Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jeg skulle bare ønske at folk kunne åpne seg litt mer for å identifisere seg med nynorsk istedet for bokmål.

Hvorfor skriver du på bokmål og ikke nynorsk?

Skrevet
Hvorfor skriver du på bokmål og ikke nynorsk?

He he jeg skriver egentlig på nynorsk (konverterte da jeg var ca. 25)... Men da jeg begynte på KG tenkte jeg i halv-paranoia at jeg ville skjule identiteten min helt og som et ledd i det begynte jeg å skrive på bokmål. :roll:

Litt tåpelig, skal innrømme det... :ler:

Skrevet
Men det viser seg å være svært vanskelig, fordi folk knytter språket opp mot sin egen identitet.

Jeg har ikke noe problem med det jeg. Jeg har forstått at det er følelsene som gjør at man ønsker å beholde nynorsken, men trodde kanskje det fantes flere argumenter. Etter å ha "skummet" infoen fra Språkrådet har jeg vanskelig for å se at nynorsken skal kunne overleve på sikt. For hvis fremtidige generasjoner ikke opplever den følelsen....så føler de vel heller ikke for å benytte/bevare nynorsk?

Denne utrolige identifiseringen med språket, slik at vi tar det personlig alt som gjelder språk, gjør denne debatten så vanskelig.
Det synes jeg rett og slett er litt leit, hvis det ikke kan gå an å diskutere noe på generelt nivå....uten at folk tar det som personangrep.

I tillegg til at det er utrolig vakkert og klangfullt  :)

:overrasket: Nynorsk er da ikke klangfullt...det er jo et skriftspråk.
Skrevet
Litt tåpelig, skal innrømme det...  :ler:

Hehe....som når folk fra bygdene kommer til Oslo og forsøker å snakke bokmål...argument: "De forstår jo ikke hva jeg sier".

Jeg heller vel mer til at de har komplekser. ;)

Skrevet

Ja, barn av innvadrere får nynorsk-fritak. Også tar noen av de norsk for innvandrere. Litt lavere krav der.

Skrevet
Hvis du leser innlegget mitt bedre før du kommenterer det så ser du at nynorsk ikke er noe laget språk! (jeg prøvde iherdig å forklare det i alle fall) Det som er mer 'laget' og unaturlig er å skrive dansk i norge!

Det er urettferdig å la nynorsken lide for at skolene er dårlige. Vi er ikke det eneste landet med fler enn ett skriftspråk (tenk på Belgia med 3 offisielle språk, den frisiske delen av Nederland, slaviske land med russisk i tillegg til sine morsmål) - skal det være vanskeligere for norske elever å lære nynorsk enn for belgiske elever å lære flamsk, fransk og tysk på en gang i ung alder?

Burde ikke være vanskeligere, men vi har en skole i dette landet som ikke holder mål, og antakelig en haug med altfor dårlige lærere, men det er jo en annen diskusjon.

Ja, bokmål er også et laget språk. Skulle det vært riktig, burde vi vel egentlig ha gått tilbake til gammalnorsk og fått et språk tilnærmet likt det islandske.

Gjest Bellatrix
Skrevet

Ja, det blir litt meningsløst å snakke om hva som er "riktig" norsk.

Gjest Hippopotamus
Skrevet
Hvis du leser innlegget mitt bedre før du kommenterer det så ser du at nynorsk ikke er noe laget språk!

Jo, nynorsk er et laget språk, satt sammen av norrønt og diverse dialekter.

Skrevet

Sa ikke David på introduksjonsvideoen at han var født og oppvokst i norge? Synes han snakker dårlig norsk, hvis det er tilfellet i hvertfall..

Mange av innvandrerne (i Oslo i hvert fall) har sin egen dialekt, selv om de er født og oppvokst her, og det morsomste med det er at etnisk norske ungdommer som vanker sammen med dem får samme dialekten...

Skrevet (endret)
Mange av innvandrerne (i Oslo i hvert fall) har sin egen dialekt, selv om de er født og oppvokst her, og det morsomste med det er at etnisk norske ungdommer som vanker sammen med dem får samme dialekten...

:Nikke:

Det er sant. Jeg gikk på ungdomsskole (i Oslo) med ca. 70% innvandrere.

De etnisk norske gutta og de med innvandrer bakgrunn snakket gjerne likt. :ler: En egen dialakt kan man kalle det, ja.

Endret av lillesky

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...