Gå til innhold

Kvinnelandslaget må spille i truser - menn kan spille i shorts - er det greit?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Smeltemann skrev (1 minutt siden):

Litt sent nå i denne omgang.

Aldri for sent. 

• Liker 13
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Smeltemann skrev (14 minutter siden):

Skal man utøve en idrett så må en forholde seg til retningslinjene.  Ta det eller la være. 

Og det gjør de jo. Men heldigvis er det vel ingen tvang mtp intimbarbering? 😉 spørs om det blir like sexy å se på når fu-fjonene sniker seg ut 😆 

har heldigvis troa på at jentene vil bli hørt, og at regelverket endres på sikt ❤️ 

• Liker 8
Skrevet

Jeg er veldig spent på om en samtidig er parat til å akseptere eventuell dårligere økonomisk uttelling. Jeg regner med grunnen til reglene er at det er en god måte å trekke seere (og dermed sponsorpenger), så en må kanskje regne med mindre pris- og sponsorpenger om en fjerner det aspektet. 

Gjest Smeltemann
Skrevet
Berentsens skrev (16 minutter siden):

Aldri for sent. 

Hvordan vil du i praksis Endre det nå?

Gjest Smeltemann
Skrevet
Snurrepurre skrev (7 minutter siden):

Og det gjør de jo. Men heldigvis er det vel ingen tvang mtp intimbarbering? 😉 spørs om det blir like sexy å se på når fu-fjonene sniker seg ut 😆 

har heldigvis troa på at jentene vil bli hørt, og at regelverket endres på sikt ❤️ 

Regner med de blir satt på benken om så skjer.

Regelverket bli endret det vil jeg tro,men inntil det må en forholde seg til gjeldende.

Skrevet
Smeltemann skrev (7 minutter siden):

Regner med de blir satt på benken om så skjer.

Regelverket bli endret det vil jeg tro,men inntil det må en forholde seg til gjeldende.

At de blir satt på benken om de ikke barberer underlivet? 

• Liker 6
Skrevet

Ser Norge i utgangspunktet var forberedt til å ta straffen på 50 euro pr spiller, helt til det ble snakk om tilleggsstraff og renters rente, her syntes jeg hele Norges idrettsforbund burde stilt seg bak og vært garantist og støttet særforbundet, og så i etterkant tatt straffen i rettssystemet til det internasjonale håndballforbundet, vis ikke straffen da ble frafalt sammen med påbudet om truse, ville jeg likt å høre argumentasjonen. 

• Liker 11
Gjest Smeltemann
Skrevet
Snurrepurre skrev (Akkurat nå):

At de blir satt på benken om de ikke barberer underlivet? 

Står i reglene det.

Gjest June1996
Skrevet (endret)
19 minutter siden, herzeleid said:

Jeg er veldig spent på om en samtidig er parat til å akseptere eventuell dårligere økonomisk uttelling. Jeg regner med grunnen til reglene er at det er en god måte å trekke seere (og dermed sponsorpenger), så en må kanskje regne med mindre pris- og sponsorpenger om en fjerner det aspektet. 

Kvinnene som driver med strandhåndball gjør det neppe av økonomiske grunner. Kan ikke se for meg at det å spille EM i strandhåndball er spesielt  økonomisk lukrativt. Står også at de var villig til å betale 50 euro per person per kamp i bot for å ikke spille i truser. Så de er i hvert fall til å tape noe for retten til å slippe å spille i truser. 

Endret av June1996
Skrevet

Jeg tenker at det er flere som er krenket på vegne av utøverne, enn utøvere som er krenket over å gå med strandklær i en strandsport. 

Det står vel heller ingen steder i reglene at bikinitrusene må være så små at de nesten ser ut som stringtruser, men de spiller så små truser at halve rumpa henger på utsiden. Det er derimot flere utøvere i både strandvolleyball og strandhåndball som har bikinitruser som dekker hele rumpa og vel så det.

