Gå til innhold

kunne du blitt veganer? hvorfor hvorfor/hvorfor ikke?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

loveli skrev (16 minutter siden):

Oppskrift? :) Jeg vil gjerne prøve en, men jeg lover deg at ALLE de veganske kakene jeg har smakt har vært ganske... grusomme. 

Kanskje også fordi de veganerne jeg kjenner heller ikke bruker hvetemel eller sukker. 🤣🤣

Seriøst? Jeg er ikke veganer, men noen av de beste kakene jeg har smakt er veganske. Særlig brownies som har dadler i seg, NAM!

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er altfor glad i mat og i å spise ute - det ville gjort ting altfor komplisert... Mat skal være en glede, ikke en balansegang full av forbud og regler. Jeg kunne helt fint spist mindre kjøtt - jeg har hatt vegansk julaften hos veganer-bror et par ganger og har ingen problemer med det - men jeg vil ikke legge sånne regler for meg selv.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne aldri blitt veganer fordi det utelukker mye av maten jeg er glad i. At en person velger å ikke spise animalske matvarer på grunn av dyrevelferd, miljø og lignende, syns jeg er fint og noe jeg respekterer. Jeg syns dog ikke noe om aktivistene som pusher sine spisevaner på andre mennesker. Det er ikke den riktige måten å gjøre det på. Man kan heller inspirere mennesker til å spise mer plantebasert på andre måter. Å provosere gjør mer harme enn nytte i dette tilfellet. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tåler ikke laktose, soya, havre eller gluten og orker rett og slett ikke å begrense kostholdet mitt mer. Det er vanskelig nok å finne mat jeg tåler i sosiale sammenhenger om jeg ikke også skal kutte ut alt animalsk. Også elsker jeg ost og godt kjøtt.

Når det er sagt skulle jeg virkelig ønske at dyrevelferden virkelig var god i dagens landbruk, spes hos kylling og svin. 

Anonymkode: 04726...c71

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg tåler ikke laktose, soya, havre eller gluten og orker rett og slett ikke å begrense kostholdet mitt mer. Det er vanskelig nok å finne mat jeg tåler i sosiale sammenhenger om jeg ikke også skal kutte ut alt animalsk. Også elsker jeg ost og godt kjøtt.

Når det er sagt skulle jeg virkelig ønske at dyrevelferden virkelig var god i dagens landbruk, spes hos kylling og svin. 

Anonymkode: 04726...c71

Dessverre er forbruket alt for høyt til at bønder har mulighet og råd til å behandle dyrene godt. Griser for eksempel, er like intelligente som hunder og har like høy emosjonell intelligens som en 3-åring. De foretrekker å ha det rent og bo i en løs, sosial gruppe (som hunder). Dessverre er det ikke mulig å legge opp for det om bønder ønsker å møte forbruket. Kanskje om nok folk går over til å spise plantebasert og prisen for kjøtt går opp, så kan bønder ha mulighet til å legge opp til humane forhold for dyrene. Den beste løsningen hadde vært å gro kjøtt i laboratorium, som vi har teknologien til. 

Anonymkode: 00f41...33d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Dessverre er forbruket alt for høyt til at bønder har mulighet og råd til å behandle dyrene godt. Griser for eksempel, er like intelligente som hunder og har like høy emosjonell intelligens som en 3-åring. De foretrekker å ha det rent og bo i en løs, sosial gruppe (som hunder). Dessverre er det ikke mulig å legge opp for det om bønder ønsker å møte forbruket. Kanskje om nok folk går over til å spise plantebasert og prisen for kjøtt går opp, så kan bønder ha mulighet til å legge opp til humane forhold for dyrene. Den beste løsningen hadde vært å gro kjøtt i laboratorium, som vi har teknologien til. 

Anonymkode: 00f41...33d

kunne sluttet å spise gris. fins vel andre dyr de kan lage bacon av... er sykt godt med bacon altså...og pølser og salami og.....Damn...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest theTitanic
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ja. Dyr har en form for bevissthet. De kan tenke, føle og oppleve. De har en egen måte å oppfatte verden på. Og med det kan ikke grusomhet satt i industri forsvares, rett og slett. Spiller ingen rolle hva mat jeg liker, eller misliker. Det dyrene går gjennom og det å drepe millioner av dyr kun for nytelse, kan bare ikke forsvares, uansett hvordan man vrir og vender på det

Det er verre å forholde seg til all lidelsen man vet dyrene går gjennom, og hvordan folk flest ikke aner noe om det, og ikke forstår det. Samme frustrasjon som når mange foreldre ikke forstår at omskjæring faktisk er et overgrep. De tenker at det har alltid vært sånn og at det er bra for barnet, derfor fortsetter de gjøre det. De vil det beste for barna sine, de forstår bare ikke bedre. Verden går veldig, veldig sakte fremover, dessverre

Anonymkode: 30617...ed9

Omskjæring er overgrep, det er jeg enig i. 

