Gå til innhold

Er det normalt å bare ha gode dager?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
11 hours ago, AnonymBruker said:

Nei.

Og om du insisterer på at du har det sånn så tenker jeg at en tur til psykologen er det eneste riktige. 
Vi mennesker er skapt for motgang. Det er ikke uten grunn at utrykket «det er i motbakke det går oppover» er skapt. For det er i motbakkene (aka «de dårlige dagene») vi mennesker blir bedre versjoner av oss selv.

Jeg har dårlige dager. Fe døyr, frendar døyr, døyr sjølv. Livet, ts, er vidunderlig vakkert bare fordi det er ufattelig stygt. 

Jeg ville ikke vært mine dårlige dager foruten. Uten dem ville jeg vært som en hagedam.

Anonymkode: 757bd...fb8

Dette er jeg faktisk enig i. Jeg har etter lang tid gjennom både arbeid og privat opplevd at de som er de mest fornøyde med livet, er de minst reflekterte. Da forblir man der man er, men man utvikler seg ikke særlig mye heller. 

Anonymkode: 96e85...14a

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Dette er jeg faktisk enig i. Jeg har etter lang tid gjennom både arbeid og privat opplevd at de som er de mest fornøyde med livet, er de minst reflekterte. Da forblir man der man er, men man utvikler seg ikke særlig mye heller. 

Vel mulig, men har det så mye å si😄?

Om en har det bra i hverdagen og trives veldig godt med det, kan jeg ikke si at det er noe jeg vil bytte ut for å bli mer reflektert enn jeg er😊. Jeg anser meg selv som reflektert nok til å greie meg helt fint resten av livet🥳

Anonymkode: decb3...1fc

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Rart, jeg blir ansett som bpde reflektert og positiv av erfaren psykriater. 

Anonymkode: 9d0eb...84b

AnonymBruker
Skrevet

Livet er opp og nedturer for alle. Ingen er lykkelige hver dag. Hvis de tror det lurer en seg selv, eller er så opptatt av fasade at en fortrenger alt det negative. 
Jeg er gift med en flott mann, flotte barn, familie og foreldre, utdanning, jobb og stort nyoppusset hus. Materielle ting er ikke ensbetydende med lykke. Jeg har flest gode dager, men jeg har også kjent på livets realitet. 
for å kjenne på oppriktig og ekte lykke, må en også ha kjent på det motsatte. 
tror ikke på noen som sier de er lykkelig hver eneste dag

Anonymkode: 8f8af...4f2

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Livet er opp og nedturer for alle. Ingen er lykkelige hver dag. Hvis de tror det lurer en seg selv, eller er så opptatt av fasade at en fortrenger alt det negative. 
Jeg er gift med en flott mann, flotte barn, familie og foreldre, utdanning, jobb og stort nyoppusset hus. Materielle ting er ikke ensbetydende med lykke. Jeg har flest gode dager, men jeg har også kjent på livets realitet. 
for å kjenne på oppriktig og ekte lykke, må en også ha kjent på det motsatte. 
tror ikke på noen som sier de er lykkelig hver eneste dag

Anonymkode: 8f8af...4f2

Enig i at materielle ting betyr lite, selv om jeg personlig må ha noen små ting😊. Slik som nett, mobil, pc, ps, sykkel, turutstyr og slikt. Men jeg setter enda mer pris på hus, strøm, varme og mat og er glad for at jeg har alt dette og det ser ut som det fortsetter slik😊.

Jeg har hatt et lett liv hittil, men jeg syns nå jeg føler på lykken og heldigheten hver dag likevel, jeg da😊

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er jevnt over veldig lykkelig. De fleste dager føler jeg meg bare glad, og heldig. 

Da jeg mistet besteforeldrene mine, og et kjært kjæledyr, kjente jeg selvfølgelig på en sorg. Men jeg var på ingen måte ulykkelig. Tilsvarende da jeg gikk gjennom prøverørsforsøk, det var jo noen vanskelige tanker, men jeg følte meg jo likevel glad og privilegert, da økonomien ikke var et hinder, da mannen er verdens beste, da arbeidsgiver var utrolig fleksibel.  Og tenkte egentlig bare at dette også var en erfaring som lærer meg noe.

Har alltid vært en "glasset er halvfullt" person, og følt meg heldig, og lykkelig. Var sammen med en mann som alltid begravde seg i det negative, eller bekymringer, og det er utmattende. 

Anonymkode: f5070...8a1

AnonymBruker
Skrevet

Tja... jeg har absolutt flest gode dager. Jeg har valgt en karriere og jobb der jeg noen dager ser skikkelig stygge ting, og jeg hadde en vanskelig oppvekst. Jeg har også hatt flere veldig vanskelige perioder som voksen etter at jeg har mistet mennesker jeg er glad i. 

Likevel er jeg utstyrt med det som gjerne blir kalt en mental robusthet. Jeg er uendelig takknemlig for den, for den gjør at jeg har en slags «grunnbalanse» i livet mitt som gjør at jeg takler motgang godt. Jeg reflekterer over det jeg opplever, men jeg lar det sjelden trekke meg ned. Jeg har dårlige timer et par ganger i måneden kanskje, men nesten aldri dårlige dager (unntaket er hvis noe fælt skjer med folk jeg er glad i). Jeg er ikke hoppende glad hver dag, men blid og fornøyd mesteparten av tiden. Jeg finner mye hverdagsglede i god mat, venner, dyr, trening, reiser og en mentalt krevende, men veldig spennende og meningsfylt jobb. 

Anonymkode: d2a63...236

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Vel mulig, men har det så mye å si😄?

Om en har det bra i hverdagen og trives veldig godt med det, kan jeg ikke si at det er noe jeg vil bytte ut for å bli mer reflektert enn jeg er😊. Jeg anser meg selv som reflektert nok til å greie meg helt fint resten av livet🥳

too many emojis - quickmeme

Anonymkode: 4764e...1b2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

too many emojis - quickmeme

Slike detaljer betyr da ingenting😊😊😊

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er overhodet ikke lykkelig hele tiden, men jeg er også veldig opptatt av å ikke sykeliggjøre alle negative følelser og vanskelige erfaringer. Tenker at det er bare LIVET. Det skal ikke alltid gå på skinner. 

Jeg tenker på Utøya og de ulike reaksjonene på det traumatiske de opplevde. Ylva opplevde "posttraumatisk vekst" og det er like reelt som "posttraumatisk lidelse". Vi har alle ulike tålegrenser. https://www.nrk.no/rogaland/xl/marerittet-gjorde-ylva-sterkere-1.14269080

Anonymkode: d8db6...18a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Slike detaljer betyr da ingenting😊😊😊

Folk som overforbruker emojis er ofte lite reflekterte.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det kjennes som tilfredshet er min grunnfølelse. Jeg er mye glad og takknemlig. Men jeg jeg blir sint, trist, skamfull og redd også. 

Det er nok noen som har lettere for å oppleve gode dager enn andre. Og noen som kjenner mer på de vanskelige følelsene. Noe av det er nok medfødt, men det er så utrolig sammensatt at det er vanskelig å si hva som handler om medfødt temperament, hva som handler om livshendelser og hva som handler om samspillet mellom de to.  

Jeg klarte ikke å håndtere vonde følelser (særlig sinne og skam) som ungdom, utviklet alvorlige spiseforstyrrelser og sluttet å føle noe særlig når jeg ikke spiste. Så egentlig er jeg takknemlig for alle følelser nå. De skal være der. Men jeg er nok heldig og "lys til sinns" til tross for at jeg altså har slitt psykisk. Det eldste barnet mitt har også vært mye glad og grått lite fra fødsel av, er optimistisk og grubler lite. Mens lillesøsteren blir sintere og er mer lei seg oftere. 

Anonymkode: dc8f0...4ff

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Folk som overforbruker emojis er ofte lite reflekterte.

Det tar man med knusende ro😄😊😄

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
ABM skrev (På 2.7.2021 den 1.50):

Hvordan vet man at dagene er gode hvis en ikke har dårlige å sammenligne med?

Man vet jo om man har det bra eller ikke. 

Om man våkner uthvilt og har en god følelse i kroppen og gleder seg til å stå opp og ta fatt på dagen. Man prater fint med foreldrene og søsken, evnt kjæreste og barn. 

Man er positivt innstilt til det meste. 

Anonymkode: f6dfd...e9c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Man ser jo på tv hvordan fattige mennesker har det.

Anonymkode: 690cf...1ac

Skrevet

Har hatt dårlige perioder og stått i mye, dødsfall, andres sykdom, ulykker, vold, voldtekt, traumer. 

Kan ikke si at alle dagene har vært gode. Det er å lyge. Men har et positivt sinn og setter pris på små gleder, kaffen, et godt måltid, dyna og den gode puta i senga, lese, male, veve, at jeg har hobbyer, venner og familie.

Tror ikke ts har opplevd så mye som aldri har hatt dårlige dager. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Jytte skrev (13 minutter siden):

Har hatt dårlige perioder og stått i mye, dødsfall, andres sykdom, ulykker, vold, voldtekt, traumer. 

Kan ikke si at alle dagene har vært gode. Det er å lyge. Men har et positivt sinn og setter pris på små gleder, kaffen, et godt måltid, dyna og den gode puta i senga, lese, male, veve, at jeg har hobbyer, venner og familie.

Tror ikke ts har opplevd så mye som aldri har hatt dårlige dager. 

Joda, jeg har opplevd veldig mye😊. Man er tross alt passert 40.

Men det aller meste av dette har vært positive og hyggelige opplevelser😊. Sikkert tilfeldig i yngre år, men etter jeg ble voksen har jeg vel på en måte søkt det positive og det som gir meg gode, fine dager. Jeg har liksom ikke sett vitsen med å aktivt søke det negative😊. Det har gått veldig bra hittil.

AnonymBruker
Skrevet

Så godt å ha det så bra 🥰 Og koselig tråd. 

Jeg jobber med saken og kjenner ofte på lykkefølelse og eufori i hverdagen. Har enormt med bagasje i kofferten, så krever en del jobb for å få det enda bedre. De tunge dagene er nok ekstra tøffe. De gode, ekstra bra. 🥰

Anonymkode: e9b3f...293

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.7.2021 den 1.42):

Der en ikke har noe å klage over og bare fryder seg over alt det gode?

At man bor der man gjør, har mat, strøm, varme, hus, internett, spotufy, netflix, er frisk, foreldre i livet og friske, fin natur utenfor, sunne og gode, interesser, ingen som skal ta meg, ikke gjeld, nok penger i hverdagen?

Jeg er så vanvittig heldig.

Bare litt festlig at dette ble nevnt i sammenheng med å være frisk, ha mat og tak over hodet 😅

Jeg er på vei til å få uføretrygd etter å ha fler sykdommer som gjør livet mitt ganske uforutsigbart, mye smerter og er egentlig ganske isolert. I perioder så bare eksisterer jeg. 

Men jeg er fortsatt takknemlig. Jeg er takknemlig for at jeg bor i Norge når jeg først har blitt syk, og da fortsatt kan ha tak over hodet og mat på bordet. Jeg er takknemlig for at jeg fortsatt har noen gode dager og utrolig takknemlig når jeg har gode perioder. 

Så man kan være takknemlig uten at man har "bare" gode dager. 

Anonymkode: 6dc75...9fa

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Man vet jo om man har det bra eller ikke. 

Om man våkner uthvilt og har en god følelse i kroppen og gleder seg til å stå opp og ta fatt på dagen. Man prater fint med foreldrene og søsken, evnt kjæreste og barn. 

Man er positivt innstilt til det meste. 

Anonymkode: f6dfd...e9c

Den 10ende dagen det eksakt samme skjer er det kjedelig..og da har du det ikke bra!...lykken finnes inni deg..aldri utenfor

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...