AnonymBruker Skrevet 13. juli 2021 #41 Skrevet 13. juli 2021 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Åh fy faen og jeg er glad jeg er barnløs. Dette her er sånn andre opplever barna dine også. Forskjellen er jo nå at det er dere som må ta kampene. Kan faen ikke fatte hvorfor noen ønsker seg barn. Jeg har jobbet mange år i bhg og var virkelig glad i flere av barna, men veldig glad jeg kunne gå hjem til stille og rent hus. Anonymkode: e6718...2f4 Hehe ja 5år med jobb i bhg gjorde meg nesten steril. Så glad jeg ikke valgte å få barn, kjøpte meg en hund i stedet. Som gir meg masse kos og trygghet. Anonymkode: dabe3...d7e 5
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2021 #42 Skrevet 13. juli 2021 Hvorfor få barn da? Anonymkode: 9bfd8...3aa
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2021 #43 Skrevet 13. juli 2021 Jeg tenker det største problemet er at veldig mange rett og slett ikke er vant til å være sammen med ungene mer enn enn en helg, så de har ingen erfaring med å være hjemme med barn fulltid i mer enn 2 dager.. Og 2 dager med anarki overlever man, men ikke 8 uker sommerferie.... Regler og rutiner, selv om det er ferie.... Legg opp lavterskelaktiviteter og mye egen underholdning der de er ute med venner. Anonymkode: 89039...08e 5
Nettmamma85 Skrevet 13. juli 2021 #44 Skrevet 13. juli 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvorfor få barn da? Anonymkode: 9bfd8...3aa Der kom den! 🤣🙈 6
Nettmamma85 Skrevet 13. juli 2021 #45 Skrevet 13. juli 2021 Sier som mange andre her; rutiner. Spesielt på leggetiden og 3 åringen. Og generelt senk forventningene, det blir ingen rolig ferie med 3 barn. Men det kan absolutt bli fint nok, men det krever litt planlegging og jobb. 3
AnonymBrukern Skrevet 13. juli 2021 #46 Skrevet 13. juli 2021 Ærlig talt.. dette er kun foreldrenes feil. Hadde dere hatt rutiner og grenser så ville ikke dette skjedd. Som man reder ligger man 5
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2021 #47 Skrevet 13. juli 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg tenker det største problemet er at veldig mange rett og slett ikke er vant til å være sammen med ungene mer enn enn en helg, så de har ingen erfaring med å være hjemme med barn fulltid i mer enn 2 dager.. Og 2 dager med anarki overlever man, men ikke 8 uker sommerferie.... Regler og rutiner, selv om det er ferie.... Legg opp lavterskelaktiviteter og mye egen underholdning der de er ute med venner. Anonymkode: 89039...08e Det har du også rett i.....er ikke mye tid foreldre bruker på barna sine i dag. De skal jo gjerne dra på weekendturer alene, kose seg med vin da vettu. Ha sitt eget liv, så karriere. Anonymkode: dabe3...d7e 4
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2021 #48 Skrevet 13. juli 2021 For et kjipt liv. Og du er ikke alene. Folk klager konstant over barna sine. Blir sliten bare av å høre om det jo. Skjønner ikke at folk orker barn. Eller forhold for den saks skyld. Anonymkode: fd68d...ae3
Gjest Era Vulgaris Skrevet 13. juli 2021 #49 Skrevet 13. juli 2021 Det er jo mest synd på barna i denne sammenhengen. Foreldre som kun ser på dem som et mareritt, og som ikke evner å ta voksenansvar. Å legge ansvaret for elendig oppdragelse over på barna, er direkte bekymringsfullt, og slike tråder gjør meg både trist og forbanna. Få inn noen rutiner og forutsigbarhet for barna, gjør noe hyggelig sammen med dem, ha fokus på det dere holder på med, legg vekk telefon og iPad, kom dere ut på lekeplassen, i hagen, i skogen - what ever. Vær tilstede, ros positiv atferd, og vis barna at du bryr deg om dem! Det er ikke rart jeg er i ferd med å bli utbrent av jobben min med barn. Vi skal i løpet av en dag, håndtere og veilede barn som ikke er vant til å bli rammet inn, før de reiser hjem igjen til foreldre uten rammer. Og dagen etter er det på`an igjen. Ikke det minste rart at det er så mange barn med tilpasningsvansker. De må jo bli fullstendig forvirret av denne omstillingen mellom hjem-skole/barnehage hver dag. Og hvorfor respektere lærere, når de ikke engang trenger respektere egne foreldre.
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2021 #50 Skrevet 13. juli 2021 AnonymBruker skrev (13 timer siden): hvorfor er ikke gubben trett, men derimot våken og klar for mer action? Anonymkode: 5e0f7...1e7 Det lurer jeg også på. Rart at det bare er TS som blir utslitt av barna? Da lurer jeg jo automatisk på hva mannen gjør når treåringen herjer på badet, ungene krangler, ingen vil legge seg, søle og gjørme i gangen osv. osv. osv. Anonymkode: c57a6...d56 5
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2021 #51 Skrevet 13. juli 2021 Jeg har samme aldersforskjell på mine, og husker det var et styr. Men sommeren da minste var 4 år, så opplevde jeg plutselig et skifte i familiedynamikken. Yngste var plutselig ikke så liten lenger, og brått ble feriene langt mer kos og avslappende. Hold ut, det blir bedre! Anonymkode: e4cc5...1e3 1
Gjest Saph Skrevet 13. juli 2021 #52 Skrevet 13. juli 2021 Har det ikke alltid vært sånn? Det er ikke mangel på grinning, sutring, mas og foreldre med kort lunte på tivoli og fornøyelsesparker etc, ikke for 30 år siden heller. Tror heller aldri jeg har hørt om en treåring som ikke er en liten pøbel med lakenskrekk. Da jeg var tre bandt modern meg i tørkestativet ute for at hun skulle få ting gjort uten at jeg hoppet på sjøen, spiste planter eller dro på eventyr. Det er bare sånn unger er, og man blir ikke en dårlig forelder om man som voksen syns at sånne påfunn er noe dritt. Vi har jo vokst fra å synes det er stor stas med full rulle og tenna i tapeten.