Men alle dyr lider ikke, og det er ikke bærekraftig at alle skal spise grønnsaker og korn. Det fungerer bare ikke i praksis. Veganere minner litt om Jehovas vitner sitt paradis; den nye verden de kommer til der alle er venner, og ingen spiser hverandre. 

Alle husdyrene forsvinner om de ikke blir mat. Hvem bruker masse penger på å holde gris, sau, storfe etc om det kun ene og alene er en utgift? 

Til sammenligning: du bor i Afrika og lever I 40 år. Da blir du spist av en løve. Vil du si at livet ditt var verdiløst og det hadde vært bedre å aldri ha eksistert? 

Alt i naturen har sin plass i næringskjeden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

loveli skrev (2 timer siden):

Oppskrift? :) Jeg vil gjerne prøve en, men jeg lover deg at ALLE de veganske kakene jeg har smakt har vært ganske... grusomme. 

Kanskje også fordi de veganerne jeg kjenner heller ikke bruker hvetemel eller sukker. 🤣🤣

https://www.detsoteliv.no/oppskrift/ultimate-chocolate-crazy-cake

Bruker eldorado margarin i frostingen :)

http://www.veganmisjonen.com/2014/10/oppskrift-trstekake-gulrotkake-langpanne.html?m=1

https://oppskrift.klikk.no/vegansk-oreokake-med-peanøttsmør/5605

https://www.vegetarbloggen.no/2012/07/12/saftige-brownies/

 

Anonymkode: 24640...7fc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest loveli
Zooey skrev (2 timer siden):

Seriøst? Jeg er ikke veganer, men noen av de beste kakene jeg har smakt er veganske. Særlig brownies som har dadler i seg, NAM!

Jepp! Jeg kastet kakebitene mine i søpla når ingen så meg. 🤣

Kanskje jeg må finne en sånn browniesoppskrift og prøve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest loveli
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Tusen takk!

Da tror jeg det er fordi de veganske kakene jeg har smakt også har vært uten sukker og mel. Det var typisk "sunne kaker som smaker helt som usunne kaker". Vel... 🤢🤮

Litt sånn som Berit Nordstrand lager veganske kaker. 🤣 "Litt brokkoli, chiafrø, havregryn, gulrøtter og stevia og kanel. Kjører i blender og blandes med vegansk gelatin for stivelse. Settes i kjøleskapet over natten. NYYYTES med litt havremelk. Kanelen gir deg følelsen av å spise gulrotkake. Hvem liker vel den tykke glasuren på gulrotkake uansett? Havremelk er sååå mye bedre! Mmmmm!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg ble veganer for noen år siden av etiske grunner. Det var veldig spennende og jeg oppdaget mat og oppskrifter jeg tidligere ikke visste om 😊

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg absolutt måtte, så hadde jeg sikkert klart det. Men i utgangspunktet nei. Jeg er altfor glad i meieriprodukter, spesielt ost. Hehe. Men vegetarianer kunne jeg nok blitt uten så mye strev. Spiser allerede mye vegetarisk i dag, masse godt å velge mellom :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

loveli skrev (16 minutter siden):

Jepp! Jeg kastet kakebitene mine i søpla når ingen så meg. 🤣

Kanskje jeg må finne en sånn browniesoppskrift og prøve.

Ja, gjør det! Har dessverre ingen gode oppskrifter å deler - er mer en kakekjøper enn en kakebaker 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

loveli skrev (14 minutter siden):

Tusen takk!

Da tror jeg det er fordi de veganske kakene jeg har smakt også har vært uten sukker og mel. Det var typisk "sunne kaker som smaker helt som usunne kaker". Vel... 🤢🤮

Litt sånn som Berit Nordstrand lager veganske kaker. 🤣 "Litt brokkoli, chiafrø, havregryn, gulrøtter og stevia og kanel. Kjører i blender og blandes med vegansk gelatin for stivelse. Settes i kjøleskapet over natten. NYYYTES med litt havremelk. Kanelen gir deg følelsen av å spise gulrotkake. Hvem liker vel den tykke glasuren på gulrotkake uansett? Havremelk er sååå mye bedre! Mmmmm!"

Vegansk og sunt er to forskjellige ting :danse:

Anonymkode: 24640...7fc

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest loveli
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vegansk og sunt er to forskjellige ting :danse:

Anonymkode: 24640...7fc

Jupp! Bare jeg som har fått helt noia av veganske kaker fordi de jeg har fått servert har vært av Berit Nordstrand-damer. 🤣

Fått noen gode oppskrifter her, må jo nesten prøve da! 🤗

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne sikkert ha vært det hvis jeg måtte, men det hadde vært litt kjipt siden jeg er veldig glad i meieriprodukter og fisk. Vegetarianer hadde vært mye mer oppnåelig, spiser vegetar ca. halve uka av økonomiske grunner uansett. 

Anonymkode: d5949...f49

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg var det i 1 år, men så fikk jeg IBS (og ja jeg vet mange sier man kan spise vegansk selv med IBS). Men jeg fikk det ikke til. Jeg kan ikke spise frukt. Ikke alle grønsaker. Jeg kan nesten ikke spise noen nøtter. Jeg kan kun spise ur korn (spelt osv). Jeg kan ikke spise kokos. 

Ja jeg vet at man kan trene magen opp til å spise dette igjen. Men jeg fikk IBS pga psykisk sykdom, og psyken påvirker magen og det er en uendelig sirkel. 
 

noen ting har jeg tatt med meg da 😊 Jeg sluttet helt å drikke melk 😄 og jeg lære masse ang hva mat faktisk inneholder. Fått et nytt syn på hva som er sunt og ikke. Spiser ikke like mye kjøtt som før. Og er stolt av alle som er veganere / vegetarianere 😄

Anonymkode: 9b341...5c5

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Da har du ikke smakt mange kaker. Det finnes flust av kakeoppskrifter det ute som er tilfeldigvis vegansk. Crazy devil cake er et av mange eksempeler. Ellers er vegansk oreokake sykt digg

Anonymkode: 24640...7fc

Er ikke spesielt glad i kaker, men raw food kaker kan være superdigg. Coco crunch er ca beste snacks som finnes!

Vanlige veganske kaker pleier ikke å være noe gode.  Jeg spiser ikke margarin, ikke soya eller andre belgfrukter og linser, og synes ikke kokoskrem er en god erstatning for krem. Men i rettferdighetens navn kan jeg telle på en hånd hvilke kaker med animalske produkter som er spisendes også. 

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

jeg lover at jeg kunne laget en god vegansk kan til deg😊

Anonymkode: a8cee...4d1

Det tviler jeg ikke på, men for meg er ikke vegansk mat nok i lengden. Jeg blir full i magen, men ikke mett og god. Går rundt og fyser og har lyst på noe hele tiden, til jeg får i meg noe kjøtt eller i hvert fall egg/meieriprodukt. Lager ofte veganske retter og bruker dem som tilbehør til en elgbiff eller noe sånt.

Rawfood pizza og rawfood burger er ganske godt. Det er de evinnelige bønnene, linsene, kikertene, soya og ikke minst nasty erstatningsprodukter som er hovedproblemet med veganisme. (Jeg kjøper selvsagt ikke ferdigmat som ikke er vegansk heller).

Har en 4-5 veganske retter som er kjempegode og som jeg serverer veganske middagsgjester, men det funker ikke for meg. Kroppen min trenger rødt kjøtt. Meieriprodukter trenger den ikke, det er bare noe jeg har lyst på, men rødt kjøtt er et reellt behov, jeg blir slapp og deigete og mister muskelmasse om jeg dropper det i mange uker i strekk.

Anonymkode: 395de...a4e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei jeg kunne ikke det. Jeg er glad i en god hjemmelaget burger, jeg kan ikke forestille meg julaften uten pinnekjøtt, jeg synes kjøttkaker smaker fantastisk og jeg nyter et glass iskald melk, et godt ostesmørbrød, bakt potet med kjøttdeig fyll.. Å kjøpe chop suey fra Kina sjappen, eller en Kebab eller en god peppes med biff er noe jeg ikke kan tenke meg å leve uten..

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elder Millennial

Nei, jeg klarer ikke leve uten sjokolade og ost. Den dagen de veganske alternativene smaker like godt, endrer jeg lett kostholdet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...