Gå til innhold

Er det virkelig rart å være avholds? Er vi festbremser?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg drikker ikke alkohol, vet ikke helt hvorfor, men har bare aldri vært noe glad i det, ikke så opptatt av den "gode følelsen" mange får av et glass vin eller en øl, for jeg får den jo ikke. Kan drikke cider, men syns faktisk Herljunga sin er best 😂

I min vennekrets er det ingen som reagerer på at jeg ikke drikker og det er aldri et tema. Ei heller er jeg designated driver. 

Jeg er ofte med på fest og det er alltid gøy og jeg elsker fest! Kjempegøy å være med venner og vennepar etc å sitte å skravle en hel kveld eller danse etc. Liker seff ikke fulle folk som slåss og krangler og klær men det er jo ikke det de fleste gjør uansett.. 

Men på fredag var det en sammenkomst med jobben til mannen min og da var det en som ble veldig satt ut av at jeg ikke drakk og begynte stille meg til veggs med dette. Hvorfor jeg ikke drakk og om jeg følte meg bedre som ikke drakk osv. Dette har jeg opplevd før med folk jeg ikke kjenner, at når de finner ut at jeg ikke drikker blir det ubekvemme.

Mannen min sier at det er hans store velsignelse å ha evnen til å ta seg et glass, bokstavelig talt, fordi folk da ikke reagerer og føler ikke for å forklare seg. At jeg burde trene på å bare ta meg et glass vin eller sjampis, det har ingenting å si. 

Er Jo forsåvidt enig i at jeg kan overleve et glass vin, men hvorfor? Hvorfor er det ubehagelig at folk ikke drikker?

Anonymkode: a4838...af4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Klær skulle selvsagt være klår

Anonymkode: a4838...af4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor må man forklare seg eller unnskylde seg for å IKKE drikke? 

Det er jo den enkeltes valg. 

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

stan skrev (Akkurat nå):

Hvorfor må man forklare seg eller unnskylde seg for å IKKE drikke? 

Det er jo den enkeltes valg. 

Ja, det er jo det jeg lurer på også. Jeg må ikke det når jeg er med folk jeg kjenner, men om jeg er et sted med ukjente spør de gjerne om jeg vil ha et glass, eller hva jeg drikker og da er det ofte sånn halvveis rare kommentarer

Jeg kunne jo skjønt det om jeg svarte "nei takk du jeg drikker ikke fordi jeg vil ikke forpeste leveren min med alkohol:)))))" men stort sett sier jeg jo bare "du jeg har drikke her jeg!" Og om de da sier "åh men du må prøve denne vinen" så sier jeg "takk som byr men jeg drikker ikke, men den ser god ut/kos deg med den"

Anonymkode: a4838...af4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Robin666
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

det er jo det jeg lurer på også.

Da får du ta der opp med personen som spurte deg. Jeg er iallfall ikke synsk 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke at det er vanlig med slike reaksjoner som din manns kollega hadde. Det må være folk med lav sosial intelligents som reagerer slik. 

Anonymkode: c9db3...227

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Samme problem som vegeterianere har. De fleste reagere ikke, men av og til e det noen som tar det som kritikk av deres livsstil. 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ikke rart. Det velger du helt selv!

Anonymkode: 81962...44a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja, det er jo det jeg lurer på også. Jeg må ikke det når jeg er med folk jeg kjenner, men om jeg er et sted med ukjente spør de gjerne om jeg vil ha et glass, eller hva jeg drikker og da er det ofte sånn halvveis rare kommentarer

Jeg kunne jo skjønt det om jeg svarte "nei takk du jeg drikker ikke fordi jeg vil ikke forpeste leveren min med alkohol:)))))" men stort sett sier jeg jo bare "du jeg har drikke her jeg!" Og om de da sier "åh men du må prøve denne vinen" så sier jeg "takk som byr men jeg drikker ikke, men den ser god ut/kos deg med den"

Anonymkode: a4838...af4

Selv drikker jeg gjerne, men har bestandig hatt mennesker rundt meg som av ulike grunner ikke drikker. Ofte har det vært jeg som har parert slike spørsmål, "Først må du forklare oss hvorfor du drikker?" 

Noen av de mest festlige mennesker jeg kjenner drikker ikke, så det er helt unødvendig for å ha en fest. 

Selv pleier jeg å si når jeg ikke drikker at det er fordi jeg er gravid. Så stryker jeg kjærlig på den alt for store magen min 😀

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg tror ikke at det er vanlig med slike reaksjoner som din manns kollega hadde. Det må være folk med lav sosial intelligents som reagerer slik. 

Anonymkode: c9db3...227

Tror det er ganske vanlig. Jeg er selv avholds, og opplever akkurat det samme. Føler jeg hele tiden må forklare meg pga alle spm folk stiller. 

Og jeg forteller det ikke til de jeg tidligere har datet fordi jeg har opplevd at folk viker unna pga det. 

Endret av Traktorlesba96
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig merkelig å stille noen til veggs fordi de ikke drikker, og kreve å få vite hvorfor. Det finnes utrolig mange årsaker til at noen ikke rører alkohol, forventer slike som denne fyren virkelig at folk skal legge ut om medikamentbruk som ikke er forenelig med alkohol, alkoholisme, osv.?

Anonymkode: 3e7e6...6e2

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Robin666 skrev (5 minutter siden):

Da får du ta der opp med personen som spurte deg. Jeg er iallfall ikke synsk 

Nå er jo ikke dette første gangen jeg opplever at folk spør hvorfor jeg ikke drikker, og jeg har da hørt andre få lignende spørsmål. Halve kg er jo fullt av tips og råd til hvordan man kan "Late som man drikker" for å skjule tidlig graviditet, så det er neppe et problem at jeg henvender meg til et stort forum for å spørre hva andre tenker

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg tror ikke at det er vanlig med slike reaksjoner som din manns kollega hadde. Det må være folk med lav sosial intelligents som reagerer slik. 

Anonymkode: c9db3...227

Han er nok helt normal altså, kollegaen.

Tvist skrev (3 minutter siden):

Samme problem som vegeterianere har. De fleste reagere ikke, men av og til e det noen som tar det som kritikk av deres livsstil. 

Det er bare så rart. Jeg reagerer ikke på veganere. Jeg hadde reagert på en militant veganer/avholds, men de fleste er jo ikke sånb

Anonymkode: a4838...af4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

De som tar din alkoholfrie drikke som en negativ kommentar til sin egen livstil eier problemet. De skal du ikke bry deg om.

Men jeg tenker at det er en tid og et sted for alt. Hvorfor svarer du på det? Eller hvorfor ikke bare prate det bort? 

Jeg spør aldri hvorfor folk ikke drikker - jeg har faktisk ikke noe med det. Jeg kommenterer heller aldri hvorfor Kari drikker juice og Berit foretrekker rødvin. Er det min business? Nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

stan skrev (1 minutt siden):

Selv drikker jeg gjerne, men har bestandig hatt mennesker rundt meg som av ulike grunner ikke drikker. Ofte har det vært jeg som har parert slike spørsmål, "Først må du forklare oss hvorfor du drikker?" 

Noen av de mest festlige mennesker jeg kjenner drikker ikke, så det er helt unødvendig for å ha en fest. 

Selv pleier jeg å si når jeg ikke drikker at det er fordi jeg er gravid. Så stryker jeg kjærlig på den alt for store magen min 😀

Haha. Det sier av og til mannen min og de gangene han ikke tar et høflighetsglass 😂

 

Traktorlesba96 skrev (1 minutt siden):

Tror det er ganske vanlig. Jeg er selv avholds, og opplever akkurat det samme. Føler jeg hele tiden må forklare meg pga alle spm folk stiller. 

Og jeg forteller det ikke til de jeg tidligere har datet fordi jeg har opplevd at folk viker unna pga det. 

Ja jeg forstår ikke hvorfor man får spørsmål om dette. Jeg spør jo ikke hvorfor de drikker

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Utrolig merkelig å stille noen til veggs fordi de ikke drikker, og kreve å få vite hvorfor. Det finnes utrolig mange årsaker til at noen ikke rører alkohol, forventer slike som denne fyren virkelig at folk skal legge ut om medikamentbruk som ikke er forenelig med alkohol, alkoholisme, osv.?

Anonymkode: 3e7e6...6e2

Jeg tror at om jeg hadde svart "det er fordi jeg får epilepsianfall av alkohol"(som ikke er sant) så hadde han nok bare latt det gå. Virker som det er mer konseptet å ikke ha en "god" grunn til å være avholds som er vanskelig for noen

Anonymkode: a4838...af4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner godt hva du mener.

Jeg velger ofte å ikke drikke på fest, men man blir så enormt presset til å drikke at det er vemmelig. 

Jeg har ofte funnet utav at redningen er bare å holde et glass vin i hånden, og tømme ut en skvett her og der i vasken slik at det ser ut som jeg drikker. Når folk er beruset så legger de ikke merke til det.

Anonymkode: 43850...411

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blondie65 skrev (1 minutt siden):

De som tar din alkoholfrie drikke som en negativ kommentar til sin egen livstil eier problemet. De skal du ikke bry deg om.

Men jeg tenker at det er en tid og et sted for alt. Hvorfor svarer du på det? Eller hvorfor ikke bare prate det bort? 

Jeg spør aldri hvorfor folk ikke drikker - jeg har faktisk ikke noe med det. Jeg kommenterer heller aldri hvorfor Kari drikker juice og Berit foretrekker rødvin. Er det min business? Nei.

Jeg svarer jo bare fordi de spør. Jeg sier det jo ikke først. Ofte i forbindelse med at de vil spandere en drink, og jeg sier nei. Det holder ofte ikke med "er ikke tørst' feks. Og føler det er mer uhøflig å la de kjøpe en drink bare for å ikke si "nei jeg er avholds". Merkelig å skulle skjule det?

Anonymkode: a4838...af4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg synes ikke man er festbremser bare fordi man ikke drikker. Er jo like gøy uansett! For meg er det veldig festbremser hvis jeg drikker. Ikke at jeg blir ufin, men jeg begynner bare å grine, fordi alkohol trigger mye følelser i meg. Og da er det best for meg og de rundt meg at jeg ikke drikker. Jeg blir festbremseren hvis jeg drikker rett og slett 😂

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange føler nok at du holder øye med dem og holder telling på hvor mye de drikker og hvor teite de blir i fylla. 

Jeg drikker også mindre i selskap med edru folk eller holder meg litt unna dem om jeg blir helt svingstang selv en kveld. Vet jo hvor kjedelige fulle folk kan være når jeg er edru selv..

Men jeg kommenterer aldri de som ikke skal ha noe, det er ikke min sak.

Anonymkode: 46fd2...aa0

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Traktorlesba96 skrev (1 minutt siden):

Jeg synes ikke man er festbremser bare fordi man ikke drikker. Er jo like gøy uansett! For meg er det veldig festbremser hvis jeg drikker. Ikke at jeg blir ufin, men jeg begynner bare å grine, fordi alkohol trigger mye følelser i meg. Og da er det best for meg og de rundt meg at jeg ikke drikker. Jeg blir festbremseren hvis jeg drikker rett og slett 😂

Haha, huff.

Jeg vet faktisk ikke lenger hvordan jeg blir når jeg drikker, men kan se for meg at etter såpass mange år blir jeg nok veldig fort festbremsen selv 😂

Anonymkode: a4838...af4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg tror at om jeg hadde svart "det er fordi jeg får epilepsianfall av alkohol"(som ikke er sant) så hadde han nok bare latt det gå. Virker som det er mer konseptet å ikke ha en "god" grunn til å være avholds som er vanskelig for noen

Anonymkode: a4838...af4

Du har sikkert rett i det, men det er jo idiotisk å spørre når det finnes mange årsaker til ikke å drikke, og flere av årsakene er gjerne også av en slik art at man har lyst til å holde dem privat. Hadde jeg vært alkoholiker, ville jeg neppe ønsket å dele dette med en tilfeldig fyr på firmafest. 

Anonymkode: 3e7e6...6e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...