Gå til innhold

Gruer meg til «sommerfest» med jobben


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har møtt på mye drikkepress, men aldri i jobbsammenheng.

Drikker ikke alkohol i det hele tatt. 

Jeg har og hatt mye styr i matveien, og har bare spurt om meny på forhånd.

Si du tester ut noe allergigreier hos legen og bare tar med noe selv (om dere skal spise hos sjefen) om menyen krasjer. 

Har aldri fått negative reaksjoner, folk er vant til X og Y tilpasning nå. 

Anonymkode: 757cb...d19

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er en lignende situasjon. Sjefen er svært opptatt av det sosiale og arrangerer titt og ofte treff på restaurant der alle skal samles. Problemet mitt er at det er samme sted hver gang, og jeg misliker maten der. Men alle andre er kjempefornøyd med å trøkke i seg kjøtt kjøtt kjøtt. Ikke enkelt å slippe unna heller :( 

Anonymkode: 28eff...775

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ikke dra da

Anonymkode: 03c8a...798

Det var jo veldig inkluderende

Kjempegodt råd 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på sommerfest med salongorkesterer mitt og ble servert alkohol uten at de spurte om jeg ville ha. Jeg liker ikke alkohol. Liker ikke smaken av øl og vin og sånt. Da må det være drinker som sex on the Beach eller strawberry daiquiri osv, for det smaker godt, og da blir jeg full og god også. 

Da vi skulle spise middag bare tok jeg det jeg ville ha. Ingen som sa noe på hva jeg tok. 

Du tenker for mye. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bølle skrev (3 minutter siden):

Jeg var på sommerfest med salongorkesterer mitt og ble servert alkohol uten at de spurte om jeg ville ha. Jeg liker ikke alkohol. Liker ikke smaken av øl og vin og sånt. Da må det være drinker som sex on the Beach eller strawberry daiquiri osv, for det smaker godt, og da blir jeg full og god også. 

Da vi skulle spise middag bare tok jeg det jeg ville ha. Ingen som sa noe på hva jeg tok. 

Du tenker for mye. 

Oi, er du 15 år?

Anonymkode: ec713...450

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Oi, er du 15 år?

Anonymkode: ec713...450

Nei, hvordan det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Høres ut som at du overtenker litt for mye, folk flest tenker mest på seg selv og sitt. Ingen på restaurant tenker over hva andre spiser eller drikker. Bestill det du føler for, og hvis du føler deg nervøs så bestiller du et glass hvitvin eller noe slikt ved siden av for å løsne på nervene bare. Du trenger ikke drikke resten av kvelden hvis du ikke føler for det, du kan fint bestille deg mocktails (alkoholfrie cocktails), og mocktails smaker faktisk utrolig godt og ser nøyaktig ut som en alkoholholdig drink. 

Hvis noen spør på festen hvorfor du ikke drikker, så kan du bare si at du ikke er noe særlig glad i alkohol - men koser deg fint uten. Du kan også velge å være på restauranten, for å så ikke bli med videre - eller bli med videre og forlate festen tidlig. Tenker ikke at noen kommer til å "bry seg" noe særlig, men siden dette er en helt ny arbeidsplass for deg tenker jeg jo at denne sommerfesten er ganske essensiell i forhold til det sosiale på arbeidsplassen din. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å overvinne den frykten må du dra. Spis og drikk det du liker, ingen kommer til å reagere på det. Ingen forventer en god forklaring på hvorfor du tar en solo. 
men ikke gå glipp av slike sosiale festligheter for slike ting. Når du blir bedre kjent med de så blir det bedre 

Anonymkode: a1101...5f2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Verden sentrerer ikke rundt deg. Det er ingen som vil bry seg om du drikker eller spiser pizza.

Anonymkode: 17669...5a6

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør det som er komfortabelt for deg. Viktigst med et smil og godt humør! Du trenger ikke være der så lenge. Men utfordre gjerne deg selv litt ved å dra :) kanskje det blir en god opplevelse. Uansett en win for deg å gå ut av komfortzona. 

Anonymkode: c0dcc...241

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Passpartou
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg har nettopp begynt i ny jobb og vi skal snart ha en «sommerfest». Det blir å gå ut og spise og senere reise hjem til sjefen. Dette har vært tradisjon hos de i alle år.

Jeg tror de andre kommer til å drikke alkohol. Jeg kan drikke alkohol for å være høflig hvis jeg feks får noe servert, men i utgangspunktet drikker jeg ikke. Ikke noen spesiell grunn til akkurat det, jeg er bare ikke så glad i alkohol og alt rundt. Hvordan kan jeg «takke nei» uten å virke uhøflig?
I tillegg har jeg hatt utfordringer med mat, om jeg kan si det sånn, som enda henger litt i. Så jeg er veldig «enkel» i matveien. Når jeg spiser ute bestiller jeg gjerne enkel pizza med ost og skinke eller pasta carbonara feks.. 

Jeg har ikke sagt dette til de, vet heller ikke hvordan jeg evt skal si det. Vil veldig gjerne være med de ut men er redd de skal tenke at jeg er rar og barnslig. Ønsker ikke at det skal bli noe fokus på mine tidligere utfordringer ettersom jeg prøver å legge det bak meg.
Ikke sikkert de tenker noe over det heller. Mulig jeg bare overtenker :) 

Noen som har vært i samme situasjon? Eller som har råd til hvordan jeg kan slappe av i forkant? Dette er en super gjeng som jeg trives veldig i, så de har ikke gitt meg grunn til å grue meg. Handler bare om at jeg er ukomfortabel i nye, sosiale settinger.

Anonymkode: da5cf...85c

Bare meld avbud og si du har vondt i halsen og er forkjølet samme dagen som festen. Ikke et menneske i verden som vil ha en festdeltaker med potensiell korona for tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Passpartou skrev (44 minutter siden):

Bare meld avbud og si du har vondt i halsen og er forkjølet samme dagen som festen. Ikke et menneske i verden som vil ha en festdeltaker med potensiell korona for tiden.

Det må da være bedre å gjøre et forsøk på å komme litt ut av egen komfortsone, og prøve å ha en hyggelig kveld sammen med kolleger, framfor å lyve. Folk er jo blitt aldeles snåle, og synes det er greit å lyve/oppfordre til lyving, for å unngå et hvert minste, lille ubehag. Livet fungerer ikke sånn.

Anonymkode: 7c7bd...ca2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt vanlig å overtente når man gruer seg til noe. De færreste kommer til å legge seg opp i matvalget ditt, og de som spør gjør det gjerne kun for smalltalk eller for å finne ut hva de selv skal ha, eventuelt for å si at det ser godt ut. 

Altså, en skikkelig margharita eller spaghetti bolognese er jo helt fantastisk, så jeg ville ikke ha gjort en greie ut av at du er enkel i matveien hele tiden. 

Dette går så bra. Hygg deg med de noe kollegaene dine, og legg dette her bak deg. :)

 

Anonymkode: 02f65...2c5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...