Gå til innhold

Forlover - hvor mye hjelp er det vanlig å få?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

TS her. 

Takk for svar og innspill! Jeg har selvsagt tenkt over det jeg spør henne om og bombanderer henne ikke med spørsmål ukentlig. Hun oprettet selv en gruppe vi kunne dele bryllupsrelaterte saker i. Jeg vet at hun ikke liker å gjøre praktiske ting som å ordne bordkort, pynte, lage buketter, invitasjoner osv - så dette ordner jeg selv. Men hun er opptatt av deltajer og estetikk, derfor har jeg spurt om hennes mening på ulike ting. Da står det gjerne mellom 2-3 ting og jeg har vansker med å bestemme meg. Så jeg har allerede gjort mye av jobben selv men trenger et par ekstra øyne.

Jeg syns det er veldig rart å si ja til å være forlover for å så ikke ønske å hjelpe til med noe 😅 

Anonymkode: fab23...e78

Snakket dere noe om forventninger på forhånd, da? Altså, visste hun noe om hva du forventet da hun takket ja? Når det er så ulikt hva folk forventer av forloveren sin, vil det sikkert også være veldig ulikt hva folk ser for seg at de takker ja til når de sier ja. Tar jeg utgangspunkt i min egen krets, hadde jeg forventet å bli spurt om å signere, å arrangere et lite, rolig utdrikningslag, å hjelpe til dagen før og å være med å se på kjole, det er det «vanlige». 
 

Jeg tenker jo at en god venninne ofte vil engasjere seg i et eller annet uansett, men høres egentlig ut som dere rett og slett skal ta en prat. Da får du kanskje litt oversikt over hva hun tenker også. Men prøv å ikke bli skuffet eller fornærmet om det viser seg at hun ikke er så interessert, man har jo helt ulike tilnærminger til bryllup, enten man skal være brud, forlover eller gjest. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Daria skrev (3 timer siden):

Ikke forvent ting - spør henne, snakk sammen om hva du kunne tenke deg hjelp til og spør hva hun er interessert i å bidra med. Min venninne viste seg å ha en hel rekke forventninger hun aldri kommuniserte til meg (selv ikke når jeg spurte om forberedelser og planlegging), men som hun var så skuffet over at jeg ikke oppfylte at hun uten forvarsel droppet meg som forlover noen måneder før bryllupet. Å være forlover innebærer i utgangspunktet bare å skrive under på et papir på bryllupsdagen, og for mange (men ikke alle) er det også underforstått at man arrangerer utdrikningslaget og holder tale på dagen. Det er ikke en bryllupsplanleggerassistenstilling eller jobben som brudens høyre hånd i alt bryllupsrelatert.

Takk for svar! 

Det høres jo veldig uheldig ut. Høres også ut som at det var ganske store forventninger til deg som forlover. 

I mitt tilfelle er det (i mitt hode) snakk om "enkle" spørsmål hvor jeg ønsker hennes mening. Altså alternativ 1, 2 eller 3. Vil ikke påstå at det er å være bryllupsplanleggerassistent 😅 

Anonymkode: fab23...e78

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ananas. skrev (2 timer siden):

Snakket dere noe om forventninger på forhånd, da? Altså, visste hun noe om hva du forventet da hun takket ja? Når det er så ulikt hva folk forventer av forloveren sin, vil det sikkert også være veldig ulikt hva folk ser for seg at de takker ja til når de sier ja. Tar jeg utgangspunkt i min egen krets, hadde jeg forventet å bli spurt om å signere, å arrangere et lite, rolig utdrikningslag, å hjelpe til dagen før og å være med å se på kjole, det er det «vanlige». 
 

Jeg tenker jo at en god venninne ofte vil engasjere seg i et eller annet uansett, men høres egentlig ut som dere rett og slett skal ta en prat. Da får du kanskje litt oversikt over hva hun tenker også. Men prøv å ikke bli skuffet eller fornærmet om det viser seg at hun ikke er så interessert, man har jo helt ulike tilnærminger til bryllup, enten man skal være brud, forlover eller gjest. 

Takk for svar! 

Har ikke gitt hun noen oppgaver/ansvarsområder sånn sett. Men hun sa i begynnelsen at jeg kunne ringe og sende melding når som helst, hun kunne komme til meg på kort varsel om det var noe jeg ville snakke om/se på osv. Så da tenkte jeg at jeg kunne spørre hun om noen få synspunkter underveis. Det er snakk om kanskje 5-6 ting jeg har spurt henne om. 

Anonymkode: fab23...e78

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min forlover skrev under papirene, arrangerte et lite utdrikningslag, laget liste over hvem som hadde gitt oss hva i bryllupet, og han holdt tale. Mannen min fikset pynting og bordsetting. 

