Gå til innhold

Kvinnelandslaget må spille i truser - menn kan spille i shorts - er det greit?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Helt sprøtt 😳

Jeg var ikke klar over dette. Jeg har ofte tenkt at det må være sykt ubehagelig med alt sanden visse plasser..men at de spilte med denne bekledningen fordi det er mest komfortabelt mtp svette osv..så feil kan man ta! Håper de streiker!
Hadde aldri funnet meg i å spille nesten naken da jeg spilte fotball. 

• Liker 26
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvilket gubbevelde var det som laget disse sexistiske reglene?

• Liker 21
Skrevet
Realverdien skrev (1 time siden):

Under tvang? Man er da frivillig på landslaget.

Må si at jeg noen ganger ser på strandvolleyball. Uten sexyfaktoren hadde ikke sporten hatt publikum, hverken herre eller dame varianten.

Synes det er helt greit at det er uniformskrav i idretter der man skal vurdere 

At mennene må ha short skyldes jo at hele kuk stellet henger og slenger foran og bak alle veier på dem. Damene har jo ikke dette, og man får bedre inntrykk av innsatsen på bommen.

Videre tipper jeg de samme damene som raser mot idrettsantrekkene til disse som søker å vise seg frem gjennom sporten, ville klikket i vinkel om en mann postet noe om "hvorfor er badedraktene helt oppi rumpesprekken i år?" Burde de ikke dekke seg mere til? (Noe jeg faktisk har lurt litt på de siste par årene).

Poenget er jo at de ikke ønsker å gå i truser når du holder på med sport. Det må da være mulig å forstå at de vil ha publikum for idretten og ikke for kroppene sine, når det er idretten de er med for? Og det du sier om badetøy på slutten får deg til å høres uopplyst og egentlig ganske dum ut. Man skal da få gå i hva man vil? Hvis du vil at kvinner skal dekke seg til på stranden, får du la være å se eller bli hjemme. 

• Liker 29
Skrevet
Vera skrev (8 minutter siden):

Helt sprøtt 😳

Jeg var ikke klar over dette. Jeg har ofte tenkt at det må være sykt ubehagelig med alt sanden visse plasser..men at de spilte med denne bekledningen fordi det er mest komfortabelt mtp svette osv..så feil kan man ta! Håper de streiker!
Hadde aldri funnet meg i å spille nesten naken da jeg spilte fotball. 

Ja.. kan du tenke deg? Jentene tvunget i bikini på fotballbanen om de skal spille i eliten, mens guttene har shorts/tshirt?

Hvor gamle er jentene når de må begynne å kle seg i bikini for å spille sandvolleyball? 12? 13? 16? Og ikke minst - hvorfor?! 

Til de som sier de vil skru av om de bytter til shorts; helt greit. Er rimelig sikker på at jentene ikke spiller for at du skal sitte med en halvtjukk en mens du drikker øl og nyter synet av de halvnakne kroppene deres. 

• Liker 46
Skrevet
3 minutter siden, parmanoia said:

Hvilket gubbevelde var det som laget disse sexistiske reglene?

Jeg mener å huske det var gubbene i den internasjonale olympiske komité som i sin tid lagde disse reglene for at kvinner i det hele tatt skulle få konkurrere i strandvolleyball. Begrunnelsen var at det skulle være "mer attraktivt" for publikum, noe som uttrykker et syn på kvinner som primært sexobjekter.

Kvinner blir stadig påtvunget klesregler fra menn som tar utgangspunkt i et slikt syn: De strippes for å være sexy for menn, eller de tildekkes for ikke å være sexy for andre menn enn de hun tilhører. Hva som er mest praktisk for kvinnene og hvordan de selv ønsker å kle seg, blir tilsidesatt.

• Liker 35
Skrevet
Ichiko skrev (12 minutter siden):

Jeg mener å huske det var gubbene i den internasjonale olympiske komité som i sin tid lagde disse reglene for at kvinner i det hele tatt skulle få konkurrere i strandvolleyball. Begrunnelsen var at det skulle være "mer attraktivt" for publikum, noe som uttrykker et syn på kvinner som primært sexobjekter.

