AnonymBruker Skrevet 12. juli 2021 #21 Skrevet 12. juli 2021 Hva med å ta ungene med på ferietur? Om så bare telttur i fjæra. Frisk luft, alltid noe å finne på, grille rundt bålet, male på skjell osv. Ferien blir hva du selv velger😊 At du er lei og sur på dag 2 sier MYE mer om deg enn om ungene dine Anonymkode: bd7e9...4df 2
Anonymburker Skrevet 12. juli 2021 #22 Skrevet 12. juli 2021 Merkelig hvor forskjellige man er. Min ferie er et mareritt fordi jeg er singel og ikke har barn, og som 35-åring er det nesten ikke til å holde ut. 6
Lizard Skrevet 13. juli 2021 #23 Skrevet 13. juli 2021 De bør jo legge seg til et anstendig tidspunkt. Her legger 6åringen seg kl. 20 og 8 åringen kl. 21.30. Bortsett fra det må du puste med magen og prøve å nyte ferie. Hva er det du forventer egentlig? Jeg kan ogsp bli kokko av søskenkrangling, men litt kaos i ferien er jo normen for de fleste vil jeg tro. 1
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2021 #24 Skrevet 13. juli 2021 Det hadde nok vært enklere uten treåringen. Tipper det blir mye styr fordi de eldste alltid må ta hensyn og ha yngstemann på slep. Uten kunne de løpt avgårde og aktivitetene bli tilpasset bare dem. Anonymkode: d266b...e54 1
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2021 #25 Skrevet 13. juli 2021 Pappadrømmen skrev (7 timer siden): Ikke gøy å høre at ferien din er dritt, men det gir jo oss barnløse et litt mer nyansert bilde av det å ha barn. Ferie kan være veldig hyggelig. Anonymkode: ddb43...208 1
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2021 #26 Skrevet 13. juli 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Hva med å ta ungene med på ferietur? Om så bare telttur i fjæra. Frisk luft, alltid noe å finne på, grille rundt bålet, male på skjell osv. Ferien blir hva du selv velger😊 At du er lei og sur på dag 2 sier MYE mer om deg enn om ungene dine Anonymkode: bd7e9...4df Nærmiljøet inneholder også masse mer enn man tenker over. Museene har ofte noe barnerelatert og lærerikt, jeg kan komme på sikkert 30 badeplasser i hav og skogsvann innen 1t kjøring, badeland, sykkelturer, klatrepark, korte turer til steder med utsikt og ha med niste. Fiske krabber, samle skjell, DNT leier ut hytter , kajakker, kanoer til liten pris, i naturen er det markjordbær, blåbær, multer, snart kantareller og Tyttebær som venter på å bli plukket. Det er telttur og besøksgårder, eller evnt fornøyelsesparker, besteforeldre og slektninger å besøke, blomsterkasser å lage, venner å leke med, telt i hagen eller plaskebasseng underholder de små lenge, osv osv Anonymkode: ddb43...208 1
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2021 #27 Skrevet 13. juli 2021 Her i huset har vi regler også i sommerferien, som at noe ikke er akseptert å gjøre, leggetider ol. Anonymkode: bdebe...1c9 1
Drizzt Skrevet 13. juli 2021 #28 Skrevet 13. juli 2021 TS, det høres sikkert banalt ut, men det ville hjulpet masse med gode rutiner og noen grenser. Det er tydeligvis flere kamper som må tas først. For det første - er 3-åringen oppe kl.23? Hvorfor? Selv 11-åringen burde vært i sengen før 23. Gjørmete sko og klær kan tas av utenfor huset, så blir det mindre søl inne. Dør kan låses hvis barna ikke skal ha tilgang til et område. Og hvor er samboeren din som er utvhvilt nok for å være kåt ved midnatt mens du er helt utslitt? Send ham ut med begge barna, så du får deg litt fred og ro. Men viktigst av alt er å innføre rutiner og faste leggetider, spesielt for 3-åringen. Kl.19-19.30 høres ut som et bra tidspunkt å legge barnet. 13
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2021 #29 Skrevet 13. juli 2021 Her har vi det også litt sånn. Har en veldig temperamentsfull og SUR og hormonell pre-teen som ødelegger mye for oss alle andre. Jeg GLEDER meg virkelig til hun kan være alene hjemme, og vi andre kan dra på tur. Men det er så mange år til ennå 😞 Hun vil ingenting, vil ikke besøke slekt, vil ikke på hytta, vil ikke komme med forslag selv. Norgesferie 2 år på rad kan ta knekken på noen og enhver, jeg skjønner jo det, men hun klarer ikke å ta seg sammen for familiens skyld. Det er ikke bare bare å legge barna tidlig i feriene. I allefall hos oss måtte vi til slutt gi opp, for de hører jo nabobarna ute på trampolina til langt på natt, venner spør om de skal finne på noe sammen, og da er klokka langt over ti. Niåringen vår legger seg lydig kl 10 nå, men den hormonelle 11-åringen.... Der krangles det hver eneste kveld, selv om vi har sagt hun kan få legge seg kl 11. Det er ikke bra nok, tydeligvis. Hadde det ikke vært for at humøret hennes blir ekstremt mye dårligere når hun ikke sover godt, hadde jeg ikke brydd meg så mye. Men det å prøve å være limet i en familie med en trassig pre-teen på norgesferie, det er IKKE slik jeg hadde sett for meg feriene mine. Jeg drømmer om å være helt alene en hel uke, med en kartong med vin og en stabel med bøker, på et hotell med svømmebasseng i en rolig middelalderby sør i Frankrike.... Mammaferie helt alene... Anonymkode: 2b6eb...e2e 3
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2021 #30 Skrevet 13. juli 2021 Dette er helt din egen feil, du må ha regler og rutiner. At det sklir sånn ut er de voksnes skyld. Få ungene i seng, be de hjelpe til med å holde ro og orden. Hva er problemet? Har selv barn og har aldri hatt det slik, vært regler og rutiner fra de var små, vært alene med dem så ekstra viktig. Hatt ferie uten problemer, aldri gruet meg til helg eller ferie. Mye blir hva en gjør det til. Hos deg styrer jo ungene og det er feil, få de i seng i tid som følger alder, en på 3 eller 8 f.eks har ingenting oppe til 2300 å gjøre Anonymkode: abdfa...b95 7
Danseskjørt Skrevet 13. juli 2021 #31 Skrevet 13. juli 2021 Har dere ikke rutiner i ferien også? Jeg skjønner at ting lett sklir ut, men noen ting må man opprettholde. Min erfaring er at kosthold og søvn er viktig å ha på plass for å ha en god dag. Med andre ord, vanlig sunn mat og leggetid til vanlig tid selv om det er ferie. 3
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2021 #32 Skrevet 13. juli 2021 Min på 13 legger seg innen kl 23 i ferien når vi bare er hjemme. Kan såklart være lengre oppe om vi er på ferie, er ute sammen med andre folk og koser oss. Men altså, her tar vi altså bort ett-tallet foran og snakker om en treåring pluss en åtteåring! Start med å endre leggetiden. Så små barn med for lite søvn er oppskriften på utslitt familie. Anonymkode: 43498...116 5
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2021 #33 Skrevet 13. juli 2021 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Åh fy faen og jeg er glad jeg er barnløs. Dette her er sånn andre opplever barna dine også. Forskjellen er jo nå at det er dere som må ta kampene. Kan faen ikke fatte hvorfor noen ønsker seg barn. Jeg har jobbet mange år i bhg og var virkelig glad i flere av barna, men veldig glad jeg kunne gå hjem til stille og rent hus. Anonymkode: e6718...2f4 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Takker gud for at jeg tok abort. Er så glad for at jeg ikke har barn! Høres grusomt ut. Barn = problemer Anonymkode: 9cfd2...7fe Pappadrømmen skrev (11 timer siden): Ikke gøy å høre at ferien din er dritt, men det gir jo oss barnløse et litt mer nyansert bilde av det å ha barn. Dette er ikke normalen med barn altså. Man høster som man sår. Jeg elsker ferie med mine tre barn. Det er ikke sånn at alle barn er totalt uregjerlige. Anonymkode: ab2d9...8e1 5
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2021 #34 Skrevet 13. juli 2021 For en kjipt liv du har. Tror ikke akkurat ferien er ditt største problem. Anonymkode: aebd8...c5e 3
Rosa Dartle Skrevet 13. juli 2021 #35 Skrevet 13. juli 2021 Ja, rutiner, rutiner.. Bli enige om leggetid. 3-åringen bør dere jo få mye tidligere i seng så tempoet på kvelden roer seg. Merker at med en gang vi endrer på rutinene her, så blir f.eks det å stelle seg om morgenen en kamp. Det pleier vi å gjøre før frokost til vanlig, men i går lot vi ham være i pysjen siden han ville det. Det endte i går med at vi ikke kom oss ut før sent i går, for da ble morgenstell en kamp. Så i dag stelte vi til vanlig tid, og alt gikk helt fint. Tider for måltid og leggetid bør være noenlunde det samme i ferier siden unger trenger noen faste rammer, så putter man ferieaktiviteter inn mellom de faste rutinene. Dessuten blir de innmari sure om de ikke får vanlig mat, så kan de heller få en is på toppen etter å ha spist vanlig mat. Sånn funker det her i alle fall, og da har vi gode dager. 3
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2021 #36 Skrevet 13. juli 2021 Her i huset legger 11 og 13 åringene seg rundt 01. Er ute og bader omtrent hele dagen, så på kvelden er de slitne og ser på pc/tlf på rommene sine. Når de var mindre la de seg selvfølgelig mye tidligere.Da var de også oppe rundt 05,nå må de vekkes på formiddagen. Anonymkode: 7e09b...be1
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2021 #37 Skrevet 13. juli 2021 Men det er jo du som er tafatt? Du kan engasjere 11 åringen til å rydde for en liten slant penger, og ikke legge seg før kl 23 er det vel du som har fullstendig kontroll over? Du venter vel ikke bare til de syns det er passelig tid til å legge seg? Ferien blir ikke fin bare fordi det er juli måned og du ikke er på jobb, du og mannen må jo selv skape det som gjør det fint. Og visst du trenger å ha det mer ryddig og mer alenetid så skap det, ikke bare sitt å vent på at noen kommer og leverer det til dere. Anonymkode: ec421...62e 6
