AnonymBruker Skrevet 11. juli 2021 #81 Skrevet 11. juli 2021 herzeleid skrev (40 minutter siden): Her er det nok ikke nødvendigvis snakk om "jenter som er litt mer glad i å ha sex" men med et veldig avvikende sexliv og forhold til sex, som en del ikke ønsker å normalisere. I eksempelet fra artikkelen snakker vi om en jente på 20 med over 40 sexpartnere, der hun deler navn og detaljer med andre. Medianen for antall partnere kvinner har er tidligere oppgitt til 6, og vi snakker dermed om en jente som allerede før hun er gammel nok til å kjøpe sprit på polet har hatt mer enn 6 ganger så mange partnere som kvinner flest. https://www.ung.no/oss/sex/211440.html Jeg er enig i at en ikke skal kalle andre slemme ting, men om en først prøver å gjøre en slik adferd til en morsom gladsak tror jeg det er viktig at en er tydelig på at dette ikke er vanlig og at det i de aller fleste sine øyne er veldig uattraktivt. Jeg dømmer ikke andre for å ha hatt 20-40 sexpartnere. For meg er det mye, men da andre har hatt forskjellig oppvekst fra min, og har forskjellige tanker rundt sex, forstår jeg at det kan føles vanlig for dem personlig. Å dele opplysninger om andre når de er nakne og sårbare gjennom lister synes jeg uansett er en uting. Jeg tror ikke jeg er for verken å normalisere eller vise at slikt er unormalt. For hver enkelt har muligheten til å gjøre det som føles rett for seg, og slik bør det også være synes jeg. Noen synes det er uattraktivt, men man trenger ikke presse på at man synes det heller, med mindre noen spør direkte. Akkurat som de som har ligget med få ikke trenger å høre hele tiden at noen andre synes de er uattraktive pga det. Det viktigste er å respektere hverandres valg, der noen ligger med få og andre flere, og samtidig respektere at noen valg kan få andre til å ikke for eksempel ønske et forhold med deg. Det å lage liggelister som man faktisk deler med andre blir noe litt annet, og det er jo ikke greit om man deler sårbare ting om andre uten deres samtykke. Anonymkode: 67b9f...e18 1
herzeleid Skrevet 11. juli 2021 #82 Skrevet 11. juli 2021 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Jeg dømmer ikke andre for å ha hatt 20-40 sexpartnere. For meg er det mye, men da andre har hatt forskjellig oppvekst fra min, og har forskjellige tanker rundt sex, forstår jeg at det kan føles vanlig for dem personlig. Å dele opplysninger om andre når de er nakne og sårbare gjennom lister synes jeg uansett er en uting. Jeg tror ikke jeg er for verken å normalisere eller vise at slikt er unormalt. For hver enkelt har muligheten til å gjøre det som føles rett for seg, og slik bør det også være synes jeg. Noen synes det er uattraktivt, men man trenger ikke presse på at man synes det heller, med mindre noen spør direkte. Akkurat som de som har ligget med få ikke trenger å høre hele tiden at noen andre synes de er uattraktive pga det. Det viktigste er å respektere hverandres valg, der noen ligger med få og andre flere, og samtidig respektere at noen valg kan få andre til å ikke for eksempel ønske et forhold med deg. Det å lage liggelister som man faktisk deler med andre blir noe litt annet, og det er jo ikke greit om man deler sårbare ting om andre uten deres samtykke. Anonymkode: 67b9f...e18 Poenget mitt er at en her forsøker på en normalisering av slik adferd som i aller høyeste grad er unormal. Å ikke skulle vise at slik adferd er unormal fremstår for meg som uansvarlig, rett og slett fordi en da ikke kjenner virkeligheten og vil lettere kunne la seg påvirke til en adferd en ikke egentlig ønsker eller er komfortabel med og som en ikke kjenner konsekvensene av. Vi kan alle gå rundt og si at vi "ikke dømmer" og late som vi ikke har noen mening om slik adferd, men de aller fleste vil nok samtidig synes det er uattraktivt. Da synes jeg ikke vi er snille når vi later som noe annet, mens disse jentene lever etter standarden satt av "forbilder" fra Paradise Hotell, og i riksdekkende medier viser frem en adferd de kanskje først om noen år vil se konsekvensene av og ikke være så fornøyde med. 4
