Gå til innhold

Nabo vil jeg skal hjelpe henne med jobbsøknad - jeg vil ikke


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva ligger i hjelp? 5 timer med undervisning eller 5min med å gi noen kjappe tips? Jeg selv hadde valgt å bruke 30-45min på å gi tips og triks for å hjelpe noen på veien videre. 

Du må heller spørre deg selv. Hva hvis du sto langs en vei og spurte en fremmed om hjelp til noe, hadde du forventet at de hjalp deg eller var det helt greit at person etter person sa nei?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis det ikke hadde vært noen jeg kjente så hadde jeg persolig hatt litt høyere terskel for å besøke noen.

Men jeg kunne gjerne bedt naboen maile meg jobbsøknaden og kommet med litt skriftlige tips tilbake, det tar jo ikke så lang tid.

Anonymkode: 54e7c...ee9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henvis videre til NAV eller kommunen. De har tilbud til de som trenger hjelp med søknader, uavhengig av årsak/bakgrunn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke orket, med et travelt liv selv. En ting er å hjelpe LITT men det blir fort mye ut av det. Og vanskelig å forklare ting sikkert, så forstår de ikke, så gjør de ikke sånn man sier, så blir ihvertfall JEG stresset. Kunne ha lest korrektur eller kommet med generelle tips men hadde ikke orket å være med på hele søknadsskrivingen.

Jeg er ingen pedagog heller, så det er sagt. Syns det er lettere å bare gjøre jobben selv FOR dem enn å vise/hjelpe andre. Ihvertfall hvis den jeg hjelper er stresset/sur/skal ha det på sin måte uansett og ikke er det minste mottagelig. Nå fikk jeg flashback til timevis med leksehjelp til ungdommene her i huset 😂

Anonymkode: b63a9...1f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ringhalelemur
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Hva om hun hadde vært av vestlig bakgrunn? Hadde du hjulpet henne da? Typisk nordmenn å klage på at utlendinger ikke jobber, men nekter å hjelpe de ut i arbeidslivet. 

Anonymkode: c33db...04b

Jeg kan bare svare for meg selv, men siden jeg er en av de i tråden som mener det er helt greit å si nei - så vil jeg bare si at det gjelder uavhengig av hvor den som trenger hjelp kommer fra. Det er flott å hjelpe andre etter kapasitet, men man har ingen plikt til å stille hver gang noen trenger det til noe. Noen blir også spurt om hjelp til ulike ting av mange. 

For min egen del kunne jeg sagt ja til å ta imot søknad på e-post og lest igjennom, kommet med tips og slik. Det tar ikke så mye tid og er overkommelig (for meg). Å komme på besøk til noen for å hjelpe de å skrive søknaden ville jeg nok ikke gjort, spesielt ikke for en fremmed. Det handler ikke bare om tiden det tar heller - men at hvis jeg må fysisk komme for å hjelpe til så får jeg følelsen av at JEG i praksis må skrive hele søknaden. Hvis vedkommende kunne lage et utkast kunne de sendt den til meg på e-post. Jeg mener det blir etisk feil å skrive jobbsøknader for andre. Det er søker som skal presentere seg selv og vise hva man kan. Litt hjelp er ok, men man må gjøre hovedjobben selv. Uansett hvor man kommer fra. 

Nå går ikke jeg rundt å «klager på at utlendinger ikke jobber», men hvis en person har så dårlig språk at vedkommende ikke klarer å formulere et utkast til en jobbsøknad - så blir det dessverre vanskelig å få en jobb uansett.  Da er det kanskje andre instanser som må på banen, med feks språkkurs. Om vedkommende leverer en søknad med perfekt norsk, vil det jo meget snart bli klart at noen andre skrev den hvis språkkunnskapene er veldig dårlige i virkeligheten. Da føler vel bare arbeidsgiver seg lurt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo viktig at hun skriver selv, sånn at arbeidsgiver får et inntrykk av hennes skriftlige norsk.

Anonymkode: 07b8e...936

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Pleneier

Hadde aldri i livet giddet å bruke tid på en person jeg ikke kjente. Vedkommende kommer til å spørre deg flere ganger om hjelp, hvis du sier ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stakkars dame. Men nav gir da cv hjelp. Tips henne om jobbsøker kurs på nav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 16.6.2021 den 17.03):

Hold deg unna alle hjelpetrengende. De suger deg tom for energi etter hvert. De her inne som synes det er rart at du sier nei er kyniske mennesker i bunn, det er derfor de klarer å balansere slike forespørsler. 

Anonymkode: 37cf2...dcb

I alle dager!! Håper du  virkelig trenger hjelp selv en dag,,,,,,,,,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...