Kvinner blir stadig påtvunget klesregler fra menn som tar utgangspunkt i et slikt syn: De strippes for å være sexy for menn, eller de tildekkes for ikke å være sexy for andre menn enn de hun tilhører. Hva som er mest praktisk for kvinnene og hvordan de selv ønsker å kle seg, blir tilsidesatt.

Fy faen. Jeg blir kvalm.
Absolutt alle kulturer har sine metoder for å kontrollere kvinner og påkledning. Her hjemme intet unntak. 

• Liker 22
Skrevet
4 minutter siden, parmanoia said:

Fy faen. Jeg blir kvalm.
Absolutt alle kulturer har sine metoder for å kontrollere kvinner og påkledning. Her hjemme intet unntak. 

Det skal være sikkert og visst. Det hender jeg fleiper med mannlige fotballfans at hvis de vil ha mer publikum på kamper slik at laget tjener mer penger, så må de få tilbake 70-tallets fotballshorts - noen skikkelige hotpants! - i stedet for at spillerne skal vasse rundt i disse vide knebuksene: "Kle av mannfolka, så kommer damene strømmende til!" Pussig nok synes menn at det er et elendig forslag, men lettkledde damer har de null problemer med.

• Liker 35
Skrevet
Ichiko skrev (1 minutt siden):

Det skal være sikkert og visst. Det hender jeg fleiper med mannlige fotballfans at hvis de vil ha mer publikum på kamper slik at laget tjener mer penger, så må de få tilbake 70-tallets fotballshorts - noen skikkelige hotpants! - i stedet for at spillerne skal vasse rundt i disse vide knebuksene: "Kle av mannfolka, så kommer damene strømmende til!" Pussig nok synes menn at det er et elendig forslag, men lettkledde damer har de null problemer med.

EAA355B2-08BC-4948-AAB3-874C18972966.jpeg

• Liker 12
Skrevet
Just now, Kågebruker said:

EAA355B2-08BC-4948-AAB3-874C18972966.jpeg

Noe sånt ja! Hvis damene må drive idrett i truser, så skal jaggu herrene gjøre det også.

Eller kanskje alle skal få kle seg praktisk og nøkternt, uavhengig av kjønn.

• Liker 22
Skrevet (endret)

Bare til info; saken handler ikke om strandvolleyball, men om strandhåndball.. Men har hørt samme sak fra strandvolleyballjentene.

Og synes selvsagt at det er helt hårreisende at kvinner skal tvinges til å spille i minimale antrekk, hvor man omtrent risikerer å vise ganske intime sider av seg selv dersom man slenger seg litt feil, mens mennene kan ha gigantiske shortser. Det kan mao. ikke ha noe å gjøre med prestasjonen i sporten, da ville antrekkene i så fall vært like (ref. svømming).

Endret av aglaea
  • Liker 23
Skrevet

Er det ikke bare gubber som sitter i styret i disse idrettsorganisasjonene?  De samme folka som ikke mener kvinner kan hoppe på ski eller at kvinnefotball av en eller annen grunn er av lavere underholdningsverdi en herrefotball? Hadde jeg vært kvinnelig volleyball spiller,så hadde jeg organisert det slik at alle lagene stile i shorts, hvis konkurransen da ble avlyst,so be it. Det hadde jo vært den beste måte å røyke ut disse gubbene på.

• Liker 15
Skrevet
4 minutter siden, aglaea said:

Bare til info; saken handler ikke om strandvolleyball, men om strandhåndball.. Men har hørt samme sak fra strandvolleyballjentene.

OK, jeg forvekslet i farten.

