Gå til innhold

kunne du blitt veganer? hvorfor hvorfor/hvorfor ikke?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Er vegetarianer av dyrevelferdshensyn, og det føles helt absurd at man faktisk dreper noen og spiser dem. Nå klarer jeg ikke forestille meg å spise det lenger. MEN jeg får ikke til å være veganer. Jeg prøvde i seks uker som en del av "Veganuary" for noen år siden, men ble helt utslitt av å lese på alle produkter på jakt etter E-stoffer og små deler av melk. Trener veldig mye og syns det er enklere å få proteiner fra melkeprodukter som cottage cheese. Spiser ikke egg, men kan spise ting med egg oppi. Mye av proteinene mine kommer fra melkeprodukter og proteinprodukter, men også fra soya og belgfrukter, såklart.

Jeg har dårlig samvittighet av å ikke klare det, da. Føler at det ikke er bra nok å bare være veggis.

Anonymkode: c225d...4e4

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
2 hours ago, AnonymBruker said:

Er vegetarianer av dyrevelferdshensyn, og det føles helt absurd at man faktisk dreper noen og spiser dem. Nå klarer jeg ikke forestille meg å spise det lenger. MEN jeg får ikke til å være veganer. Jeg prøvde i seks uker som en del av "Veganuary" for noen år siden, men ble helt utslitt av å lese på alle produkter på jakt etter E-stoffer og små deler av melk. Trener veldig mye og syns det er enklere å få proteiner fra melkeprodukter som cottage cheese. Spiser ikke egg, men kan spise ting med egg oppi. Mye av proteinene mine kommer fra melkeprodukter og proteinprodukter, men også fra soya og belgfrukter, såklart.

Jeg har dårlig samvittighet av å ikke klare det, da. Føler at det ikke er bra nok å bare være veggis.

Vil du ha færrest mulig liv på samvittigheten bør du faktisk spise mer kjøtt, nærmere bestemt norske beitedyr. Vil du være helt sikker på at dyrene har hatt det bra kan du kjøpe gressforet kjøtt gjennom reko-ringen. Da vet du også, i motsetning til når du kjøper en avokado, nøyaktig hvilke dyr som har dødd for å gi deg mat (i dette tilfellet én norsk okse - det er ikke slik at dyrking av grønnsaker ikke krever dyreliv). Som en bonus får du den sunneste maten du kan spise.

Anonymkode: 1f7af...727

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Dette er en av grunnene til at jeg ikke vil bli veganer. Vil ikke sitte og se på at jeg får slike holdninger mot andre mennesker, bare fordi at de velger annerledes enn meg.

Anonymkode: 4dd0b...a21

Når valget ditt bidrar til lidelse for andre, for eksempel saken som nylig kom fram i media om grisene, så må du jo forstå at folk reagerer 🤍 Det er annerledes å f.eks røyke, ettersom det kun skader en selv, men dette handler jo om både planeten og lidelse for levende vesener🥲

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
loveli skrev (På 17.6.2021 den 17.04):

Nei.

Har smakt veldig lite vegansk mat som er god.

Og jeg hadde ikke overlevd uten å kose meg med melkesjokolade, medium stekt biff og bearnaise, yoghurt, melk, fløte, egg(!), smør, ost, reker og majones, kylling (kan brukes til så mye), osv osv.

Jeg har aldri smakt en god vegansk kake f.eks. 

😅 Da har du ikke smakt mye vegansk. Det finnes så utrolig mye snadder der ute, så mye gode krydre og smaker 🤤 

Jeg er ikke veganer eller vegetarianer da dette er en livsstil som påvirker mer enn kostholdet. Jeg holder meg til 90% ren plantekost, men kan spise litt kjøtt/fisk i ny og ne osv. Gjør det for min egen helse, som et godt eksempel for barna og mann samt miljøet. I tillegg smaker det ufattelig mye bedre. 

Anonymkode: 86666...8be

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

ventventvent

Hvordan mister mennesker boplassen sin og sulter i hjel fordi jeg spiser kjøtt?

http://www.earthoria.com/global-hunger-the-more-meat-we-eat-the-fewer-people-we-can-feed.html

https://onegreenplanet.org/environment/world-hunger-population-growth-ditching-meat/

Anonymkode: 9f19e...9da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

ventventvent

Allmennkunnskap 

Anonymkode: 24640...7fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

ventventvent

Allmennkunnskap 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg trener hard styrke 6 ganger i uka og er veganer. All mat minus sukker og olje inneholder proteiner så protein er min minste bekymring. Og om du virkelig bryr deg om dyrene så kutter du ut animalske produkter 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 hours ago, AnonymBruker said:

Spørsmålet er om jeg faktisk ville bidratt til at flere får mat ved å kutte ut kjøtt. Får en fattig person mer mat på tallerkenen fordi du spiser en salat? Det er jo ikke slik det fungerer. Jordbruk gjør stor skade på mange økosystemer og man dyrker mat til dyr. Det trenger man ikke, dyr kan gå på beite, og spesielt i et kupert land som Norge er det en glimrende måte å bruke naturen på. Hvis du ikke vil at natur i den tredje verden skal brukes til å lage mat oss her oppe, bør du kjøpe norsk kjøtt. Og du kan som sagt velge å kjøpe kjøtt fra dyr som ikke har blitt foret med mat fra andre land, som kunne vært mat for menneskene som bor der. Du kan altså spare både menneskeliv og dyreliv ved å spise MER kjøtt.

Hvor mange gårder i hvor mange land er du avhengig av for å få det du trenger som veganer?

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 hours ago, AnonymBruker said:

Og om du virkelig bryr deg om dyrene så kutter du ut animalske produkter 

Som sagt er det ikke slik at dyr ikke dør bare fordi du ikke spiser dem. Det går mange dyreliv tapt for å dyrke alle plantene du må spise, og det er i praksis umulig for deg å ha noen oversikt over det. I motsetning til når du spiser et norsk dyr som har hatt et godt liv og blitt til mat for mange mennesker.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Allmennkunnskap 

Lykke til med å dyrke grønnsaker på beiteområdene til sauene på 1000 moh.

Anonymkode: 84d15...636

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 hours ago, AnonymBruker said:

Som sagt er det ikke slik at dyr ikke dør bare fordi du ikke spiser dem. Det går mange dyreliv tapt for å dyrke alle plantene du må spise, og det er i praksis umulig for deg å ha noen oversikt over det. I motsetning til når du spiser et norsk dyr som har hatt et godt liv og blitt til mat for mange mennesker.

Det går dyreliv tapt for å dyrke mark til maten til dyrene også. Forskjellen er at når du spiser dyret, så dør alle dyrene under høsting av dyrka mark uansett pluss du dreper også dyret du spiser. Så om du vil drepe færrest mulig dyr er det best å bli veganer. 

On 6/18/2021 at 11:36 AM, AnonymBruker said:

Du trenger ikke bli 100% veganer eller full veganer. Men du kan alltids ha en liten utfordring der du for eks annehver mandag forsøker finne et produkt som er vegansk. 

Evt du kan følge denne https://www.reddit.com/r/NorskVegan/

Anonymkode: 30617...ed9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Skal du diskutere så holde deg på et voksent nivå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
1 hour ago, AnonymBruker said:

Det går dyreliv tapt for å dyrke mark til maten til dyrene også. Forskjellen er at når du spiser dyret, så dør alle dyrene under høsting av dyrka mark uansett pluss du dreper også dyret du spiser. Så om du vil drepe færrest mulig dyr er det best å bli veganer.

Anonymkode: 30617...ed9

Du kan spise dyr som har spist gress og ville vekster. Altså norske dyr som ikke har blitt foret med importert kraftfor. Da sparer du også miljøet siden man ikke har pløyet og brukt plantevernmidler eller transportert dyret halve kloden rundt før den havner på bordet ditt. Du vet også at du ikke bidrar til slaveri. I tillegg gir en eneste ku enormt mange kilo mat.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
27 minutter siden, AnonymBruker said:

Skal du diskutere så holde deg på et voksent nivå. 

Hva er det som ikke er voksent med det jeg sier?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

En god grunn til hvorfor; Jeg har slitt med lavt anemi, b12, jern og folat i mange år. Selv til tross for å spise det som faktisk gir de næringsstoffene, men kroppen tar det ikke til seg tilstrekkelig og piller funker ikke. Så det å påføre kroppen mangler med vilje er for meg utenkelig. 

Anonymkode: 30420...41f

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Spørsmålet er om jeg faktisk ville bidratt til at flere får mat ved å kutte ut kjøtt. Får en fattig person mer mat på tallerkenen fordi du spiser en salat? Det er jo ikke slik det fungerer. Jordbruk gjør stor skade på mange økosystemer og man dyrker mat til dyr. Det trenger man ikke, dyr kan gå på beite, og spesielt i et kupert land som Norge er det en glimrende måte å bruke naturen på. Hvis du ikke vil at natur i den tredje verden skal brukes til å lage mat oss her oppe, bør du kjøpe norsk kjøtt. Og du kan som sagt velge å kjøpe kjøtt fra dyr som ikke har blitt foret med mat fra andre land, som kunne vært mat for menneskene som bor der. Du kan altså spare både menneskeliv og dyreliv ved å spise MER kjøtt.

Hvor mange gårder i hvor mange land er du avhengig av for å få det du trenger som veganer?

Tja, dette kan diskuteres! Å produsere animalske produkter krever langt mer ressurser enn plantebasert mat, og derfor blir dette langt ifra sant. Hvis landbruket gikk over til å produsere mat direkte til mennesker istedenfor gjennom husdyr, ville mattilgjengeligheten i verden økt med 70% og den totale matproduksjonen ville mettet 4 milliarder fler mennesker enn i dag! FN sier selv at et globalt skifte mot et plantebasert kosthold er avgjørende for fremtidens matsikkerhet 😊

Kilder:

https://meatless.no/miljoet/solidaritet/

https://www.theguardian.com/environment/2010/jun/02/un-report-meat-free-diet

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

En god grunn til hvorfor; Jeg har slitt med lavt anemi, b12, jern og folat i mange år. Selv til tross for å spise det som faktisk gir de næringsstoffene, men kroppen tar det ikke til seg tilstrekkelig og piller funker ikke. Så det å påføre kroppen mangler med vilje er for meg utenkelig. 

Anonymkode: 30420...41f

Visste du at B12 ikke finnes naturlig i kjøtt, men er tilsatt? Tar du flytende B12 som tilskudd, absorberer kroppen det like bra om ikke bedre enn om du spiste det tilsatt i kjøtt! I tillegg er langt fler veganske erstatninger tilsatt B12 nå enn før 😊

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, hvorfor det? Jeg liker det meste og skjønner ikke hvorfor jeg med vilje bare skal spise en begrenset type mat. Da hadde jeg blitt sett på som en særing i sosiale sammenkomster hvis jeg bare spiste potetene på tallerken. 

Det er godt å ha litt mangfold og variere. Kjøtt er noe av det beste som finnes. Tilbehøret er ikke like godt. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...