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2021 #83 Skrevet 11. juli 2021 herzeleid skrev (1 minutt siden): Poenget mitt er at en her forsøker på en normalisering av slik adferd som i aller høyeste grad er unormal. Å ikke skulle vise at slik adferd er unormal fremstår for meg som uansvarlig, rett og slett fordi en da ikke kjenner virkeligheten og vil lettere kunne la seg påvirke til en adferd en ikke egentlig ønsker eller er komfortabel med og som en ikke kjenner konsekvensene av. Vi kan alle gå rundt og si at vi "ikke dømmer" og late som vi ikke har noen mening om slik adferd, men de aller fleste vil nok samtidig synes det er uattraktivt. Da synes jeg ikke vi er snille når vi later som noe annet, mens disse jentene lever etter standarden satt av "forbilder" fra Paradise Hotell, og i riksdekkende medier viser frem en adferd de kanskje først om noen år vil se konsekvensene av og ikke være så fornøyde med. Jeg er nok kanskje litt enig med deg, man bør slutte å fremstille det å ha mye sex som mer vanlig enn å ikke ha det, i samfunnet som helhet. Men jeg tenker samtidig vi må være forsiktige med det å se ned på noen for de personlige valgene som tas. Når jeg sier at jeg ikke dømmer så er det ikke noe jeg finner på. Jeg mener det, fordi jeg tror at fra andres perspektiver så gir det mening å være slik de er, om det så er å ligge med mange. Vet ikke om dette er kontroversielt å si, men jeg tror at enkelte dessuten kan finne på å ha ekstra mye sex i perioder der de egentlig kanskje har det litt vanskelig også. Da trenger ikke folk å bli sett ned på eller kalt hore, ekle eller lignende. Men jeg er enig i at samfunnet generelt ikke trenger å si at det å ha sex med mange er mer vanlig enn å ikke ha det. Det er en balanse. Anonymkode: 67b9f...e18
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2021 #84 Skrevet 11. juli 2021 4 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg er nok kanskje litt enig med deg, man bør slutte å fremstille det å ha mye sex som mer vanlig enn å ikke ha det, i samfunnet som helhet. Men jeg tenker samtidig vi må være forsiktige med det å se ned på noen for de personlige valgene som tas. Når jeg sier at jeg ikke dømmer så er det ikke noe jeg finner på. Jeg mener det, fordi jeg tror at fra andres perspektiver så gir det mening å være slik de er, om det så er å ligge med mange. Vet ikke om dette er kontroversielt å si, men jeg tror at enkelte dessuten kan finne på å ha ekstra mye sex i perioder der de egentlig kanskje har det litt vanskelig også. Da trenger ikke folk å bli sett ned på eller kalt hore, ekle eller lignende. Men jeg er enig i at samfunnet generelt ikke trenger å si at det å ha sex med mange er mer vanlig enn å ikke ha det. Det er en balanse. Anonymkode: 67b9f...e18 Det slutta å være et personlig valg da NRK kringkastet liggelista deres, og påfølgende portrettintervju. Anonymkode: c23b9...683 8
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2021 #85 Skrevet 11. juli 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det slutta å være et personlig valg da NRK kringkastet liggelista deres, og påfølgende portrettintervju. Anonymkode: c23b9...683 Hvem og hvor mangehver enkelt velger å ligge med, er personlige valg. Det å ha en liggeliste med opplysninger om andre som man deler med folk uten samtykke fra de det gjelder, synes jeg derimot ikke er greit. Anonymkode: 67b9f...e18 1
