Gå til innhold

Norsk kostholdsveiledning utdatert?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet selvsagt hva et såkalt sundt kosthold er og hva en bør putte i seg og ikke. Men jeg er usikker på kostholdrådene og hva som faktisk er bra for oss å spise. En kan bare søke seg til annen litteratur enn den norske. Amerikanske leger med kostholdsopplysning om den ene matvaren etter den andre som visstnok ikke er så bra for oss likevel. Dette er i fra youtube, og for å nevne kilder er dette bla DR. Eric Berg, DR Gundry m.fl. Brød er likevel ikke så bra fordi... Melk er for kalver og baby. Visse typer grønnsaker er ikke noe særlig pga lektin innholdet, uttaler en hjertelege. Kjøtt bør spises kun om de ikke er gress foret. Frukt skal vi ikke spise noe særlig av.. Det de forklarer og argumenterer med høres jo vitterlig logisk og korrekt ut. Slik at det blir lett å tro. Jeg vet mye av info kan være humbug og tull og kun markedsføring. Men jeg får meg ikke til å tro at dette er løgn. ? Og hvis dette er korrekt, hvorfor fortsetter Norge bla å bedrive løgn? De virker utdatert ift kosthold og kun lener seg på det gamle kostholdsrådet fra årtier tilbake. Mange matvarer som virker negativt og sykdomsfremkallende på kroppene våres. Jeg tror naturell medisin er tingen, har tro på de. Flere? 

Anonymkode: 7e402...7f0

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Åh, jeg blir så lei.. ALT er farlig. Ikke spise datt, ikke for lite, ikke for mye, spis mer av det, mindre av det etc... 

Hver og en må finne ut hva som funker, evt ikke funker, utifra behovet. Og trenger noen hjelp, ja så søk hjelp hos lege, ernæringsfysiolog, psykolog eller what so ever.. Ikke rart at folk blir forvirret og hjelpeløse når det kommer så mye forskjellige råd og "skal, skal ikke" fra alle verdens kanter 🤯

Anonymkode: 57ab0...94a

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
59 minutter siden, AnonymBruker said:

Kjøtt bør spises kun om de ikke er gress foret.

Den var ny for meg, at kjøtt skal være sunnere om dyret ikke har spist det som er naturlig mat for dem.

Det er ikke rart man blir forvirret. Kosthold er vanskelig å forske på, og det meste av kunnskapen kommer fra korrelasjonsstudier, altså at man ser at folk som spiser mye av noe, oftere har bedre eller dårligere helse. Men slike studier sier ikke noe om årsaken, bare at to fenomener opptrer samtidig. Mange av studiene er også helt håpløse fordi de baserer seg på selvrapportering. For eksempel en studie jeg leste om hvor folk skulle oppgi hvor mye bær de hadde spist året før. Jeg husker knapt hva jeg spiste i går.

Men egentlig trenger det ikke være så vanskelig å vite hva som er sunt. For akkurat slik vi kan vite at sau skal spise gress fordi det er det de har spist de siste to millioner årene, og at flaggermus skal spise møll fordi det er det de har spist de siste to millioner årene, kan vi ganske enkelt se på hva vi mennesker har spist i de samme to millioner årene. Det KAN hende at mennesker skiller seg ut fra alle andre dyr ved at vi faktisk spiste usunn mat i fortiden og får det bedre ved å spise noe helt annet nå, men det er ekstremt lite sannsynlig. I beste fall kan vi kanskje klare å være like sunne med et helt annerledes kosthold enn det vi faktisk utviklet oss til å spise.

Sunn mat er det vi er ment å spise fra naturens side, og det vil i praksis si det som er tilgjengelig for oss i naturen. Helt konkret vil det si først og fremst andre dyr, og for dem som levde i tempererte strøk, noen røtter og bær når de var i sesong, og kanskje litt viltvoksende korn. Brød, oljer, salater osv ville vært helt ukjent mat for oss. Det samme gjelder store mengder frukt. Hvis det du har på tallerkenen er noe dine forfedre i steinalderen ville kjent igjen som mat, er du good to go.

Anonymkode: 0412c...99f

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg vet selvsagt hva et såkalt sundt kosthold er og hva en bør putte i seg og ikke. Men jeg er usikker på kostholdrådene og hva som faktisk er bra for oss å spise. En kan bare søke seg til annen litteratur enn den norske. Amerikanske leger med kostholdsopplysning om den ene matvaren etter den andre som visstnok ikke er så bra for oss likevel. Dette er i fra youtube, og for å nevne kilder er dette bla DR. Eric Berg, DR Gundry m.fl. Brød er likevel ikke så bra fordi... Melk er for kalver og baby. Visse typer grønnsaker er ikke noe særlig pga lektin innholdet, uttaler en hjertelege. Kjøtt bør spises kun om de ikke er gress foret. Frukt skal vi ikke spise noe særlig av.. Det de forklarer og argumenterer med høres jo vitterlig logisk og korrekt ut. Slik at det blir lett å tro. Jeg vet mye av info kan være humbug og tull og kun markedsføring. Men jeg får meg ikke til å tro at dette er løgn. ? Og hvis dette er korrekt, hvorfor fortsetter Norge bla å bedrive løgn? De virker utdatert ift kosthold og kun lener seg på det gamle kostholdsrådet fra årtier tilbake. Mange matvarer som virker negativt og sykdomsfremkallende på kroppene våres. Jeg tror naturell medisin er tingen, har tro på de. Flere? 

Den norske kostholdsveiledningen er fullstendig utdatert, den dreier seg ikke om helse, men om å få spist opp den norske overproduksjonen av kjøtt og melk.

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
52 minutter siden, prt90 said:

Den norske kostholdsveiledningen er fullstendig utdatert, den dreier seg ikke om helse, men om å få spist opp den norske overproduksjonen av kjøtt og melk.

Det høres ikke helt rimelig ut når myndighetene anbefaler å spise mindre kjøtt og smør.

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Veldig itdatert

Norske myndigheter er ute etter at du som forbruker skal kjøpe varer staten har aksjer i, som feks Tine, lakseproduksjonen, kjøttproduksjonen osv.

Anonymkode: 97708...c71

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Myndighetene har anbefalt å spise grovt og magert i 40 år. Og folket har fått mye bedre helse!

Anonymkode: c2d25...bc9

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Det beste tipset jeg har å komme med er å finne ut hva som fungerer for deg. Mange forskjellige dietter man kan være sunn på. Og den beste måten er strengt talt å sette seg inn i det og ta blodprøver hos legen for å få de testet ved Furst lab (eller et annet, men Furst er vel det vanligste). Da kan du selv se nøyaktig hva du trenger litt/mye mer av og litt/mye mindre av og så kan du tilpasse kostholdet etter det og slik du føler deg forøvrig. Har selv utdannelse rundt temaet og syntes egentlig ernæringsfysiologer er litt uting. Fint for de som har råd til det, men det meste her kan man altså gjøre selv. Jeg har levd vegansk i snart 10 år og det funker for meg ettersom jeg følger opp, i likhet med sikkert 90% av alle andre dietter. 

Anonymkode: cc8ff...32e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Myndighetene har anbefalt å spise grovt og magert i 40 år. Og folket har fått mye bedre helse!

Har egentlig folk fått bedre helse? Usikker på det altså. Vi overlever lenger ja, men dette pga nye og bedre medisiner. 

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Det beste tipset jeg har å komme med er å finne ut hva som fungerer for deg. Mange forskjellige dietter man kan være sunn på. Og den beste måten er strengt talt å sette seg inn i det og ta blodprøver hos legen for å få de testet ved Furst lab (eller et annet, men Furst er vel det vanligste). Da kan du selv se nøyaktig hva du trenger litt/mye mer av og litt/mye mindre av og så kan du tilpasse kostholdet etter det og slik du føler deg forøvrig. Har selv utdannelse rundt temaet og syntes egentlig ernæringsfysiologer er litt uting. Fint for de som har råd til det, men det meste her kan man altså gjøre selv. Jeg har levd vegansk i snart 10 år og det funker for meg ettersom jeg følger opp, i likhet med sikkert 90% av alle andre dietter. 

Jo, men det er ikke nok å bare se etter om alle vitaminer og mineraler er på plass. Mye mer komplekst som så. Visse matvarer øker innflammasjon, dårlig fordøyelse, påvirker blodsukkeret etc etc. Se videoene så forstår man egentlig hva maten gjør med kroppen, på både godt og vondt. Alt av mat kan fungere for mange, i mange år, helt til de blir syke.. Det var mange matvarer som ble elimentert. En får bare forsøke å lande på en diett som virkerhelsebringende. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Selv sverger jeg til dr. William Li 

Han er utvikler av kreftmedisiner, og har forsket på hvilke matvarer som dreper kreft. 

Han anbefaler ting som blåbær, frø, valnøtter, mango, mørk sjokolade, kaffe, te, surdeigsbrød og mange andre ting.

Veldig interessant.

Anonymkode: 4e1a4...859

AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker said:

Jo, men det er ikke nok å bare se etter om alle vitaminer og mineraler er på plass. Mye mer komplekst som så. Visse matvarer øker innflammasjon, dårlig fordøyelse, påvirker blodsukkeret etc etc. Se videoene så forstår man egentlig hva maten gjør med kroppen, på både godt og vondt. Alt av mat kan fungere for mange, i mange år, helt til de blir syke.. Det var mange matvarer som ble elimentert. En får bare forsøke å lande på en diett som virkerhelsebringende. 

Selvfølgelig er det en kombo og man kan ikke lese svart/hvitt opp og ned doser, som med alt ellers i livet. Alt med måte og nivåer rundt normalen, enkelte er mer sensitive for enkelte matvarer enn andre ja👍

Gjest Bremnes.Kari
Skrevet

Tenk at det sunneste av alt er å spise... ingenting. Jeg tar meg noen fasteperioder innimellom. Da har man litt slingringsmonn tenker jeg. Les om autophagy og cellereperasjon, veldig spennende!

AnonymBruker
Skrevet

Norske kostholdsråd blir dessverre styrt alt for mye av distriktspolitikk og landbruksøkonomi.

Anonymkode: 8e93e...fa4

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Har vi? Overvekt og diabetes 2 har vel økt hele veien?

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
prt90 skrev (2 timer siden):

Jepp. Vi har verdens høyeste forventede levealder, men om det ikke hadde vært for myndighetene så hadde vi levd til vi ble 170 :roll:

Anonymkode: 2b171...be7

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Har vi? Overvekt og diabetes 2 har vel økt hele veien?

Problemet er vel at folket hverken spiser grovt, magert eller i koorekte mengder. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Man kan overleve på mye, men trenger du tilskudd spiser du jo per definisjon usunt.

Hvis man bør spise mango og sjokolade for å unngå kreft er det litt rart at vi overlevde steinalderen i det hele tatt.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Problemet er vel at folket hverken spiser grovt, magert eller i koorekte mengder. 

Overvekt, karies og diabetes osv kom ikke da vi begynte å spise store mengder kjøtt, mettet fett og lite korn og frukt, men da vi sluttet med det.

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Man kan overleve på mye, men trenger du tilskudd spiser du jo per definisjon usunt.

Hvis man bør spise mango og sjokolade for å unngå kreft er det litt rart at vi overlevde steinalderen i det hele tatt.

Dersom folket i yngre steinalder ikke ble rammet av dødelige sykdommer eller skader, ble de ikke eldre enn omkring 38 år.

Anonymkode: 4e1a4...859

• Liker 8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...