Gå til innhold

Tenåringene spiser oss ut av huset.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Skal de spise SÅ mye!?

Har en gutt på 13 og ei jente på 16. Begge to er aktive og trener nesten hver dag. I går ettermiddag kjøpte vi inn 2L melk, stort beger yoghurt naturell, 1 pk granola, 1 pose frokostyoghurt, 1 brød, 12 egg og 1pk skinke. 4 egg, og 1/2 liter melk er det som er igjen nå i kveld. Dette har de spist utenom middag, og andre matvarer vi også hadde i hus.

Det går så ENORME mengder mat her hjemme og jeg skjønner ikke at det kan være normalt. Ikke bare er det stress å måtte gå i butikken hver dag fordi alt blir tomt så fort, men dyrt er det også.

Er det fler med tenåringer som spiser sånn? Hvordan løste dere det?

Anonymkode: fa9fd...93a

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kroppene vokser. De må ha mat.

Send dem selv på butikken med penger for å kjøpe mat om du er så lat.

• Liker 23
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje de trenger mer proteiner og fett så de holder seg mette på litt mindre mat og lengre mellomrom mellom hver gang de spiser? 

Anonymkode: ba5e8...54a

• Liker 25
AnonymBruker
Skrevet

Er jo ikke sykt mye det der da, kalorimessig. De er aktive og i voksealderen, such is life.

Anonymkode: 36943...cf9

• Liker 35
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns også dette var mye. Jeg har gjort det sånn at jeg rett og slett kjøper litt kjipere mat. Da er det ikke så interessant å spise hele tiden.

Anonymkode: ed27c...466

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg syns også dette var mye. Jeg har gjort det sånn at jeg rett og slett kjøper litt kjipere mat. Da er det ikke så interessant å spise hele tiden.

Det gjør vi også, så nå har vi gått fra 14000 i matbudsjett til 10-11000 per måned. De trenger mere mat ja, men ikke enorme mengder.

Anonymkode: b4e02...28e

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det gjør vi også, så nå har vi gått fra 14000 i matbudsjett til 10-11000 per måned. De trenger mere mat ja, men ikke enorme mengder.

Nei, føler det er en myte at de trenger så enormt med mat som mange skal ha det til. Jeg ser jo nå i ferien hvor vi ofte har litt mer kul mat at de spiser mye mer enn de gjør til vanlig. Feks roastbiff og godt brød... Veldig interessant at de kan knerte 8 skiver av det men dagen etterpå om det bare er Folkets skinke går det 2-3 liksom

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet

Har jobbet med matlaging til aktive tenåringer, og det var helt normalt at hver tenåring stappet inn 3-4 brødskiver, frokostblanding, havregrøt osv til frokost, og 4-5 glass melk/juice.

Så smørte de seg alt fra 6-13 (tuller ikke) brødskiver til lunsj. Til middag åt de gjerne en hel kylling alene, med ris, grønnsaker, dessert og hele pakka. Så var det musli/cornflakes/havregrøt til kvelds.

Så ja, tenåringer spiser MYE. Mer enn man antar.

Anonymkode: bcf3e...242

• Liker 27
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Nei, føler det er en myte at de trenger så enormt med mat som mange skal ha det til. Jeg ser jo nå i ferien hvor vi ofte har litt mer kul mat at de spiser mye mer enn de gjør til vanlig. Feks roastbiff og godt brød... Veldig interessant at de kan knerte 8 skiver av det men dagen etterpå om det bare er Folkets skinke går det 2-3 liksom

Helt likt som her. Grovbrød og kokt egg så er det 2-3 skiver og 1 eller 2 egg. Helgefrokost går det 4-5 rundstykker og 5 egg til eggerøre per barn🤣🙈

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Har jobbet med matlaging til aktive tenåringer, og det var helt normalt at hver tenåring stappet inn 3-4 brødskiver, frokostblanding, havregrøt osv til frokost, og 4-5 glass melk/juice.

Så smørte de seg alt fra 6-13 (tuller ikke) brødskiver til lunsj. Til middag åt de gjerne en hel kylling alene, med ris, grønnsaker, dessert og hele pakka. Så var det musli/cornflakes/havregrøt til kvelds.

Det må ha vært svært aktive ungdommer eller så har de spist alt for mye. 

• Liker 22
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

For noe tull

Anonymkode: fc1a9...008

• Liker 20
AnonymBruker
Skrevet

Det er normalt. Aktive tenåringer i vekst spiser mye mat. Og det er kjedelig at det ikke er gratis, men sånn er livet. Så lenge de ikke blir feite, så ville jeg aldri kritisert spisingen. Jeg spiste selv ekstremt mye i den alderen, og fikk veldig mye kjeft og kritisering, kommentarer hele tiden om at jeg la på meg, og at det ikke så pent ut å være så grådig. Det resulterte i spiseforstyrrelse, som jeg fortsatt sliter med i en alder av 40. Om dere har dårlig råd, så går det an å kjøpe billigmerker, 2good2go og kjøpe de varene som er på salg. Noen ting varierer mye i pris fra uke til uke. Feks squash og brokkoli var veldig billig en stund. Plutselig dritdyrt. Fra 10 kr/kg til 49 kr/kg for squash, og 8-9 kr for en brokkoli til 27 kr. Dette gjelder mange andre varer, det som var billig sist du var i butikken kan være dritdyrt i dag. Følg med på prisene i butikken når du handler, og velg de varene som er billigst per kilo. 

Anonymkode: f57bf...3e0

• Liker 32
Gjest Jon Are
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

For noe tull

Enig.  Tullprat. De trenger absolitt ikke så mye. Holder med langt mindre. Ingen av meg eller mine brødre fråtset slik i mat og vi ble alle normale . Høye alle sammen også. Nå er det supermange tjukke tenåringer.. Ikke noe vits øl lande fråtse sånn. De klarer seg på langt mindre. Kjøp havregrøt og grovbrød.  Egg og noe billig pålegg. Trenger hverken yoghurt eller granula.

AnonymBruker
Skrevet

Handle inn bare first price.

da reduseres matsansene, yalla, yalla

Anonymkode: 3eeea...78a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Slutt å kjøpe så god mat så vil de nok spise mindre. Er de tjukke siden de spiser så mye? Husker i tenårene at jeg ofte bare var godtesyk, og når jeg ikke fant noe snop stappet jeg i meg andre ting for å kompensere. 

Anonymkode: 4a63b...2fb

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
Jon Are skrev (5 minutter siden):

Enig.  Tullprat. De trenger absolitt ikke så mye. Holder med langt mindre. Ingen av meg eller mine brødre fråtset slik i mat og vi ble alle normale . Høye alle sammen også. Nå er det supermange tjukke tenåringer.. Ikke noe vits øl lande fråtse sånn. De klarer seg på langt mindre. Kjøp havregrøt og grovbrød.  Egg og noe billig pålegg. Trenger hverken yoghurt eller granula.

Nemlig

• Liker 5
Skrevet

Kan du ikke begynne med kolonial eller noe? Skjønner det koster penger med mat men hva skal man liksom gjøre? Nekte aktive tenåringer i vekst mat? Og hvis dere kjøpte et brød spiser vel dere foreldre også brød? Et brød blir jo fort borte hos en familie. Så lenge de ikke er overvektige eller du merker at spisingen blir så sykelig at du blir bekymret for helsen så får du bare kjøpe inn mer mat og gjerne litt frukt og grønnsaker de kan knaske på. Barn er dyrt sånn er det bare.

• Liker 11
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Slutt å kjøpe så god mat så vil de nok spise mindre. Er de tjukke siden de spiser så mye? Husker i tenårene at jeg ofte bare var godtesyk, og når jeg ikke fant noe snop stappet jeg i meg andre ting for å kompensere. 

Anonymkode: 4a63b...2fb

Men det ts kjøpte inn var vel helt vanlig husmannskost? Det var ingen av de varene som jeg syntes hørtes noe ekstra godt ut bare helt vanlig mat.

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet

Lag rugrundstykker 😊 de er supermettende og godene. Vann, gjær, 2/3 rugmel , 1/3 hvetemel , 2 ts sukker, 1 ss salt. Deigen kan også kaldheves kvelden før og stekes morgen etter

2 rundstykker holder en gående kjempelenge. Hadde besøk av tennåring tante barn som foreldrene advarsel spiste mye. Laga de rundstykkene, ungdommene digga dem. Men forble mett og glad helt til middag 😊

Anonymkode: b16ca...ee7

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Er bare å sette begrensinger på enkelte matvarer som er dyrere. Granola/musli osv kan porsjoneres i små plastbegre så du bestemmer porsjonen. Melk, juice kan begrenses. Maks et glass om dagen f.eks.  

Har en 14 åring i hus og ikke snakk om at han får spise hva eller hvor mye han vil til frokost/lunsj/kveldsmat, spesielt ikke til kvelds.   Han får kun vann til de fleste måltidene, kan velge melk til frokost eller kvelds, aldri som tørstedrikke.  Liker ikke juice og brus heldigvis. Hadde han fått velge så hadde han spist mest på kvelden og drukket flere liter melk om dagen.  Men han går ikke sulten. 

Anonymkode: 66825...5ef

• Liker 9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...