herzeleid Skrevet 11. juli 2021 #86 Skrevet 11. juli 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg er nok kanskje litt enig med deg, man bør slutte å fremstille det å ha mye sex som mer vanlig enn å ikke ha det, i samfunnet som helhet. Bra vi kan enes om det. I dag mener jeg det er en overkommunikasjon og normalisering av en adferd som rett og slett er veldig unormal (og jeg tror også ofte skadelig), slik vi ser i artikkelen tråden baserer seg på. Sitat Men jeg tenker samtidig vi må være forsiktige med det å se ned på noen for de personlige valgene som tas. Når jeg sier at jeg ikke dømmer så er det ikke noe jeg finner på. Jeg mener det, fordi jeg tror at fra andres perspektiver så gir det mening å være slik de er, om det så er å ligge med mange. Jeg synes dette er en vanskelig balansegang. Jeg er selvfølgelig enig i at en ikke skal behandle noen dårlig, men samtidig virker ofte å "ikke dømme" og "ikke se ned på" som ganske vage og hule beskrivelser. Jeg tror de aller fleste vil synes at veldig utsvevende adferd er uattraktivt og kanskje også ekkelt, og at en person som lever slik er uaktuell eller veldig mye mindre aktuell som partner. Det betyr selvfølgelig ikke at de med slik adferd er "mindre verdt som menneske", men når en synes noen har en frastøtende adferd eller i motsetning til andre er uaktuell som partner, er ikke det i noen grad å dømme? Sitat Vet ikke om dette er kontroversielt å si, men jeg tror at enkelte dessuten kan finne på å ha ekstra mye sex i perioder der de egentlig kanskje har det litt vanskelig også. Da trenger ikke folk å bli sett ned på eller kalt hore, ekle eller lignende. Men jeg er enig i at samfunnet generelt ikke trenger å si at det å ha sex med mange er mer vanlig enn å ikke ha det. Det er en balanse. Anonymkode: 67b9f...e18 Der tror jeg du har helt rett, og for meg virker det som de som lever mest utsvevende ofte er nettopp mennesker som sliter og ikke har så mange andre holdepunkter eller arenaer de mestrer i livet. Nettopp derfor mener jeg det er så farlig å normalisere slik adferd, fordi det på mange måter fremstår som en form for "grooming", der en påvirker de som er i en sårbar situasjon og gjerne ikke har hatt voksenpersoner i livet som har lært dem hvordan verden faktisk er. 5
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2021 #87 Skrevet 11. juli 2021 Syns det er flaut og lavmål. Nrk burde være flau. Folk som holder på sånn "belongs to the streets (enten det er mann eller kvinne). På tide at man setter på nødstoppen snart før alle ungdommer blir "damaged goods". Only fans, reality, bloggere, sosiale medier og influensere er på vei å ødelegge hele denne generasjonen rett og slett.😖 Anonymkode: f4ba6...3e2 12
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2021 #89 Skrevet 11. juli 2021 Bra vitenskapelig info fra en katolsk instans. Bare fordi det er religiøst betyr ikke at det er feil Anonymkode: aa950...570