Strange Doll Skrevet 13. juli 2021 #53 Skrevet 13. juli 2021 Her holder vi på leggetiden også i ferien ellers blir det krise med sure og trøtte barn hele dagen, det hjelper veldig på. Hvorfor tar de ikke av skoene ute? er det vanlig at de tar med seg skitne sko inn også i hverdagen? Finn på ting med barna. Er alltid mye som kan gjøres i nærområdet, og er alltid gøy med en tur til stranden eller i skogen. Spør de hva de vil finne på, og sett tidspunkter for når de får spille. Om de skal gå hjemme hele dagen uten aktiviteter er det klart de blir lei. 2
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2021 #54 Skrevet 13. juli 2021 Konklusjonen er jo at TS er problemet her. Anonymkode: dabe3...d7e 3
Nowayback Skrevet 13. juli 2021 #55 Skrevet 13. juli 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Ferie kan være veldig hyggelig. Anonymkode: ddb43...208 Det tror jeg på, men kan være godt med en påminnelse om at ting ikke er svart-hvitt bestandig.
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2021 #56 Skrevet 13. juli 2021 Noen lavterskel-tips som kanskje kan gi noen pusepauser: Lydbok er gull for roligere pauser i løpet av dagen. Enten felles, eller med hodetelefoner når aldersforskjellen er stor. Kan kombineres med fargelegging/tegning. Er også gull ved leggetid for å roe ned barna. Hvis 3-åringen er glad i å søle med vann kan du kanskje legge til rette for det ved å fylle ei bøtte eller to/balje med litt vann, finne kjøkkenredskaper, båter, såpebobler etc og plassere utendørs mens du leser ei bok i en solstol, evt. på badet (fjern dopapir, kremer og annet du ikke ønsker skal bli en del av leken, og hold barnet under oppsyn hvis du fyller i badekar/plaskebasseng el.l). Skaff evt aquaplay el.l. Anonymkode: 27ab0...719 2
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 13. juli 2021 #57 Skrevet 13. juli 2021 Først og fremst, legg ungene tidligere. 11-åringen kan være oppe til 23 (men bare dersom dere orker, ikke noe i veien for å legge denne kl 21 eller 22 noen dager dersom dere er slitne), 8-åringen bør legges innen 21. 3-åringen bør legges kl 19 hver dag. Når alle får nok søvn og det blir mindre unger om kveldene, blir alt fort mye enklere. Husk at dere ikke trenger å ha fullt program hele tida. Ungene har godt av å finne på ting selv også.
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2021 #58 Skrevet 13. juli 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Her i huset legger 11 og 13 åringene seg rundt 01. Er ute og bader omtrent hele dagen, så på kvelden er de slitne og ser på pc/tlf på rommene sine. Når de var mindre la de seg selvfølgelig mye tidligere.Da var de også oppe rundt 05,nå må de vekkes på formiddagen. Anonymkode: 7e09b...be1 Her legger vi oss kl 23 inkl 15 åringen. Anonymkode: 994b3...e35 1
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2021 #59 Skrevet 13. juli 2021 I tillegg til å oppdra ungene, lag bedre rutiner og sett noen regler som begrenser praktiske ting som rot - så må du jo også få far på banen her. Med stor aldersforskjell på barna vil det også være naturlig å dele seg opp deler av tiden på aktiviteter som familiepark. Selv om barn har godt av å lære seg å vente på hverandre, så bør jo dette avbalanseres noe så både eldste og yngste barn får det fint? En av foreldrene tar med minste på noen småbarnskaruseller, mens andre foreldre tar de eldste med på noen karuseller/aktiviteter yngste ikke kan være med på. Så møtes dere til mat og noen felles opplevelser. Barna deres høres ut som helt vanlige, fine unger altså. Det ligger på dere voksne å skape AS familien. Tenk gjennom hva som funker, hva som ikke funker - og hva dere kan endre på som fikser det som ikke funker så bra. Med to eldre søsken og en far, så burde dere være mannskap nok til å holde en treåring i sving Anonymkode: e2c07...63f 4
Hactar Skrevet 13. juli 2021 #60 Skrevet 13. juli 2021 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Takker gud for at jeg tok abort. Er så glad for at jeg ikke har barn! Høres grusomt ut. Barn = problemer Anonymkode: 9cfd2...7fe Det er jo noe unyansert. Veldig mye flott med å ha barn, men det er også en læringskurve å legge til rette for god familiedynamikk med akkurat de individene man har i hus. Det hjelper å ha to fungerende foreldre som drar i samme retning. Her kan det høres ut som mannen enten ikke lar seg trigge av kaos, eller melder seg ut. Der kan det være mye å hente på konkret ansvarsfordeling. Som mange er inne på, er mest mulig faste rutiner gull, men man kan ikke alltid unngå at en treåring får overtenning og holder det gående til langt på kveld. Gjerne etter en aktiv dag med mange inntrykk, hvor de voksne føler ekstra behov for hvile. Min erfaring er at det hjelper å legge lista lavere med tanke på aktivitetsnivå. Færre aktiviteter, og færre timer. Med stor aldersforskjell kan det være nyttig å dele seg opp, så den ene kan gå hjem før treåringen blir overtrøtt og overstimulert. Og så er starten av ferien unntakstilstand. Det kan fort ta litt tid å falle til ro i ferierytmen. 3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå