Gjest Bellatrix Skrevet 16. september 2005 #41 Skrevet 16. september 2005 For meg var nynorsk pirkete gramatikk. Å lese og forstå nynorsk mener jeg er helt riktig. Som du sier så er det en viktig del av det norske språket. Men at jeg og flere andre skal gå ut av videregående med en dårlig karakter fordi vi har skrevet litt feil gramatikk her og der blir bare frustrerende.
Gjest gjest1 Skrevet 16. september 2005 #42 Skrevet 16. september 2005 Dersom du opplever nynorsk som pirkete grammatikk har du hatt for dårleg nynorsk-undervisning. Men, det er jo her det grunnleggande problemet ligg; i haldningane til elevar og lærarar. Når lærarane ikkje greier å formidle nynorsk på ein engasjerande måte, blir sjølvsagt haldningane deretter. La ungdomsskule-elevar lese Frode Grytten, så kjem nok grammatikken dinglande av seg sjølv! Men for all del, sidemålsundervisning må aldri fjernast så lenge vi har to målformer her i landet!!
Gjest Gjest Skrevet 16. september 2005 #43 Skrevet 16. september 2005 Hvorfor tror du at det er bare det å FORSTÅ nynorsk som er nyttig? Poenget er jo å selv kunne skrive begge våre skriftspråk. Jeg kan jo si det samme om tysk; at det er j** urettferdig at jeg fikk så dårlig karakter, jeg forstår det jo ganske greit.. Læreren må ha vært skikkelig teit som brydde seg om hvordan jeg skrev..
Gjest Bellatrix Skrevet 16. september 2005 #44 Skrevet 16. september 2005 Det var bare noen som mente nynorsk var viktig for at vi skulle forstå hva andre folk skrev.
Gjest gjest1 Skrevet 16. september 2005 #45 Skrevet 16. september 2005 *dårlig samvittighet for at vi kuppa tråden*
Gjest Melk Skrevet 16. september 2005 #46 Skrevet 16. september 2005 (endret) For meg var nynorsk pirkete gramatikk. Å lese og forstå nynorsk mener jeg er helt riktig. Som du sier så er det en viktig del av det norske språket. Men at jeg og flere andre skal gå ut av videregående med en dårlig karakter fordi vi har skrevet litt feil gramatikk her og der blir bare frustrerende. ← Slik var det for meg også. Forøvrig er det blitt så mange valgfrie former i nynorsk, at dagens nynorsk man lærer er milevis unna Aasen & co. Jeg synes alle kan skrive det målet de vil, jeg, uansett hvilken kommune man bor i. Og ikke ha eksamen. Nynorsk som målform står og faller ikke på en tvungen eksamen, hvis det er i levende bruk hver dag. Og det er det jo. Endret 16. september 2005 av Melk
sixx Skrevet 16. september 2005 #47 Skrevet 16. september 2005 Nynorsk som målform står og faller ikke på en tvungen eksamen, hvis det er i levende bruk hver dag. Og det er det jo. ← Ja, men noen steder er det faktisk nesten på vei ut....henviser da til Hallingdal. Jeg er heller ingen stor fan av nynorsk, men er vel litt usikker på om det er greit at det forsvinner helt i løpet av noen generasjoner. Nynorsk kan selvfølgelig legges som valgfritt fag uten eksamen...men da vil ingen bruke tid på det...fordi det ikke er tellende. En annen måte er at det kun legges til fag på universitetsnivå...men det har nok også sine bakdeler. Ser Melk skriver at det nå er mange valgfrie former i nynorsk...hvorfor er det det?...hvis så er...så har jo "nynorskfolket e.l." lagt den første brosteinen på veien mot avskaffelse av nynorsk mener nå jeg (fordi det da gjøres så komplisert at irritasjonen føles større enn tiltenkt nytteverdi) Selv om det er mange dialekter...så må det da gå an å kunne enes om en skriftlig form? (Og egentlig maler jeg vinduer ja.)
Gjest Bellatrix Skrevet 16. september 2005 #48 Skrevet 16. september 2005 Men skal man tgvinge Hallingdøler til å skrive nynorsk når de helst vil skrive bokmål?
Gjest gjest1 Skrevet 16. september 2005 #49 Skrevet 16. september 2005 Og nynorsk er noe vi bør være stolte av, spør du meg ← Hvorfor det? Det er et laget språk. Husker ikke hvem som lagde det, men et kjent navn er det... Jeg synes det er ¨pent bevares, og jeg liker dialekter også, men hvorfor bruke tid og ressurser på nynorsk når den norske skolen i utgangspunktet lider av mangel på både det ene og det andre og kommer langt ned på internasjonale lister når det gjelder nivå på kunnskap osv
Gjest Milah Skrevet 16. september 2005 #50 Skrevet 16. september 2005 Ja, men noen steder er det faktisk nesten på vei ut....henviser da til Hallingdal. Jeg er heller ingen stor fan av nynorsk, men er vel litt usikker på om det er greit at det forsvinner helt i løpet av noen generasjoner. (Og egentlig maler jeg vinduer ja.) ← Hvis nynorsk dør ut, (noe jeg ikke tror den kommer til å gjøre uansett, i hvertfall ikke på veldig veldig veldig lenge) kommer den til å gjøre det selv om man tvinger skoleelever til å "lære" det.
sixx Skrevet 16. september 2005 #51 Skrevet 16. september 2005 (Jeg er som kjent ikke her nå...siden jeg maler vinduer...men) Hvorfor gjør det noe om nynorsken dør ut? Jeg er ute etter argumenter for å få en forståelse.
Gjest Milah Skrevet 16. september 2005 #52 Skrevet 16. september 2005 (Jeg er som kjent ikke her nå...siden jeg maler vinduer...men) Hvorfor gjør det noe om nynorsken dør ut? Jeg er ute etter argumenter for å få en forståelse. ← Jeg vet ikke hvorfor det skulle gjøre noe. Språk forandrer seg hele tiden, det er uunngåelig, og helt naturlig!
sixx Skrevet 16. september 2005 #53 Skrevet 16. september 2005 Men skal man tgvinge Hallingdøler til å skrive nynorsk når de helst vil skrive bokmål? ← Jeg mener å ha hørt at det argumenteres med at de ikke gis muligheter til å opprettholde nynorsken....stor påvirkning fra tv, lærere som ikke snakker nynorsk etc. Hvordan løse det? Kun tilsette lærere som praktiserer nynorsk ("språkrasisme")...sperre tv-signalene og kun tillate lokaltv fra Skrukkedalen? Så nynorskfolket....gi oss argumenter så vi har en mulighet til å møte dere med forståelse.
sixx Skrevet 16. september 2005 #54 Skrevet 16. september 2005 Jeg vet ikke hvorfor det skulle gjøre noe. Språk forandrer seg hele tiden, det er uunngåelig, og helt naturlig! ← Jada, men hva vil vi tape på at språk går tapt? Forståelsen av hieroglyffer var jo utdødd...var det tilfeldige funnet av Rosettasteinen som gjorde det mulig å få en forståelse for dette språket igjen....og det igjen har gitt oss en fantastisk kunnskap om det gamle Egypt...kan vel ikke helt sammelignes i denne saken men.
Gjest Bellatrix Skrevet 16. september 2005 #55 Skrevet 16. september 2005 Jeg mener nynors er en viktig del av den norske kulturen, men når vi har to skriftspråk må folk få velge hvilket de vil bruke. Også hallingdølene.
sixx Skrevet 16. september 2005 #56 Skrevet 16. september 2005 men når vi har to skriftspråk må folk få velge hvilket de vil bruke. Og da tror jeg faktisk nynorsken til slutt dør ut...veldig mange dialekter også. Er helt sikkert flere steder enn Hallingdal som opplever det samme....jeg nevnte det området fordi jeg vet at utviklingen går i den retningen der.
Gjest Bellatrix Skrevet 16. september 2005 #57 Skrevet 16. september 2005 Jeg vet om folk som skriver nynorsk, de vil vel at barna ders også skal det. så jeg tror ikke det dør ut.
sixx Skrevet 16. september 2005 #58 Skrevet 16. september 2005 Jeg vet om folk som skriver nynorsk, de vil vel at barna ders også skal det. så jeg tror ikke det dør ut. ← Jeg tenker i litt lenger perspektiv enn det Fighter...hva om barnebarna deres ikke vil at deres barn skal lære nynorsk da? At de ikke ser "nytten" av det...fordi det ikke praktiseres hverken i media eller på skolen.
Gjest Bellatrix Skrevet 16. september 2005 #59 Skrevet 16. september 2005 Jeg skjønner poenget ditt, men jeg tror like lite på å tvinge i folk et skriftspårk de ikke vil ha som å tvinge folk til å bruke bunad på 17-mai. Det er ingen som tvinger folk til det, men folk gjør det likevel.
sixx Skrevet 16. september 2005 #60 Skrevet 16. september 2005 Trenger jo ikke å være snakk om tvang heller...kanskje de ikke vil lære det fordi de ikke får vite hva det er...fordi det på sikt knapt finnes noen som kan forklare/lære dem det. Uansett...når språk forsvinner så kan iallefall ingen lære det...vanskelig å reversere.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå