Gå til innhold

Dere som har sagt nei til vaksinen/ikke skal ta den


Svennis

Anbefalte innlegg

Lilu skrev (3 minutter siden):

Vet det , men slik er det blitt enkelte steder dessverre 😢 Bor i en liten by og jeg har til og med opplevd at venner (de var i hverfall venner tidligere) har trukket seg unna og ikke villet være med meg lengre etter jeg sa jeg ikke ønsket å ta denne vaksina. Men jeg går ikke tilbake de og sier jeg har tatt vaksina for at de skal være med igjen. Har de valgt og ekskludere meg og ikke vise meg respekt for mitt valg så er de ikke de gode vennene jeg trodde de var. 

..men det kan ikke være fordi de ønsker å redusere sjansen for smitte at de har holdt avstand til uvaksinerte? Vet du sikkert at det er en boikott?

Selv var jeg opprinnelig usikker rundt vaksina, men endte med å ta den. I likhet med at jeg fullt ut respekterer at noen ønsker og velger en barnefri tilværelse respekterer jeg også at noen ønsker å ikke ta vaksine. Det jeg tror er vanskelig for mange er at om mange forblir uvaksinert er sjansen mye større for at det tar tid å bli kvitt virus, mutasjoner, restriksjoner, og det rammer mange fler enn kun de selvvalgt uvaksinerte. Det er betydelig enklere å respektere at noen unnlater å ta en vaksine som beskytter mot en sykdom som rammer kun dem selv. Etter den siste vinteren og våren her i Oslo skjønner jeg veldig godt at det har blitt en veldig stor oppslutning om vaksine. Det har unektelig vært veldig tøft. Hadde jeg tilbragt de samme månedene i en annen del av landet der bildet var et helt annet kan det godt være mitt vaksinestandpunkt fortsatt hadde vært nei takk. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sen ve ben skrev (11 minutter siden):

Det synes jeg blir feil også. Mange som ikke tør å ta den, fordi de sliter med angst, er redde for bivirkninger etterpå, hva skjer pm et par år, blir det senvirkninger. Er opptil hver enkelt om de vil ta eller ikke vaksinen, blir helt feil at uansett grunnen at de skal få kritikk.

Man kan fint kritisere noens meninger, og det må man regne med å gjøre i livet, både bli utsatt for det og gi andre sine meninger kritikk. 

Utfordringen nå er at det å ikke ta vaksine potensielt ikke bare er et personlig valg, men påvirker de rundt hvis man er mange som ikke tar vaksine, i form av økt smittefare. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lilu skrev (6 minutter siden):

Jeg ville ikke ta den , men etter et halvt år med nærmest å bli hetset pga dette ga jeg etter for presset og fikk første stikk i går. Frivillig var det ikke, men jeg orker ikke hetsen og forskjellsbehandlingen jeg ville blitt utsatt for. 

Det er nettopp dette som er så ille. Alt dette har skapt en, ønsket eller ikke, skille og splittelse i samfunnet. Mellon familie, venner, kolleger osv. 

Jeg har selv vært skeptisk mtp tidligere funn av bivirkninger både med andre vaksiner mot andre sykdommer og denne som ga blodpropp. Den er såpass ny og raskt lagd, og jeg har en hissig sykdom der jeg bruker immun dempende medisiner.

Andre med samme medisiner har opplevd forverring av sykdom eller mistet virkning av medisin. Eller fått konstatert via blodprøver at vaksinen ikke virker. Da er det uheldig om man opplever både ubehagelige og ødeleggende bivirkninger. 
 

«skal du ta vaksinen?» er et spørsmål jeg har fått som har laga heftig dårlig stemning fra venner/bekjente om jeg svarer nølende  før jeg får fortalt hvorfor. 
Jeg ønsker å vente til min aldersgruppe skal vaksineres istedenfor å presse meg frem i køen pga min sykdom og medisin som visst tilsier at jeg burde fått tidligere. 
Bor på et lite sted og er bare hjemme eller en kjapp tur på butikken med munnbind, avstand og håndsprit. Føler jeg gjør mitt i dugnaden bra nok foreløpig. 
Men det er visst ikke nok.

Er du ikke med på dugnaden så er du en som ødelegger. Du mister endel rettigheter. Både skrevne og uskrevne regler i samfunnet. Og med et koronapass og vaksinebevis er du med videre i samfunn og utvikling. Man kan lure på om dette var ønsket eller bare en uheldig men nødvendig utvikling. 

Jeg merker desverre at det skapes splid, tvil og avstander mellom mennesker som engang var venner og nære. 
 Vil understreke at jeg både har vaksinert meg mot influensa og lungebetennelse, da det var et krav før oppstart av immun medisinen min, og at jeg ønsker å vaksiners mot Korona også. Men er redd for hvordan alt blir en dag. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kokkos skrev (4 minutter siden):

..men det kan ikke være fordi de ønsker å redusere sjansen for smitte at de har holdt avstand til uvaksinerte? Vet du sikkert at det er en boikott?

Selv var jeg opprinnelig usikker rundt vaksina, men endte med å ta den. I likhet med at jeg fullt ut respekterer at noen ønsker og velger en barnefri tilværelse respekterer jeg også at noen ønsker å ikke ta vaksine. Det jeg tror er vanskelig for mange er at om mange forblir uvaksinert er sjansen mye større for at det tar tid å bli kvitt virus, mutasjoner, restriksjoner, og det rammer mange fler enn kun de selvvalgt uvaksinerte. Det er betydelig enklere å respektere at noen unnlater å ta en vaksine som beskytter mot en sykdom som rammer kun dem selv. Etter den siste vinteren og våren her i Oslo skjønner jeg veldig godt at det har blitt en veldig stor oppslutning om vaksine. Det har unektelig vært veldig tøft. Hadde jeg tilbragt de samme månedene i en annen del av landet der bildet var et helt annet kan det godt være mitt vaksinestandpunkt fortsatt hadde vært nei takk. 

De hadde ikke fått tilbud om vaksine selv da de trakk seg unna meg. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lilu skrev (Akkurat nå):

De hadde ikke fått tilbud om vaksine selv da de trakk seg unna meg. 

Æsj, kjipe folk. Skjønner godt at du ikke har noe ønske om å gå til dem nå for å slippe inn i "varmen" (🙄) igjen.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikanonym skrev (2 minutter siden):

Det er nettopp dette som er så ille. Alt dette har skapt en, ønsket eller ikke, skille og splittelse i samfunnet. Mellon familie, venner, kolleger osv. 

Jeg har selv vært skeptisk mtp tidligere funn av bivirkninger både med andre vaksiner mot andre sykdommer og denne som ga blodpropp. Den er såpass ny og raskt lagd, og jeg har en hissig sykdom der jeg bruker immun dempende medisiner.

Andre med samme medisiner har opplevd forverring av sykdom eller mistet virkning av medisin. Eller fått konstatert via blodprøver at vaksinen ikke virker. Da er det uheldig om man opplever både ubehagelige og ødeleggende bivirkninger. 
 

«skal du ta vaksinen?» er et spørsmål jeg har fått som har laga heftig dårlig stemning fra venner/bekjente om jeg svarer nølende  før jeg får fortalt hvorfor. 
Jeg ønsker å vente til min aldersgruppe skal vaksineres istedenfor å presse meg frem i køen pga min sykdom og medisin som visst tilsier at jeg burde fått tidligere. 
Bor på et lite sted og er bare hjemme eller en kjapp tur på butikken med munnbind, avstand og håndsprit. Føler jeg gjør mitt i dugnaden bra nok foreløpig. 
Men det er visst ikke nok.

Er du ikke med på dugnaden så er du en som ødelegger. Du mister endel rettigheter. Både skrevne og uskrevne regler i samfunnet. Og med et koronapass og vaksinebevis er du med videre i samfunn og utvikling. Man kan lure på om dette var ønsket eller bare en uheldig men nødvendig utvikling. 

Jeg merker desverre at det skapes splid, tvil og avstander mellom mennesker som engang var venner og nære. 
 Vil understreke at jeg både har vaksinert meg mot influensa og lungebetennelse, da det var et krav før oppstart av immun medisinen min, og at jeg ønsker å vaksiners mot Korona også. Men er redd for hvordan alt blir en dag. 

Vi er på vei mot det samfunnet som var under krigen: splitt og hersk, er du for eller imot 😢

Og dette samfunnet skal barna våres vokse opp i😢

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lilu skrev (Akkurat nå):

Vi er på vei mot det samfunnet som var under krigen: splitt og hersk, er du for eller imot 😢

Og dette samfunnet skal barna våres vokse opp i😢

Ja det er skikkelig ille å tenke på! Jeg ser vi er på vei inne i en forandring på godt og vondt i samfunnet. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lilu skrev (1 minutt siden):

Vi er på vei mot det samfunnet som var under krigen: splitt og hersk, er du for eller imot 😢

Og dette samfunnet skal barna våres vokse opp i😢

Jeg tror dette kommer til å blåse over. Mange nok kommer til å ta vaksina til at den store spredningen kan unngås. Viruset muterer stadig,  men vaksinene kan oppdateres. Som influensavaksina som mange tar hver høst. Og etter hvert finner folk andre ting å nægge over.

Som sagt har jeg respekt for at noen velger vekk vaksine, men det er i mange tilfeller vaksiner som er grunnen til at barna våre a) _har_ et samfunn å vokse opp i, og b) har en såpass høy sannsynlighet for faktisk å vokse opp - framfor å stryke med av en eller annen sykdom i ung alder.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betasuppe skrev (10 timer siden):

Er det ulovlig å lyve om man har tatt den?

Det må du ikke lyve om! Hvis du lyver og sier at du har tatt vaksinen, så kan du utsette andre for fare. Du trenger ikke å fortelle hvorfor du ikke hat tatt vaksine, men ikke lyv! 

Et eksempel. Mange som har fått transplantert organer danner ikke antistoff etter vaksine, og er like ubeskyttet som om de ikke hadde blitt vaksinert. Blir de smittet av korona, kan de dø av det. Hvis de tror at du er vaksinert, så vil de ikke beskytte seg i nærheten av deg. Da kan du komme til å smitte dem.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lilu skrev (51 minutter siden):

Jeg ville ikke ta den , men etter et halvt år med nærmest å bli hetset pga dette ga jeg etter for presset og fikk første stikk i går. Frivillig var det ikke, men jeg orker ikke hetsen og forskjellsbehandlingen jeg ville blitt utsatt for. 

Dette er virkelig skremmende å lese. En skal ikke presses til sånt. Håper du klarer å si nei til neste dose om du ikke ønsker å ta den. Vit at du ikke er alene, å at mange støtter deg. Lytt til det som føles riktig. Jeg kommer selv ikke til å ta denne vaksinen. 

 Synes at det burde vært ulovlig av myndigheter å la være å informere om  ingredienser i vaksinen og deres virkning, og ikke informere godt nok om bivirkninger. Bioteknologiloven ble endret, slik at en ikke lenger trengte å få et skriv med bla. Eventuelle risikoer osv som en måtte signere før en mottok en sånn type behandling (genterapi). Er de fleste som får tilbud om vaksine (MRNA) klar over dette?

Endret av Elida88
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elida88 skrev (1 minutt siden):

Dette er virkelig skremmende å lese. En skal ikke presses til sånt. Håper du klarer å si nei til neste dose om du ikke ønsker å ta den. Vit at du ikke er alene, å at mange støtter deg. Lytt til det som føles riktig. Jeg kommer selv ikke til å ta denne vaksinen. 

 Synes at det burde vært ulovlig av myndigheter å la være å informere om  ingredienser i vaksinen, og ikke informere godt nok om bivirkninger. Bioteknologiloven ble endret, slik at en ikke lenger trengte å få et skriv med bla. Eventuelle risikoer osv som en måtte signere før en mottok en sånn type behandling (genterapi). Er de fleste som får tilbud om vaksine (MRNA) klar over dette?

Ingredienslista ligger jo åpent ute. Bare å søke det. Og oppsøk ordentlige kilder om virkningene

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Capt. Obvious skrev (47 minutter siden):

Ytringsfrihet betyr at man ikke skal kunne bli forfulgt på grunn av dine meninger, og at man ikke skal møte reaksjoner fra rettsvesen/andre offentlige myndigheter på grunn av ytringer.

Det betyr derimot ikke at man er fritatt for kritikk. Vaksineskeptikere som surfer på at de fleste andre tar den får tåle den kritikken som kommer så lenge den er saklig. Jeg mener det er uholdbart å ikke ta vaksinen bare fordi man ikke vil, med mindre det foreligger medisinske grunner (Da skal det selvfølgelig være helt greit å ikke ta.).

Nei. De som ikke vil ta den må ikke tåle kritikken de får. Alle valg må respekteres.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Adrenalina1 skrev (2 minutter siden):

Nei. De som ikke vil ta den må ikke tåle kritikken de får. Alle valg må respekteres.

Man kan respektere valget ja, men man trenger slett ikke være enig i det. Dersom en venn sier h*n velger å ikke ta vaksine "bare fordi" så er jo det helt greit, men like fullt kritikkverdig. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

rosemarin skrev (6 minutter siden):

Ingredienslista ligger jo åpent ute. Bare å søke det. Og oppsøk ordentlige kilder om virkningene

Det er ikke bare å søke opp for mange. Hvorfor følger det ikke med når en får vaksinen? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

rosemarin skrev (8 minutter siden):

Ingredienslista ligger jo åpent ute. Bare å søke det. Og oppsøk ordentlige kilder om virkningene

De fleste som tar vaksinen aner ikke at dette er en ny teknologi og hva det vil si. De bare stoler blindt på at de gjør et godt valg. De har rett på å kunne ta et informert valg, å det er i mange tilfeller tvilsomt at de gjør.

Vet de f. eks at det er flere vaksiner som er på vei ut i markedet som er laget på godt utprøvde metoder, og som gjennom testing hittil viser seg å ha mye mindre bivirkninger? Det hadde ikke vært et problem for folk flest å vente til den tid. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

zemer skrev (17 minutter siden):

Det er ikke bare å søke opp for mange. Hvorfor følger det ikke med når en får vaksinen? 

Det vet jeg ikke, men poenget er at det er ikke noen som prøver å holde det hemmelig. Det er helt åpent. 
men det er muligens lite vits å sende med noen en ingredienssliste da det ikke vil si folk noen ting. Ofte er det meget små mengder av ting, og hvis man som ufaglært skal drive og Google og «forstå» via forum på nettet hva de ulike i ingrediensene så vil man naturlig nok bli slik som mange her inne, redde på feil grunnlag og konstruere sine egne teorier 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Elida88 skrev (18 minutter siden):

De fleste som tar vaksinen aner ikke at dette er en ny teknologi og hva det vil si. De bare stoler blindt på at de gjør et godt valg. De har rett på å kunne ta et informert valg, å det er i mange tilfeller tvilsomt at de gjør.

Vet de f. eks at det er flere vaksiner som er på vei ut i markedet som er laget på godt utprøvde metoder, og som gjennom testing hittil viser seg å ha mye mindre bivirkninger? Det hadde ikke vært et problem for folk flest å vente til den tid. 

Det er jo en grunn til at man har faglige instanser som kan styre sånne ting. Hvis menigmann skulle tolket og vurdert ut fra en liste med ingredienser eller ting man ikke kan noe om ville det jo blitt kaos. Og så kan man jo helt fint drøfte med egen lege dersom man er usikker og vil ha info om ulike vaksiner eller medisiner i forhold til egen helse og hvordan man ut fra det kan ta «informert» valg. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Lilu said:

Jeg ville ikke ta den , men etter et halvt år med nærmest å bli hetset pga dette ga jeg etter for presset og fikk første stikk i går. Frivillig var det ikke, men jeg orker ikke hetsen og forskjellsbehandlingen jeg ville blitt utsatt for. 

 

1 hour ago, zemer said:

Sånn skal det ikke være. 


Her i huset har jeg sagt helt klart fra at familieselskaper tas opp igjen når alle er vaksinert som kan vaksineres. Hovedårsakene at jeg ikke ønsker økt risiko for at noen skal smittes (det kan skje selvom man er vaksinert) på «min» vakt. Heldigvis er alle i slekta og alle venner og kjente så vidt jeg vet av samme oppfatning, dvs de tar vaksinen så raskt det lar seg gjøre. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 123 eller noe

Nei, har baby i magen og vil ikke utsette den for en vaksine som ikke har vært på markedet så lenge. 

Ellers er jeg enig med dere som er oppgitt over hvordan samfunnet har blitt. Sitter i kassa på butikken og ser folk skule på hverandre i køen, bli forbanna hvis noen ikke er 2 m på avstand, og medmenneskeligheten er borte. Alle skal bare sette hverandre på plass. Fy faen så irriterende. 

Jeg satt selv i kassen på det klokkeslettet vi hadde en coronasmittet inne i butikken, og handlet av meg. Gikk så klart og testet meg, siden jeg hadde tatt på matvarene til personen hadde vært i kontakt med, og stått en meter i fra meg, men den var negativ. Så SÅ smittsomt er det virkelig ikke, som disse sinte folkene i kø later til at det er!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt usikker på om jeg skal ta vaksinen akkurat nå da jeg er gravid. Må ta en prat med legen min først.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...