Gå til innhold

kunne du blitt veganer? hvorfor hvorfor/hvorfor ikke?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest theTitanic

Kunne ikke blitt veganer.  selv om vi er veldig heldige med allsidig toleranse for matvarer, så er det ikke naturlig å ekskludere store deler av et naturlig kosthold. Masse god vegetarmat, men det holder ikke å kun gå for dette. Vegansk ekskluderer enda mer. Ikke bare er det usunt fysisk, det hørtes slitsomt ut å forholde seg til psykisk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja. Var matlei og lat. Ble veganer, og plutselig var det kjempegøy å lage mat. Linsegryter, bønnetaco, lasagne, pizza, pastaretter, ris og bakte rotgrønnsaker, falafel og hummus, bakte poteter og salat. Nam! Billig også, som er et stort bonus. 

Anonymkode: 00f41...33d

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle gjerne, men kroppen min fungerer kun på et helt vanlig kosthold. 

Anonymkode: 2d05e...918

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vegetarianer ja, veganer tvert nei 😊

Anonymkode: 56734...2c1

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linny111

Jeg liker grønnsaker, men er ikke så glad i andre ting man bør spise som veganer, som linser og bønner. Jeg spiser vegetar to-tre dager i uka, men da savner jeg kjøtt.

Jeg hadde nok klart det helt fint ganske lenge om jeg kunne spist ost, egg og kylling, men hadde vært vanskelig å gi opp noen av dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Dyr har en form for bevissthet. De kan tenke, føle og oppleve. De har en egen måte å oppfatte verden på. Og med det kan ikke grusomhet satt i industri forsvares, rett og slett. Spiller ingen rolle hva mat jeg liker, eller misliker. Det dyrene går gjennom og det å drepe millioner av dyr kun for nytelse, kan bare ikke forsvares, uansett hvordan man vrir og vender på det

20 minutter siden, theTitanic said:

Kunne ikke blitt veganer.  selv om vi er veldig heldige med allsidig toleranse for matvarer, så er det ikke naturlig å ekskludere store deler av et naturlig kosthold. Masse god vegetarmat, men det holder ikke å kun gå for dette. Vegansk ekskluderer enda mer. Ikke bare er det usunt fysisk, det hørtes slitsomt ut å forholde seg til psykisk. 

Det er verre å forholde seg til all lidelsen man vet dyrene går gjennom, og hvordan folk flest ikke aner noe om det, og ikke forstår det. Samme frustrasjon som når mange foreldre ikke forstår at omskjæring faktisk er et overgrep. De tenker at det har alltid vært sånn og at det er bra for barnet, derfor fortsetter de gjøre det. De vil det beste for barna sine, de forstår bare ikke bedre. Verden går veldig, veldig sakte fremover, dessverre

Anonymkode: 30617...ed9

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, jeg er alt for glad i ost, spekemat og ullklær.

Anonymkode: 84d15...636

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Null problemer med å kutte ut kjøtt, det har jeg allerede gjort. Men dessverre så er jeg alt for glad i ost, egg og fisk til å kunne bli helt vegansk. Vil egentlig ikke være med å bidra til dyremishandling, så svinekjøtt har jeg kutta ut for lenge siden. Spiser ikke noe som inneholder svin. Skal jeg grille pølser, går jeg for vegetar variantene, de er kjempegode :) 

Anonymkode: 10b33...7ec

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst tenker jeg at dette er opp til hver enkelt, og jeg støtter den enkeltes valg.

Men svaret er nei, jeg kommer ikke til å bli veganer. Jeg har hatt store matintoleranser (IBS) og jeg kan endelig spise det meste igjen etter mange år med strengt kosthold. Det å måtte la vær å spise mye mat pga intoleranse gjør livet vanskelig, det vet jeg mye om. Jeg kunne ikke ta en roadtrip uten å ha med all maten selv, kunne aldri regne med å få mat på arrangementer, flere restauranter nektet å servere meg osv.

Skal man være veganer blir det mye av det samme, men av helt frivillige grunner. Jeg spiser i hovedsak vegetarisk, spiser sjeldent kjøtt, men det skjer iblant. Jeg har andre måter jeg bidrar til f.eks miljøet på, og veganisme er ikke der jeg ønsker å fokusere. 

Anonymkode: 28c75...d7d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hvemsomhelst

Nei, det kunne jeg ikke, ikke fordi jeg har noe imot verken dem eller maten, men jeg ville ha savnet friheten til å velge blant mangfoldet.  Alt er jo vanskelig og begrenset med deres livsstil, og om de får servert en saus til middagen, så skal det analyseres om det kan finnes en buljongterning i den…

Endret av Hvemsomhelst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lager vegansk mat innimellom, men ikke tale om at jeg kommer til å nekte meg selv gleden ved mangfold, som smaken av fisk, skalldyr, hundrevis av gode oster, kjøtt, egg osv. 

Anonymkode: 462d8...1a0

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

tittelen sier ett sitt, men hva er deres tanker om vaganisme?

Anonymkode: a8cee...4d1

 

AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Lev i troen du

Anonymkode: 24640...7fc

😂

Anonymkode: 39dd7...88b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kunne aldri blitt d. Er for glad i kjøtt, å spiser kjøtt med god samvittighet. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

tittelen sier ett sitt, men hva er deres tanker om vaganisme?

Anonymkode: a8cee...4d1

folk må få spise vegansk om de vil ogbjeg kunne sikkert spist en vegansk rett som var god, men ville ikke blitt veganer. og jeg syns ikkenoe om veganere som prakker det på andre og misjonerer det og kaller kjøttetere for alskens uting

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg kommer trolig aldri til å bli veganer. Orker bare ikke å leve på den måten.

Anonymkode: 4dd0b...a21

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest loveli
AnonymBruker skrev (1 time siden):

jeg lover at jeg kunne laget en god vegansk kan til deg😊

Anonymkode: a8cee...4d1

Oppskrift? :) Jeg vil gjerne prøve en, men jeg lover deg at ALLE de veganske kakene jeg har smakt har vært ganske... grusomme. 

Kanskje også fordi de veganerne jeg kjenner heller ikke bruker hvetemel eller sukker. 🤣🤣

Endret av loveli
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

tittelen sier ett sitt, men hva er deres tanker om vaganisme?

Anonymkode: a8cee...4d1

Har vært det, men kroppen min er ikke bygget for å være veganer

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Villfisker

Nei, det er jeg ikke interessert i. Jeg trenger kjøtt for å ha det godt, og føle meg forsynt. Andre får gjøre som de vil, men jeg vil ha meg frabedt å få det prakka på meg. Kan fint spise vegansk mat, men ikke bare det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke. Jeg spiser nesten vegansk hver dag uansett, ettersom jeg er laktoseintolerant, samboer har glutenallergi og ingen av oss spiser kjøtt.  Vi spiser ganske plantebasert og er fornøyd med det, men elsker sjømat. Jeg har ikke behov for å bli veganer, jeg liker å være litt fleksibel mtp hvordan jeg får i meg protein.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...