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2021 #90 Skrevet 11. juli 2021 AnonymBruker skrev (På 10.7.2021 den 18.34): Lurt å ha oversikt over hvem man har ligget med mtp. smittesporing av ene og andre sorten. Men å gi karakter er jo litt slemt. Eneste info man bør gi videre er om vedkommende er grenseoverskridende og gjør ting som ikke er greit, så kan andre styre unna. Anonymkode: c5d48...68a Du føler det som kompetent til å være både dommer, jury og bøddel? hva om noen setter ut rykter om andre? Foreligger det en strafferettslig dom så er det en ting men enkelte jenter ønsker å ødelegge gutter uten grunnlag osv. Så jeg lurer på hva du legger i grenseoverskridende da det er med på stigmatisering i mange tilfeller akkurat som å dele intime detaljer om andre mennesker du ikke aner noen ting om i svært mange tilfeller. Du kan også dele falske ting du tror er sant er det jeg prøver å påpeke. Anonymkode: 2174a...7b1
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2021 #91 Skrevet 12. juli 2021 Anki skrev (4 timer siden): Tråden er ryddet for spekulasjoner. Anki, mod det innlegget mitt som du fjernet om rhinoplasty er ikke spekulasjon. hun har operert nesen. bare en opplysning. Anonymkode: aa950...570
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2021 #92 Skrevet 12. juli 2021 On 7/10/2021 at 6:34 PM, AnonymBruker said: Lurt å ha oversikt over hvem man har ligget med mtp. smittesporing av ene og andre sorten. Men å gi karakter er jo litt slemt. Eneste info man bør gi videre er om vedkommende er grenseoverskridende og gjør ting som ikke er greit, så kan andre styre unna. Anonymkode: c5d48...68a Hvis du har sex med så mange forskjellige at du må sende inn regnskapet til revisor og Brønnøysund ligger du med for mange. Anonymkode: a5168...d79 4
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2021 #93 Skrevet 12. juli 2021 https://p3.no/vil-fjerne-skammen-fra-liggelista/ En dame på 25, en voksen dame (trodde det bare var de på 17 som hadde liggelister), snakker om liggelista si. Hun deler navn med venninner for å diskutere hvordan sexen var og størrelse på penis. Altså, har ikke de fleste i den alderen fått med seg at god sex kan ta tid, å at en ONS sjeldent gir god sex. For det andre, hvorfor er det innafor å legge ut om at de diskuterer penisstørrelser? Hva hvis det var en mann som ble intervjuet. "Nei, jeg har liggeliste så jeg og kompisene mine kan diskutere hvor trang eller vid fitta var". Hvis vi skal stoppe bodyshaming så trenger vi ikke å shame peniser heller, tenker jeg da. Senere forteller en mann at i det homofile miljøet bruker noen liggelister for at de ikke skal ligge med samme mann flere ganger. Hææ? Er det også en uting? Ikke huske hvem du har ligget med, sjekker opp navnet og bare "nei vi har hatt sex en gang før, jeg finner noen andre". Har dere liggelister? Anonymkode: 16926...8e5 14
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2021 #94 Skrevet 12. juli 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Har dere liggelister? Anonymkode: 16926...8e5 Nei, selvfølgelig ikke. Spyr av NRK som prøver å normalisere det. Anonymkode: 4b3a0...4f0 14
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2021 #95 Skrevet 12. juli 2021 Nei, men jeg har et par venninner som har. Fornavn, årskull, og et par emojis som beskriver opplevelsen. Listene blir brukt for å mimre tilbake, kontakte folk for å møtes igjen dersom det var bra, og for å få en viss anelse i tilfelle kjønnssykdommer oppstår. Utenom bestevenninna mi så har jeg ikke fått sett noen av listene til de andre (det er tross alt privat). Jeg har ikke noe imot dette og dersom jeg hadde flere sexpartnere og ikke kjæreste så kunne jeg sikkert gjort det samme. Fullt navn, å rate kropp eller personen fra 1-10, og å dele listene med andre synes jeg ikke noe om! Anonymkode: d75c5...dac 1
Gjest Rååååsa Skrevet 12. juli 2021 #96 Skrevet 12. juli 2021 Jeg er født på 70-tallet. Liggelister er ikke noe nytt. Før ble det kalt "den lille svarte boka". Jeg har ikke liggeliste. Men jeg hadde klineliste da jeg var 15 år.
