Gå til innhold

Forlover - hvor mye hjelp er det vanlig å få?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Av ren nysgjerrighet lurer jeg på hva deres forlovere hjalp til med.

Min forlover står meg veldig nært og hun ble utrolig glad da jeg spurte om hun ville være det. Bryllupet er bare noen få måneder unna og hun var med da jeg valgte brudekjole. Ellers er det liksom ingen hjelp å få 😅 har spurt litt om hennes mening på feks blomster og om hun kan være med i lokale på forhånd for å se over detaljene med meg. Men jeg får ikke noe særlig respons og føler at jeg plager henne når jeg spør. Det er et lite bryllup og jeg er absolutt ikke noe "bridezilla". Det meste blir tatt hånd om av innleide, men det er noen ting jeg trenger et par ekstra (kvinnelige) øyne til. 

Så, forventer jeg for mye? Eller er det vanlig at forlovere ikke hjelper til med ting? Det er ikke snakk om å lage ting eller gjøre noe i den forstand, kun hva hennes mening er om ulike ting 🙈

Anonymkode: fab23...e78

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min forlover hjalp ikke til med noe annet enn å være med når jeg prøvde brudekjoler, men jeg følte heller ikke et behov for noe mer hjelp. Avgjørelsene ellers om bryllupet og planleggingen gjorde jeg og mannen min selv. Når jeg var forlover for henne så hadde hun andre forventninger og jeg hjalp til med mye, fiksing av gaveposer til bryllupet, hjelp med valg av blomster, pynting av lokale osv. Så jeg tror det varierer veldig hvor mye forlovere hjelper til med og hvor mye bruden har behov for hjelp. Men jeg synes det høres litt rart ut at hun ikke engang virker interessert i å si sin mening om blomster engang. Er hun i en livssituasjon som kanskje gjør det vanskelig å ha overskudd til noe annet? 

Anonymkode: caa77...fd6

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Av ren nysgjerrighet lurer jeg på hva deres forlovere hjalp til med.

Min forlover står meg veldig nært og hun ble utrolig glad da jeg spurte om hun ville være det. Bryllupet er bare noen få måneder unna og hun var med da jeg valgte brudekjole. Ellers er det liksom ingen hjelp å få 😅 har spurt litt om hennes mening på feks blomster og om hun kan være med i lokale på forhånd for å se over detaljene med meg. Men jeg får ikke noe særlig respons og føler at jeg plager henne når jeg spør. Det er et lite bryllup og jeg er absolutt ikke noe "bridezilla". Det meste blir tatt hånd om av innleide, men det er noen ting jeg trenger et par ekstra (kvinnelige) øyne til. 

Så, forventer jeg for mye? Eller er det vanlig at forlovere ikke hjelper til med ting? Det er ikke snakk om å lage ting eller gjøre noe i den forstand, kun hva hennes mening er om ulike ting 🙈

Anonymkode: fab23...e78

Hvorfor skal forloveren mene noe om deres bryllup? Det er det dere som skal gifte dere som skal mene noe om. Menn klarer like fint som kvinner å mene noe om blomster og lokaler.

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (4 minutter siden):

Hvorfor skal forloveren mene noe om deres bryllup? Det er det dere som skal gifte dere som skal mene noe om. Menn klarer like fint som kvinner å mene noe om blomster og lokaler.

TS her. 

Jeg tenker det er normalt å kunne svare når man blir spurt. Jeg har alltid tenkt at en forlover bidrar litt, og her er det jo kun snakk om å mene noe. Ikke lage noe, fikse noe eller gjøre noe. Men det er kanskje bare meg. Og nei, ikke alle menn kan fint mene noe om blomster og andre detaljer 😊

Anonymkode: fab23...e78

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Min forlover hjalp ikke til med noe annet enn å være med når jeg prøvde brudekjoler, men jeg følte heller ikke et behov for noe mer hjelp. Avgjørelsene ellers om bryllupet og planleggingen gjorde jeg og mannen min selv. Når jeg var forlover for henne så hadde hun andre forventninger og jeg hjalp til med mye, fiksing av gaveposer til bryllupet, hjelp med valg av blomster, pynting av lokale osv. Så jeg tror det varierer veldig hvor mye forlovere hjelper til med og hvor mye bruden har behov for hjelp. Men jeg synes det høres litt rart ut at hun ikke engang virker interessert i å si sin mening om blomster engang. Er hun i en livssituasjon som kanskje gjør det vanskelig å ha overskudd til noe annet? 

Anonymkode: caa77...fd6

TS her. 

Tusen takk for svar! Skjønner at det varierer litt utifra hvilket behov man har. Jeg kunne forstått at hun ikke ville pyntet lokale, laget buketter og bordkort o.l men det er jo ikke snakk om det i det hele tatt. Hun vet at alt blir fikset av profesjonelle eller meg selv. Men man blir jo litt blind oppi alt så hadde vært fint å høre en annen sin mening 🙈 og nei, ingenting i hennes livssituasjon som tilsier at hun ikke skal ha energi til å svare ja eller nei på noen spørsmål 😅

Anonymkode: fab23...e78

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er hun interessert i blomster og slike ting, da? Det virker veldig varierende hva forlovere hjelper til med, fra «alt» til å signere papirer og møte opp på selve dagen. Jeg ville tenkt over om det er grunn til å tro at hun interesserer seg for oppgavene du vil ha henne med på, uavhengig av forloverstatusen, og tatt det litt derfra. Forhåpentligvis så ses dere jo også i sammenhenger der bryllup ikke er agendaen, og da går det jo an å lufte temaet forsiktig for å se an responsen, for eksempel ved å si at du skal a, b og c, og spørre (uten å forvente) om hun kunne tenke seg å være med på noe av det. 
 

Vi er jo ganske ulike som mennesker. Jeg er en forlovertype som gjerne hjelper til med praktiske ting, men som ikke engang har meninger om blomster, kjoler og dekor til mitt eget bryllup. Om hun er en god venn så er det nok noe hjelp å få, men tenk over hva du faktisk tror at hun liker å gjøre (og har tid til), og husk også at hun er en venn frem mot bryllupet, ikke bare forlover. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

TS her. 

Jeg tenker det er normalt å kunne svare når man blir spurt. Jeg har alltid tenkt at en forlover bidrar litt, og her er det jo kun snakk om å mene noe. Ikke lage noe, fikse noe eller gjøre noe. Men det er kanskje bare meg. Og nei, ikke alle menn kan fint mene noe om blomster og andre detaljer 😊

Anonymkode: fab23...e78

Joda, de fleste menn mener noe om det. De gidder bare ikke å si meningen sin når partneren behandler de som om de ikke kan mene noe om det..

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ananas. skrev (12 minutter siden):

Er hun interessert i blomster og slike ting, da? Det virker veldig varierende hva forlovere hjelper til med, fra «alt» til å signere papirer og møte opp på selve dagen. Jeg ville tenkt over om det er grunn til å tro at hun interesserer seg for oppgavene du vil ha henne med på, uavhengig av forloverstatusen, og tatt det litt derfra. Forhåpentligvis så ses dere jo også i sammenhenger der bryllup ikke er agendaen, og da går det jo an å lufte temaet forsiktig for å se an responsen, for eksempel ved å si at du skal a, b og c, og spørre (uten å forvente) om hun kunne tenke seg å være med på noe av det. 
 

Vi er jo ganske ulike som mennesker. Jeg er en forlovertype som gjerne hjelper til med praktiske ting, men som ikke engang har meninger om blomster, kjoler og dekor til mitt eget bryllup. Om hun er en god venn så er det nok noe hjelp å få, men tenk over hva du faktisk tror at hun liker å gjøre (og har tid til), og husk også at hun er en venn frem mot bryllupet, ikke bare forlover. 

TS her. 

Takk for svar og innspill! Jeg har selvsagt tenkt over det jeg spør henne om og bombanderer henne ikke med spørsmål ukentlig. Hun oprettet selv en gruppe vi kunne dele bryllupsrelaterte saker i. Jeg vet at hun ikke liker å gjøre praktiske ting som å ordne bordkort, pynte, lage buketter, invitasjoner osv - så dette ordner jeg selv. Men hun er opptatt av deltajer og estetikk, derfor har jeg spurt om hennes mening på ulike ting. Da står det gjerne mellom 2-3 ting og jeg har vansker med å bestemme meg. Så jeg har allerede gjort mye av jobben selv men trenger et par ekstra øyne.

Jeg syns det er veldig rart å si ja til å være forlover for å så ikke ønske å hjelpe til med noe 😅 

Anonymkode: fab23...e78

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (9 minutter siden):

Joda, de fleste menn mener noe om det. De gidder bare ikke å si meningen sin når partneren behandler de som om de ikke kan mene noe om det..

Ikke dra alle under samme kam. 

Anonymkode: fab23...e78

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste min forlover gjorde var å møte opp på tinghuset den dagen vi giftet oss. Forventer ikke mer og trengte ikke mer.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ikke dra alle under samme kam. 

Anonymkode: fab23...e78

Sannheten er at de aller fleste menn har meninger om interiør og farger, kan vaske / gjøre husarbeid og passe på barna sine helt alene. De som ikke kan dette «virker ikke» og bør kasseres. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (20 minutter siden):

Sannheten er at de aller fleste menn har meninger om interiør og farger, kan vaske / gjøre husarbeid og passe på barna sine helt alene. De som ikke kan dette «virker ikke» og bør kasseres. 

Du har hatt en dårlig opplevelse skjønner jeg.

Denne tråden handler ikke om hvorvidt menn kan passe egne barn eller vaske i hjemmet, men hva som er vanlig at forlovere bidrar med. 

Anonymkode: fab23...e78

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Du har hatt en dårlig opplevelse skjønner jeg.

Denne tråden handler ikke om hvorvidt menn kan passe egne barn eller vaske i hjemmet, men hva som er vanlig at forlovere bidrar med. 

Anonymkode: fab23...e78

Det var bare en kommentar til at Ts mener mannen ikke kunne ha noen mening. Jeg har ikke hatt noen dårlig opplevelse, da jeg klarer å gjøre alt jeg nevner.  Jeg hadde imidlertid blitt ganske irritert om kona hadde spurt forloveren sin om detaljer til vårt bryllup. Det ville jeg mene noe om. Så jeg gjentar svaret. Forloveren skal ikke gi råd om blomster og lokaler. Det er det brudeparet som skal mene noe om. Forloverens rolle kan være å hjelpe til med kjoleprøving, avholde utdrikningslag og hjelpe til på bryllupsdagen.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Du har hatt en dårlig opplevelse skjønner jeg.

Denne tråden handler ikke om hvorvidt menn kan passe egne barn eller vaske i hjemmet, men hva som er vanlig at forlovere bidrar med. 

Anonymkode: fab23...e78

Det dårlige opplevelsen tipper jeg i så fall består i å sitte her og lese hvordan mange kvinner nedvurderer hans kjønn. Jeg skjønner godt at han reagerer. 

Edit: Og umyndiggjør. Ikke minst det. 

Endret av Hippogriff
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (1 time siden):

Det var bare en kommentar til at Ts mener mannen ikke kunne ha noen mening. Jeg har ikke hatt noen dårlig opplevelse, da jeg klarer å gjøre alt jeg nevner.  Jeg hadde imidlertid blitt ganske irritert om kona hadde spurt forloveren sin om detaljer til vårt bryllup. Det ville jeg mene noe om. Så jeg gjentar svaret. Forloveren skal ikke gi råd om blomster og lokaler. Det er det brudeparet som skal mene noe om. Forloverens rolle kan være å hjelpe til med kjoleprøving, avholde utdrikningslag og hjelpe til på bryllupsdagen.

TS her. 

Altså, tror du ikke jeg har spurt min mann om disse tingene? Han sier rett ut at han ikke bryr seg om blomster og enkelte andre detaljer. Han var feks med da vi skulle velge lokale, der hadde han klare meninger. Samme med meny, musikk, gjesteliste, kleskode, hvor vielsen skal være osv. Selvfølgelig snakker jeg med han om bryllupet og detaljene rundt det, men det er visse ting han faktisk ikke har noen mening om. Da går jeg til min forlover for å forsøke å få hennes mening. 

Hjelpes... 

Anonymkode: fab23...e78

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hippogriff skrev (1 time siden):

Det dårlige opplevelsen tipper jeg i så fall består i å sitte her og lese hvordan mange kvinner nedvurderer hans kjønn. Jeg skjønner godt at han reagerer. 

Edit: Og umyndiggjør. Ikke minst det. 

Glemte helt at vi nå lever i en verden hvor man skal krenkes av alt 😅 om du virkelig mener at jeg umyndiggjør min mann ved å spørre min forlover om enkelte detaljer rundt bryllupet... Nei, jeg har faktisk ikke ord. 

Anonymkode: fab23...e78

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ba min forlover om hjelp til hår på dagen da hun er god på det, og å plukke opp noe vi trengte dagen før bryllupet. Og hente brudebuketten på vei til vielsen. 

Utdrikningslaget mitt var en bitteliten fest hjemme med 4 personer pga restriksjoner, og jeg tror ikke de brukte mye penger på det. Var kjempetakknemlig for at jeg fikk en venninnekveld😊 Hadde det kjempekoselig. 

Hadde bryllupsmiddagen på restaurant, så det var ikke noe å pynte, og jeg brukte en kjole jeg hadde fra før på dagen.

Jeg tenker det er lov å spørre, og så kan du gjerne si at hun kan si nei om hun ikke er komfortabel med noe. Det gjorde jeg til min, og jeg syns det er viktig. 

Anonymkode: 2377f...8db

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke forvent ting - spør henne, snakk sammen om hva du kunne tenke deg hjelp til og spør hva hun er interessert i å bidra med. Min venninne viste seg å ha en hel rekke forventninger hun aldri kommuniserte til meg (selv ikke når jeg spurte om forberedelser og planlegging), men som hun var så skuffet over at jeg ikke oppfylte at hun uten forvarsel droppet meg som forlover noen måneder før bryllupet. Å være forlover innebærer i utgangspunktet bare å skrive under på et papir på bryllupsdagen, og for mange (men ikke alle) er det også underforstått at man arrangerer utdrikningslaget og holder tale på dagen. Det er ikke en bryllupsplanleggerassistenstilling eller jobben som brudens høyre hånd i alt bryllupsrelatert.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

TS her. 

Altså, tror du ikke jeg har spurt min mann om disse tingene? Han sier rett ut at han ikke bryr seg om blomster og enkelte andre detaljer. Han var feks med da vi skulle velge lokale, der hadde han klare meninger. Samme med meny, musikk, gjesteliste, kleskode, hvor vielsen skal være osv. Selvfølgelig snakker jeg med han om bryllupet og detaljene rundt det, men det er visse ting han faktisk ikke har noen mening om. Da går jeg til min forlover for å forsøke å få hennes mening. 

Hjelpes... 

Anonymkode: fab23...e78

Jeg hadde blitt overasket om hun jeg var forlover for hadde spurt om blomster og lokale. Det har jeg ingenting med, hun ble ikke spurt av meg da jeg giftet meg heller 

Anonymkode: 62895...5a0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...