Anonymkode: 44b52...5c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. Jeg hadde to forlovere, som begge bor på helt andre kanter av landet enn meg. Den ene var med på prøving av kjoler, og den andre signerte forlovererklæringen. Begge hjalp til med noen praktiske ting på dagen, før og under vielsen. I tillegg arrangerte de et lite utdrikningslag der vi var de eneste deltakerne (på grunn av pandemien). Ellers stilte jeg nok noen få spørsmål i messenger-tråden vår, som da jeg ikke klarte å velge mellom to par sko. Utenom det forventet jeg ikke noe hjelp, men jeg er helt sikker på at de ville svart om jeg ba om deres meninger om f.eks. blomster eller bordpynt. Noe av dette hadde mannen min meninger om, og det han ikke brydde seg om bestemte jeg bare selv. Tror faktisk jeg "maste" mer på svigersøsteren min, fordi hun har mer lokalkunnskap om plassen vi giftet oss på/lokalet vi valgte. Det var derfor lettere å spørre henne om råd om mer praktiske ting.

Nå skal jeg være forlover til en av mine forlovere, og jeg har sagt at hun bare skal be om hjelp/stille alle mulige spørsmål dersom hun ønsker det, noe hun har gjort. Men så er jeg over snittet interessert i bryllup også, og det vet hun. 😅

Anonymkode: b9ac6...793

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Av ren nysgjerrighet lurer jeg på hva deres forlovere hjalp til med.

Min forlover står meg veldig nært og hun ble utrolig glad da jeg spurte om hun ville være det. Bryllupet er bare noen få måneder unna og hun var med da jeg valgte brudekjole. Ellers er det liksom ingen hjelp å få 😅 har spurt litt om hennes mening på feks blomster og om hun kan være med i lokale på forhånd for å se over detaljene med meg. Men jeg får ikke noe særlig respons og føler at jeg plager henne når jeg spør. Det er et lite bryllup og jeg er absolutt ikke noe "bridezilla". Det meste blir tatt hånd om av innleide, men det er noen ting jeg trenger et par ekstra (kvinnelige) øyne til. 

Så, forventer jeg for mye? Eller er det vanlig at forlovere ikke hjelper til med ting? Det er ikke snakk om å lage ting eller gjøre noe i den forstand, kun hva hennes mening er om ulike ting 🙈

Anonymkode: fab23...e78

Hjelp å få? Jeg har vært forlover og vet naturligvis av mange andre som har vært det, men det er noen år tilbake. Forloverens hovedoppgaver var å arrangere et enkelt utdrikningslag og å være med under vielsen. Jeg var ikke involvert i noen av bryllupsforberedelsene ut over å skaffe min egen kjole i samråd med bruden.

Anonymkode: ae7d2...6aa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da jeg var forlover arrangerte jeg utdrikkingslag, samt holdt tale på bryllupsfesten og hadde ansvar for å løfte på kjolen når bruden trengte det (jeg måtte f.eks være med på do). Det var det. Planlegging av bryllupet tok brudeparet helt selv og kjolen ble kjøpt på nettet. 

Anonymkode: c69b9...99d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett hva andre har gjort tidligere er det ikke unormalt at du har spurt forloveren din om disse tingene. Det høres ikke ut som at du har bombardert venninnen din med jobb og krav, så det virker litt rart at det virker som at hun ikke vil. Når mannen din ikke er aktuell for å bidra, er det jo naturlig at du spør forloveren som også er din beste venninne. Det er jo sånn det fungerer.

Hvis det hadde vært en annen slags fest (rund dag, konfirmasjon, dåp osv.) hadde det jo også vært naturlig å spørre en nær venninne om råd, så jeg synes det virker spesielt at hun virker avvisende. Med mindre dere har svært ulik oppfatning av hvor mye du faktisk har bedt om hennes involvering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 6.7.2021 den 10.43):

TS her. 

Takk for svar og innspill! Jeg har selvsagt tenkt over det jeg spør henne om og bombanderer henne ikke med spørsmål ukentlig. Hun oprettet selv en gruppe vi kunne dele bryllupsrelaterte saker i. Jeg vet at hun ikke liker å gjøre praktiske ting som å ordne bordkort, pynte, lage buketter, invitasjoner osv - så dette ordner jeg selv. Men hun er opptatt av deltajer og estetikk, derfor har jeg spurt om hennes mening på ulike ting. Da står det gjerne mellom 2-3 ting og jeg har vansker med å bestemme meg. Så jeg har allerede gjort mye av jobben selv men trenger et par ekstra øyne.

Jeg syns det er veldig rart å si ja til å være forlover for å så ikke ønske å hjelpe til med noe 😅 

Anonymkode: fab23...e78

Forlover eller ei. Jeg syns det er rart at en som står deg så nær ikke vil diskutere litt bryllup med deg. Du kan ringe meg for mening om blomster 🌺🌺🌺. Pm 🥰👰

Endret av Sensi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 6.7.2021 den 10.19):

TS her. 

Jeg tenker det er normalt å kunne svare når man blir spurt. Jeg har alltid tenkt at en forlover bidrar litt, og her er det jo kun snakk om å mene noe. Ikke lage noe, fikse noe eller gjøre noe. Men det er kanskje bare meg. Og nei, ikke alle menn kan fint mene noe om blomster og andre detaljer 😊

Anonymkode: fab23...e78

Og det kan ikke alle kvinner heller…

Anonymkode: 40648...de7

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Sensi skrev (På 7.7.2021 den 10.44):

Forlover eller ei. Jeg syns det er rart at en som står deg så nær ikke vil diskutere litt bryllup med deg. Du kan ringe meg for mening om blomster 🌺🌺🌺. Pm 🥰👰

TS her. 

Vil bare si tusen takk for at du tilbyr deg. Det var utrolig snilt! Behovet er ikke der lenger, men tusen takk. Tenk at det finnes sånne mennesker som deg 🥰 

Anonymkode: fab23...e78

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min forlover bidro lite. Tok i et tak rundt utdrikningslaget, men jeg hadde egentlig ikke lyst på utdrikningslag i det hele tatt. Hvertfall ikke rølp. Kunne sagt ja til en rolig beauti dag eller lignende, men ikke noe annet. 

Så hun hjalp til litt rundt utdrikningslaget ble jeg fortalt, og så bidro hun MASSE i selve laget hvor hun var midtpunkt hele kvelden og klovnet seg til samtidig som hun ble fullere og fullere. 

Annet enn det gadd hun ikke noe selv om hun ble spurt. Min søstre måtte steppe inn når vi skulle se på kjoler. 

Anonymkode: 99f31...1b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes at i hovedsak skal forloverne bistå bruden/brudgommen personlig.

Altså ikke bidra med arrangering av selve bryllupet. Det bør brudeparet (og evt. familien) stå for. 

Anonymkode: 7757c...1d0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 19.7.2021 den 12.46):

Min forlover bidro lite. Tok i et tak rundt utdrikningslaget, men jeg hadde egentlig ikke lyst på utdrikningslag i det hele tatt. Hvertfall ikke rølp. Kunne sagt ja til en rolig beauti dag eller lignende, men ikke noe annet. 

Så hun hjalp til litt rundt utdrikningslaget ble jeg fortalt, og så bidro hun MASSE i selve laget hvor hun var midtpunkt hele kvelden og klovnet seg til samtidig som hun ble fullere og fullere. 

Annet enn det gadd hun ikke noe selv om hun ble spurt. Min søstre måtte steppe inn når vi skulle se på kjoler. 

Anonymkode: 99f31...1b6

Å være forlover betyr da ikke at man skal drasse rundt i klesbutikker. Har du sett litt for mye amerikansk søppel-tv? 

Anonymkode: ae7d2...6aa

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 6.7.2021 den 10.43):

TS her. 

Jeg syns det er veldig rart å si ja til å være forlover for å så ikke ønske å hjelpe til med noe 😅 

Anonymkode: fab23...e78

Det er da ikke meningen at man skal hjelpe til med noe fordi man er forlover. En forlover er et vitne under selve seremonien.

Har du ikke mor, svigermor, søstre eller andre som kan hjelpe til? Jeg har vært forlover to ganger og det har aldri vært forventet at jeg skal hjelpe til med noe. Den ene gangen arrangerte jeg "utdrikkingslag", men det var alt.

Anonymkode: bfbb5...7cb

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, AnonymBruker said:

Å være forlover betyr da ikke at man skal drasse rundt i klesbutikker. Har du sett litt for mye amerikansk søppel-tv? 

Anonymkode: ae7d2...6aa

Hold kjeft

Anonymkode: 99f31...1b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville funnet det svært ubehagelig å bli spurt om å mene noe om blomster, invitasjoner, kjole osv som forlover.

Det er ikke mitt bryllup, og ikke min rolle å mene noe om hvordan bryllupet skal være. Ville nok også svart unnvikende.

Langt mer naturlig å hjelpe til med enkelte praktiske oppgaver omkring bruden, som å hente brudebuketten, kjøre til frisør el.l.

Anonymkode: fcf40...50b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hold kjeft

Anonymkode: 99f31...1b6

Svaret var ja, skjønner jeg 😂

Anonymkode: ae7d2...6aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...