1 minutt siden, K.B. said:

Er det ikke bare gubber som sitter i styret i disse idrettsorganisasjonene?  De samme folka som ikke mener kvinner kan hoppe på ski eller at kvinnefotball av en eller annen grunn er av lavere underholdningsverdi en herrefotball? Hadde jeg vært kvinnelig volleyball spiller,så hadde jeg organisert det slik at alle lagene stile i shorts, hvis konkurransen da ble avlyst,so be it. Det hadde jo vært den beste måte å røyke ut disse gubbene på.

Du har helt rett, president Hassan Moustafa er 76 år gammel og av de øvrige 17 medlemmene i IHFs råd er kun to kvinner, de aller fleste andre er aldrende menn:

https://www.ihf.info/about/council/all

Gubbene tenker igjen og igjen at lettkledde kvinner skal dra publikum til slike nyere konkurranseidretter som strandhåndball og strandvolleyball, men selve sporten mister jo utøvere pga. disse draktene.

Det er bra å se at det norske Håndballforbundet har krevd slutt på det de kaller "sexistisk bekledning".

• Liker 13
Skrevet
Katten.2.0 skrev (1 time siden):

Husker at dette var en problemstilling for rundt 15 år siden. Helt latterlig at kvinner fortsatt blir tvunget til å kle av seg.

Prøv å stopp dem.

Skrevet
aglaea skrev (48 minutter siden):

Ok. Da tar jeg tilbake alt jeg har sagt.

Det er jo en helt annen sport. Få litt klær på disse damene. Ingen ser vel på strandhåndballl uansett.

• Liker 1
Skrevet (endret)
Realverdien skrev (2 timer siden):

Ok. Da tar jeg tilbake alt jeg har sagt.

Det er jo en helt annen sport. Få litt klær på disse damene. Ingen ser vel på strandhåndballl uansett.

På tide å få på alle jentene (som ønsker det) klær. 

Endret av Snurrepurre
  • Liker 13
Skrevet
Snurrepurre skrev (3 minutter siden):

På tide å få på alle jentene (som ønsker det) klær. 

Nei. Ikke i strandvolleyball. Av årsakene nevnt over.

• Liker 1
Skrevet

Syns det usmakelig. Tenker mange ville nok valgt en annen bekledning enn det der. Bare et eksempel på hvem idretten retter seg mot. De som er ledere i de ulike idrettslagene burde ta mer ansvar for sine spillere.

• Liker 8
Skrevet

Dette er vel som debatten om jentene som ikke ville ha hvite shorts, da de ble gjennomsiktige, noe som var ubehagelig i forbindelse med menstruasjon https://www.nrk.no/sorlandet/full-retrett_-__ingen-skal-lope-rundt-i-gjennomsiktige-shorts-1.14906346 Det måtte bli en mediesak før gribbene tok til vettet. 

Kvinner og menn bør få lov til å benytte drakter som gjør at de kan utføre sin sport, uten å måtte sjekke at de ikke blotter seg i enhver situasjon. Det er ingen grunn til at kvinnelige strandhåndballspillere må bruke truser, mens menn kan benytte lange shorts. 

• Liker 22
Skrevet
Realverdien skrev (1 minutt siden):

Nei. Ikke i strandvolleyball. Av årsakene nevnt over.

Årsakene? Det er de tynneste årsakene jeg har hørt - utelukkende for at småkåte mannfolk skal få se på lettkledde damer hoppe og sprette rundt i stranda.. for egen forlystelse - at dette er jenter som driver med idrett og som ikke trives med bekledningen er ikke å ta hensyn til så lenge det behager øyet? 

btw; Du vet at damer jevnt over ikke nødvendigvis spiller i truse og bikinitopp på stranda? Som oftest shorts og tshirt. Og 50% av alle damer som er på stranda har badedrakt på. :P Man får mer sand inn i underlivet når man har på en liten bikinitruse, og faren er stor for at kjønnslepper (og pupper) kan skli på utsiden om man beveger seg for mye. For å ikke legge til at trusa går inn i rumpa. Ikke særlig digg. Men igjen - det er jo ikke relevant så lenge du liker det du ser? 

• Liker 27

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...