Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hørte nettopp David si at han hittil har hatt fritak når det ble snakk om eksamen i norsk... Kan noen forklare dette for meg? Er det mulig at innvandrere har fritak i norsk????

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror han mente at han hadde hatt fritak i nynorsk.

Skrevet

Jepp, eg og trur det var nynorsk han mente at han hadde fritak frå.

Skrevet
Tror han mente at han hadde hatt fritak i nynorsk.

Følger opp Mysan. Er det mulig at innvandrere får fritak i nynorsk?

Skrevet
Følger opp Mysan. Er det mulig at innvandrere får fritak i nynorsk?

De har vel undervisning i morsmål i tillegg til hovedmål, så da får de fritak for sidemål.

Skrevet
De har vel undervisning i morsmål i tillegg til hovedmål, så da får de fritak for sidemål.

Er det virkelig mulig at innvandrere fritas i nynorsk bare fordi de har et annet morsmål?

Skrevet

Hvorfor skulle det være så rart? Uten at man får opplæring i morsmålet sitt (utover det å kunne snakke det), klarer man knapt å lære et annet språk, heller. Morsmålet er det første språket man lærer, og man lærer det på en annen måte enn eventuelle andre- og tredjespråk. Derfor fokuseres det blant innvandrere heller på opplæring i norsk (bokmål i områder der dette er hovedmål) og med tilleggsopplæring i morsmål.

Skrevet

Når jeg spoler tilbake i hodet mitt nå, så var det sidemål det var snakk om ja. Da er det ikke så ille.

klart de må ha morsmålsundervisning i stedet, det er klart at for å lære et språk så må du ha grunnlaget ditt i et annet.

(Synes forøvrig at nynorsk kunne vært fjernet og tiden brukt til mer nyttige ting)

Skrevet

Internatet var noe av det fornøyeligste jeg har sett på lenge. :klappe: ALLE tenåringer rundt 17 år burde være 1 mnd på Internat fra 50-tallet.

Han David fyren var forresten forferdelig! Makan til rasist skal man vel lete lenge etter.

Skrevet
Når jeg spoler tilbake i hodet mitt nå, så var det sidemål det var snakk om ja. Da er det ikke så ille.

klart de må ha morsmålsundervisning i stedet, det er klart at for å lære et språk så må du ha grunnlaget ditt i et annet.

(Synes forøvrig at nynorsk kunne vært fjernet og tiden brukt til mer nyttige ting)

Synes fremdeles dette er merkelig. Jeg bodde mye i utlandet som barn/ung pga far som reiste med jobben, og har gått på vanlig skole i flere land. Men aldri var det SNAKK om at jeg fikk fritak fra noe som helst, selv i Belgia med tre offisielle språk hvorav jeg ikke kunne noe fra før (bortsett fra et par knotete ord på tysk) og undervisningen var kun på flamsk og fransk.

Men dette skjønte jeg etter hvert: Barn KLARER å lære seg språk fort og lett, selv om det må et par krafttak til i starten! Det er bra det settes krav til dem, og at alle behandles likt!

Og nynorsk er noe vi bør være stolte av, spør du meg ;)

Skrevet
Er det virkelig mulig at innvandrere fritas i nynorsk bare fordi de har et annet morsmål?

Morsmålet er definert som sidemål. Det er nesten likedan med samiske elever. Elever med samisk hovedmål har enten nynorsk eller bokmål som sidemål.

Skrevet

Synes det er helt riktig at barn med et annet morsmål enn norsk, skal få fritak i sidemål. Jeg sterkt imot tvungen nynorsk for alle egentlig.

Sa ikke David på introduksjonsvideoen at han var født og oppvokst i norge? Synes han snakker dårlig norsk, hvis det er tilfellet i hvertfall..

Skrevet

:overrasket::overrasket::overrasket:

Vil du fjerne kulturarven til Noreg!?? :hakeslepp:

Skrevet

Veslo vennen, jeg er faktisk enig med Mysan her... ;)

Ikke nødvendigvis fjerne nynorsk som språk, men at ungene skal kunne ha kun ett språk. Jeg har sett mange små som sliter kraftig med norsken, og nynorsken blir da bare nok et slag i trynet for dem. De som har bokmål som hovedmål bør kunne slippe byborsk og omvendt. Men dette hørte kanskje ikke til i denne tråden? :)

Internatet ja, jeg skulle jo se det...må huske neste gang! Var det bra ellers da? Sånn bortsett fra nynorskfritaket?

Skrevet
Veslo vennen, jeg er faktisk enig med Mysan her... ;)

Ikke nødvendigvis fjerne nynorsk som språk, men at ungene skal kunne ha kun ett språk. Jeg har sett mange små som sliter kraftig med norsken, og nynorsken blir da bare nok et slag i trynet for dem. Synes synd på ungene jeg...da er det ikke lett å være lærer. De som har bokmål som hovedmål bør kunne slippe nynorsk og omvendt. Men dette hørte kanskje ikke til i denne tråden? :)

Internatet ja, jeg skulle jo se det...må huske neste gang! Var det bra ellers da? Sånn bortsett fra nynorskfritaket?

Skrevet

(Opplæring i to skriftspråk fører faktisk til språkleg mangfald og betre ordforråd - det er haldningane det er noko gale med, ikkje intelligensen til elevane)

Gjest Vindelspev
Skrevet
(Opplæring i to skriftspråk fører faktisk til språkleg mangfald og betre ordforråd - det er haldningane det er noko gale med, ikkje intelligensen til elevane)

:klappe:

Skrevet

Hvordan i allverden fører nynorsk til bedre ordforråd og mangfold? Det er bortkastet tid spør du meg. Nei få det ut av skolen og bruk tida på bokmål som er vårt hovedspråk i stedet. Mange unger kan ikke ordentlig norsk i dag også skal de jammen meg bruke tida på enda et skriftspråk og. Skulle ha vært slik at man enten valgte nynorsk eller bokmål som sitt hovedmål også fikk man i stedet grundig opplæring i det i stedet for å hoppe fram og tilbake mellom de to. Det blir bare forvirrende og er totalt nytteløst. Det er vel de færreste som faktsik bruker begge skriftsspråkene aktivt etter at de er ferdige på skolen.

Skrevet
:overrasket:  :overrasket:  :overrasket:

Vil du fjerne kulturarven til Noreg!??  :hakeslepp:

Kulturarv? Hmmm, ja ja.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...