Det er bare å se på sport hvor kvinner går i shorts, f.eks. håndball og fotball. Det står ingen ting i reglene om at shortsene må være så trange at man skal kunne se konturene av det som befinner seg under. Allikevel velger et klart flertall å kle seg i så trange shortser at det er helt åpenbart hvorfor de gjør det.

Alle vet at sex selger - inkludert utøverne, media som mener dette er ugreit og allikevel bruker de mest utleverende illustrasjonsbildene, sponsorene, publikum, vi her inne osv.

Skrevet
jomann skrev (47 minutter siden):

Jeg tenker at det er flere som er krenket på vegne av utøverne, enn utøvere som er krenket over å gå med strandklær i en strandsport. 

Det står vel heller ingen steder i reglene at bikinitrusene må være så små at de nesten ser ut som stringtruser, men de spiller så små truser at halve rumpa henger på utsiden. Det er derimot flere utøvere i både strandvolleyball og strandhåndball som har bikinitruser som dekker hele rumpa og vel så det.

Det er bare å se på sport hvor kvinner går i shorts, f.eks. håndball og fotball. Det står ingen ting i reglene om at shortsene må være så trange at man skal kunne se konturene av det som befinner seg under. Allikevel velger et klart flertall å kle seg i så trange shortser at det er helt åpenbart hvorfor de gjør det.

Alle vet at sex selger - inkludert utøverne, media som mener dette er ugreit og allikevel bruker de mest utleverende illustrasjonsbildene, sponsorene, publikum, vi her inne osv.

Det vil jeg tro, for det er jo bare helt usakelig og provoserende. Også er det ikke fryktelig mange som driver med disse sportene heller. 😄

Glemmer ikke det lagbildet her forresten, for det ser så rart ut.

https://www.aftenposten.no/sport/i/50oKGK/idrettsprofessor-kvinner-gruer-seg-til-sesongen-fordi-de-maa-ha-saa-l

Mulig du har rett med shortsene i fotball og håndball, men kan ikke si jeg har lagt merke til det. Er vel heller ikke utøverne selv som bestemmer hvordan drakta dems skal se ut. 

• Liker 3
Skrevet
Smeltemann skrev (2 timer siden):

Står i reglene det.

Kilder? 

• Liker 3
Gjest 10.54
Skrevet (endret)
6 hours ago, Nimbus2000 said:

Alle som ønsker det kan melde seg inn i idrettsorganisasjoner og delta idrettsdemokratiet. Blir for dumt å sutre over at "gubbene" styrer strandhåndball-organisasjonen* om man ikke engang har giddet å betale medlemskontigent eller engasjere seg i organisasjonen. 

Åja, så du mener at man ikke kan ha meninger om noe dersom man ikke er tilknyttet en organisasjon som omhandler det aktuelle temaet? Det er rimelig spesielt.

Endret av 10.54
Skrevet
June1996 skrev (3 timer siden):

Kvinnene som driver med strandhåndball gjør det neppe av økonomiske grunner. Kan ikke se for meg at det å spille EM i strandhåndball er spesielt  økonomisk lukrativt. Står også at de var villig til å betale 50 euro per person per kamp i bot for å ikke spille i truser. Så de er i hvert fall til å tape noe for retten til å slippe å spille i truser. 

Det er ikke snakk om kvinnene men seertall og sponsor avtaler. 

Færre kåte gubber som glor mindre sponsor penger til sporten dessverre. 

Skrevet
jomann skrev (2 timer siden):

Er du krenket også da, siden du mener noe om saken? :P

Hadde det bare vært krav om at draktene måtte være strandklær, hadde ikke dette vært noe problem. Da hadde det vært rom for mer dekkende truser og shortser, siden strandklær og bikinier varierer stort i størrelse og modell.

Nasjonalt har vi andre regler, da får de bruke mer dekkende klær. Det er ingen regler om at de må bruke truser og små topper i NM, og da ser det jo ut til at damene velger shorts foran truse, og singlet foran sports-BH. Her fra NM i 2019:

20190615-nm-beach-k-05-foto-svein-andre-

Skjønner ikke hvorfor dette er så vanskelig å få i gjennom i internasjonale kamper også. Det er fremdeles strandklær og hindrer ikke spillet på noen måte. Altså er det tydeligvis en prinsippsak for IHF, som pakker det inn i tullete unnskyldninger:

Sitat

Han forklarer at Norges Håndballforbund har jobbet for å få til en regelendring. Det fikk de også gehør for i EHF. Det er imidlertid det Internasjonale Håndballforbundet (IHF) som vedtar alle regler i håndball og beachhåndball og de satte foten ned for endringen.

- De argumenterer med at det jobbes for å få denne grenen inn i OL-systemet, og at de derfor ikke vil innføre endringer ved utstyrsreglementet akkurat nå, sier Jørstad til Aftenposten.

https://www.nettavisen.no/sport/bilder-av-de-norske-landslagene-i-beachhandball-skaper-reaksjoner/s/12-95-3423810670

• Liker 8
Skrevet
FryNor skrev (På 14.7.2021 den 1.27):

Er det ikke veldig u-politisk korrekt med kvinnelag og mannelag i disse dager?. 

Du mener politisk ukorrekt😀

Gjest Torstein
Skrevet
On 7/14/2021 at 12:41 AM, DEN NAKNE GARTNER said:

NLar94GjvYK7sGLdjCBNxgruOY-56Vh5TWD5_GPj7720257386_1817fb3839_b.jpg

Her er bilde av kvinnelandslaget og herrelandslaget i beach volley. Kvinnene er presset til å spille i truser på grunn av regelverk og trusler om bøter.  

«Kvinner skal bruke bikini. Toppen skal være en tettsittende sports-BH med dype utskjæringer ved armene. Trusene må ikke være mer enn ti centimeter på sidene».

Herrelandslaget får spille i shorts. Hva syns dere om forskjellsbehandlingen ? 

Man kan vel i samme omgang spørre hvorfor man trenger sandvolleyball i det hele tatt, man har jo vanlig volleyball. Skal man ha sandbasketball, sandfotball osv hvor alt er likt, bare med sand? What's the point? 

Skrevet
Smeltemann skrev (8 timer siden):

Hvordan vil du i praksis Endre det nå?

Jeg personlig kan ikke endre det, men det er ikke uvanlig at retningslinjer endres i idretter. Og kan retningslinjer endres i andre idretter, så kan det også endres i denne idretten. 

• Liker 4
Gjest Made4u
Skrevet

Selvfølgelig er det greit, bare ok synes jeg, at idretter som ellers ikke hadde hatt annet enn spesielt interesserte tilskuere (altså få), med mer lettkledde utøvere så økes også interessen noe. Fint at idretter tar grep for å promotere seg selv, noe flere kvinnelige utøvere også har gjort på eget initiativ med å gå enda lenger og ved å vise seg enda lettere avkledd i diverse magasiner.

Markedsføring kalles slik og det genererer inntekter, ikke all kvinneidrett ville vært liv laget uten spenstig markedsføring da generelt mangler kvinner det ekstreme vinnerinnstinktet bare menn har, kvinneidretten selger seg derfor ikke like godt selv uten at den krydres litt.

Skrevet

IHF kan merkelig nok tillatte litt mer bekledning for begge kjønn ved kaldt vær. 

Cold temperature
During severe weather conditions, players will be allowed to use uniforms composed of tight shirt, long tight pants (down to the ankle and not to the knees). These must be consistent in style and colour following the same marketing rules as for the players’ shorts and briefs, regardless of size and position. The CM will be ultimately responsible to allow players to wear such a special uniform whenever will be required, after having consulted with the official medical staff.
The cold weather uniform shall be composed of a tight shirt with long or short sleeve and/or long tight pants. This uniform must be tight to the body and consistent in style, length and colour for all athletes within the same team.
For the cold weather tank tops / tops, sponsor logos are allowed on the cold weather gear for both men and women. For cold weather pants, sponsor logos are allowed both for men (wearing their shorts on top) and women (not wearing their briefs on top), according to the general ruling, as stated above.

https://www.ihf.info/sites/default/files/2019-05/0_09 - Rules of the Game (Beach Handball)_GB.pdf

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...