Kniv & gaffel Skrevet 12. juli 2021 #97 Skrevet 12. juli 2021 Jeg skjønner virkelig at jeg er i ferd med å bli gammel og utdatert. Har aldri hørt om fenomenet før. Det er én ting om man noterer kun for seg selv, men å lage lister som deles med andre er i min verden bare motbydelig. 4
Era Vulgaris Skrevet 12. juli 2021 #98 Skrevet 12. juli 2021 AnonymBruker skrev (På 11.7.2021 den 13.30): Helt greit å ha en knulleliste til eget bruk og som kun du ser. Men etter det jeg forsto av artikkelen så blir listene delt. Hvis det er fulle navn eller annet identifiserbart på listene så hadde jeg satt veldig liten pris på det hvis jeg var nevnt på lista. Hun ene skriver bl.a om en at han har liten penis. Sykdommer osv også.. Må jo gå på selvtilliten løs å bli nevnt i lista og få slengt i trynet at man feks har alt for små bryster, er dårlig til å ri osv. Anonymkode: 88e44...ea3 Dette er jo det store problemet med både listene og selve programmet. Men hvis hensikten er å få folk til å bli mer forsiktig med hvem de har sex med - og spesielt ONS - så lykkes de kanskje med det. Om jeg var ung, fri og singel, ville jeg blitt livredd for å havne på en sånn liste som kanskje ble offentliggjort. Det er i grunnen temmelig problematisk at det er helt greit å henge ut folk offentlig etter å frivillig ha hatt sex med dem. Kanskje ble du skuffet, utnyttet, eller den andre levde ikke helt opp til forventningene, men det har jo de aller fleste opplevd, uten at en henger ut noen for det. Da lar man bare være å ha sex med dem en gang til. 4
herzeleid Skrevet 12. juli 2021 #99 Skrevet 12. juli 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): https://p3.no/vil-fjerne-skammen-fra-liggelista/ En dame på 25, en voksen dame (trodde det bare var de på 17 som hadde liggelister), snakker om liggelista si. Hun deler navn med venninner for å diskutere hvordan sexen var og størrelse på penis. Altså, har ikke de fleste i den alderen fått med seg at god sex kan ta tid, å at en ONS sjeldent gir god sex. For det andre, hvorfor er det innafor å legge ut om at de diskuterer penisstørrelser? Hva hvis det var en mann som ble intervjuet. "Nei, jeg har liggeliste så jeg og kompisene mine kan diskutere hvor trang eller vid fitta var". Hvis vi skal stoppe bodyshaming så trenger vi ikke å shame peniser heller, tenker jeg da. Senere forteller en mann at i det homofile miljøet bruker noen liggelister for at de ikke skal ligge med samme mann flere ganger. Hææ? Er det også en uting? Ikke huske hvem du har ligget med, sjekker opp navnet og bare "nei vi har hatt sex en gang før, jeg finner noen andre". Har dere liggelister? Anonymkode: 16926...8e5 Det er noe veldig snurrig over at denne jenta på en og samme tid åpent forteller at hun deler særdeles intime og personlige detaljer om andre, men så vil ha sex frabedt at noen mener noe om hennes adferd, når hun også deler detaljer om denne med omverdenen. Det er en så gjennomført mangelfull og inkonsekvent logikk at jeg er redd en vanskelig kan unngå en ubehagelig oppvåkning når virkeligheten en dag banker på, og hun må innse at på samme måte som hun og hennes venninner vurderer hennes tidligere sexpartnere på bakgrunn av erfaringene hun "rapporterer", vil hun bli vurdert av omverdenen for sin adferd og fortid. 7
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2021 #100 Skrevet 12. juli 2021 herzeleid skrev (1 time siden): Det er noe veldig snurrig over at denne jenta på en og samme tid åpent forteller at hun deler særdeles intime og personlige detaljer om andre, men så vil ha sex frabedt at noen mener noe om hennes adferd, når hun også deler detaljer om denne med omverdenen. Det er en så gjennomført mangelfull og inkonsekvent logikk at jeg er redd en vanskelig kan unngå en ubehagelig oppvåkning når virkeligheten en dag banker på, og hun må innse at på samme måte som hun og hennes venninner vurderer hennes tidligere sexpartnere på bakgrunn av erfaringene hun "rapporterer", vil hun bli vurdert av omverdenen for sin adferd og fortid. Enig. Flaut hele greia og lavmål! Anonymkode: f4ba6...3e2 3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå