! ! ! ! Vell done ! ! ! 

Takk takk🥰 Var en digg måte å starte uka på ja 🎉🎉🎉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

regine skrev (4 timer siden):

Jeg er helt med på at det er lurt å ukeshandle, planlegge så man ikke kaster mat og fyller opp fryser/lager - men samtidig: hvorfor er det så innmari viktig å bruke minst mulig på MAT? 

Mat er viktig, det å spise godt og sundt er viktig, det å spise kvalitetsmat er viktig. Så jeg forstår rett og slett ikke dette fokuset på at det er akkurat maten man skal spare mest mulig på. Selv både ukeshandler og planlegger jeg, men jeg handler også en god del på rekoring når det er akutelt. Og det er jo ikke billig - men jeg vil heller ha kvalitets kjøtt og grønnsaker, enn det billigste på Kiwi som jeg ikke vet hvor kommer fra el. 

Det aller største sparetipset i så måte er å kutte ut brus, chips, godterier - for det er både tomme kalorier og dermed dyre kalorier. Men at jeg kjøper gode tomater som koster litt mer enn de smakløse - det har jeg ikke tenkt å slutte med. Selv om vi nok spiser for mer enn det SIFO mener vi skal klare oss med.

Men personlig kutter jeg heller ut andre ting, som feks både take away og restaurant besøk, før jeg går på akkord med kvaliteten på maten. 

 

Jeg er enig i deg på mange punkter, men det er ikke å komme unna at mange bruker mye penger på dårlig planlegging og kaster mye mat. Det er ofte det punktet på budsjettet mange kan spare inn mest penger på bare ved bevisstgjøring. 

Mange bruker nok også mye penger på snacks og kanskje mindre sunne ferdigløsninger. Matbudsjettet er et punkt man kan spare mye penger på om man er bevist. Handler jeg uplanlagt hver dag så blir det ofte med småting som jeg ikke hadde handlet om jeg gikk en gang i uka etter en matplan. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hentet disse bøkene på biblioteket i går: 

th?id=OIP.roOllGEhAdSL4EPqdUd-zgHaEO%26p

9788241952166-N0LcIWQ9BVJysCfozXQDWQ.jpe

Har så vidt begynt å lese "pengeplanen" og skal senere titte innom "snaponomi" som er en bok som passer for litt yngre mennesker - sikkert noen gode tips der også. 

Noen som har tips til andre bøker som kan være greie å lese for oss som skal bli økonomisk smarte? 

Ellers går det lite i dagligvare handling og spiser middager som jeg finner i frysen. Hvordan går det med dere? 

Anonymkode: 957df...aae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...