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2021 #38 Skrevet 13. juli 2021 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Er bra vi mennesker er laget med glemsel. Om noen år vil du huske feriene som bare koselige. Anonymkode: 8541f...2e0 Haha, ja det var det første jeg tenkte også. Men ellers så tenker jeg litt ulikt det mange her sier om regler og rutiner. Jeg syns akkurat det å slippe rutiner, tidspunkter og stress litt er det beste med lang ferie. Altså slippe litt, ikke helt, vi har barn på 1,5 og 3 og har ikke fullt anarki og fri flyt her. Og det handler sikkert om personlighet. Men man må ikke ha lister og dagsplaner hvis man ikke liker det. Lave forventninger hjelper også veldig her. Det går fort galt hvis vi starter dagen med en innstilling om at nå skal vi KOSE OSS og lage instagramvennlige minner. Anonymkode: 9085a...b0f 2
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2021 #39 Skrevet 13. juli 2021 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Ja, det er så synd å si det. Men vi er på dag to, og jeg er sur og sliten. Kunne tenkt meg jobb og at barna er i bhg. Det er rot og gris overalt! Snur jeg ryggen til treåringen så har han faen meg lekt med vann og papir på badet og tettet vasken med papir. Da hadde vi nettopp kommet hjem fra en lang tur ut. Vi hadde vært lenge i byen, lekt i en park i flere timer. Det er sko over hele gangen. Det er sand, gjørme. Barna krangler- konstant. Om alt. Barna er seriøst oppe til 2300! De er 11,8 og 3. Det er aldri kveld!! Det er så slitsomt. Og når de er oppe da maser de om å spille, om å dra på butikken. Om å finne på noe. Om vi ikke underholder treåringen konstant gjør han noe faenskap. Og etter en lang dag i full action, skulle man tro treåringen var utslitt? Neida- da må vi springe opp og ned trappene hundre ganger! Det er konstant et eller annet barn som maser om å ligge i vår seng, og det blir diskusjoner om hvorfor de aldri får osv… Når de endelig har lagt seg og sover kan klokken være halv tolv… Og da må vi legge oss. Og da er gubben kåt såklart. Men det orker jo ikke jeg… Jeg blir en dårlig mor og en dårlig samboer av dette. Hvordan holde ut? Vi skal på ferie snart og er så spent. Var på tivoli med de forrige uke, og da er de bare misfornøyde for at de ikke får ta flere lodd, at de ikke orker vente i kø for at søsken skal ta karusell osv…. Hva har vi gjort feil med barna? De er så storforlangende… Anonymkode: cf6a9...132 Dere har tatt bare på de, men dere har ikke oppdratt de. Folkeskikk og oppdragelse må læres, det kommer ikke av seg selv. På tide å begynne med rutiner og grensesetting? Anonymkode: bc7ed...b27 4
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2021 #40 Skrevet 13. juli 2021 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Ja, det er så synd å si det. Men vi er på dag to, og jeg er sur og sliten. Kunne tenkt meg jobb og at barna er i bhg. Det er rot og gris overalt! Snur jeg ryggen til treåringen så har han faen meg lekt med vann og papir på badet og tettet vasken med papir. Da hadde vi nettopp kommet hjem fra en lang tur ut. Vi hadde vært lenge i byen, lekt i en park i flere timer. Det er sko over hele gangen. Det er sand, gjørme. Barna krangler- konstant. Om alt. Barna er seriøst oppe til 2300! De er 11,8 og 3. Det er aldri kveld!! Det er så slitsomt. Og når de er oppe da maser de om å spille, om å dra på butikken. Om å finne på noe. Om vi ikke underholder treåringen konstant gjør han noe faenskap. Og etter en lang dag i full action, skulle man tro treåringen var utslitt? Neida- da må vi springe opp og ned trappene hundre ganger! Det er konstant et eller annet barn som maser om å ligge i vår seng, og det blir diskusjoner om hvorfor de aldri får osv… Når de endelig har lagt seg og sover kan klokken være halv tolv… Og da må vi legge oss. Og da er gubben kåt såklart. Men det orker jo ikke jeg… Jeg blir en dårlig mor og en dårlig samboer av dette. Hvordan holde ut? Vi skal på ferie snart og er så spent. Var på tivoli med de forrige uke, og da er de bare misfornøyde for at de ikke får ta flere lodd, at de ikke orker vente i kø for at søsken skal ta karusell osv…. Hva har vi gjort feil med barna? De er så storforlangende… Anonymkode: cf6a9...132 Oppdra dem bedre.. Det sier seg selv Anonymkode: 3eb94...785 3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå