Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Du og du! (eigentleg er eg for sjuk til å diskutere dette i dag, men eg greier ikje dy meg!)

Kjære Gjest, opplæring i sidemål fører direkte til betre ordforråd, fordi ein lærer ord som ein kan bruke på begge målformer - det fins faktisk ein mellomting av arkaisk nynorsk og konservativt bokmål, og mykje av denne mellomtingen kan ein nytte (bevisst og ubevisst) i det daglege. Eg vil tørre å påstå at ingen elevar driv og "virrar" ubevisst mellom nynorsk og bokmål i skriftspråket sitt, så det er nok ikkje sidemålsundervisningen som er grunnen til dårlege skrivedugleikar hos norske elevar.

Men, som eg nemnde i forrige innlegg, det er haldningane det er noko riv ruskande gale med!

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Internatet var noe av det fornøyeligste jeg har sett på lenge.  :klappe:  ALLE tenåringer rundt 17 år burde være 1 mnd på Internat fra 50-tallet.

Han David fyren var forresten forferdelig! Makan til rasist skal man vel lete lenge etter.

:ler: Kjempe morsomt var det! Gjett om de ungene har godt av litt motgang og disiplin. ( Ikke alle da. )

Og enig med deg angående David. Enkelte skylder all motgang på rasisme. Han vurderte ikke en gang at han fikk kjeft fordi han oppførte seg dårlig, nei det var fordi han ikke var hvit! :roll:

Endret av Nellie Cortado
Skrevet
Kulturarv? Hmmm, ja ja.

Nytter ikke å snakke til nynorskfanatikere. At man kommer med "argumenter" som "kulturarv", forteller nok om hva de har å fare med.

Skrevet

Man kan faktisk få fritak fra nynorsk om man har én forelder fra f.eks Sverige, om forelderen (e) snakker dette hjemme.

Skrevet
Nytter ikke å snakke til nynorskfanatikere. At man kommer med "argumenter" som "kulturarv", forteller nok om hva de har å fare med.

Hehe..det samme kan man vel si om anti-nynorskfanatikere ;)

Skrevet

Det nytter ikke å snakke med noen type fanatikere i det hele tatt!

Skrevet
Hehe..det samme kan man vel si om anti-nynorskfanatikere ;)

Kall meg hva du vil, men jeg har aldri fått noe svar på hva vi skal med nynorsk. T.o.m. norsklærern vår innrømmet at han ikke skjønte vitsen. Det forteller det meste, når en ellers så konservativ lærer ikke en gang kom med idiotiske argumenter som kulturarv.

Så fortell meg nytten av nynorsk. Altså praktisk nytte i arbeidslivet.

Skrevet

Å forstå hva andre mennesker fra samme land som deg skriver. Et eksempel.

Skrevet

Jeg har ikke så veldig sterke meninger om nynorsk/bokmål. Ville bare kommentere at de som er imot nynorsk ikke akkurat glimrer med argumentene sine heller.

Men å verdsette nynorsk bare pga praktisk nytte i arbeidslivet, det virker litt søkt. Hvor mange fag er det som egentlig er nyttige i arbeidslivet? Ungene hadde fått en ti-timers uke nokså fort med en slik linje :)

Skrevet

Etter mitt syn trenger man ikke en egen eksamen for å få til dette. Vi leste nynorske tekster og bøker alt i 3. klasse, uten at vi fikk en grundig innføring i grammatikk og andre spissfindigheter. Gikk greit det.

Skrevet

Hvis du ikke klarer å forstå nynorsk, bør du heller ikke jobbe så mye med å lese bokmål heller.

Skrevet
Etter mitt syn trenger man ikke en egen eksamen for å få til dette. Vi leste nynorske tekster og bøker  alt i 3. klasse, uten at vi fikk en grundig innføring i grammatikk og andre spissfindigheter. Gikk greit det.

Enig, man trenger ikke nevneverdig opplæring i nynorsk for å kunne forstå det. Jeg leste nynorsk før jeg begynte på skolen jeg, og jeg hadde ingen problemer med å forstå hva jeg leste. Og det var før noen hadde lært meg noe som helst om nynorsk!

Skrevet
Men å verdsette nynorsk bare pga praktisk nytte i arbeidslivet, det virker litt søkt. Hvor mange fag er det som egentlig er nyttige i arbeidslivet? Ungene hadde fått en ti-timers uke nokså fort med en slik linje :)

Alle fag kan bli relevante i arbeidslivet, bortsett fra nynorsk (eller bokmål for de som har nynorsk som hovedmål).

Skrevet
Alle fag kan bli relevante i arbeidslivet, bortsett fra nynorsk (eller bokmål for de som har nynorsk som hovedmål).

Med mindre man er lærer? Eller sensor på universitetet? Eller jobber i en nynorsk kommune? Eller forskjellig type saksbehandler?

Skrevet
Med mindre man er lærer? Eller sensor på universitetet? Eller jobber i en nynorsk kommune? Eller forskjellig type saksbehandler?

Tror ikke du skjønte hva jeg skrev. Alle fag kan bli relevante, men man bruker selvfølgelig ikke alle fag i alle yrker. Men selvfølgelig må man lære seg det grunnleggende i alle fag for å vite om man skal satse på det eller ikke. Jeg bare ser ikke hva nynorsk kan brukes til, bortsatt fra i "regelryttersammenhenger".

Dessuten er ikke argumentet om at man er ansatt i en nynorsk kommune noe bra argument, siden eneste grunn til at man må kunne skrive nynorsk er at man er pålagt det. De som har nynorsk som hovedmål, klarer fint å skjønne et brev skrevet på bokmål fra meg.

Skrevet

Dersom det er så enkelt med nynorsk, gjer det vel ingenting å ha eksamen i det??

Skrevet

For de som er opptatt av nynorsk praktisk bruk:

JEG er et eksempel på at man kan få behov for nynorsk i jobbsammenheng. Jeg er oppflasket med bokmål, men må bruke nynorsk på jobben. Er kjempeglad for at jeg fulgte med i nynorsktimene.

Nynorsk er et forsøk på å reparere tapet av skriftspråket i Norge etter dansketida! Ordentlig norsk ble bevart i dialektene, men dansk ble skrevet. Heldigvis var det noen, bl.a. Ivar Aasen, som syntes dette var for ille, og at vi burde redde det norske språket før det var for sent. Han samlet et nynorsk skriftspråk på basis av de levende dialektene og trakk linja tilbake til gammelnorsk, og lagde et skriftspråk som ville vært så nært mulig et norsk språk som hadde fått utvikle seg uten å bli fortrengt av dansken.

Nynorsk er ikke noe som Åsen fant opp eller konstruerte. Før ham var det også mange som skrev norsk (ikke dansk) men Aasen laget et standardspråk (en standard rettskriving) slik at det ble enklere å få en felles mal, siden det ikke fantes noe språkråd som ordnet slikt på den tida.

At noen blir så provosert av dette, og heller ikke ser at dette er noe BRA, er uforståelig for meg.

Skrevet
For de som er opptatt av nynorsk praktisk bruk:

JEG er et eksempel på at man kan få behov for nynorsk i jobbsammenheng. Jeg er oppflasket med bokmål, men må bruke nynorsk på jobben. Er kjempeglad for at jeg fulgte med i nynorsktimene.

Nynorsk er et forsøk på å reparere tapet av skriftspråket i Norge etter dansketida! Ordentlig norsk ble bevart i dialektene, men dansk ble skrevet. Heldigvis var det noen, bl.a. Ivar Aasen, som syntes dette var for ille, og at vi burde redde det norske språket før det var for sent. Han samlet et nynorsk skriftspråk på basis av de levende dialektene og trakk linja tilbake til gammelnorsk, og lagde et skriftspråk som ville vært så nært mulig et norsk språk som hadde fått utvikle seg uten å bli fortrengt av dansken.

Nynorsk er ikke noe som Åsen fant opp eller konstruerte. Før ham var det også mange som skrev norsk (ikke dansk) men Aasen laget et standardspråk (en standard rettskriving) slik at det ble enklere å få en felles mal, siden det ikke fantes noe språkråd som ordnet slikt på den tida.

At noen blir så provosert av dette, og heller ikke ser at dette er noe BRA, er uforståelig for meg.

Endeleg!! :klappe:

Gjest Bellatrix
Skrevet
Dersom det er så enkelt med nynorsk, gjer det vel ingenting å ha eksamen i det??

Det er forskjell på å kunne lese nynorsk og på å kunne skrive det riktig. Og jeg ser ikke helt nytten av å lære seg pirkete gramatikk hvis det bare er for å kunne lese et språk når vi likevl skjønner betydningen av det som står der.

Skrevet
Det er forskjell på å kunne lese nynorsk og på å kunne skrive det riktig. Og jeg ser ikke helt nytten av å lære seg pirkete gramatikk hvis det bare er for å kunne lese et språk når vi likevl skjønner betydningen av det som står der.

Nynorsk-undervisning er da mykje meir enn pirkete grammatikk!! Det handlar om å kunne tileigne seg eit rikt og ikkje minst norsk ordforråd, og fører, som eg har nemnd tidlegare, til betre og variert språk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...