Gå til innhold

Gruer meg til «sommerfest» med jobben


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp begynt i ny jobb og vi skal snart ha en «sommerfest». Det blir å gå ut og spise og senere reise hjem til sjefen. Dette har vært tradisjon hos de i alle år.

Jeg tror de andre kommer til å drikke alkohol. Jeg kan drikke alkohol for å være høflig hvis jeg feks får noe servert, men i utgangspunktet drikker jeg ikke. Ikke noen spesiell grunn til akkurat det, jeg er bare ikke så glad i alkohol og alt rundt. Hvordan kan jeg «takke nei» uten å virke uhøflig?
I tillegg har jeg hatt utfordringer med mat, om jeg kan si det sånn, som enda henger litt i. Så jeg er veldig «enkel» i matveien. Når jeg spiser ute bestiller jeg gjerne enkel pizza med ost og skinke eller pasta carbonara feks.. 

Jeg har ikke sagt dette til de, vet heller ikke hvordan jeg evt skal si det. Vil veldig gjerne være med de ut men er redd de skal tenke at jeg er rar og barnslig. Ønsker ikke at det skal bli noe fokus på mine tidligere utfordringer ettersom jeg prøver å legge det bak meg.
Ikke sikkert de tenker noe over det heller. Mulig jeg bare overtenker :) 

Noen som har vært i samme situasjon? Eller som har råd til hvordan jeg kan slappe av i forkant? Dette er en super gjeng som jeg trives veldig i, så de har ikke gitt meg grunn til å grue meg. Handler bare om at jeg er ukomfortabel i nye, sosiale settinger.

Anonymkode: da5cf...85c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Alkohol er helt innafor å takke nei til på en jobbfest. På våre fester pleier det å være mye alkohol, men mange som velger å avstå. Ingen som bryr seg noe om det. 

Når det gjelder maten så er det bare å legge til sides det du ikke liker, og når du er ferdig legger du servietten over. Ikke nødvendig å lage noe nummer ut av det. Jeg er ofte på jobbmiddager, og gjør dette stadig. 

Anonymkode: 76b65...601

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare forsøk å ikke gjør mye ut av det, om du skal et sted dere kan bestille mat selv så bare bestill noe du liker. Jeg pleier å sjekke menyen på forhånd fordi jeg også kan være litt kresen, da slipper andre å vente på at jeg bestemmer meg. Får du ikke velge mat selv så spis litt før du drar og så spiser du bare det du liker og ikke alt annet. Om noen kommenterer det så bare si at du ikke var så sulten. 

Du trenger ikke si så mye om at du ikke drikker, er dere en del folk er det ingen som merker det uannsett. Er alltid noen som ikke drikker på mine jobbfester, da tenker jeg bare at de er avholds eller at de kjører eller at de skal noe dagen etter. Om du vil være helt sikker på å ikke få noen spm om det så bestiller du bare 1 alkoholenhet (øl/vin) til maten og drikker kjempesakte av den men mer vann (man får alltid vann ved siden av eller du ber om det). Evnt kjøp noe som ser ut som alkohol. Nå er det jo mange steder slik at man bestiller selv via app med qr-kode så da ser ingen hva du bestiller og du kan bestille alkoholfri øl, drink uten alkohol eller noe :)

Drar dere hjem til sjefen er det bare å si nei takk om noen byr på noe det går helt fint. 

 

Anonymkode: 8d80b...999

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg vært din kollega, som hadde solo i glasset og en spaggetti carbonara, så hadde jeg ikke tenkt noe over det. Det er bare du som tenker at dette er noe noen andre kommer til å reagere på. 

Kos deg, og øv deg på å bare være deg selv, og drite i hva andre mener!

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke gjør noe nummer av det selv. så gjør neppe de andre det heller. Jeg drikker ikke og har mange ganger takket nei til alkohol på jobbfester og seminarer, det har aldri vært noen spørsmål eller kommentarer.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg deltar ikke på slike ting, fordi fokuset er alkoholen. Hjem til sjefen etterpå? Hørtes ut som et useriøst firma.

Der jeg jobber gjør vi aldri slike ting etter arbeidstiden, men vi spiser lunsjer ute 1 gang pr mnd :)  Veldig ok! Da får alle velge seg en lunsjrett dit vi går, eller at man har bestillt på forhånd etter hver enkelt sitt ønske. Null gruppepress, slipper også alkoholen.

Veldig fornøyd med dette, deilig å kunne koble vekk jobben når man har fri. Sjefen er nøye med at vi får fritiden vår, da han selv oppdaget hvor skjørt livet er.

Anonymkode: f6935...3ab

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MollyJones skrev (1 time siden):

Hadde jeg vært din kollega, som hadde solo i glasset og en spaggetti carbonara, så hadde jeg ikke tenkt noe over det. Det er bare du som tenker at dette er noe noen andre kommer til å reagere på. 

Kos deg, og øv deg på å bare være deg selv, og drite i hva andre mener!

Drikkepresset er så stort, så blir fort vanskelig å være seg selv. Sånn er det å være Norsk, flaut.

Anonymkode: f6935...3ab

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du hvor du skal? Sjekk menyen. Hvis du ikke har noe de liker kan du ringe dem og spørre om de kan lage noe til deg.

Anonymkode: 0b948...412

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange er dere? Veldig ofte hvis man er flere enn 8 så ønsker restauranten at man forhåndsbestiller, er man færre velger man ofte selv der. Er uansett ikke verre enn at du spør sjefen hva som er tenkt mtp mat, si evnt bare at du har noen matintoleranser og derfor forhører deg. Og bare be om noe alkoholfritt, ingen som stusser på det i dag. 

Anonymkode: 842bc...f2e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom jobben din ikke aksepterer at du ikke drikker alkohol, så hadde jeg skiftet jobb. Jeg liker heller ikke ideen om å dra hjem til sjefen, men innser at folk har ulike syn på det sosiale og slike ting i jobbsammenheng. 

Jeg hadde nok deltatt på restaurantbesøket men kanskje dratt etter det.

Anonymkode: e7dc6...85d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke overtenk dette. Bestill det du har lyst på.

Anonymkode: 88d12...564

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dersom jobben din ikke aksepterer at du ikke drikker alkohol, så hadde jeg skiftet jobb. Jeg liker heller ikke ideen om å dra hjem til sjefen, men innser at folk har ulike syn på det sosiale og slike ting i jobbsammenheng. 

Jeg hadde nok deltatt på restaurantbesøket men kanskje dratt etter det.

Anonymkode: e7dc6...85d

Man skal jo møtes som kollegaer, er det som er relasjonen. Da blir det så feil å møtes med fest og fyll, totalt useriøst. Fylla er så vanlig i Norge. Sett for mye galskap i jobb der selv, folk som har sex med kollegaer/kliner i fylla. Patetisk.

La jobb være jobb :) 

Anonymkode: f6935...3ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg drikker svært lite. Men tar et glass hvis noen tilbyr meg og nipper til det resten av kvelden. ☺️ har i litt bris eller Farris i glasset etterhvert. Igjen som bryr seg hva jeg drikker ☺️

Anonymkode: 97956...94b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har nettopp begynt i ny jobb og vi skal snart ha en «sommerfest». Det blir å gå ut og spise og senere reise hjem til sjefen. Dette har vært tradisjon hos de i alle år.

Jeg tror de andre kommer til å drikke alkohol. Jeg kan drikke alkohol for å være høflig hvis jeg feks får noe servert, men i utgangspunktet drikker jeg ikke. Ikke noen spesiell grunn til akkurat det, jeg er bare ikke så glad i alkohol og alt rundt. Hvordan kan jeg «takke nei» uten å virke uhøflig?
I tillegg har jeg hatt utfordringer med mat, om jeg kan si det sånn, som enda henger litt i. Så jeg er veldig «enkel» i matveien. Når jeg spiser ute bestiller jeg gjerne enkel pizza med ost og skinke eller pasta carbonara feks.. 

Jeg har ikke sagt dette til de, vet heller ikke hvordan jeg evt skal si det. Vil veldig gjerne være med de ut men er redd de skal tenke at jeg er rar og barnslig. Ønsker ikke at det skal bli noe fokus på mine tidligere utfordringer ettersom jeg prøver å legge det bak meg.
Ikke sikkert de tenker noe over det heller. Mulig jeg bare overtenker :) 

Noen som har vært i samme situasjon? Eller som har råd til hvordan jeg kan slappe av i forkant? Dette er en super gjeng som jeg trives veldig i, så de har ikke gitt meg grunn til å grue meg. Handler bare om at jeg er ukomfortabel i nye, sosiale settinger.

Anonymkode: da5cf...85c

Si at du er syk. 

Med tiden har jeg sluttet å lyve og bare sagt at jeg ikke kommer til å delta. Livet er for kort til å tvinge seg til ting som er "morsomt" når man virkelig ikke syntes det er morsomt, men heller får ukevis med angst. 

Anonymkode: ef16c...8d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Er du selv veldig opptatt av hva de andre spiser og drikker?

Ser du på deres mat og dømmer dem og lager historier om livet deres?

Det gjør nok ikke de heller. Man er som regel mye mer opptatt av seg selv enn andre er. Pust med magen og vær deg selv😊

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig vanlig at folk ikke drikker. Vil si 50-50. Mange kjører, har små barn hjemme, liker ikke alkohol, eller er avhold. Er kun på KG jeg leser om drikkepress. 

Når det gjelder mat kan man alltid i forkant melde inn allergier og preferanser. Eller ta det direkte der og da. Med alt som finnes av dietter og allergier har de alltid en løsning. 

Det er virkelig null stress. Dra på sommerfest, og kos deg :) 

Anonymkode: 41efa...121

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å ikke problematisèr mer enn nødvendig :klem: Det er hèlt vanlig at folk har ulikt drikkemønster. Fordelen med å avslutte hjemme hos noen, er at man slipper mye av den verste støyen som utesteder bringer med seg. 

Når det kommer til mat, er det i dag så mange som trenger tilpasning (typ veganer, intoleranse, osv), så vil tro de legger opp til individuell bestilling. Går bra! :klem:

Ha som mål å møte opp, også tar du det derfra :hjerte:. Om du begynner å lage deg unnskyldninger for å slippe, så blir det bare vanskeligere neste gang. Jeg leser litt igjennom linjene at du egentlig har lyst, men at hodet ditt driver å spinner litt.

Det er selvsagt frivillig hvor sosial man velger å være, men det er utvilsomt viktig for kjemien i gruppa (i det store bildet, ikke én og annen avlysning). 

Har skikkelig god følelse på at kvelden blir bra og at du vil kjenne på solid mestring i etterkant :hjerte: Om du blir å måtte velge mellom å bli hjemme, eller å forsøke med åpen retur hjem, så velg det siste :Nikke: Bestem deg og husk; det kan faktisk gå bra dette her :klem1:

Endret av Tradegy
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hvemsomhelst

Slapp av, det er ingen som bryr seg eller teller hva du spiser og drikker. Slik er det hos oss. Helt normalt at folk kommer kjørende og det finnes alltid alkoholfrie alternativer. I matveien er vi vant med muslimer, veganere og matallergikere, så det er ikke tema. Når vi reiser på konferanser så kan vi gi beskjed om slikt på forhånd.  

Endret av Hvemsomhelst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...